МАРІУПОЛЬ, 2019 р.
Тема. ЧИ ПОТРІБНА ОСІНЬ ПРИРОДІ?
Тип уроку: інтегрований
Клас: 2
Учитель: Крамар Надія Петрівна, учитель початкових класів ЗОШ № 64
м. Маріуполя, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії
Мета:
Обладнання:
ХІД УРОКУ
I. Організація класу. Мотивація навчальної діяльності учнів.
— Сьогодні ми з вами поринемо в цікавий світ уяви, фантазії та незвичної для нас теорії доказу.
II. Актуалізації опорних знань. Створення емоційного настрою.
— Я вам прочитаю казку-загадку, а ви здогадайтеся, про кого у ній
йдеться!
— Про яких сестер йдеться в загадці? Яка ж сестра зараз панує?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Постановка проблеми.
— Уявіть, що в сучасному світі природних катаклізмів сталася дуже несподівана подія: змінився перебіг пір року — зникла осінь як часова форма, як природне явище. І наше завдання сьогодні — за допомогою мислення, доказів, фактів довести, чи може світ існувати без неї, чи потрібна осінь природі? Можливо, світ обійшовся б і без цієї пори року?
Перетворімо наш клас на магічний. Одягніть свої кольорові капелюшки і уявіть себе учнями магічної школи. Ви будете мати дуже багато повноважень: міркувати, доводити, суперечити.
IV. Відкриття нового знання. Побудова проекту виходу з проблемної ситуації.
Використання інтерактивного методу «Шість мислячих капелюшків Едварда де Боно».
Методика проведення.
— Візьмімо в руки осінні листочки і проголосимо слова, які допоможуть вам у роботі.
Учні промовляють напівголосно слова, які здатні, на їхню думку, допомогти в успішності уроку.
Учні.
— Для мене цей урок дуже важливий, і у мене все неодмінно вийде.
— Саме я і міг би зробити таку справу.
— І це зовсім не складно. І навіть якщо не вийде, то вийде наступного разу!
— Я впевнена, що в мене все вийде.
Учитель.
1-й учень. Існують певні природні ознаки осені. Наша група створила Бюро погоди.
На дошці — великий чистий аркуш паперу. Діти виходять по черзі з намальованими ознаками осені, озвучують їх і прикріпчюють фрагменти своїх малюнків на аркуш. Створюється аплікаційна композиція осені.
2-й учень. Ось і настала осінь. Сонечко гріє не так весело. Дні стали короткі.
3-й учень. Усі перелітні птахи відлетіли в теплі краї. Люди зібрали урожай овочів і фруктів.
4-й учень. Небо вкрите хмарами. Часто йдуть дощі.
5-й учень. З дерев облітає листя. ! іезабаром настане зима.
Учні. Хіба можна сказати, що це зима? Або весна? Або літо?
1-й учень. Зникнення осені призведе до катастрофи у Всесвіті. Зіб'ється весь ритм поступових часових змін у природі.
2-й учень. Із зникненням пори року — осені зникнуть великі мовні надбання українського народу: прикмети, прислів'я, приказки про осінь. А послухайте, які вони чудові, точні влучні.
3-й учень.
• Швидко минув листопад — сувора буде зима.
• Пізній листопад — на сувору і затяжну зиму.
4-й учень.
• Коли до Покрови листя з берези і дуба спаде — очікується легка зима, якщо ж тримається — потрібно чекати на сувору зиму.
• Вересневий час — сім погод у нас.
5-й учень.
• Жовтень ходить по гаю та виганяє птахів з краю.
• Листопад — не лютий, проте спитає, чи вдягнений та взутий.
6-й учень. Також неактуальними вже будуть осінні пісні, обряди, свята. Отже, зникне частина великої скарбниці України. А це надбання українського народу і його треба оберігати!
Руханка.
Учитель. Пригадаймо ваш улюблений вірш про осінь і трохи порухаймося!
Вітерець ураз примчав
І зробив чимало справ:
Хмарки в небі розігнав
І листочки позривав,
їх підкинув в вишину
И полетів удалину.
Ми — листочки, ми — листочки,
Ми — осіннії листочки.
Ми на гілочках сиділи,
Дмухнув вітер — полетіли.
Ми літали, ми літали,
І на землю посідали.
Потомились ми зовсім
І присіли в коло всі.
Знову вітерець дмухнув
І листочки швидко здув.
Всі листочки полетіли
І на землю тихо сіли.
1-й учень. Не можу з вами погодитися! Осінь — це сумна пора року. Серце крається, коли дивишся на голі безлисті дерева, на жовту суху траву, на сіре небо.
2-й учень. Дуже болісно, коли чуєш сумні крики відлітаючих птахів.
3-й учень. Осінь приносить людям багато негативів: апатію, холод, хвороби.
4-й учень. Не дуже приємна й погода восени! Ці дощі, мокрі взутгя та одяг, бруд на дорогах! Б-р-р-р!
5-й учень. Осінь — це помилка у створенні природи.
1-й учень. Я так не вважаю. У природи немає поганої погоди.
2-й учень. Зникнення осені призведе до великого розчарування, бо більшість людей сповнені любов'ю до осінньої краси, до осінніх днів та ночей, до осінніх змін у природі.
3-й учень. Люди не зможуть жити без осені. Вони без неї «задихатимуться», тому що вона зачаровує своєю неповторністю та оригінальністю.
4-й учень. Без осені буде сумно жити.
1-й учень. У осені як пори року є велике призначення: контролювати цикл оновлення і подальшого розвитку живої природи. В цей період настає час відпочинку для рослин та багатьох тварин. Вони наділені якостями, які їх захищають від холоду.
2-й учень. Жива природа готується до перебування у стані спокою, набирається сил і енергії для подальшого житгя.
3-й учень. А люди завдяки своєму розвиненому інтелекту знайшли свій шлях вирішення проблеми — теплі будинки та одяг.
1-й учень. Кожна група була дуже переконлива завдяки активності її членів.
2-й учень. Прослухавши виступи кожної групи, можна сказати, що позитивних переваг у осені більше, ніж негативних.
3-й учень. Отже, можна зробити висновок: осінь все-таки повинна бути.
V. Малювання долоньками осені. Розвиток уяви.
Учитель.
— Ну, що ж, діти! Ми дуже багато сьогодні говорили про осінь. А тепер уявімо себе художниками і намалюймо одну картину на всіх. Вона називатиметься «Осінь». Цей малюнок буде незвичайний, тому що ми створюватимемо його долоньками. Виберіть колір, який асоціюється у вас з осінню, і намастіть ним долоньку.
На дошці прикріплене уявне полотно картини — це великий білий аркуш паперу оздоблений красивою рамкою. Учні почергово виходять до нього і під керівництвом учителя залишають відбитки своїх долонь. У результаті з 'являється незвичайний малюнок.
Учитель. О! Яка вийшла картина! Справжній авангард. Що ж це ви намалювали?
Учні.
— Це птахи, які відлітають у вирій...
— Це осінній листопад...
— Це наші долоні, які прощаються з осінню...
VI. Підсумок уроку. Рефлексія.
— Чи справдилися ваші очікування щодо уроку?
— Що було для вас на уроці особливо цікавим?
— Що нового ви відкрили, пережили на уроці?
— Про що хотіли б дізнатися більше?
— З якими труднощами ви зустрілися сьогодні?
— Хто здивував вас своїми знаннями?
— Як ви використовуватимете те, про що сьогодні дізналися?
Література
1. Аспамова, Т. А. Використання метолу різнокольорових капелюшків Едварда де Боно на уроках гуманітарних дисциплін : [Текст] : метод, посіб. / А. Т. Асламова. — Херсон : РІПО, 2005. — 22 с.
2. Боно Э. Учите своего ребенка мыслить [Текст] / Э. Боно // Пер. с англ. — Мн. : ООО «Попурри», 2005. — 432 с.
ДОДАТКИ
1