Урок. Природознавство 5 клас "Науки, що вивчають природу "

Про матеріал
Конспект уроку розроблений для вивчення природознавства в 5 класі " Науки, що вивчають природу ". Урок-вступ, який містить роз'яснення про курс природознавство в 5 класі. Правила безпечної поведінки під час виконання практичних робіт і т.д.
Перегляд файлу

 

Природознавство 5 кл. урок №1

Тема. Науки, що вивчають природу

Мета: актуалізувати та конкретизувати поняття “природа”, виявити спільні та відмінні риси живої та неживої природи; знайти місце людини у природі; дати загальні уявлення про предмети вивчення різних природничих наук.

Закласти основи екологічного виховання на основі обговорення місця людини у природі та її впливу на навколишній світ. Сприяти формуванню охайності в роботі з робочим зошитом, дотриманню правил техніки безпеки.

Розвивати логічне мислення школярів, уміння порівнювати, використовувати опорні знання з попередніх курсів природничого циклу, робити висновки, аргументовано доводити свою точку зору.

Обладнання і матеріали: комп’ютер, проектор, слайди об’єктів живої та неживої природи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

 

І.Організаційний момент

Вступне слово вчителя

Цього року ви вивчатимете курс “Природознавство”. Сама його назва говорить про те, що ви набуватимете знань про закони існування природи нашої планети, а також познайомитеся з небесними тілами та законами існування Всесвіту. Ви також зрозумієте, що людина, яка сама є частиною природи нині значно втручається в закони її існування. Це завдає значної шкоди навколишньому середовищу, а також життю й здоров’ю самої людини. Все це говорить про необхідність дбайливого ставлення до навколишнього світу. Лише знаючи закони існування природи й враховуючи їх у своїй господарській діяльності, людина може існувати у гармонії з природою. Нехтування цих законів призводить до екологічних проблем, які ставлять людство на межу виживання.

Для вивчення курсу природознавства у 5-му класі вам потрібні будуть такі речі:

1. Підручник.

2. Робочий зошит.

3. Ручка, олівець, лінійка, гумка, кольорові олівці.

4. Календар погоди.

 Протягом року буде кілька практичних робіт, протягом яких ви власноруч виконуватимете багато практичних завдань та дослідів. Для цього вам слід знати правила безпеки при їх виконанні:

1. Не куштувати і не нюхати речовини, з якими ви працюєте.

2. Не торкатися руками гарячих предметів.

3. Не використовувати для дослідів несправне обладнання.

4. Не виконувати дослідів, які не заплановані практичною роботою.

5. Після виконання роботи обов’язково вимити руки.

ІІ.Актуалізація опорних знань

- Поясніть, для чого людям знання про природу?

- Що означає слово «природознавство»?

-  Де можна використати в житті знання про природу?

- Як називають людей. які досліджують природу?

 

ІІІ. Мотивація навчання школярів

Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

Слово вчителя.

На сьогоднішньому уроці ви дізнаєтесь, навіщо людині знання про природу; які науки вивчають природу. Вам знадобляться ці знання в житті, адже, щоб оберігати природу, потрібно мати знання про неї.

Слово вчителя

Знання про природу полегшують людині життя. Поки люди не знали, як добувати метали, вони робили сокири, наконечники для стріл та інші предмети з каменю.

Коли дізналися, з чого і як можна одержувати метали, то навчилися робити з них різноманітні предмети, які значно полегшили працю людини.

Коли люди вивчили рослини, вони стали краще обробляти для них землю, правильно доглядати за ними і вирощувати великі врожаї.

Коли добре пізнали тварин, приручили деяких з них, поліпшили їх породу, навчилися отримувати від них багато молока, м’яса, вовни та інших продуктів.

Вивчивши природу, людина змусила працювати на себе воду і пар, електрику, енергію атома і сонячних променів. Люди вивчають природу також і для того, щоб краще охороняти її багатства і красу.

 

На кінець пропонуємо переглянути прекрасні знімки природи:

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Поняття про природу  (ілюстрація Земля з космосу) (Слайд №1)

 

Земля – давня планета. Вчені вважають, що їй близько 5 млрд. років. Тривалість людського життя – лише мить у земній історії. Однак, й наша планета відносно молода. Наша Галактика виникла близько 10 млрд. років, а Всесвіт (космос) – близько 15 млрд. років. Поміркуйте, що ж таке природа: Космос (Всесвіт), Земля?  В широкому розумінні слова, природа – це весь безмежний світ. Земля – є частиною природи.

 

Тобто , усе, що є довкола тебе, все на чому спиняється твій погляд – це є природа, або його створила людина (автомобіль, парта, лампа).

 

Запис до зошита.

Природа – це все, що зявилось без втручання людини, а природознавство – це знання людини про природу.

 

Вчені поділили природу на живу і неживу.

 

До неживої природи належить, зорі (в тому числі й Сонце), планети, гірські породи й мінерали, вода, повітря.

До живої – царства рослин (відомо близько 350 тис. нині існуючих видів), тварин (понад 1,5 млн. видів), грибів (близько 100 тис. видів), дроб’янки (понад 5 тис. видів). За кількістю особин на Землі більше всього бактерій та рослин. Людей найменше: нині 6,5 млрд. чол. (2005 р.).

 

Усе живе живиться, росте, розмножується й вмирає. Неживе не здатне до цього. Проте, виявляється, живі й неживі тіла мають й дещо подібне: зокрема до їх складу входять однакові речовини. Це говорить про єдність живої й неживої природи. Наприклад у земній корі є залізо. Воно також входить до складу клітин крові людини й багатьох тварин. Хімічний склад плазми (рідини) крові людини й морської води дуже подібний. Кістки людини та тварин складені з кальцію, який також входить до складу гірської породи вапняк.

  • Знайдіть місце людини у природі.
  • До якого царства живих істот її можна віднести?

Людина є частиною живої природи. Належить до царства тварин.

Крім живої і неживої природи на Землі існує багато штучних речей, тобто створених людиною, але з використанням природних матеріалів та речовин: машини й механізми (літак, автомобіль, телевізор, комп’ютер), посуд, меблі, будівлі тощо. Нині людина активно змінює й живі істоти. На часі проблеми клонування тварин та людини.

3. Науки, що вивчають природу (під час розповіді вчитель пише на дошці назви наук).

Природу вивчають такі науки: як астрономія, біологія, екологія, географія, фізика, хімія. Але ж природа цілісна! То чому її досліджують різні науки? Річ у тім, що знання про природу різнобічні й багатогранні. Вивчати все й одразу неможливо. Тому для зручності вчені вивчають і описують тіла та явища природи за окремими напрямами.

Слайд №2. Тривалий час людина орієнтувалася на місцевості і визначала час лише завдяки спостереженню за Сонцем, Місяцем, зорями. Так з'явилася астрономія - наука про небесні тіла. Нині в розпорядженні вчених є сучасні прилади, зведено спеціальні споруди - обсерваторії, які забезпечують вивчення небесних тіл.

Це дає змогу вивчати планети Сонячної системи, завчасно дізнаватися про настання сонячного чи місячного затемнення, наближення до Землі малих небесних тіл, як-от: комет чи астероїдів.

Слайд №3. Біологія - наука про живі організми та їх різноманітність. Тому її ще називають наукою про життя. Вчені досліджують та описують зовнішню і внутрішню будову живих істот, умови їх існування, явища, що відбуваються в живих організмах, тощо. Завдяки цій науці людина отримує знання, необхідні для збереження й примноження видів живих істот, запобігання хворобам і лікування їх, охорони біосфери та інші.

Слайд №4. Географія -  назва цієї науки означає «опис Землі». Вчені описують літосферу, гідросферу, атмосферу, поширення на Землі видів рослин і тварин, народи, що населяють нашу планету. Завдяки цій науці ми маємо змогу користуватися фізичними картами світу, держави, області з позначеними на них населеними пунктами, формами рельєфу, водоймами, а також картами поширення видів рослин і тварин тощо.

Слайд №5. Фізика перекладається українською як «природа». Ця наука досліджує різноманітні фізичні явища (електричні, звукові, магнітні, механічні, світлові, теплові), що відбуваються з тілами природи. Фізичні знання потрібні для виготовлення різних машин, механізмів, приладів, які людина використовує в побуті, виробництві, наукових дослідженнях тощо.

Слайд №6.  Якщо фізика вивчає фізичні явища та загальні закони природи, то хімія досліджує хімічні явища, що постійно відбуваються в природі. Ця наука досліджує речовини, що входять до складу тіл, та перетворення їх на інші. Вчених цікавить склад, будова, властивості, добування та застосування різних речовин. Знання хімії дають змогу  використовувати речовини, які є в природі, а також створювати нові речовини з наперед заданими властивостями.

Слайд №7. Серед наук про природу наймолодшою є екологія. Вона вивчає взаємозв'язки організмів між собою та з навколишнім середовищем. Поява цієї науки зумовлена необхідністю вивчати організми в середовищі їхнього життя, а не ізольовано від нього та інших організмів. Нині знання цієї науки допомагають захистити організми від негативного впливу як природних явищ, так і господарської діяльності людини.

Науки, що вивчають природу, називають природничими науками.

 

V. Узагальнення і систематизація знань

  • Які науки вивчають природу? (Природу вивчають  - астрономія, географія, біологія, фізика, хімія, екологія.)
  •  Яку загальну назву вони мають?  (природничі науки)
  •  Навіщо людина вивчає природу?

Гра «Вгадай науку…»

(Вчитель читає інформацію, учні відгадують про яку природничу науку йде мова)

- наука про планету Земля. (географія)

- ця наука досліджує різноманітні фізичні явища (електричні, звукові, магнітні, механічні, світлові, теплові), що відбуваються з тілами природи. (фізика).

- наука про організми та їхню різноманітність, вивчає тварин і рослини. (біологія).

- завдяки цій науці ми маємо змогу користуватися різними картами, дізнаватися прогноз погоди, дізнаватися цікаве про різні країни і народи. (географія)

- знання цієї науки дають змогу використовувати речовини, які є у природі, а також створювати нові речовини. (хімія)

- ця наука допомагає захистити організми від негативного впливу природних явищ і господарської діяльності людини. Наука про охорону природи від людини. (екологія).

- наука, що вивчає зорі. (астрономія)

VI. Домашнє завдання

Прочитати параграф 1 ст.6 вивчити підсумки ст.8. Вести календар погоди.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
12 березня 2019
Переглядів
20445
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку