Урок природознавства у 4 класі "Мандрівка материками Землі"

Про матеріал
Урок має на меті узагальнити і систематизувати знання учнів за темою «Материки Землі»; закріпити знання про карту півкуль, з розміщенням материків на глобусі та карті півкуль; формувати навички культури спілкування в групах, навичок ораторського мистецтва; розвивати прагнення примножувати багатства Землі; розвивати аналітико-синтетичні вміння, критичне мислення, кмітливість; формувати самоосвітню та екологічну компетентність учнів; виховувати любов до рідної землі.
Перегляд файлу

Тема. Мандрівка материками Землі

Мета:

  • Узагальнити і систематизувати знання учнів за темою «Материки Землі»
  • Закріпити знання про карту півкуль, з розміщенням материків на глобусі та карті півкуль.
  • Формувати навички культури спілкування в групах, навичок ораторського мистецтва.
  • Розвивати прагнення примножувати багатства Землі.
  • Розвивати аналітико-синтетичні вміння, критичне мислення, кмітливість.
  • Формувати самоосвітню та екологічну компетентність учнів.
  • Виховувати любов до  рідної землі.

    Обладнання: фізична карта півкуль, глобус, завдання  для роботи в парах та групах,  індивідуальні картки з завданнями, контурні карти, таблиця для гри «Впізнай материк», пазли-материки, ілюстрації, презентація до уроку.

    Усі учні поділені на команди: « Євразія», « Африка», « Північна Америка», « Південна Америка», « Австралія» « Антарктида».

І. Організація навчальної діяльності учнів

      Девіз уроку:

      Попрацюймо всі старанно,

      Щоб урок пройшов не марно.

      Його почнемо без зупинки

      З фенологічної хвилинки.

ІІ. Хвилинка фенологічних спостережень

1. Гра «Мікрофон»

- Яка зараз пора року?

- Який місяць?

- Якого кольору небо?

- Чи були протягом дня опади?

- Температура повітря сьогодні…….?

2. Повідомлення синоптиків

   А зараз нам синоптик підведе підсумки спостереження за погодою сьогоднішнього дня.

    Сьогодні у Чернівцях збережеться прохолодна похмура погода.

  Температура повітря вдень -  - ….. С.

   Стан неба – похмурий. (ясний)

   Опадів не передбачається. ( Опади у вигляді снігу)

   Напрям вітру – північний.

   Інші явища – ожеледь.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Оголошення теми уроку

Тему сьогоднішнього уроку зашифровано у вправі

« Дешифрувальник». Хто відгадає?

Р

И

М

И

Т

А

К

Е

5

8

1

6

3

2

7

4

 

 

 

Отже, сьогодні на уроці ми будемо мандрувати по материках. Так, як Дмитро Комаров в телепередачі «Світ навиворіт».

   Тема уроку « Мандрівка материками Землі».

2. Асоціативний кущ

А які асоціації у вас викликає слово материки.

 

3. Розповідь вчителя про походження материків

Я розповім вам про походження материків.

    Учені вважають, що багато мільйонів років тому            Земля мала єдину сушу, становила одне ціле. Це був такий  собі праматерик – Пангея. Потім він розколовся і розійшовся шістьма материками по всьому Світовому океану.  Такі зміни супроводжуються сильними землетрусами та виверженнями вулканів.

   Те, що сучасні материки «плавають» по океану, підтверджує той факт, що Америка кожного року на       6 см зсувається на захід, а Євразія – на схід.

4. Робота з картою півкуль

Без карти ніяка подорож неможлива.

- Тож, давайте пригадаємо, учені-картографи умовно поділили поверхню земної кулі на дві півкулі – які?    (Західну і Східну)

- Зображення на папері цих частин глобуса, називають – як? (Картою півкуль)

- Крайня північна точка земної кулі, називається як? (Північним полюсом)

- А крайня південна точка – як називається?  (Північним полюсом)

- Покажіть, будь ласка, екватор.

- На скільки кілометрів він простягається? (40000км)

- І умовно ділить Землю на які півкулі? (Північну і Південну)

- Найбільший материк Землі, на ньому знаходиться наша держава Україна, як називається? (Євразія)

- Другий за величиною материк, найспекотніший. Як називається?  (Африка)

- Третій за величиною материк, який омивається водами трьох океанів. Як називається? (Пн.Америка)

- Найвологіший материк, на ньому височіють мідні гори. Як називається?  (Пд. Америка)

- Найменший і найсухіший материк, як називається? (Австралія)

- Найхолодніший материк Землі покритий 2-х кілометровим шаром льоду, як називається? (Антарктида)

Показати їх на карті.

Молодці! По карті добре орієнтуєтеся!

5.Картографічний практикум

(робота з контурними картами)

А зараз ми попрацюємо з контурною картою ( у зошиті). Вам потрібно знайти і підписати всі материки.

А зараз обміняйтеся зошитами і зробимо взаємоперевірку.

Чи правильно твій сусід справився із завданням у контурній карті.

 

Учні нашого класу поділені на 6 груп. Кожна група має назву одного з шести материків.

6.Робота з підручником

Знайти і зачитати таку інформацію:

Група «Євразія». В яких природних зонах розташований материк Євразія? (ст 56)

Група «Африка». Про літо в пустелі Сахара на материку Африка. (ст 63)

Група «Пн.Америка». На які корисні копалини багатий материк Пн.Америка? (ст 72)

Група «Пд.Америка». Про сезон дощів на материку Пд.Америка. (ст 80)

Група «Австралія». Які тварини живуть на материку Австралія? (ст 88)

Група «Антарктида». Про Антарктиду, як зону антарктичної пустелі. ( ст 96)

7. Робота в парах

 Складіть пару: материк — характеристика.

1) Найбільший материк.

а) Євразія

2) Найжаркіший материк.

б) Африка

3) Найменший материк.

в) Австралія

4) Найхолодніший материк.

г) Антарктида


Доберіть пару.

1) Найвищі гори земної кулі.

а) Гімалаї

2) Найдовша річка планети.

б) Ніл

3) Найглибше озеро світу.

в) Байкал

4) Найповноводніша річка планети.

г) Амазонка


Складіть пару: материк — гірські системи.

1) Євразія

     а) Гімалаї

2) Північна Америка

б) Кордильєри

3) Південна Америка

     в) Анди

4) Африка

     г)  Кіліманджаро

 

8. Інтерактивний тренінг

 « Збери валізу для подорожі»

На який із материків вам потрібно взяти такі речі?

(Валянки, парасольку, літак, панамку, пляшку води, прапорець Канади).

Назви речей

Назва материка

Ми знаємо

Валянки

Антарктида

Найхолодніший материк

Парасолька

Південна Америка

Найвологіший материк

Літак

Євразія

Найбільший материк

Панама

Африка

Найжаркіший материк

Пляшка води

Австралія

Найсухіший материк

Прапорець Канади

Північна Америка

Кленовий листок - символ Канади

      8. ФІЗХВИЛИНКА

9. Робота в групах ( на картках)

Заблукалі кораблі не можуть потрапити до своїх материків. Просять вашої допомоги. Сигнал «SOS!»

З’єднайте стрілками з материком тільки правильні твердження.

10. Захист проєктів

  На Землі так багато куточків, які так і манять до себе. Пустеля Сахара і діючі вулкани, льодовики і коралові острови – все це так хочеться побачити.І це можливо!

Треба тільки мати під рукою карту і трішки фантазії. А ще потрібно знати усе про ці материки.

   Вдома ви працювали над проєктом « Цікавий світ материка, на який я хочу потрапити».

   Ось виставка кращих ваших робіт. А Сашка Костриба Розкаже нам, що вона підготувала.

11. Гра « Загадки – відгадки» (пазли)  

   Відгадайте загадку та отримайте конверт із пазлами. Складіть із частинок свій материк.

  1. Там дивні рослини,

Там міднії гори.

А річка тече,

Широченна , як море. ( Південна Америка)

  1. Батьківщина кенгуру.

Материк, де все навпаки:

Дерево скидає не листя, а кору,

А ссавці несуть яйця.

Все, як диво, тут сприймаю я.

    Незвичайна ця …. ( Австралія)

     3.Чи насправді так, чи може сон це,

     Наче казка, неповторний дивний світ.

     Цей материк – улюблениця сонця

     Де бував чудовий лікар Айболить. ( Африка)

  1. Відкритий був він

Випадково –

Той світ , що називають

Новим.   ( Північна Америка)

         5.У будь-яку погоду все навкруги із льоду.  ( Антарктида)

         6.Я -  найбільший материк , що складаюся з двох частин. ( Євразія)                    

       Мандрували ми успішно, знаєм всі материки.

    Завдання: скласти з пазлів материк.

    12. Гра «Упізнай, з якого я материка»

На дошці ілюстрації тварин. Діти мають вибрати на якому материку живуть ці тварини.

   13. Робота у зошитах ( ст 33)

        * позначити рослини Антарктиди

        * підписати тварин, які мешкають в Антарктиді

  14. Довідкове бюро « А чи знаєте ви…»

        А тепер побуваємо у порту « Цікавинок», де «Довідкове бюро з телевізійної студії «А чи знаєте ви…»    надасть нам дуже цікаву інформацію.

  • В пустелі Калахарі ( Африка) дуже жарко. Але 1 вересня 1981 року там вперше випав сніг!
  • Дерево баобаб живе до 5 тисяч  років ( Африка)
  • Повітря в Арктиці настільки холодне і сухе, що можна почути, як хтось розмовляє навіть на відстані за 5 км від нього.
  • Пінгвіни в Арктиці не живуть, вони живуть в Антарктиді, на Південному полюсі
  • В деяких районах Арктики лід настільки древній, що тварини , яким мільйони років, наприклад такі , як мамонти , добре збереглися в ньому.
  • Лід Арктики стрімко тане. Багато експертів вважають, що причиною такого стрімкого танення льодів є глобальне потепління. Якщо так далі піде, то незабаром кораблі зможуть ходити з Європи в Азію по скороченому маршруту.

15. Гра «Ерудит»

 1. Який материк не має рік? (Антарктида).
2. Який найменший з материків? (Австралія).
3. Який материк називають «полюсом     спеки»? (Африка).
4. Який найбільший материк? (Євразія).
5. По яким горам проходить межа між Європою і Азією? (Уральським).
6. Який острів найбільший? (Гренландія)
7.В якій частині Євразії знаходиться Україна?  (В Європі).

      8. Який материк називають «полюсом холоду?    (Антарктида).

    16. Створити візитівку материка
     Досліджувати материки будемо у групах. У подорож          люди беруть із собою багаж знань. Кожна команда отримала валізи з цікавою інформацією про материк. Ви повинні створити візитівку материка за планом:

  • Назва материка
  • Клімат
  • Рослини
  • Тварини

Капітани команд презентують свій материк.

А ще діти малювали малюнки материків – ось у нас виставка.

17.Самостійна робота ( Тести )

ІV. Підсумок уроку

   Якщо поглянути на Землю із Космосу, то можна побачити, якою маленькою є наша планета порівняно зі Всесвітом. Це піщинка в космічному просторі. Тому людство повинно оберігати свій рідний дім – планету Земля!

  Майбутнє нашої планети залежатиме від вас, тому що ви можете стати дослідниками, моряками, авіаторами, інженерами, вченими, що перемагають усі труднощі і стихії.

   Отож, я вам бажаю бути наполегливими у досягненні своєї мети, наполегливості у здобутті знань.

  • А тепер визначіть свій успіх на уроці – оцініть себе.

    ( У вас на партах є  маленькі глобуси – прикріпіть відповідно:  Супер,  Я добре працював, Я можу працювати краще)

V. Домашнє завдання

Скласти кросворд про материки.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кулак Ірина Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Природознавство 4 клас (Андрусенко І.В.)
Додано
10 грудня 2021
Переглядів
1297
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку