Урок природознавства "У чому загадковість світу грибів."

Про матеріал
Відкритий урок з природознавства. Дана розробка познайомить з особливостями та цікавою інформацією про гриби як особливе царство живої природи. Учнів було розподілено за групами.
Перегляд файлу

Тема. У чому загадковість світу грибів.

Формування ключових компетентностей

  •                 вміння вчитися (організовувати робоче місце, планувати і виконувати дії відповідно до поставленої мети уроку, контролювати та оцінювати свої результати)
  •                 інформаційно-комунікативної (вміння самостійно добувати й опрацьовувати інформацію, користуватися додатковою літературою)
  •                 здоров’язбережувальної (дбайливе ставлення до власного здоров’я, вироблення навичок безпечної поведінки в лісі стосовно незнайомих грибів)
  •                 соціальної (уміння співпрацювати в парах, у групах)

Формування предметних компетентностей:

  •      формувати уявлення про різноманітність грибів як особливого царства у природі, їхнє значення і цінність; розвивати дослідницькі вміння та вміння спостерігати за живими організмами; вчити аналізувати; порівнювати, класифікувати представників «царства грибів»; виховувати обережне поводження в природі; бажання охороняти і дбайливо ставитися до живого.

Хід уроку

І Організація класу.

1. Хвилинка емоційного налаштування. Привітання.

(Діти стають у коло групами і разом з учителем промовляють вітання)

Ви сьогодні вже проснулись?

Добрий день!

Мамі зранку посміхнулись?

Добрий день!

Клас наш радо вас вітає!

Добрий день!

Настрій кожен гарний має ?

Добрий день!

Станьмо разом в дружне коло!

Добрий день!

Привітай нас, рідна школо!

Добрий день!

Треба всім нам привітатись:

Добрий день.

Дружно й голосно сказати:

Добрий день!»

2. Створення ситуації успіху.

  • А якими ви хочете себе бачити на уроці. Ми зараз з’ясуємо. Відповідь повинна починатися з букви, що ви бачити на картці

(Картки з буквами вчитель прикреплює на дошку)

 

У – уважними

С – стараними

П – працьовитими

І – інформованими

Х – хорошими

  • Прочитаємо хором утворене слово.
  • Що необхідно, аби досягти успіху? (Учитися працювати, міркувати тощо)
  • Тож бажаю вам успіхів під час роботи на уроці

ІІ. Підготовча частина.

1. Слово вчителя

  • А зараз заповнимо календар спостережень за погодою та явищами природи. У цьому нам допоможуть чергові синоптики

2. Фенологічні спостереження.

1 учень. Сьогодні добре знають люди,

Яка погода завтра буде,

Бо теле- й радіопрогноз

Підкаже — спека чи мороз.

2 учень. У рідному краї панує весна. Місяць – березень. День тижня – середа. Сонце піднімається вище, його косе проміння пригріває землю. День довгий, а ніч коротша. Стан неба – ясно (яскраво світить сонце, небо безхмарне, чисте)

Хмарно ( на небі багато хмар, вони часто закривають сонце)

Похмуро (усе небо вкрите хмарами)

Температура повітря вранці становила … градусів, опади-…, вітер-....

  • Запишіть результати спостережень у зошит. Синоптики прогнозують чудову погоду, а ми продовжуємо наш урок.

ІІІ. Актуалізація опорних знань і фіксація ускладнення.

1. Метод ключових евристичних запитань.

  • Які ознаки мають живі організми? (Вони живляться, дихають, розмножуються, ростуть, вмирають)
  • Яка група тварин найчисельніша? (Комахи - найчисельніша група тварин на Землі)
  • Яку будову мають квіткові рослини? (квіткові рослини мають корінь, стебло, листок, квітку, плід, насіння)
  • Яка істотна ознака птахів? (Тіло птахів укрите пір’ям)
  • Чим дикі тварини відрізняються від свійських? (Свійські живуть у господарствах або вдома, приносять користь людям і не можуть жити без допомоги людини)

2. Перевірка домашнього завдання.

Тест «Тварини» (самостійна робота)

1. Яка група тварин найрозумніша

а) Риби

б) Звірі

в) Птахи

2. Основними ознаками звірів є

а) Вигодовування малят молоком

б) Полювання на інших звірів

в) Чотири лапи

3. Життя якого звіра не пов’язана з водою?

а) Ондатра

б) Ховрах

в) Бобер

4. Тварини розподіляються на групи:

а) Дикі та свійські

б) Свої та чужі

в) Свійські та приручені

5.Який звір літає?

а) Сова

б) Кажан

в) Орел

6. Найбільший звір за масою – це

а) Вовк

б) Ведмідь

в) Кит

3. Перевірка тесту

(Один учень читає правильні відповіді решта олівцем ставить по 2 бали за кожну правильну правильну відповідь, а потім підраховують кількість балів і записують олівцем на своєму аркуші)

  • Ми повторили вивчений матеріал. Але не назвали ще одну групу живих організмів. Спробуйте здогадатися що це.

IV. Робота над новою темою уроку.

1. Створення проблемної ситуації з метою з’ясування теми уроку.

Загадка

І великі, і малі

Повдягалися в брилі,

І дощу ці одноніжки

Не бояться ані трішки.

Ліс — улюблений їх край.

А як звуться, відгадай!

(Гриби)

  • А зараз спробуйте назвати тему нашого уроку. (Ми будемо вивчати гриби)
  • Вірно. Увага на екран.
  • На екрані тема нашого уроку У чому загадковість світу грибів.

2. Проблемна ситуація з метою визначення ознаки грибів

  • З якими царствами живої природи ви вже знайомі? (Царство рослин. Царство тварин)

3. Вправа «Обери позицію»

На дошці розміщені таблички

Гриби – рослини

 

Гриби – тварини

 

Гриби – окрема група організмів

  • Прочитайте написи на дошці поміркуйте, оберіть позицію до якого царства належать гриби та прикріпить свої грибочки.
  • А з’ясувати хто ж правий нам допоможуть наші учені-мікологи (1 група)
  • Учень з табличкою МІКОЛОГІЯ
  • Мікологія – це наука про гриби. «Мікос» - від грецького гриби, «логос» - це наука
  • Учені сперечалися між собою багато років і провівши безліч дослідів дійшли висновку: гриби, як рослини та тварини мають форму, живляться, ростуть, дихають, розмножуються, відмирають.

  • Молодці! Сідайте. Отже перше слово до нашого словничка МІКОЛОГІЯ (на дошку на магніт)

V. Робота за підручником

  • Щоб більше дізнатися про гриби, попрацюємо з підручником.

1. Вправа «Читання з позначками»

  • Прочитайте текст у підручнику с. 122-123 використовуючи позначки олівцем:

+ знаю

 не знаю

? зацікавило, хочу дізнатися

2. Бесіда.

  • Що було для вас відомим?
  • Що нового дізналися?
  • Про що хочете дізнатися?

(На всі ваші питання відповіді я сподіваюся ми знайдемо протягом уроку)

VІ. Усвідомлення знань про царство грибів

1. Визначення будови шапинкових грибів

  • Спробуємо дослідити, що собою являє гриб
  • Що це? (учитель показує яблуко і гриб)
  • Де росте яблуко? (На яблуні)
  • З чого воно утворилося? (З квітки)
  • Що є всередині (Насіння)

Висновок: яблуко – це плід яблуні

  • Де ростуть гриби? (У лісі)
  • Звідки він з’явився? (з грибниці)
  • Можна сказати, що гриб – це плід грибниці. Але це буде не зовсім правильно. Плоди бувають у рослин і з’являються з квітки. А де у гриба квітка? (Немає)
  • Тому вчені придумали інше наукове слово ПЛОДОВЕ ТІЛО – це одне слово до нашого словника
  • Що ж тоді сам гриб?

2. Пояснення вчителя

  • Виявляється, що більшу його частину ми не бачимо. Вона знаходиться у ґрунті та нагадує собою переплетені ниточки, що розповсюджуються на сотні квадратних метрів. Отже гриб – це дуже великий організм. Це ниточки, як ми вже казали називаються грибницею або МІЦЕЛІЄМ, ще одне слово до нашого словничка.
  • А якщо б я у вас запитала, що більше гриб чи синій кит. Яку б відповідь ви б мені надали? (Відповіді дітей)
  • Вага синього кита від 50 до 150 тон. А вага однієї грибниці у лісі: понад 100 тон!

Висновок: Так з чого ж складається гриб?

  • грибниця
  • ніжка
  • шапинка

3. Робота в зошитах

Відкриваємо зошити с.61. Прочитайте завдання №1 та самостійно його виконайте

Фізкультхвилинка.(музична)

4. Класифікація грибів

А які види грибів існують нам допоможуть з’ясувати наші «Дослідники»

1 учень. Царство грибів – це велика родина, понад 100 тисяч видів. Це народ, який складається з окремих сімейств. Перша сім’я це шапинкові гриби. З нижнього боку шапинки мають пластинки, чи трубочки, де утворюються маленькі «насининки» - СПОРИ. За допомогою спор гриби розмножуються. Також гриби можуть розмножуватися грибницею.

  • Ще одне слово до нашого словничка.
  • Що потрібно, щоб спекти хліб? (Борошно, сіль, яйця, масло, вода, духовка).
  • Вірно.

2 учень. А ось це один із компонентів рецепту. Це дріжджі. Дріжджі – це також гриби у вигляді сухих крупинок, або однорідної маси. Їх використовують для виготовлення борошняних виробів.

  • А зараз спробуємо всі разом заглянути в наш чарівний прилад – мікроскоп, та подивитися який вигляд дріжджі мають під мікроскопом. Вмикаю. Увага на екран.
  • Я пропоную вам продовжити подорож у царство грибів. Наші дослідники підготували для вас ще одну несподіванку.

(дитина показує скоринку хліба, вкриту цвіллю)

3 учень. Це - цвіль. Це також гриб! Він полюбляє несвіжі продукти. Досліджуючи цвільові гриби, англійський учений Флемінг винайшов пеніцилін. Пеніцилін – це антибіотик, який врятував багато життів від хвороб.

  • Вмикаємо наш «чарівний» мікроскоп, щоб подивитися на цвіль.

(Дитина тримає у чаші заражену кукурудзу)

4 учень.  У царстві грибів є гриби-паразити, що паразитують на рослинах. Сажкові гриби на кукурудзі, на картоплі – фітофтора, на зернових культурах – іржа. Вони дуже шкодять рослинам. Учені шукають способи боротьби зі шкідниками.

  • А якщо ми ще раз заглянемо у мікроскоп, то побачимо сажкові гриби.
  • Учні третьої групи «Екологи» підготували інформацію про значення грибів для природи.

1 учень. Більшість грибів є санітарами довкілля. Вони живляться рештками відмерлих рослин і тварин, перетворюючи їх на поживні речовини, навіть розчиняють сміттєві відходи

2 учень. Гриби підвищують родючість ґрунту. Також гриби є кормом для деяких диких тварин. Грибами живляться: білки, сороки, лосі, миші, дикі кабани, деякі комахи. Білки вживають 45 видів грибів. Полюбляють підберезники та маслята.

3 учень. Всі шапинкові гриби поділяються на дві групи: їстівні та неїстівні. Отже, коли йдеш до лісу пам’ятай:

Пам’ятка грибника

  • збирай тільки відомі гриби.
  • не бери старих, у них може накопичуватися отрута.
  • не виривай гриби, а зрізай або викручуй із землі
  • не збивай неїстівні гриби, вони потрібні лісу, ними лікуються тварини

VІІ. Виготовлення аплікації

1. Пояснення вчителя

  • А зараз кожна група користуючись заготовками, які ви підготували на попередньому уроці, створіть аплікацію «Грибний король»

2. Практична робота

Діти працюють. Вчитель пояснює (одночасно)

  • Посередині аркушу розміщуємо головний гриб боровик
  • Від нього простягти в різні боки ниточки-грибниці до яких приклеїти інші грибочки, але будьте уважні, бо вам треба наклеїти тільки їстівні гриби.
  • Працюючи, не забуваємо про правила користуванням клеєм.
  • підкладаємо папір під деталі, на які потрібно нанести клей;
  • клей наносимо від середини до країв;
  • притискаємо елементи аплікації серветкою;
  • закінчивши роботу, клей щільно закрити, ретельно витерти руки.

3. Виставка робіт учнів

  • молодці! Всі були уважні. Які гриби ви не наклеїли?
  • Чому?

VІІІ. Підсумок уроку

  1. З якими новими словами ми познайомилися?
  2. Подивіться на дошку і скажіть так до якого царства належать гриби? (Якщо грибочки висять невірно, зняти їх)
  3. Чи всі гриби мають шапинку, ніжку та грибницю?
  4. Яке значення мають гриби для довкілля?

Рефлексія (вірш)

 

ІХ. Домашнє завдання

  • Вдома опрацюєте матеріал підручника с.122-123.
  • За бажанням спробуйте якомога більше дізнатись про їстівні та отруйні гриби з інших джерел, бо ця інформація буде корисною для нас на наступному уроці.

 

 

docx
Додав(-ла)
Тетяна Жукова
Додано
29 березня 2020
Переглядів
682
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку