25 червня о 17:00Вебінар: Онлайн-тести: цікава форма роботи на інтегрованому уроці

Урок з природознавства на тему "Комахи"

Про матеріал
У в уроці використано різноманітна кількість видів і форм роботи. А також використано методи для роботи з молодшими школярами.
Перегляд файлу

Тема: Комахи

Мета:

1. Формувати уявлення про комахи як царство живих організмів, про ознаки комах, їх будову, значення комах для природи, для людей.

2. Розвивати вміння виявляти ознаки комах; вміння знаходити інформацію за підручником; вміння висловлювати судження, доводити твердження.

3. Виховувати інтерес до природи, дбайливе ставлення до комах.

Обладнання: робочий зошит, підручник, мультимедійна презентація, ілюстрації комах.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I. Організація класу

1.1. Привітання

Рада я вас всіх вітати

І урок наш розпочати

Настрій – супер, погода – клас

До роботи – все гаразд.

1.2. Знайомство із класом

- Доброго дня, учні! Сьогодні урок природознавства разом із Вами проведу я, звати мене – Олександра Олександрівна.

1.3. Психологічна розминка

- Раджу вам усміхнутися один одному, адже лише за наявності хорошого настрою людина може досягти успіху і своєї мети, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними та уважними.

- Я хочу, щоб наш урок був продуктивним, а Вас на уроці хочу бачити – активними, зібраними, розумними, наполегливими, і тоді ми разом створимо цікавий, творчий урок, на якому Ви здобудете нові знання, отримаєте цікаву інформацію, відчуєте успіх та задоволення від спільної праці.

Є в ній різна дивина:

В небі – зорі, в ріках – води,

В полі – квіточка ясна.

А зимою є сніжинка,

Літо дощик принесе,

Є метелик і пташинка –

І таке цікаве все!

-Отож, давайте усі разом поринемо у цей дивовижний і чарівний світ природи. Годі нам вже розмовляти, починаймо працювати!

1.4. Хвилинка спостережень

Давайте уявимо себе працівниками гідрометеоцентру. А чим вони займаються? (відповіді учнів) Так, вони прогнозують, передбачають погоду, яка чекає на нас найближчим часом.

-Отже, діти яка зараз пора року? Які ви знаєте зимні місяці? Який місяць панує за вікном?Що вам відомо про назву цього місяця? Які зміни відбулися у неживій природі? А в живій?Яка температура повітря? Що ви можете сказати про стан неба вранці? Чи спостерігали ви по дорозі до школи опади?

1.5. Робота з календарем природи

II. Перевірка домашнього завдання

2.1. Фронтальне опитування

- Пригадайте, яку тему ви почали вивчати?(Тварини)

- До якої природи відносяться тварини?(До живої)

- Доведіть, що тварини – це жива природа (Тварини дихають, ростуть, розмножуються, живляться, відмирають). 
- Назвіть, які ви знаєте, групи тварин  (черви, молюски, ракоподібні, павукоподібні, комахи, риби, земноводні, плазуни, птахи, звірі).


2.2. Словникова робота 
- Давайте пригадаємо, як називають науку про тварин? (зоологія).

2.3. Гра «Впізнай мене»

- Моє тіло вкрите слизькою лускою. Живу я тільки у воді.(Риби)

- Моє тіло дуже незвичайне, воно вкрите сухими лусочками, а в деяких ще й панциром. (Плазуни)

-  Частину життя я проводжу на землі, а частину у воді. (Земноводні)

- Моє тіло в більшості вкрите волоссям. Малят  я вигодовують молоком.(Звірі)

- Моє тіло вкрите пір’ям.(Птахи)

IІІ. Актуалізація опорних знань 
3.1. Розшифрування ребуса 
- Усі, і дорослі, і діти, люблять відкривати таємниці. Але, щоб відкрити нашу таємницю – дізнатися тему сьогоднішнього уроку, розшифруйте слово, зображене на екрані. 
- Чому Ви так думаєте, доведіть, що це дійсно слово «комахи». 
3.2. Бесіда 
- Давайте усі разом пригадаємо, яких комах вам доводилося бачити в природі. Подивіться будь ласка на екран і назвіть комах, яких ви бачите.

- А як саме відбувалися Ваші зустрічі із цими комахами? Можливо, згадаєте цікаві історії, ситуації. Чим вони вас приваблюють? (Відповіді учнів) 
IV. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку 
- Сьогодні ви познайомитеся із різноманітним світом комах. Здобудете нові знання про них, їх особливі ознаки та будову тіла. Тема нашого уроку «Комахи».
- А девізом нашого уроку будуть слова, які прочитає …… (Читає один із учнів) 
Не просто слухати, а чути. 
Не просто дивитися, а бачити. 
Не просто відповідати, а міркувати, 
Дружно і плідно працювати! 
- Як ви гадаєте, для чого ми вивчаємо комах? (Щоб більше знати про цих тваринок, охороняти корисних, оберігати себе від небезпечних комах) 

V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу 
5.1. Розповідь учителя про світ комах 
- З різноманітними комахами, тобто, жуками, мухами, бджолами, метеликами ви стикаєтеся повсякчас. Це і не дивно, адже цих тварин на нашій планеті налічують дуже багато, понад мільйона.  Багато видів науці ще не відомо. Комахи живуть в квартирі та будинку,загалом повсюди, за винятком морських глибин. Серед них є як корисні, так і паразити, шкідники.

- Назвіть, які ви знаєте корисні комах? (мурашка, бджола…)

- Пригадайте з власного досвіду, чим вони корисні?(Корисні комахи поїдають шкідливих комах, запилюють квіти, тим самим підвищують врожайність) Наприклад : сонечко – з’їдає попелицю.

Як ви гадаєте, чому вони шкідливі? (Відповіді учнів) 
- Так, вони знищують рослини. А ще вони переносять інфекційні захворювання. Але і вони потрібні в природі, бо є кормом для інших тварин. 

 Як би ми не ставилися до комах, вони відіграють важливу роль у природі. Вони є санітарами нашого світу, піклуючись про його чистоту. Досить різноманітні і розміри цих тварин. Серед них відомі «карлики» завдовжки менше міліметра і «велетні». Наприклад, у Південній Америці – жук-слон та жук-голіаф в Африці сягають до 15 см завдовжки. В Україні найбільші комахи – жук-олень майже 8 см завдовжки та метелик велике нічне павичеве око – 15см розмах його крил. 
- Наука, що вивчає комах, називається ентомологія. 
5.2. Будова тіла комахи 

Рогляньте малюнок на дошці

- Діти, тіло комахи складається з трьох частин. Це голова, груди і черевце. Також комаха має три пари ніжок, тобто 6 ніг.

Більшість із них мають 1 або 2 пари крил і вміють літати. На голові розташовані очі, пара вусиків.

Давайте розглянемо будову метелика:

- Із скількох частин складається його тіло?

- Що розташоване на голові?

- Скільки в нього ніжок?
5.3. Робота з підручником 

- Які ще особливості мають комахи, ми дізнаємося прочитавши статтю.
- Розгорніть підручник і прочитайте текст на с. 104. 
- Що в комах добре розвинене? (Слух, зір, нюх) 

- Яке значення відіграють органи чуття? (Вони вловлюють найтонші запахи і найменший рух повітря. Органи дотику і нюху розташовані на вусиках, смаку – на ротових органах, а у деяких можуть бути на кінцівках. Окремі комахи здатні сприймати запах на відстані до 11 кілометрів).

- Як захищаються комахи?

5.4. Ознайомлення з будовою ніг комах 
- Залежно від способу життя ноги у комах різних типів. Для бігу пристосовані довгі тонкі кінцівки. Широкими потужними ногами деякі комахи риють землю. Ті, які плавають у воді, відштовхуються своїми схожими на весла ногами. У багатьох комах є хапальні кінцівки. Для чого вони потрібні? У деяких зігнуті, щоб можна було добре стрибати. 

- Розгляньте мал.82. Назвіть зображені комахи. У якої з цих комах ноги пристосовані для стрибання? (Коника, Богомол) Коник в стрибку здатен подолати відстань в 100 разів більшу від довжини свого тіла. 
- Для риття? (Капустянка, медведка) Ця комаха поїдає коріння молодих рослин. 
- Для хапання? (Богомол). Зігнувши лапки, ця комаха, ніби молиться, чекаючи на здобич. Звичайний богомол є винищувачем мух, але також полює і на корисних комах – бджіл. 
- Для плавання? (Жук-плавунець) 
5.5. Ознайомлення з крилами комах 
- З власного досвіду пригадайте, які літаючі комахи вам відомі? 
- Розгляньте мал. 83. Скільки пар крил мають комахи зазвичай? 
- Комахи зазвичай мають дві пари крил, що відрізняються розмірами і формою. 
- У яких комах обидві пари крил розвинені однаково? (Бабка). А у метелика? У бджіл і ос задні крила теж значно менші за передні. Передні крила жуків перетворилися на тверді захисні надкрилля. 
- Скільки крил у мух? У мух і комарів, які мають тільки добре розвинені передні крила, задні перетворені в дзижчальця. Деякі види комах втратили крила (мурашки). 
5.6. Фізкультхвилинка 

5.7. Проблемне запитання

- А чим живляться комахи?

- Знайдіть ст. 105 і прочитайте.
Отже, серед комах є рослиноїдні, хижі, всеїдні.

- А чому комах називають санітарами природи?

VI. Осмислення, узагальнення, систематизація знань учнів 

6.1. Робота в друкованому зошиті 
- Розгорніть зошити на сторінці 38, виконайте завдання №1-2 (Взаємоперевірка) 
6.2. Гра «Опиши мене»

-Хто я?

-Де живу?

- Яка будова мого тіла?

- Що я їм?

-Я корисна чи шкідлива комаха?

6.3. Робота в парах.

- На картці назви різних тварин. Підкресліть назви комах.

Підкреслити назви комах.

Вовк, метелик, сом,кенгуру, лев, крокодил, орел, лось, цвіркун, голуб, лисиця,  хрущ, джміль, дятел, сонечко, оса, колібрі, комар, соловей, жук,  мураха, сойка, пантера,варан,  панда, ящірка, бабка , куниця, муха.

6.3. Бліц-контроль. Кожен учень отримує картку і  позначає відповіді на запитання.

Обведи правильні відповіді

1.Яких тварин на нашій планеті найбільше?

а) звірів;     б) птахів;      в)комах

2. Де живуть комахи?

а) у грунті

б) на суші

в) у повітрі, воді, грунті

3.  Істотна ознака комах

а) 2 пари ніг

б) 3 пари ніг

в) 1 пара ніг

4. З яких головних частин складається комаха?

а) голова, груди, черевце

б) голова, тулуб, кінцівки

в) голова, зябра, крила

5. Яку користь приносять комахи?

а) запилюють рослини;

б) кусають тварин і людей;

в)  є санітарами природи;

г)  дають людині мед і віск;

д)  є кормом для інших тварин;

е) розносять хвороби.

6. За способом живлення сонечко це

а) рослиноїдні комаха

б) хижа комаха

в) всеїдна комаха

VIІ. Підсумок уроку

7.1. Це цікаво знати

 

7.2. Рефлексія.

  • Яких тварин на Землі найбільше?
  • Яка істотна ознака комах?
  • Яке значення мають комахи для природи?
  • Чи справдились ваші передбачення?
  • Про яких комах дізнались на цьому уроці?

7.2. Прийом «Інтерв’ю»

— Що нового дізналися?

— Що, почуте на уроці, вразило тебе найбільше?

— Про що, ти хотів би розповісти своїм друзям, батькам?

- Пам’ятайте, діти, навіть найменша комашка дуже потрібна на землі. Ми повинні берегти природу, любити її, вивчати і спостерігати. І тоді вона розкриє перед нами свої таємниці. 
- А самим активним на уроці я обіцяв сюрприз, тож отримуйте ці веселі смайлики! 
- Я щиро дякую 3-Б класу за такий цікавий та змістовний урок!

VІІІ. Домашнє завдання
1. Прочитайте текст підручника с. 103-105, дайте відповіді на запитання. 
2. Виконайте завдання №3-4 у зошиті с. 38. 

Творче завдання – підготувати розповідь про 1 комаху і малюнок цієї комахи.

docx
Додано
9 березня
Переглядів
138
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку