1 клас
Розділ: ″Жива природа″
Тема: Хто такі комахи?
Мета:
уточнити уявлення учнів про комах; поширити знання про цих тварин; учити називати істотні ознаки комах; описувати будову різних видів комах; продовжити формування навички класифікації тварин по групах; розкрити роль комах у природі;
розвивати мовленнєві навички, мислення, увагу, спостережливість;
виховувати бережливе ставлення до тварин, любов до природи.
Відкритий урок з природознавства
Тема: “Хто такі комахи?"
1 клас
Розділ: ″Жива природа″
Тема: Хто такі комахи?
Мета:
уточнити уявлення учнів про комах; поширити знання про цих тварин; учити називати істотні ознаки комах; описувати будову різних видів комах; продовжити формування навички класифікації тварин по групах; розкрити роль комах у природі;
розвивати мовленнєві навички, мислення, увагу, спостережливість;
виховувати бережливе ставлення до тварин, любов до природи.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: ілюстраціїї різних комах, таблиця "Комахи" індивідуальні картки, зображення комах у природі, малюнки - відгадки до загадок, підручник, маски комах.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Вчитель:
-Діти,сьогодні у нас незвичайний урок. До нас завітали гості.
Поверніться , будь ласка, до гостей:
Привітайтесь: « Добрий день!»
Вчитель: Всі сідайте тихо, діти,
Домовляйтесь не щуміти,
Руку гарно піднімати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати.
Щоб нам не було мороки –
Всі готові до уроку?
Тож гаразд, часу не гаймо
І урок розпочинаймо.
1
- Діти, а тепер посміхніться один одному і нехай хороший настрій буде в нас увесь цей час.
II.Актуалізація опорних знань учнів
- На попередньому уроці,діти, ми з вами говорили про тварин.
1. Інтерактивна гра« Незакінчене речення»
Тварини належать до … (живої природи)
Тому що вони …(народжуються, ростуть, їдять, дихають, помирають)
Тварини поділяють на 2 групи …(дикі та свійські).
За дикими тваринами люди … (не доглядають).
За свійськими тваринами люди …(доглядають).
2.Дидактична гра ″ Не помилися″
-Діти, зараз ми пограємось у гру. Показую малюнки тварин. Якщо це зображення свійської тварини, учні плескають у долоні, якщо дикої–розводять в сторони. ( Тварини: собака, тигр, кіт, ведмідь, корова, мавпа, вівця, свиня, заєць, білка, вовк, коза).
III. Мотивація навчальної діяльності
- Діти, зараз я вам загадаю загадки, а коли їх відгадаєте, маску собі одягаєте.
(По мірі відгадування на дошці з׳являються малюнки- відгадки)
Я труд поважаю,
Все літо літаю,
У поле, до гаю,
Збираю медок
З різних квіток. ( Бджола)
У червонного малятки
На спині краплинки – цятки,
Чорні вуса, голова,
Любить лагідні слова. (Божа корівка - сонечко )
1
Він чорний, мохнатий,
Великий, волохатий.
Цілий день літає,
Втоми не знає!
Пилок переносить,
Квітам користь приносить. (Джміль)
Навесні барвиста квітка
На галявині розквітла.
Лиш поглянути хотіла
Враз знялась і полетіла. (Метелик)
Добре стрибає,
Зелений колір має.
Тому серед трави
Його нам не знайти.
Якщо ввечері співає,
Про сонце вранці сповідає. (Коник-стрибунець)
Вони – санітари,
Від бруду чистять ліс,
Зранку до вечора працюють,
Чистий ліс нам дарують. (Мурахи)
_ Щоб дізнатися, як одним словом називаються всі ці тварини, з поданих складів утворіть слово.
2
2
IV.Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні ми ознайомимося із чарівним світом комах, дізнаємося за якими ознаками їх об′єднали в одну групу, з яких частини складається їх тіло.
Я сподіваюсь, що ви будете активні, старанні, кмітливі, працьовиті, як справжні комашки.
А зараз будьте уважні. Пограємо в гру „Веселі комашки”. Ви маєте виконувати ті рухи, про які буде йти мова у віршах.
Всі прокинулись комашки,
Піднялися бджілки, сонечка, мурашки,
Коники, метелики, і веселі джмелики.
Потягнулись, посміхнулись,
Крильцями змахнули,
Вітерець від них відчули.
Нахилились вправо, вліво,
Постукотіли по колінах.
Всі навколо повернулись.
Знов сусіду посміхнулись.
Тричі сплеснули в долоньки.
Рухи виконали всі,
Ви комашки – молодці!
V. Вивчення нового матеріалу.
1.Розповідь учителя
Існує понад мільйон різних комах.
Це дуже велика кількість. Найчисельніший і найрізноманітніший клас в усьому тваринному царстві - це комахи. Вони живуть скрізь: у лісі, на луках, у грунті. Немає їх хіба що в морських глибинах.
- Як можна упізнати комах?
2. Робота з таблицею.(Розгляд ілюстрації будови тіла комахи)
3
Тіло комах складається з трьох частин ( голови, грудей, черевця)
Висновок: усі комахи мають по шість ніжок - це головна істотна ознака усіх комах.
3. Робота з підручником.
Бесіда.
Відкрийте, діти, підручники на с.76. Розгляньте малюнки.
4. Продовження розповіді вчителя„Про різномаїття світу комах”
А зараз заплющіть очі, послухайте. (Вмикаю звук комара) Чий це звук? Так, це комар. Найголовніший орган чуття комара, як і всіх комах – вуса. (показую малюнок комара). Ротом у комах є хоботок.
Комар своїм хоботком може проколоти навіть шкіру слона. У грудях комах є м’язи. Вони надають руху крилам і ногам. Крила у комах, які літають, дуже міцні. Тонкий і нудний писк комара, який ви щойно почули – це спів його крил, що рухається з величезною швидкістю.
5. Продовження роботи з підручником
Зате очі бабки (показую малюнок бабки) займають майже всю голову, кожне око складається з безлічі оченят. На всі боки дивиться бабка, і, не повертаючи голови, хапає здобич своїми довгими лапками.
4
А тепер подивіться на цю тварину. Хто це?... Так, павук. Павуки (показую малюнок павука, вивішую його зображення на дошку) – це не комаха. Як ви думаєте, чому? (Припущення учнів). Павуки, діти, належать до класу павукоподібних. На відміну від комах, у них вісім ніжок і відсутні крила. Тіло павука складається з двох частин, зате очей – аж вісім.
Є комахи корисні, наприклад: сонечко, мурашка, бджола, джміль. Як ви вважаєте, чому вони корисні? (Відповіді учнів). Так, вони поїдають шкідливих комах, запилюють квіти, тим самим підвищують врожайність. Є комахи шкідливі – це попелиця, кліщ, муха, комар, колорадський жук. Як ви гадаєте, чому вони шкідливі? (Відповіді учнів). Так, вони знищують рослини, а що нам дають рослини? (Відповіді дітей). А ще вони переносять інфекційні захворювання.
Але кожна комаха, навіть корисна, може бути небезпечною. Як ви гадаєте чому? (Відповіді дітей). Так, тому краще їх не чіпати.
Фізкультхвилинка.
Здрастуй, матінко – природо!
Вклоняємось твоїй вроді,
Ручки простягаємо до ясного сонця,
Промінчик сховаємо у своїй долонці.
Змахнемо руками , як ніжні метелики,
Голівками покиваєм, як пухнасті джмелики.
Покрутимось туди- сюди,
Як ті бджілки – непосиди.
Поскачемо насамкінець,
Як той коник – стрибунець.
А тепер – мерщій сідаєм,
В цікаву гру ми погуляєм.
6. Гра „Упізнай комашку”( пропоную назви тварин, коли учні почують назву комахи, плескають у долоні)
5
7. ВПРАВА „НАВЧАЮЧИ ВЧУСЯ”
1 учень-бджілка: Я знаю, що бджоли виробляють цілющий мед, запилюють квіти. Хатки, в яких живуть бджоли, називаються вуликами. Бджола працьовита. Недарма в народі кажуть: „Бджола мала, а й та працює”.
2 учень-мурашка: Я знаю, що мурашок називають лісовими санітарами, тому що вони знищують 15-20 тисяч шкідливих комах за день, а корисних не чіпають. Мурашки, як і бджоли працьовиті. Живуть ці комахи сім’ями.
– Продовжуємо гру.
3 учень-сонечко: Я знаю, що сонечко – корисна комаха. Вона поїдає попелицю – крихітних комах, які обсипають молоді рослини і висмоктують з них соки. Ця працьовита комаха за день з’їдає до двохсот шкідливих комах.
- Дякую. Молодці!
VI. Узагальнення і систематизація знань та вмінь учнів
1. Гра „ Назви частину тіла комахи”
В учнів на листочках-картках зображена комаха. Вчитель називає частини тіла комахи, учні позначають відповідною цифрою.
6
– Позначте цифрою 1-груди, цифрою 2 – черевце, цифрою 3 – голову.
– Перевіряємо.
(Вивішую на дошку велику схему-зображення комахи з позначеними частинами тіла. Учні перевіряють.)
2. Гра „Хто зайвий”
- Діти, а зараз пограємось у гру. Показую малюнки із зображенням комах.
( бджола, мурашка, метелик, бабка, жук, павук)
- Яка з цих тварин зайва? (Діти доводять чому)
(Знімаю зображення павука)
3. Вправа «Народна мудрість»
В той час, коли ми загадуємо загадки, природа загадує загадки нам. Якщо уважно придивитись за поведінкою комах, ми можемо зрозуміти, яка погода буде завтра.
• Якщо довкола квіток жовтої акації багато комах — на ясну погоду.
• Припинився рух мурашок коло мурашника — чекай на негоду.
• Бджоли скупчилися на стінках вулика — на велику спеку.
Якщо бджоли вилітають вранці-рано — на ясну погоду.
Жуки літають низенько - погода буде доброю та сонячною.
7
Коли комарі та мошки літають хмарками (збираються разом) - буде хороша сонячна погода. Якщо мошки лізуть до обличчя - буде дощ.
Особливо надокучливими мухи стають перед негодою, вони шукають де б їм заховатися.
Якщо в полі всі бджоли летять в одному напрямку - буде гроза. А якщо на небі чорні тучі, а бджоли не ховаються - зливи не буде.
4. Робота в парах
„Вибери комаху” (робота на картках: диференційовано, за рівнем складності.)
– Оберіть собі завдання. У першому – треба відшукати комаху серед групи інших тварин;
у другому – визначити, яка комаха корисна, а яка шкідлива)
- Яких комах ви відшукали серед інших тварин? ( Відповіді дітей)
- Назвіть корисних комах.( Відповіді дітей)
- А які комахи шкідливі? Назвіть їх. (Відповіді дітей)
VІI. Підсумок уроку
- Про кого ми сьогодні говорили?
На уроці всі ми вчились:
Всі старались, не лінились
Здолали труднощі усі,
Ось які ми молодці!
-Дякую, урок закінчено.
8