Конспект уроку природознавства у 3 класі на тему: "Рух повітря. Дослідницький практикум "Як змусити вітер працювати?" з використанням інтерактивних технологій.
Тема. Рух повітря. Дослідницький практикум «Як змусити вітер працювати?»
Мета: пояснити учням, як утворюється вітер, які бувають вітри, як люди використовують силу вітру, чому вітер називають головним архітектором химерних скель; розвивати уяву, спостережливість, допитливість, фантазію, мовлення учнів, уміння аналізувати, порівнювати, обґрунтовувати свою точку зору; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до її багатств, бажання бути природі захисником.
Обладнання: демонстраційний матеріал, загадки, уривки літературних творів, тестові завдання для самостійної роботи, картки для роботи в парах, довідковий матеріал.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Загадки:
Невидимий дух зірвав капелюх.
Рукавом махнув – дерева нагнув. (Вітер)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя з використанням демонстраційного матеріалу.
– Повітря нагрівається від земної поверхні. Суходіл швидко нагрівається, але й швидко охолоджується. Вода ж нагрівається повільніше, хоча тепло зберігає довше. Тепле повітря, нагріваючись, розширюється, стає легшим і піднімається вгору. Його місце займає холодне повітря, яке є важчим. Тому завжди повітря переміщується з більш холодної місцевості у бік більш теплої. Ось цей рух повітря вздовж поверхні Землі і називають вітром.
2. Робота в парах (картки, завдання 1, 2).
– Вітер часто змінює напрямок – дме то з півночі, півдня, із заходу чи сходу. Вітри називають за сторонами горизонту, звідки вони дмуть. Так, північний вітер дме з півночі, південний – з півдня, східний – із сходу.
– Флюгер – прилад, який показує, в якому напрямі дме вітер.
3. Фізкультхвилинка.
4. Продовження розповіді вчителя.
– Вітри мають і різну швидкість. Що більша швидкість вітру, то він сильніший. Вітри бувають різні. Вони приносять і бажану прохолоду, але можуть мати і руйнівну силу, що супроводжується великими зливами.
5. Розповіді підготовлених учнів про різні види вітрів (з використанням наочності):
– морський бриз (місцевий вітер);
– хамсин (місцевий вітер – жаркий вітер пустелі Сахари, що спричиняє піщану бурю);
– ураган (його ще називають тайфуном, від китайського – великий вітер); – смерч;
– торнадо (швидкість вітру може перевищувати 400 км/год).
6. Визначення характеристики вітру за описами у літературних творах.
7. Продовження розповіді вчителя із залученням учнів.
– Вітер – могутня сила. Людина давно змусила працювати його на себе. Як саме? (Дослідницький практикум).
8. Розповідь учителя з використанням наочності.
– Вітер називають головним архітектором химерних скель. У різних місцях земної поверхні трапляються скелі, схожі на велетенські гриби із шапинками на ніжках. Інколи скелі набувають форми пірамід або велетенських голок, бувають схожі і на вежі старовинних замків.
V. Узагальнення і систематизація знань учнів.
1. Робота з підручником (с. 34: 1 абзац, 2 абзац; с. 35 – останній абзац).
2. Робота в парах (виконання завдань картки).
VІ. Підсумок уроку.
VІІ. Домашнє завдання.
С. 34–36, опрацювати матеріал підручника.
Дослідницький практикум «Як змусити вітер працювати?» (використовуючи різноманітні джерела інформації, підготувати розповідь про те, як людина використовувала силу вітру в давнину і як вона робить це тепер).
Відшукати казки, де згадується вітер.