Урок природознавства. 2 клас. Тема: "Весна в природі. Рослини навесні."

Про матеріал
Конспект уроку природознавства з елементами народознавства. Мета якого, вчити розрізняти ознаки весни, удосконалювати навички спостережень за змінами в живій і неживій природі, аналізувати, робити висновки, розширити і поглибити знання дітей про весну, про назви весняних місяців, про народні прикмети, звичаї і традиції українського народу, виховувати бережне ставлення до природи.
Перегляд файлу

Тема:      Весна в природі. Рослини навесні.

Мета:  Вчити розрізняти ознаки весни, удосконалювати навички спостережень за змінами в живій і неживій природі, аналізувати, робити висновки, розширити і поглибити знання дітей про весну, про назви весняних місяців, про народні прикмети, звичаї і традиції українського народу, виховувати бережне ставлення до природи.

 

І. Оголошення теми і мети уроку.

 

Вже тане сніг у лісі, в полі, в лузі,

Вже пісню пташка веселіш співа,

Вже дзюркотять струмочки на дорозі.

Коли, скажіть, в природі це бува?

 

Саме про весну ми з вами сьогодні і поведемо мову.

 

ІІ. Ознайомлення з новим матеріалом.

 

1. Ознаки весни.

Діти, уважно подивіться на дошку  і серед записів виберіть тільки ознаки весни.

Завірюха; дні стають довшими; дзюрчать струмочки; сонце піднімається вище; дмуть холодні вітри; рипить сніг; тріщить мороз; гріє сонечко; тане сніг; скресає крига, з’явились бурульки.

 

2. Хвилинка спостережень.

- Який сьогодні стан неба?

- Чи були опади на цьому тижні? Які?

- Чи лежить ще сніг? Який він?

- Чи є сьогодні вітер?

- Що ви помітили, коли йшли до школи?

- Чи чули спів пташок? Як вони співають?

 

3. Розповідь вчителя з елементами бесіди про весняні місяці.

 

До нас іде весна, але не сама, а з братами-місяцями. Відгадайте, про кого з братів мова. Перший брат льоди поломить, весняну пісню річка задзвонить.

Учень.                                 Перший місяць я весни,

Я – пролісковий цвіт.

Я пережив зимові сни

І знов родивсь на світ.

 

Березень – місяць напівзимовий, напіввесняний. У березні хурделиця частенько гуляє, плаче , співає, гнівається, але все одно весною вже повіває. Сонце дедалі піднімається вище і світить довше. Найяскравішою ознакою весни є бурульки, які з’являються тоді, коли сонечко достатньо пригріває і крапає вода. 21 березня – день весняного рівнодення, коли день дорівнює ночі. Перший місяць весни у наших пращурів мав чимало назв. Це і капельник, і зимобор, і марець, і сухий март, березіль. Березень походить від назви дерева «береза». Саме цього місяця вона починає вбиратися в сережки. Про перший місяць весни складено багато прикмет. Зачитайте деякі з них.

 

(У березні зверху пече, а знизу – морозить. І березень на ніс морозом хапає. Березень часом снігом сіє, часом сонцем гріє. У березні сніг задуває - буде врожай на городину. Вночі березень тріщить, вдень плющить).

 

Другий брат квітами всіх привітає, усі садочки порозквітають.

                                 ( Виходить учень)

 

Учень                                     Я – квітень, славний квітникар,

                                     Сонячно і рясно

                                     Уквітчав вам календар

                                     Першим цвітом – рястом.

 

Квітень – середина весни. Дедалі тепліші сонячні проміння, трішки звільняються від снігу ліси. На полях вже сніги розтали. Земля гріється на сонці. Говорять, що прийшла весна тепла й води.

«Квітень всіх напоїть» - говорить народна мудрість. Розтала вода пробуджує коріння рослин і, починається рух соків до бруньок, які вже готові розгорнути свої чисто-зелені листочки. Але перед тим, як одягнеться ліс у листя, багато дерев розвішують свої різнокольорові сережки. Вся природа прокидається від довгого зимового сну. Цей місяць у різних місцях називали по-різному: цвітень, водолій, краснець, снігогін, лукавець. Є ще одна назва квітня – лелечник. За повір’ям, долаючи далекі відстані лелека приносить на крилах теплу весну. Недарма кажуть: «Прилетів лелека – весну приніс здалека».

Про квітень народ склав багато прикмет. Послухайте декілька.

(Зачитують діти)

(Квітень водою славний, квітами красний. Квітневий цвіток ламає льодок. Хто квітень змарнує, той і літо злінує. Квітень – пташиний місяць. Першій ластівці завжди холодно, навіть наприкінці квітня.)

 

Ген, третій прийде у дні чудові – простелить всюди трави шовкові.

                                      (Виходить учень)

Учень

                                    А чим же місяць травень

                                    Поміж братами славен?

                                    Святковими піснями

                                    І громом над полями.

                                    Іду і весело співаю,

                                    Дощами землю поливаю.

 

Травень – місяць зеленого шуму. Дерева дружно вкриваються листям, густішають трави; луки та лісові галявини грають різнобарв’ям квітів, Починає квітнути черемха, потім бузина та горобина. Травень ліси прикрашає, літо в гості зазиває. Стоять теплі сонячні дні, інколи стає дуже спекотно – це наближається гроза. Грози та дощі бувають найчастіше у другій половині місяця. Вони корисні для зелені, яка починає розпускатися. Інколи навіть холоднішає, але не надовго. Цей місяць називали пісенником та місяцем-громовиком. Всюди: в лісах, на полях – розливалися солов’їні трелі, чулося кування зозулі. Кажуть, що травень квітами багатий. Багатий він і на прикмети.

(Зачитують учні.)

( Скільки у травні дощів, на стільки років хліба. Травневий дощ – на дорідне жито ллє. У травні дощиться – буде пшениця. Кінець травня дощовий – мало буде плодів. У травні дощі в полі – у серпні хліб у коморі.)

 

Про весну складено безліч прислів’їв та приказок. Ви зараз з ними познайомитесь. Зачитайте і розмістіть на дошці.

 

(Весна багата водою. Весна багата на квітки, а осінь - на сніпки. Весна – днем красна. Весна ледачого не любить. Весна кличе в поле. Весною день рік годує. Весною сій – восени збереш. Поспиш весною – заплачеш зимою. Рання весна – рання зима. Весна – наш отець і мати: хто не посіє, не буде жати.)

 

4. Інсценування «Зустріч весни».

 

Приходу весни раділи, її оспівували в піснях. Наші предки вірили, що весна прийде, якщо її покликати. А тому кликали весну, дощик, сонечко. Ми зараз теж з вами покличемо весну. Може вона швидше ввійде в свої права і принесе сонечко, тепло.

       Вчитель                         Весна уже, весна іде.

                                      Весну вітаймо, діти.

                                      Вона пісні нам принесе,

                                      Вінки чудові, квіти.

 

       Діти:                              Благослови, мати, весну закликати,

                                               Весну закликати, зиму проводжати.

                                               Зиму проводжати, весну зустрічати,

                                     Зимонька в візочку, веснонька в човничку.

     Вчитель:

                                    Благословляю вас, діти,

                                              Весну закликати!

                                    Весну закликати,

                                    Зиму проводжати!

                                              З веселою посмішкою,

                                              Із жайворон пташкою,

     З водою свяченою, з колосками хліба

                                              І добром у серці.

( Звучить веснянка. Співають діти.)          

(Входить весна.)

Весна:

Крутими верховинами,

Барвистими долинами,

Лугами, сінокосами,

Гаями стоголосими,

Степами, перелогами,

Широкими дорогами

Барвінками уквітчана,

Піснями закосичена

Гучна, ясна, красна,

До вас прийшла весна.

 

 

Діти:                                             Ой, весна-весна, ти красна,

         Що ти нам, весно, принесла?

 

Весна:                             На деревах – цвіту,

                                        А на поле – жита,

                                        На травичку – росу,

                                        На дівчаток – красу,

                                        А на хлопчиків сили,

                                        Щоб росли і міцніли.

 

Діти:                                             Тобі, весно-весняночко,

                                                       Дзвенить наша співаночка.

                              (Звучить веснянка.)

 

5. Розповідь вчителя з елементами інсценування.

       Ще лежить сніг, а дерева починають пробуджуватись від зимового сну. Починається рух соку у кленах, березах. А в лісі, поки немає на деревах листя, поки багато вологи і сонячного світла з’являються перші весняні квіти ( Діти з емблемами весняних квітів – читають вірші.)

                  1уч.            Я  підсніжник.

                                     Я перший розцвітаю серед гаю,

                                     І білий, наче сніг, я колір маю.

                                            Ти мене оберігай: не топчи і не зривай.

Вчитель. Масове цвітіння підсніжників – захоплююче видовище. Здається, що земля вкрита тонкою білою скатертиною, зітканою з безлічі сніжно-білих квіточок. Підсніжник використовують як лікарську рослину від нервових хвороб та в хірургії.

Поступово ніжно-білий килим змінюється не менш красивим голубим. Це зацвіли проліски.                                                                                                                                                               

                 2уч.        Я пролісок синенький

 І перший навесні,

 Сказати вам раденький:

                                        «Кінець, кінець зимі!»

 З-під снігу мій листочок

 До сонця простягну.

 І ніжний мій дзвіночок

 Вітатиме весну!                                                                                                          

                     3уч.        Вітер зиму розтряс,

                                    І в лісочку на горбочку

                                    Виріс ряст, синій ряст.

       Вчитель.  Про цю квітку існує легенда.

В одному лісі жила відьма. Всю ніч вона літає на мітлі, а вдосвіта повертається до своєї лісової хатини, щоб заховатися від людських очей і відпочити. Лише задрімає, а півень вже починає кукурікати і спати відьмі не дає. Розсердилась відьма на півня та й перетворила його на квітку, яка дещо скидається своєю формою на голову півня.

 

                              4уч.        Через листя своє дивне

                                      Мати-й-мачухою звуся.

                                             Тільки-но розтане сніг

                                      Я на пагорбах з’явлюсь.

Вчитель.  Саме з листям і пов’язана дивна назва рослини. Річ у тім, що зверху листочки гладенькі, темно-зелені і блискучі, від них віє прохолодою. Проте знизу – м’якенькі і ніжні. Мати-й-мачуха – лікарська рослина. Настій з її листків та квітів вживається від нежиті. Ця рослина передбачає погоду. Перед дощем її квіти закриваються.                                    

 

                        5уч.       Ще холодні в лісі ранки,

                                      Сніг ще в лісі дотліва,

                                               Та розкрила на світанку

                                      Сині очі сон-трава.

Вчитель. В погану погоду та на ніч квітки сону закриваються і схиляють свої голівки. Враження таке, ніби вони засинають. Можливо тому, в народі цю рослину і називають сон-травою.

 

                         6уч.          Я фіалочкою звуся.

                                          Я низенька і дрібна.

                                          Як розквітну я у лісі,

                                                 Знай – це вже прийшла весна.

 

                          7уч.         Я конвалія біленька.

                                          В квітні місяці цвіту.

                                          Квіти схожі на дзвіночки

                                          На узліссі я росту.

Вчитель. Конвалія – квітка сильна за характером. Спробуйте у вазу поставити конвалію і бузок, і ви помітите, як швидко він зів’яне.

 

                                  8уч.        Квіти ніжні, жовті маю.

                                          Я весною розцвітаю.

                                          Першим я вітаю світ.

                                          І зовуся первоцвіт.

Вчитель. З квітів і листків первоцвіту одержують смачний лікарський весняний салат, дуже багатий вітаміном С. Первоцвіт добре лікує кашель.

 

                                    9уч.       Я медунка – цілюща рослина

                                                  Ось тільки червона, тепер уже синя.

Вчитель. Квіти у медунки різнокольорові. Молода квітка – червона, потім вона – фіолетова, потім – голубіє, а постаріє – стає синьою.

Всі ці квіти з’являються ранньої весни. Побачивши квітучі галявини підсніжників, рясту, конвалії, людина зриває, нищить цю красу. І  навіть не задумується, що на цьому місці в наступному році весняний килим не буде вже таким багатим. А тому ці рослини потребують охорони, вони занесені в Червону книгу. Ми повинні пам’ятати, що людина – господар природи, і саме від людей залежить, якою буде наша планета через багато років.

Квіти:

Ми завжди були б щасливі

І пахучі, і красиві,

Якби у пол., в лісі, в лузі

Бачили нас тільки друзі.

Ті, які б нас не топтали,

Без потреби не зривали.

А на клумбах, вдома, в школі

Висівали б нас доволі.

Доглядали, поливали.

Ми б красу вам дарували.

Не рвіть квіточок красу!

Дивіться: квітка п’є росу.

Вітрець гойдає у траві

Листочки усміхнені, живі,

В травичці любо їм рости

І їх не скривдиш, знаю, ти.

Добром хай серце зігрівають.

Красуні скромні лісові.

Не зривайте квіти, діти,

Дайте їм на радість квітнуть,

Хай лісочок прикрашають,

                                    З сонцем, вітром розмовляють.

Вчитель. З приходом весни пробуджується вся природа. Початком ранньої весни можна вважати і цвітіння ліщини. Прокидаються й дерева: вільха, верба, осика, тополя. Пізніше починає цвісти в’яз, зеленіють глід і черемха. Не встигла відцвісти черемха, як зацвітають вишні, сливи, груші, а за ними яблуня і жовта акація. Відцвітають плодові рослини і закінчується весна.(На дошці фото дерев, які цвітуть.)

 

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

А зараз, перевіримо хто на уроці був уважним.

1. Робота на картках.

- Розмістіть місяці в правильному порядку. Проставте нумерацію.

             Травень, березень, квітень

- Покажіть стрілочками, як називався місяць в давнину.

      Березень                      Пісенник

      Квітень                       Зимобор

      Травень                      Лелечник

- Підкресліть прикмети зими синім кольором, весни – зеленим.

   У неживій природі:  мороз, відлига, бурульки, тане сніг, кучугури, довжина дня дорівнює довжині ночі, хуртовина, дні стають теплими.

У живій природі: приліт птахів, сплячка тварин, початок сокоруху в рослин, поява перших квітів.

2. Фронтальне опитування.

- Про який місяць говорять, що він напівзимовий, напіввесняний?

- Якого числа день дорівнює ночі?

- Який місяць називають лелечником? Чому?

- Який місяць називають пісенником? Чому?

- Яка квітка зацвітає першою?

- На яку квітку за легендою зла відьма перетворила півня?

- Яка квітка має зверху листочки гладенькі, блискучі, а знизу – м’якенькі, ніжні?

- Яка квітка в погану погоду та на ніч закривається і схиляє свою голівку?

- На стеблі якої квітки можна побачити і червоні і фіолетові і сині квіти одночасно?

- Чому всі ранньоквітучі рослини занесені до Червоної книги?

 

IV. Виготовлення витинанки.

 

Кажуть, що весну на крилах несуть птахи.

Зеленая весняночка пишно йде,

Пташечок із вирію нам веде,

Летіть, летіть, журавлики, журавлі,

Принесіть нам весноньку на крилі.

 

Діти, ми зараз зробимо витинанку «Птахи прилетіли». Нехай вони швидше принесуть на своїх крилах весну-красну.(Виготовлення витинанки.)

Я впевнена, що після сьогоднішнього нашого уроку весна не забариться і повністю вступить в свої права: і веснянки прозвучали, і картину створили та й витинанки чудові зробили.

А що вам найбільше сподобалось на уроці?

 

VІ. Домашнє завдання.

Прочитати статтю на сторінках 115-118 підручника, продовжити спостерігати за живою і неживою природою.

1

 

doc
Додано
28 січня 2019
Переглядів
6366
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку