Урок природознавства у 4 класі

Про матеріал

Матеріал допоможе розкрити поняття « природна зона », ознайомити дітей з природними зонами України, розглянути зону мішаних лісів. розвивати спостережливість, вміння працювати за поданим алгоритмом, виховувати бережливе ставлення до природи. Обладнання; карта природних зон України» алгоритм вивчення природної зони» презентація, комп'ютер, географічні атласи.

Перегляд файлу

Тема. Природні зони України. Зона мішаних лісів.

Мета :розкрити поняття « природна зона », ознайомити дітей з природними зонами України, розглянути зону мішаних лісів. розвивати спостережливість, вміння працювати за поданим алгоритмом, виховувати бережливе ставлення до природи. Обладнання; карта природних зон України» алгоритм вивчення природної зони» презентація, комп'ютер, географічні атласи.

Хід уроку

1. Організація учнів до уроку.

Давайте налаштуємось на плідну роботу, візьмемось за руки у групі, подаруємо одне одному найтеплішу свою посмішку і почнемо.

 2. Актуалізація опорних знань.

     На минулому уроці ми ознайомились з поняттям «природна зона », дізнались які є природні зони у північній півкулі, які природні зони розташовані на території України

    Проведемо «бліц» - опитування:

- Що таке « природна зона »?(Великі ділянки земної поверхні з однаковим кліматом, грунтами» рослинним і тваринним світом,)

- Які природні зони розташовані у північній півкулі? -Впізнайте природну зону за описом:

* Поверхня землі вкрита безліччю озер і боліт.

* Господар цієї зони - білий ведмідь.Він полює на тюленів, вправно ловить рибу

Весна і літо коротке, зима морозна, довготривала. Земля не встигає прогрітись тому дерева тут карликові, багато мохів і лишайників.

 

* У цій пр. зоні знайдено великі поклади різноманітних корисних копалин, ростуть переважно хвойні дерева, водяться тигри.

* Рано навесні, коли ліс ще не вдягнувся у листя, тут з'являються ранньоквітучі рослини; підсніжник, медунка. Під охорону взято оленів» козуль, бобрів, зубрів,

* У цій зоні часті посухи, мало опадів. Серед рослин переважають зернові. Вирощують соняшник, дині, кавуни» гарбузи.Є сади і виноградники.

    А які пр. зони є на території України? (показують на карті)

3. Вивчення нового матеріалу,

     Сьогодні на уроці ми розглянемо зону мішаних лісів. Вивчатимемо пр. зону за таким планом ;

1. Розташування пр. зони на території України.

2. Погода в пр. зоні

3. Рослинний світ.

4. Тваринний світ.

Робота на уроці буде оцінюватись за рейтинговою системою. На уоопі присутні : синоптик, географ» ерудит, знавці флори і фауни.

Географ (розповідає і показує на карті)

Зона мішаних лісів (або Полісся ) розташована на півночі України, Простягається з півночі на південь на 150 - 200 км. В неї входять Рівненська, Житомирська, Київська, Чернігівська обл. та невеликі території Львівської, Тернопільської, Хмельницької областей. Земна поверхня рівнинна, тут знаходиться Поліська низовина. Землі перезволожені» є багато озер і боліт. Протікають річки Горинь, Стир, Уж, Тетерів, Десн

Синоптик

У зоні мішаних лісів весна прохолодна, літо тепле, вологе, Осінь дощова, зима не холодна, з відлигами, Найбільше опадів випадає літом, Це найбільш зволожена зона України.

Епудит ( доповнює виступаючих )

На території зони мішаних лісів створена велика штучна водойма - Київське водосховище ( показ на карті)

Робота з підручником

    Розгорніть підручники на ст. 120, прочитайте текст « Рослини мішаних лісів ». Дайте  відповідь на питання:

Скільки ярусів утворюють рослини в лісі? Назвіть їх,

Які рослини називають деревами ? кущами ? травами? в Назвіть представників кожного ярусу мішаного лісу?

Чому у зоні мішаних лісів багатий рослинний світ?

Вчитель: у цій зоні зустрічаються такі види лісів: бори - де переважають сосни, субори - де ростуть сосни , дуби, березняки - крім берези ростуть сосна, дуб, осика, граб,

Робота в парах

Розмісти рослини по ярусам . І ряд - рослини верхнього ярусу, 2ряд - рослини середнього ярусу. 3 ряд - рослини нижнього ярусу, (обводять кружечком )

Пари  звітують,

Самоперевірка (к)

1 .шипшина                               8.ожина

2.під сніжник                           11 .липа

3.малина                                      12. дзвоники

4.сосна                                          13. клен

5 .дуб                                   14. калина

6.пролісок                          15.опенька

7. ліщина

9. конвалія                         

10. береза

Знавець флори (к)

Ялина - це вічнозелене дерево, яке може вирости до 40м Хвоя в ялини коротка і гостра,

темно-зеленого кольору, розміщена поодинці, але густо,

Корінь у ялини росте близько до поверхні, тому сильний вітер може легко повалити її. Ялина не потребує багато світла, любить родючий грунт. Розмножується насінням, що достигає щороку в шишках.

Ялина використовується в будівництві, для вироблення паперу, муз, Інструментів. Щоб взнати скільки років ялині, треба порахувати кількість кілець великих гілок, (продемонструвати на штучній ялинці), Висоти до 2м ялина досягає в віці 15 років, тому самовільно зрубувати ялини заборонено, (оцінюється )

Ерудит - А я хочу розказати про липу. Липа виділяє багато кисню і затримує пил, поглинає шкідливі речовини. Через те в містах вона живе до 600 років, а в лісах до 300  років,

Фізкультхвилинка

Робота з підручником. Працюємо над текстом « Тварини мішаних лісів » ст. 121,

Питання:

- Які групи тварин водяться в зоні мішаних лісів?

- На які групи тварини діляться за способом живлення?

- Чому в лісі такий різноманітний тваринний світ?

 Вчитель (показує на комп'ютері) : у зоні мішаних лісів створений Поліський заповідник . Він розташований у Житомирський обл. серед соснових лісів (борів ) і боліт. У ньому знаходяться тварини і рослини занесені до Червоної книги України.

Робота в парах

Розподіліть тварин лісу за способом живлення.

1 ряд-хижих,

2 ряд - травоїдних,

3 ряд - всеїдних.

Пари звітують про виконання. Взаємоперевірка.

1 .олень                  8.зубр

2.дика свиня          9,їжак

З лось                          10.гадюка

4.лисиця                   11. ящірка

5.вовк                         12. ведмідь

6.борсук                     13.сова

7 .козуля              14. бобер

                               15. дятел

Знавець фауни

Лисиця має велике господарське значення як цінний хутровий звір, а такох регулятор чисельності гризунів та комах. При цьому збиток, який наноситься лисицями, є набагато меншим за користь, яку лисиця приносить, знищуючи гризунів — споживачів зерна. Вовки не люблять самітності,більше того, вони розвили складну техніку групового полювання, що свідчить про їх розум та здібності до навчання. Зубр. Рідкісний зникаючий вид. Сучасне поголів'я зубрів походить від тварин, що збереглися і розмножувалися у неволі.

Горлиця. Птах — однолюб. Якщо загине один з пари, то другий сідає на дерево й оплакує своє подружжя.

І більше не поєднується ні з ким іншим ніколи.

Журавель сірий. Місце перебування сірих журавлів найчастіше - на межі лісу й болота. Гніздо роблять ці птахи на купині чи на дернині, і до нього важко дістатись. Розмах крил 2,2 м.

Вивільга. Гучна і рухома, зазвичай тримається в кроні дерев, переважно листяних. Нетовариські, зустрічаються поодинці або парами. Живиться гусеницями та іншими комахами, а також ягодами.

На інд. картці (зошит) створіть ланцюжок живлення зони мішаних лісів. Взаємоперевірка. Вчитель-Діти, то що є ліс для нас?

(цінна деревина для промисловості, легені нашої планети, житло для тварин і рослин, краса, місце відпочинку,.,) Розповідь про збір макулатури класом. (20 кг—1 дерево)

Підсумок уроку.

Оцінюю роботу ерудита і активних дітей.   Підсумок рейтингу учнів. Дом. завдання.

docx
Додано
1 березня 2018
Переглядів
1341
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку