Тема. У чому загадковість світу грибів.
Формування ключових компетентностей
-
вміння вчитися (організовувати робоче місце, планувати і виконувати дії відповідно до поставленої мети уроку, контролювати та оцінювати свої результати)
-
інформаційно-комунікативної (вміння самостійно добувати й опрацьовувати інформацію, користуватися додатковою літературою)
-
здоров’язбережувальної (дбайливе ставлення до власного здоров’я, вироблення навичок безпечної поведінки в лісі стосовно незнайомих грибів)
-
соціальної (уміння співпрацювати в парах, у групах)
Формування предметних компетентностей:
-
формувати уявлення про різноманітність грибів як особливого царства у природі, їхнє значення і цінність; розвивати дослідницькі вміння та вміння спостерігати за живими організмами; вчити аналізувати; порівнювати, класифікувати представників «царства грибів»; виховувати обережне поводження в природі; бажання охороняти і дбайливо ставитися до живого.
Хід уроку
І Організація класу.
1. Хвилинка емоційного налаштування. Привітання.
(Діти стають у коло групами і разом з учителем промовляють вітання)
Ви сьогодні вже проснулись?
Добрий день!
Мамі зранку посміхнулись?
Добрий день!
Клас наш радо вас вітає!
Добрий день!
Настрій кожен гарний має ?
Добрий день!
Станьмо разом в дружне коло!
Добрий день!
Привітай нас, рідна школо!
Добрий день!
Треба всім нам привітатись:
Добрий день.
Дружно й голосно сказати:
Добрий день!»
2. Створення ситуації успіху.
-
А якими ви хочете себе бачити на уроці. Ми зараз з’ясуємо. Відповідь повинна починатися з букви, що ви бачити на картці
(Картки з буквами вчитель прикреплює на дошку)
У – уважними
С – стараними
П – працьовитими
І – інформованими
Х – хорошими
-
Прочитаємо хором утворене слово.
-
Що необхідно, аби досягти успіху? (Учитися працювати, міркувати тощо)
-
Тож бажаю вам успіхів під час роботи на уроці
ІІ. Підготовча частина.
1. Слово вчителя
-
А зараз заповнимо календар спостережень за погодою та явищами природи. У цьому нам допоможуть чергові синоптики
2. Фенологічні спостереження.
1 учень. Сьогодні добре знають люди,
Яка погода завтра буде,
Бо теле- й радіопрогноз
Підкаже — спека чи мороз.
2 учень. У рідному краї панує весна. Місяць – березень. День тижня – середа. Сонце піднімається вище, його косе проміння пригріває землю. День довгий, а ніч коротша. Стан неба – ясно (яскраво світить сонце, небо безхмарне, чисте)
Хмарно ( на небі багато хмар, вони часто закривають сонце)
Похмуро (усе небо вкрите хмарами)
Температура повітря вранці становила … градусів, опади-…, вітер-....
-
Запишіть результати спостережень у зошит. Синоптики прогнозують чудову погоду, а ми продовжуємо наш урок.
ІІІ. Актуалізація опорних знань і фіксація ускладнення.
1. Метод ключових евристичних запитань.
-
Які ознаки мають живі організми? (Вони живляться, дихають, розмножуються, ростуть, вмирають)
-
Яка група тварин найчисельніша? (Комахи - найчисельніша група тварин на Землі)
-
Яку будову мають квіткові рослини? (квіткові рослини мають корінь, стебло, листок, квітку, плід, насіння)
-
Яка істотна ознака птахів? (Тіло птахів укрите пір’ям)
-
Чим дикі тварини відрізняються від свійських? (Свійські живуть у господарствах або вдома, приносять користь людям і не можуть жити без допомоги людини)
2. Перевірка домашнього завдання.
Тест «Тварини» (самостійна робота)
1. Яка група тварин найрозумніша
а) Риби
б) Звірі
в) Птахи
2. Основними ознаками звірів є
а) Вигодовування малят молоком
б) Полювання на інших звірів
в) Чотири лапи
3. Життя якого звіра не пов’язана з водою?
а) Ондатра
б) Ховрах
в) Бобер
4. Тварини розподіляються на групи:
а) Дикі та свійські
б) Свої та чужі
в) Свійські та приручені
5.Який звір літає?
а) Сова
б) Кажан
в) Орел
6. Найбільший звір за масою – це
а) Вовк
б) Ведмідь
в) Кит
3. Перевірка тесту
(Один учень читає правильні відповіді решта олівцем ставить по 2 бали за кожну правильну правильну відповідь, а потім підраховують кількість балів і записують олівцем на своєму аркуші)
-
Ми повторили вивчений матеріал. Але не назвали ще одну групу живих організмів. Спробуйте здогадатися що це.
IV. Робота над новою темою уроку.
1. Створення проблемної ситуації з метою з’ясування теми уроку.
Загадка
І великі, і малі
Повдягалися в брилі,
І дощу ці одноніжки
Не бояться ані трішки.
Ліс — улюблений їх край.
А як звуться, відгадай!
(Гриби)
-
А зараз спробуйте назвати тему нашого уроку. (Ми будемо вивчати гриби)
-
Вірно. Увага на екран.
-
На екрані тема нашого уроку У чому загадковість світу грибів.
2. Проблемна ситуація з метою визначення ознаки грибів
-
З якими царствами живої природи ви вже знайомі? (Царство рослин. Царство тварин)
3. Вправа «Обери позицію»
На дошці розміщені таблички
Гриби – рослини
|
|
Гриби – тварини
|
|
Гриби – окрема група організмів
|
-
Прочитайте написи на дошці поміркуйте, оберіть позицію до якого царства належать гриби та прикріпить свої грибочки.
-
А з’ясувати хто ж правий нам допоможуть наші учені-мікологи (1 група)
-
Учень з табличкою МІКОЛОГІЯ
-
Мікологія – це наука про гриби. «Мікос» - від грецького гриби, «логос» - це наука
-
Учені сперечалися між собою багато років і провівши безліч дослідів дійшли висновку: гриби, як рослини та тварини мають форму, живляться, ростуть, дихають, розмножуються, відмирають.
-
Молодці! Сідайте. Отже перше слово до нашого словничка МІКОЛОГІЯ (на дошку на магніт)
V. Робота за підручником
-
Щоб більше дізнатися про гриби, попрацюємо з підручником.
1. Вправа «Читання з позначками»
-
Прочитайте текст у підручнику с. 122-123 використовуючи позначки олівцем:
+ знаю
– не знаю
? зацікавило, хочу дізнатися
2. Бесіда.
-
Що було для вас відомим?
-
Що нового дізналися?
-
Про що хочете дізнатися?
(На всі ваші питання відповіді я сподіваюся ми знайдемо протягом уроку)
VІ. Усвідомлення знань про царство грибів
1. Визначення будови шапинкових грибів
-
Спробуємо дослідити, що собою являє гриб
-
Що це? (учитель показує яблуко і гриб)
-
Де росте яблуко? (На яблуні)
-
З чого воно утворилося? (З квітки)
-
Що є всередині (Насіння)
Висновок: яблуко – це плід яблуні
-
Де ростуть гриби? (У лісі)
-
Звідки він з’явився? (з грибниці)
-
Можна сказати, що гриб – це плід грибниці. Але це буде не зовсім правильно. Плоди бувають у рослин і з’являються з квітки. А де у гриба квітка? (Немає)
-
Тому вчені придумали інше наукове слово ПЛОДОВЕ ТІЛО – це одне слово до нашого словника
-
Що ж тоді сам гриб?
2. Пояснення вчителя
-
Виявляється, що більшу його частину ми не бачимо. Вона знаходиться у ґрунті та нагадує собою переплетені ниточки, що розповсюджуються на сотні квадратних метрів. Отже гриб – це дуже великий організм. Це ниточки, як ми вже казали називаються грибницею або МІЦЕЛІЄМ, ще одне слово до нашого словничка.
-
А якщо б я у вас запитала, що більше гриб чи синій кит. Яку б відповідь ви б мені надали? (Відповіді дітей)
-
Вага синього кита від 50 до 150 тон. А вага однієї грибниці у лісі: понад 100 тон!
Висновок: Так з чого ж складається гриб?
3. Робота в зошитах
Відкриваємо зошити с.61. Прочитайте завдання №1 та самостійно його виконайте
Фізкультхвилинка.(музична)
4. Класифікація грибів
А які види грибів існують нам допоможуть з’ясувати наші «Дослідники»
1 учень. Царство грибів – це велика родина, понад 100 тисяч видів. Це народ, який складається з окремих сімейств. Перша сім’я це шапинкові гриби. З нижнього боку шапинки мають пластинки, чи трубочки, де утворюються маленькі «насининки» - СПОРИ. За допомогою спор гриби розмножуються. Також гриби можуть розмножуватися грибницею.
-
Ще одне слово до нашого словничка.
-
Що потрібно, щоб спекти хліб? (Борошно, сіль, яйця, масло, вода, духовка).
-
Вірно.
2 учень. А ось це один із компонентів рецепту. Це дріжджі. Дріжджі – це також гриби у вигляді сухих крупинок, або однорідної маси. Їх використовують для виготовлення борошняних виробів.
-
А зараз спробуємо всі разом заглянути в наш чарівний прилад – мікроскоп, та подивитися який вигляд дріжджі мають під мікроскопом. Вмикаю. Увага на екран.
-
Я пропоную вам продовжити подорож у царство грибів. Наші дослідники підготували для вас ще одну несподіванку.
(дитина показує скоринку хліба, вкриту цвіллю)
3 учень. Це - цвіль. Це також гриб! Він полюбляє несвіжі продукти. Досліджуючи цвільові гриби, англійський учений Флемінг винайшов пеніцилін. Пеніцилін – це антибіотик, який врятував багато життів від хвороб.
-
Вмикаємо наш «чарівний» мікроскоп, щоб подивитися на цвіль.
(Дитина тримає у чаші заражену кукурудзу)
4 учень. У царстві грибів є гриби-паразити, що паразитують на рослинах. Сажкові гриби на кукурудзі, на картоплі – фітофтора, на зернових культурах – іржа. Вони дуже шкодять рослинам. Учені шукають способи боротьби зі шкідниками.
-
А якщо ми ще раз заглянемо у мікроскоп, то побачимо сажкові гриби.
-
Учні третьої групи «Екологи» підготували інформацію про значення грибів для природи.
1 учень. Більшість грибів є санітарами довкілля. Вони живляться рештками відмерлих рослин і тварин, перетворюючи їх на поживні речовини, навіть розчиняють сміттєві відходи
2 учень. Гриби підвищують родючість ґрунту. Також гриби є кормом для деяких диких тварин. Грибами живляться: білки, сороки, лосі, миші, дикі кабани, деякі комахи. Білки вживають 45 видів грибів. Полюбляють підберезники та маслята.
3 учень. Всі шапинкові гриби поділяються на дві групи: їстівні та неїстівні. Отже, коли йдеш до лісу пам’ятай:
Пам’ятка грибника
-
збирай тільки відомі гриби.
-
не бери старих, у них може накопичуватися отрута.
-
не виривай гриби, а зрізай або викручуй із землі
-
не збивай неїстівні гриби, вони потрібні лісу, ними лікуються тварини
VІІ. Виготовлення аплікації
1. Пояснення вчителя
-
А зараз кожна група користуючись заготовками, які ви підготували на попередньому уроці, створіть аплікацію «Грибний король»
2. Практична робота
Діти працюють. Вчитель пояснює (одночасно)
-
Посередині аркушу розміщуємо головний гриб боровик
-
Від нього простягти в різні боки ниточки-грибниці до яких приклеїти інші грибочки, але будьте уважні, бо вам треба наклеїти тільки їстівні гриби.
-
Працюючи, не забуваємо про правила користуванням клеєм.
-
підкладаємо папір під деталі, на які потрібно нанести клей;
-
клей наносимо від середини до країв;
-
притискаємо елементи аплікації серветкою;
-
закінчивши роботу, клей щільно закрити, ретельно витерти руки.
3. Виставка робіт учнів
-
молодці! Всі були уважні. Які гриби ви не наклеїли?
-
Чому?
VІІІ. Підсумок уроку
-
З якими новими словами ми познайомилися?
-
Подивіться на дошку і скажіть так до якого царства належать гриби? (Якщо грибочки висять невірно, зняти їх)
-
Чи всі гриби мають шапинку, ніжку та грибницю?
-
Яке значення мають гриби для довкілля?
Рефлексія (вірш)
ІХ. Домашнє завдання
-
Вдома опрацюєте матеріал підручника с.122-123.
-
За бажанням спробуйте якомога більше дізнатись про їстівні та отруйні гриби з інших джерел, бо ця інформація буде корисною для нас на наступному уроці.