УРОК ПРИРОДОЗНАВСТВА З ВИКОРИСТАННЯМ
ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Тема:
УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ ЗА ТЕМОЮ «ВОДА»
Учитель початкових класів
Молочанського опорного закладу
загальної середньої освіти
І-ІІІ ступенів
Леляк Тетяна Володимирівна
02.10.2019
УРОК ПРИРОДОЗНАВСТВА З ВИКОРИСТАННЯМ
ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Тема: УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ ЗА ТЕМОЮ «ВОДА»
“Двоє, працюючи разом, досягають більшого,
ніж троє, які працюють окремо.”
Чарльз Мак Кормик
Мета:
уміння вчитися: розвивати вміння під керівництвом учителя визначати мету роботи і план її виконання, презентувати свої дослідження, оцінювати власну діяльність та діяльність однокласників; формувати поняття "вода ", сформувати уявлення про роль води в природі, три стани води, властивості води; елементарні поняття (розчинна у воді речовина, розчинник, розчин, нерозчинна у воді речовина); вміння робити розчини;
комунікативної: удосконалювати вміння виділяти під час читання і слухання важливі за змістом слова; робити висновок-узагальнення за допомогою вчителя; відповідати «своїми словами», зв’язно й послідовно описувати побачене, знаходити у науково-популярних текстах конкретні відомості;
здоров’язбережувальної: удосконалювати вміння розпізнавати правильне й неправильне сидіння за партою; психотренінг і психокорекція поведінки в ігрових моделях життєвих ситуацій.
соціальної: удосконалювати навички продуктивної співпраці в команді, пізнавальний інтерес до предмета.
Тип уроку: урок-мандрівка, урок узагальнення знань.
Обладнання: інтерактивна дошка, проектор, обладнання для дослідів, індивідуальні картки, маршрутна карта, друковані заготовки для складання загальної інтелект-карти «Вода», «корабель-вітрильник», в трюмах – «вантаж»; диференційовані завдання (групам); форми «матросів» ; вислови на дошці; мікрофон; мультимедійна презентація, пляшка з водою,ордени переможцям
Девіз на дошці: Один – за всіх, та всі – за одного!
ХІД УРОКУ
I. Актуалізація знань учнів.
Рефлексія. Створення сприятливої атмосфери.
- Добрий день, діти! У народі кажуть: «Добрий гість – дому радість». Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашій зустрічі. Подаруйте мені свої посмішки, побажайте доброго дня. Сідайте, дівчатка, а тепер хлопчики. Візьміться за руки і зігрійте своїм теплом тих, хто поруч з вами, посміхніться один одному, побажайте успіху. Я очікую, що на уроці ви будите слухати - уважно, працювати - старанно, виконувати - точно, запам'ятовувати - прочно. Сподіваюсь, що ви будете правильно і красиво висловлювати свої думки, відстоювати свої точки зору, злагоджено працювати , робити висновки.
Бажаю вам, щоб ваші сподівання здійснилися і гарний настрій супроводжував вас протягом всього уроку. А чи відповідає погода нашому настрою? Давайте послухаємо «Бюро погоди».
Сьогодні добре знають люди,
яка погода завтра буде,
бо теле й радіопрогноз
підкаже — спека чи мороз. В старі ж часи, і це знаменно, — діди й бабусі наперед прогнозували достеменно погоду з безлічі прикмет: Як місяць гострий — на негоду, як рівний — на ясну блакить, щербатий — то відомо зроду,
що незабаром задощить.
Яка пора року? Який місяць? Який стан неба? Чи були опади? Тепло сьогодні чи холодно? Яка погода була протягом тижня? Які дні переважали?
Сьогодні 2 жовтня. Небо чисте, блакитне ( або похмуре, сірувате).
Опадів немає ( іде дощ). Температура повітря -…10. Протягом тижня погода була тепла (холодна). Дні ясні (похмурі).
Давайте підсумуємо: так від чого залежать зміни в природі? (Від висоти сонця на небосхилі).
Молодці! Продовжуйте і далі спостерігати, уважно придивляйтеся до змін,
які відбуваються в природі.
Поради астрологів (вчитель промовляє):
- Зорі в сьогоднішній день радять всім старанно і творчо працювати. А ще вони кажуть, що він надзвичайно сприятливий день для набуття учнями 3-го А класу нових знань і вмінь.
II. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.
Вчитель: Чого ви очікуєте від цього уроку? (Чогось незвичного, цікавих завдань, почути важливу для себе інформацію. Я очікую, що отримаю гарну оцінку…)
- Щоб ви хотіли робити на уроці? (Мислити, шукати відповіді, спостерігати, робити висновки)
- Як для цього треба працювати? (Творчо, дружно, уважно, швидко)
- Ким би ви хотіли бути на уроці? (Дослідниками, науковцями, вченими, інформаторами, екологами, звичайними учнями)
Діти, заплющте очі, послухайте казку та прислухайтеся до звуків. (Включаю звуки моря).
- В одній чарівній країні жили щасливі люди. Сади рясніли фруктами, поля колосилися житом і пшеницею, на луках паслася худоба, у лісах співали птахи. Але сталося якесь лихо і вся благодать стала пропадати: рослини зів’яли, корови перестали давати молоко, птахи перестали співати. Засумували люди, задумалися і звернулися за порадою до Мудреця. Вислухав їх Мудрець, взяв гілочку верби і пішов з нею по лісах, по полях та городах. Зупинився Мудрець за городами і сказав: «Копайте тут, знайдете скарб.» Люди копали день і ніч.
Можливо, ви вже в змозі визначити тему і завдання нашого уроку ( учні висловлюють свої припущення, щодо завдань уроку):
Вода.
Значення води.
В якому стані буває вода.
Які властивості має вода.
Для чого треба вивчати воду?
Сьогодні, діти, у нас останній урок за темою «Вода».
Усі ми переконались, що вода – найдивовижніша і сповнена таємниць речовина. На уроці ми разом підсумуємо вивчене, дізнаємось про нове, а де чому і здивуємося.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Чи любите ви мандрувати? (подорожувати)
- Давайте оберемо вид транспорту, на якому ми будемо сьогодні з вами подорожувати. Допоможе нам загадка:
- Без рук, без ніг на животі ходить? (корабель).
Вчитель: Діти, на кораблях обов’язково є компас, по якому орієнтують напрям руху корабля відносно сторін світу. Також, користуються, барометром, щоб знати яка погода буде незабаром. (Показую). А як називається прилад, який вказує напрям вітру? (Флюгер)
От і ми, зараз, скористаємось цим іграшковим «флюгером». Представники з груп-команд оберуть напрям вітру, за яким ми визначимо напрям руху нашого корабля-вітрильника. (Діти обирають запитання - курс корабля).
Відповіді починаємо словами: «Я думаю…, ми вважаємо…, ми міркуємо…».
- А чи доводилося вам коли-небудь подорожувати морем?
- Отже, сьогодні ми вирушаємо в плавання водними просторами на кораблі - вітрильнику. Нам потрібно буде подолати ряд перешкод, при цьому показати свої знання та вміння.
У нашому екіпажі 22 матроси, 12 хлопчиків – моряків і 10 дівчаток – морячок. Працюватимемо в групах-командах. Винахідливіші та активніші з вас будуть під кінець уроку-мандрівки нагороджені «орденами всесвітньо відомих капітанів». Протягом усієї подорожі всі матроси повинні бути ввічливими, дисциплінованими, уважними.
За кожну правильну відповідь ви будете одержувати «Діжки», «рятувальні колеса», «якоря» та «штурвали», які ви будете вантажити у «трюми». Команда, у котрої набереться найбільше «вантажу», вважатиметься переможцем. Повідомляю про те, що штрафні бали нараховуються за відсутність дисципліни на судні чи в каютах.
Ознайомтесь з правилами кораблів: (на партах у групах)
Матросе! Без вагань виконуй розпорядження капітана. Усі пересування на палубі виконуй не кваплячись, без зайвого галасу.
Отже, вирушаємо в дорогу. (Звучить сигнал корабля)
- Сигнал-команда «Підняти якір», «віддати швартові»! Всім попутного вітру!
Прочитайте девіз нашого уроку: Один – за всіх, та всі – за одного!
IV. Сприйняття та осмислення вивченого матеріалу.
1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Це – ефективний метод колективного обговорення, пошук рішень, що спонукає учасників виявляти свою уяву та творчість, який досягається шляхом вільного вираження думок всіх учасників і допомагає знаходити кілька рішень із конкретної теми.
Оголошується проблема, яку треба розв’язати. Всі учні беруть участь у її обговоренні шляхом колективного обдумування – «мозкового штурму».
- Що позначено на карті та на глобусі блакитним кольором? (Вода)
- А якого кольору найбільше на глобусі? (Блакитного)
- То чого більше на нашій планеті води чи суші? (Води)
- Так, діти, на нашій земній кулі води втричі більше, ніж суші.
- Де можна знайти воду?
Водою заповнені водойми: океани, моря, річки, озера, болота, струмки й калюжі. Вода є в повітрі.
Ми самі складаємося з води.
Воду можна знайти у каменях і мінералах.
Вода є в тваринах і рослинах
- Ось з’явилася на нашому шляху перша перешкода – айсберг. Щоб його обійти, нам потрібно виконати завдання. Зчитайте QR-код та розташуйте назви океанів на карті. Тільки ті, хто вміє читати карту, зможе обрати для корабля безпечний маршрут.
Перегляд відео про Світовий океан.
Вчитель: По курсу в нас гавань під назвою «Кмітливія». Під час цієї зупинки треба уважно слухати завдання. Команда: «Спустити вітрила», «закинути якір».
2. Інтерактивна вправа «Два― чотири ― всі разом»
Ще один варіант кооперативного навчання, що є похідним від парної роботи, ефективний для розвитку навичок спілкування в групі, вмінь переконувати та вести дискусію.
(Пари отримують завдання: опрацювати деформований текст. Пари об’єднуються в четвірки, порівнюють результати попередньої роботи, дійшовши згоди спільно, група закінчує роботу, читають утворений текст).
Деформований текст:
вона, і, краплини, Там, на, перетворюється, охолоджується, води, маленькі. і морів, нагріває, річок, вода, Сонце, річок, випаровується океанів, поверхні.
вода, у, попадає, в, просочується, Дощова, грунт, моря, і океани.
збільшуються, Утворивши, випадають, краплинки, і хмару, як дощ.
вгору, Легка, високо, водяна, піднімається, пара.
( Сонце нагріває поверхні річок, морів, океанів і вода випаровується.
Легка пара піднімається високо вгору.
Там вона охолоджується і перетворюється на маленькі краплини води.
Утворивши хмару, краплинки збільшуються і випадають як дощ.
Дощова вода просочується в грунт і попадає в моря, океани.)
Рефлексія. Це дійсно так. Люди часто кажуть на воду - «вода-мандрівниця».
Увага! Небо затягнулося хмарами, посилюється вітер, піднімаються хвилі на морі, наш барометр показує на зміну погоди.
3. Гра «Хто швидше скаже одним словом»
- Як називається буря на морі? (Шторм)
- Сильний вітер? (Ураган)
- Дощ із блискавкою? (Гроза)
- Сильний дощ називають…? (Злива)
Молодці!
Хвилинка відпочинку
4. Фізкультпауза ( вправа на уважність)
- Я називаю чотири природні стихії: вода, вогонь, земля, повітря, а ви робити відповідні рухи. Вода – руки в сторони, ніби пливемо. Земля – руки вниз. Вогонь – плескаємо в долоні. Повітря – руки вверх .
5. Продовження подорожі.
Вчитель: Погода встановилася, дме попутний вітер, і наш корабель мчить на хвилях вперед. Але на нашому шляху знову перешкода. Корабель, на якому ми подорожуємо, наблизився до коралових рифів. А це серйозне випробовування для екіпажу. Не кожен, навіть найдосвідченіший капітан, зможе провести свій корабель через рифи. Але сьогодні, ми всі, дружно відповідаємо за цю морську подорож, яку ми повинні здійснити. «Один за всіх і всі за одного!»
Вчитель: Лівий борт, підморгніть мені лівим оком. Правий, помахайте мені правою рукою… Сміло вперед!
Створення «Проблемної ситуації»
- Чому про воду говорять по різному: біжить, лежить, літає, як скло?
( Вода у природі перебуває у трьох станах : рідкому, твердому і газоподібному. Це єдина речовина, яка перебуває на Землі у трьох станах.
Вона частіше буває у вигляді рідини, але дуже поширена в природі в твердому й газоподібному станах.
Отже, вода три стани має.
В газоподібному - літає:
Ось уяви – із самовара
Гаряча з свистом рветься пара,
Та тільки пару остуди -
Враз стане краплею води.
Зчитайте QR-код та правильно розташуйте слова за різними станами води. (вправа LearningApps)
Рефлексія. Отже, які три стани має вода? Вода в рідкому стані – це… . В твердому – це … В газоподібному – це … .
Вчитель: Всі ви дали правильні відповіді на запитання. Команда, «Підняти вітрила, підняти якір, повний вперед!»
Вчитель: Щоб продовжити подорож до нашої кінцевої гавані нам потрібно обійти ще одну перешкоду. На нашому шляху несподівано з’явилася скеля «».
- Діти, може ви не хочете ризикувати і краще повернутися назад?
Діти: Ні!
V. Узагальнення й систематизація знань, вмінь і навичок учнів
Цей метод використовується при узагальненні та повторенні вивченого. Він дає можливість дітям взяти участь у передачі своїх знань однокласникам. Використання цього методу викликає певні запитання та підвищує інтерес до навчання.
Розповіді учнів-інформаторів. «Цікаві факти про воду»
Рефлексія. Молодці! Ви підготували дуже цікаві факти, що стосуються води. Ми ще раз переконалися, що вода має велике значення для всього живого на Землі.
Вчитель: Поки наш корабель набирає швидкість і виходить з гавані в відкрите море, ми послухаємо цікаві, змістовні розповіді наших інформаторів про воду.
Цей метод корисний під час роботи з дискусійними питаннями та проблемами. Його можна використати на початку уроку для демонстрації розмаїття поглядів на проблему, що вивчається. Використовується після опанування дітьми певною інформацією й усвідомлення ними можливості протилежних позицій щодо її розв’язання.
Вода може бути і другом, і ворогом. Отже, кожен повинен зайняти одну із позицій і обґрунтувати свій вибір
Вода – це добре.
Водою поливають врожай.
Взимку воду наливають у труби і опалюють будинки.
Вода потрібна всьому живому для життя.
Мінеральна вода лікує людей.
Водою миємось,у воді перемо одяг.
По воді пливуть човни, кораблі.
На воді будують електростанції.
Водою гасять пожежі.
Вода-домівка для рослин і тварин.
Вода-погано.
У воді можна потонути.
Коли багато випадає дощів, рослини можуть вимокнути, загинути.
Коли мокро, мама не пускає на двір гратися, щоб не захворіти.
Солона вода непридатна для використання.
Можна забруднити одяг, взуття.
Якщо їсти лід, сніг, можна застудити горло.
Айсберги небезпечні для кораблів.
Шторм на морі, повінь можуть завдати шкоди.
Вчитель:
- Наші кораблі зайшли у кінцеву гавань «Екологічну».
Що таке екологія? (наука, що вивчає охорону навколишнього середовища, довкілля, в тому числі, і охорону води від забруднення)
На жаль, люди часто не вміють або не хочуть цінувати воду.
- Діти, на вашу думку, який негативний вплив людини на водойми? (Відповіді дітей).
(Підсумок на дошці):
Катастрофи та аварії в океанах і морях суден, що перевозять різні вантажі, в тому числі нафту, мазут;
Зливання у водойми стічних вод заводів і фабрик;
Засмічування берегів водойм і прибережної зони відходами життєдіяльності людини;
Людська життєдіяльність, що призводить до заростання і замулювання дрібних водойм.
Вчитель: Тому, діти, ми всі повинні берегти цей безцінний дар природи – воду.
- Як треба використовувати воду? (бережливо, раціонально, економно)
- Яке прислів’я може стати вам порадою-рекомендацією щодо використання води? («Закривай міцніше кран, щоб не витік океан»)
Рефлексія. Кажуть люди: скільки криниць на землі, стільки зірок на небі. І якщо вам доводилося бачити, як падає небесниця, знайте — то десь замулилося джерело. Отже, щоб не згасали зірки, оберігайте живі криниці!
VI. Підсумок уроку.
Вчитель: Діти, наша мандрівка закінчується, і наші кораблі зайшли у кінцеву гавань, причалили до пристані та стали на якорі.
- Але перед тим, як зійти на берег, нам потрібно відзначити самих активних членів нашого екіпажу. Всі ви були завзяті і дисципліновані під час нашої подорожі і завантажили в трюми наших вітрильників велику кількість вантажу, бочок питної води, тому будемо вважати, що перемогла дружба. Серед наших екіпажів є найбільш активні …, які будуть нагороджені орденами відомих капітанів, а за тестові завдання, ви кожен отримаєте відповідні бали.
Нагородження орденами всесвітньовідомих капітанів.
- орден «Капітана Немо» - за успішне занурення в глибини наук;
- орден «Робінзона Крузо» - за винахідливість, оптимізм, уміння підтримувати гарний настрій на кораблі;
- орден «Барона Мюнхаузена» - за прагнення до перемоги, вміння боротися зі своїми недоліками;
- орден «Капітана Врунгеля» - за творчі досягнення, за дружбу і взаємодопомогу.
VII. Рефлексія.
Вчитель: Одна чайка постійно пролітала над кораблем, і нашу подорож супроводжувала; а друга чайка - щойно надлетіла, і хотіла б у вас дізнатися, про що ви сьогодні так активно розмовляли на уроці.
Вчитель: Як би ви охарактеризували наш урок?
Райдужна стежка мерехтить нам своїми кольорами. Вона сповіщає всім, що в найближчі дні буде гарна погода для відпочинку всьому нашому екіпажу.
Закінчився наш урок. Піднялись на один крок.
Стали трішки ви мудріші. Про водичку взнали більше.
Що бува вона тверда, а не тільки лиш рідка.
Може й парою ставати , й людям всім допомагати.
Дуже всім вона потрібна
Адже в світі без води - НІ ТУДИ І НІ СЮДИ!
Вчитель: Бажаю рости добрими, чесними, працьовитими дітьми, приносити користь своїй родині, примножувати і берегти багатства рідного краю.
VIIІ. Домашнє завдання Підготувати розповідь на тему: “Краплина” або “Де ми втрачаємо воду”
Пам’ятка
Що можем зробити ми, щоб зекономити водні ресурси нашого міста?
– Відремонтуй усі крани і труби, що протікають, вони є причиною втрати більш води.
– Під час готування їжі можна зекономити близько 45-60 літрів води, промиваючи овочі і фрукти у каструлі, замість того, щоб мити їх під відкритим краном.
– Можна заощадити близько 60 літрів води під час миття посуду, якщо мити посуд у раковині, наповненій водою, а не під відкритим краном.
– Прийміть короткий душ замість щоденної ванни. Це допоможе зберегти більше 25 літрів води. Обмежте прийом ванни до 2-3 разів на тиждень.
– Закривайте воду, коли чистите зуби, голитеся або милитеся. Наповнюючи раковину водою при голінні, ви використовуєте близько 4,5 літрів, замість 45 літрів, що витратите при відкритому крані. Закриваючи кран під час чищення зубів, ви можете заощадити до 9 літрів води.
– Під час купівлі нової пральної машини, перевагу віддавайте моделі з економним режимом використання води. Сучасні моделі потребують майже на 40% менше води, ніж застарілі.
– Поливайте газони і сади зранку і ввечері, коли випаровування набагато менше, ніж вдень.
– Збирайте дощову воду для поливу саду, городу або газону.