Тварини взимку. Як зимують птахи
Мета: допомогти учням сформувати уявлення про те, як зимують птахи; вчити розпізнавати зимуючих птахів своєї місцевості; виховувати любов і дбайливе ставлення до тварин.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
— Який зимовий місяць йде зараз?
— Які ознаки зими в неживій природі?
— Чи змінилося життя живої природи?
— Як змінилося життя листяних рослин зимою?
— Чому листяні рослини на зиму скидають листя?
— Якими ми бачимо хвойні рослини взимку?
— А як зимують трав’янисті рослини? (Наземна частина у трав’янистих рослин відмирає на зиму.)
— Чи зустрічаються під снігом зелені трав’янисті рослини? (Суниця, копитник, озимі хліби)
— Чому ці рослини не замерзають взимку? (Сніг захищає їх від морозу.)
— А як ви вважаєте чи змінилося життя тварин зимою? (Так! У природі все взаємозв’язано.)
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ми дізнаємося, як зимують різні тварини.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 74–77)
— Пригадайте, яких птахів називають осілими.
— Розгляньте фотографії на с. 74. Як ці птахи знаходять собі їжу?
— Які птахи прилітають до нас зимувати з далекої півночі? Що ви дізналися про них?
— Розгляньте фотографії. Хто такі омелюхи? Опишіть їх. Яку користь вони приносять?
— Як упізнати снігурів?
— Які осілі птахи прилітають ближче до людських осель?
Перевір себе
— Яких птахів узимку можна зустріти в наших лісах? Чим вони живляться?
— Які птахи прилітають до нас з півночі? Чому?
— Як узимку живуть осілі птахи?
— Пограйте в гру «Хто більше?» (с. 76). Назвіть птахів, яких можна зустріти в лісі, у парку взимку. Виграє той, хто назве більше.
— Чи правильне таке твердження?
Сороки, галки, сірі ворони залишаються зимувати, бо в них не вистачає сил для перельоту в теплі краї.
— Перевірте прикмети.
— Прочитайте про допомогу птахам узимку (с. 76).
— Як ви можете врятувати пташине життя? Як зробити кормовий столик? З чого ще можна виготовити пташину їдальню?
— Розгляньте малюнок на с. 77. Яких птахів ви бачите біля годівниці? Який корм вони полюбляють?
— Домовтеся, як узимку допомагатимете птахам, що прилітають на шкільне подвір’я, у сад.
Підсумок. Узимку життя птахів залежить від того, чи знайдуть вони корм. Кожен з нас може допомогти птахам пережити голодні часи.
2. Фізкультхвилинка
V. Узагальнення й систематизація знань
1. Гра «Оплески»
— Що ви покладете у годівничку птахам?
Гарбузове насіння; пшоно; підсмажене соняшникове насіння; зерно; крихти хліба; насіння бур’янів; солоне сало; насіння клена, кавуна, дині, конопель; цукерки.
2. Гра «Чи знаєте ви народні прикмети?»
— З’єднайте початок прикмети з її кінцівкою
1) Синиця з ранку починає пищати — 1) буде сніг.
2) Білка по верхівках скаче — 2) чекай морозу.
3) Якщо ворони і галки в’ються в повітрі — 3) буде гарна погода.
4) Ворони і галки сідають на землю — 4) до відлиги.
(Правильні відповіді: 1–2; 2–3; 3–1; 4–4.)
3. Читання й обговорення вірша
ГОДІВНИЦЯ
Ми завчасно, як годиться,
ледь упав легкий сніжок,
змайстрували годівницю
на зимівлю для пташок.
І сьогодні у віконці
бачать доня і синок,
як природи охоронці
прилітають у садок.
О, горобчику й синичко,
пам’ятаємо про вас:
нам — турбота невеличка,
вам — підмога в лютий час.
— Який корм ви покладете у годівниці? (Насіння, крихти хліба, зерно, крупу, шматочки сала)
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Що нового дізналися на уроці?
— Які птахи зимують у нас? Чим вони живляться?
— Які птахи прилітають до нас з півночі? Чому?
— Як ви допомагаєте птахам?
VII. Домашнє завдання
С. 74–77.
— За якими птахами ви спостерігали взимку? Розкажіть про свої спостереження.