25 червня о 17:00Вебінар: Онлайн-тести: цікава форма роботи на інтегрованому уроці

Урок природознавства у 3 класі Тема. Без води немає життя. Властивості води - рідини. Досліди. Виявлення властивостей води - рідини.

Про матеріал
Урок природознавства у 3 класі Тема. Без води немає життя. Властивості води - рідини. Досліди. Виявлення властивостей води - рідини. Мета. Формувати уявлення про воду: три стани води та її значення на Землі; розвивати допитливість, сприймання, зв’язне мовлення, вміння аналізувати і робити висновки; виховувати бережливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

Урок природознавства у 3 класі

Тема. Без води немає життя. Властивості води - рідини. Досліди. Виявлення властивостей води - рідини.

Мета. Формувати уявлення про воду: три стани води та її значення на Землі; розвивати допитливість, сприймання, зв’язне мовлення, вміння аналізувати і робити висновки; виховувати бережливе ставлення до природи.

Методично - дидактичне забезпечення. Карта півкуль, схеми, ілюстрації, слайди.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань

Хід уроку

І Етап орієнтації

1. Організація класу.

Скринька гарного настрою

Добрий день, шановні гості,

Сонце, дерево, хмаринка.

Ми вітаємо природу.

Адже ми її частинка.

Давайте усмішки всім дарувать:

І друзям і вчительці, і нашим гостям.

Хай радість злітає у небо, як птах.

І добрі слова у всіх на устах.

 

2. Заохочення до плідної роботи.

Урок природознавства розпочинаємо

Світ природи пізнати маємо.

Тож часу не втрачаємо марно.

У світ знань вирушаємо!

 

3. Вчитель

- У класі працює Гідрометцентр. Слово нашому синоптику.

Місяць - жовтень, любий друже!

За тепло тобі  вдячні дуже.

Часто  надворі граємо.

Та за погодою спостерігаємо.

(Спасибі жовтню і природі за позитив

у сьогоднішній погоді.)

Сьогодні …жовтня … року, середа.

Температура повітря - …..

Стан неба - …..

Вітер - ……

Опади - ……….

Вчитель. Погода сприятлива. Отож усім бажаю гарного настрою і плідної праці

4. Перевірка вивченого матеріалу. «Мікрофон»

- До живої природи належать: люди, тварини, рослини, гриби, бактерії, віруси.

- До неживої природи належать: Сонце, місяць, зорі, повітря, вода, гірські породи, ґрунт.

- Для збереження куточків незайманої природи створено: заповідники.

- Тіла це: предмети живої і неживої природи і ті , що виготовлені людиною.

- В якому стані бувають тіла? (тверді, рідкі, газоподібні).

- Життя на Землі не було б без: сонячного світла і тепла.

- За допомогою якого приладу вимірюють температуру тіла людини та повітря у кімнаті і на вулиці? (термометр)

5. Модель термометра.

- Визначити температуру.

6. Підсумок опитування.

ІІ Етап повідомлення  теми уроку.

Вчитель

- Визначити тему сьогоднішнього уроку нам допоможуть загадки.

1. Відгадування загадок

- Він скрізь: у полі і в саду.

А в дім не попаде.

І я тоді лиш з дому йду.

Коли він вже не йде. (Дощ)

(Коли сонце нагріває воду на поверхні морів і океанів, у річках та озерах, то вода перетворюється на прозору невидиму пару. Разом із прозорими потоками повітря вона направляється вгору. Там повітря холоднішає. Охолоджуючись, водяна пара перетворюється на дрібні крапельки води. Ці крапельки із землі нам здаються білими хмарами.)

 

- Півня ця калюжа

Здивувала дуже:

Є у ній водиця.

Не дає напиться! (Лід)

 

Круглий, ніби горох.

З хмар торох та торох,

Пада, сонцю не рад.

Криги й дощичка брат. (Град)

(Якщо краплі води піднімуться в атмосферу, де температура 40 - 50 градусів, то крапельки замерзнуть і впадуть на землю разом із дощем у вигляді граду.)

 

Біло - біло стало.

Все блищить, іскриться.

Гарне покривало -

Та весни боїться. (Сніг)

 

Не дід, а сивий.

Не спить, а стелиться.

Вкриває землю й океан,

А звуть його (туман).

(Водяна пара може охолоджуватися біля самої землі. Влітку після жаркого дня в повітрі назбирується велика кількість водяної пари. Над луками та болотами, над річками й озерами, куди стікає більш холодне повітря, з’являється туман. Він  висить  низько над землею і осідає на листя та траву краплями роси.)

Намистиночки нові,

Ніч згубила у траві.

Вранці сонечко встало -

Намистинки позбирало. (Роса)

2. Створення «асоціативного куща» «Стан води».

 

 

 

 

 

- Що спільного в цих словах? (Дощ, роса, град, сніг, туман, лід - це вода)

Відома здавна рідина.

Усяк її вживає.

Буває хмаркою вона.

Сніжинкою буває. (Вода)

3. Повідомлення теми і мети уроку

(Перегляд слайдів №1, №2)

4. Робота з веселими капітошками

Вчитель

- До нас завітали Капітошки.

Капітошки

- Вітаємо! Ми  - Капітошки, крапельки водички.

Вода сонцю - найрідніша,

Вода в спеку - наймиліша.

Вода - для хвороби біда.

Вода - джерело здоров’я !

Щоб проливався дощик з неба.

Щоб росли увись дерева.

Щоб пливли всі кораблі,

Щоб не трапилось біди -

Жить не можна без води.

ІІІ Етап проектування

1.План уроку

- поміркуй - відповідай

- спостерігай - помічай

- дослідження

- «довідкове бюро»

- перевір себе.

 

IV Етап організації виконання плану діяльності.

1. Робота з картою півкуль

- Якого кольору більше на карті? (синього)

Учень. Вода - найпоширеніша речовина на Землі. Нею заповнені океани, моря, річки, озера, болота, струмки. Вода є не тільки на поверхні Землі, а й під землею ховаються ріки та озера. Тривалий час люди вважали, що суходолу на планеті більше, ніж води. Але згодом відважні мореплавці відкрили нескінченні водні простори. Якщо здійснювати навколосвітнє плавання, то протягом мандрівки ми будемо бачити тільки водну поверхню, оскільки більшу частину на Землі займає Світовий океан.

2. Вчитель

- Чи багато води на планеті?

- А чи вся вода годиться для пиття?

Вода є основою життя більшості істот на Землі: людей, тварин, рослин. Більша частина світових запасів прісної води лежить на полюсах земної кулі у вигляді льоду і не досяжна для використання людиною. Набагато менша частина прісної води знаходиться в озерах, річках. Саме її використовують люди для своїх потреб. На нашій планеті 97% становить солона вода (моря, океани); 3% - прісна вода, яку ми споживаємо. (слайд №3)

3. Значення води

Вчитель.

- Що могло б статися, якби зникла вода?

1 учень. У воді зародилося життя; ми самі значною мірою складаємося з води, і без води неможливе існування всього живого.

2. учень. Вода входить до складу всіх живих організмів. Людина вживає за добу 2 - 3 літри води. Спрага дошкуляє людині і тварині більше, ніж голод. Без їжі людина може прожити більше місяця, а без води - декілька днів.

Вчитель.

- Вода розчиняє різні речовини. Ця здатність води має велике значення для живих організмів. Тварини і люди засвоюють поживні речовини тільки в розчинному вигляді.

У рослинах води навіть більше, ніж у людському тілі. Вона потрібна їм для побудови нових клітин, а також для перенесення поживних речовин від коренів до листя.

3. Вчитель.

- Як людина використовує воду?

- Для пиття.

- Пере, готує їжу, поливає рослини.

- Вода приводить у рух турбіни електростанцій, і в наші будинки приходить світло.

- На заводах і фабриках воду використовують для виготовлення різних виробів.

4. Стан води.

   Вода - чарівниця: вона може перетворитися на хмарку, туман, іній, сніг, лід, дощ, град, росу! А ще вона дуже сильна. Говорять, що вода камінь точить. І це правда. Вода може зруйнувати міцні скелі, підточуючи їх і перетворюючи на пісок. Так - так, пісок - це те, що залишилося від великих гір.

  Під час землетрусу на морі бувають високі хвилі, як будинок, - це цунамі - і справжні водяні стовпи - смерчі. Коли весною тане сніг, вода в ріках піднімається і починається паводок. Через сильні дощі настає повінь - ріки виходять із берегів і можуть затопити цілі міста. Ось такою небезпечною може бути вода.

  Вода стала обраницею природи!

Рідка, тверда (лід) і водяна пара таять у собі особливі секрети, які дозволяють говорити про їхню незвичайність. (слайд № 4)

 

5. Фізкультхвилинка

Всі ми - діти землі і неба.

Всі, хто маленький, хоче рости!

Чисте повітря й водичку нам треба -

Просить з нас кожен - і я, і ти.

Хочемо ми, щоб сонце світило!

Хочемо ми, щоб поле родило

І щоб навколо квіти росли.

Хочемо, хочемо, хочемо ми!

6. Властивості води.

Вчитель.

- Ви об’єдналися у групи за кольором квіточок.

Уявіть, що ми з вами дослідники і нам треба розповісти про воду. На партах у вас є завдання, в якому вказано, що ви будете робити. Провести досліди вам допоможуть Капітошки.

Робота в групах

Дослід 1

- У склянку з водою опустіть ложку. Чи добре її видно? Про яку властивість води це свідчить? (Висновок: вода прозора рідина)

Дослід 2.

- Понюхайте воду. Який запах? (Висновок: вода без запаху).

Дослід 3.

- Спробуйте воду на смак. Яка вона? (Висновок: вода без смаку.)

Дослід 4.

- Налийте воду у тарілку, чашку. Вона тече. Яка її форма? (Висновок: вода - текуча, приймає форму посуду, в який вона налита)

7. Складання підсумкової таблиці «асоціативний кущ» (слайд №5)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. Дослід 5.

- При нагріванні вода розширюється, а при охолодженні стискається.

Читання статті підручника с. 92.

Запам’ятай ще одну цікаву властивість води. Коли вода замерзає і перетворюється на лід, вона перестає стискатися і починає розширюватися. У цьому легко переконатися, якщо пляшку, наповнену водою вщерть, щільно закрити корком і поставити на мороз. Як тільки вода замерзне, пляшка трісне.(Демонстрація замерзлої склянки з водою. Висновок: під час нагрівання вода розширюється і перетворюється у водяний пар, при охолодженні - стискається, а перетворившись на лід починає розширюватися).

9. Вчитель.

 - А зараз працює «Довідкове бюро» з цікавою інформацією про воду.

а) Вода дуже корисна для школяра. Організм у шкільному віці потребує близько 1,5 - 2л рідини, яка зазвичай надходить із їжею. Удень склянка води додає енергії, забезпечує якість мислення. Увечері допомагає печінці виробляти жовч для ранкового травлення. Добре брати із собою до школи джерельну водичку у пластиковій пляшці.

б) Хмари утворюються з водяної пари. Цей невидимий газ не виказує себе, поки в повітрі не з’являються крихітні часточки пилу. Водяна пара осідає на них і перетворюється на маленькі краплинки. Вони й утворюють хмари.

  Але це не означає, що зараз піде дощ. Краплинки зливаються одна з одною, ростуть. Коли краплинки стають такими важкими, що не можуть триматися в хмарі, починається дощ. Якщо краплинки невеликі, дощ мрячить, якщо великі та їх багато - іде сильний дощ, злива.

в) Відомі випадки, коли люди отримували несподівані подарунки з неба. Їх приносили сильні вітри, смерчі. Жителі Норвегії та Шотландії неодноразово спостерігали дощі з оселедця. Над одним з іспанських сіл у 1904 році з хмар несподівано посипалося зерно, виявилося, що смерч його переніс через Середземне море з Марокко, де зруйнував склади із пшеницею. Були випадки, коли з неба падали апельсини. У Росії в 1940 році в Нижегородській області під час дощу разом із зливою на землю впало 1000 срібних монет.

г) Найдовший снігопад тривав 24 години на Срібному озері в США 14 - 15 квітня 1921року. Чорний сніг випав 16 лютого 1929 року у Чернівцях. Сніг був перемішаний з попелом. Вчені вважають, що той попіл вулканічного походження.

VI Етап контрольно - оцінювальний.

1. Гра «Так - ні»

Зіграти хочеться мені в цікаву гру «Так і ні»

Більшу частину земної поверхні  Землі становить вода. (так)

Вода буває у рідкому, твердому і газоподібному станах. (так)

Воду у твердому стані називають дощ. (ні)

Багато часу людина може прожити без води. (ні)

Вода має колір, запах. (ні)

Вода текуча, не має форми. (так)

VII Підсумок уроку

1. Вчитель .

- До слова запрошую Капітошок.

Кожен з нас водичку п’є.

Їй вклонімось, діти!

Нам життя вона дає.

Ще й мандрує світом.

 

То прямує в небеса,

Дощиком вертає.

На траві роса - краса

Вранці осідає.

 

І струмочком в лісі мчить,

Водоспадом ллється.

З крана в домі дзюркотить.

Радує нам серце.

 

Тільки сумнів є щораз -

 Чи водичка чиста?

А залежить це від нас.

Від села і міста.

 

Тож не кидаймо сміття

 І непотріб в воду.

Бо вода - то є життя.

Хай живе природа!

 

2. Вчитель

- Що нового дізналися на уроці?

- Заспіваймо веселу пісню про дощик.

 

Пісня про дощик

І Хмарка біла, біла,

В небі голубім.

Раптом потемніла,

І почувся грім.

Дощик не барився.

Він співав пісні.

У вікно настукував мені.

 

П/В Дощик капає зі стріхи.

Кап, кап, кап.

Я ступаю тихо, тихо.

Кап, кап, кап.

Сумно йти мені по суші.

Кап, кап, кап.

Я гуляю по калюжах,

Кап, кап, кап.

 

ІІ Крапельки сріблясті,

Дощику, прийди,

Умивають рясно.

Цілий білий світ.

Всім навколо сумно,

Я одна сміюсь.

Я  дощу ні краплі не боюсь.

 

П/В Дощик капає зі стріхи.

Кап, кап, кап.

Я ступаю тихо, тихо.

Кап, кап, кап.

Сумно йти мені по суші.

Кап, кап, кап.

Я гуляю по калюжах,

Кап, кап, кап.

 

2. Домашнє завдання

По підручнику с. 91 - 92 читати і переказувати та знайти цікаву інформацію про використання води та її значення у житті людини..

 

docx
Додано
12 лютого
Переглядів
122
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку