24 липня о 18:00Вебінар: Методи фасилітації для планування та реалізації STEM-проектів і не тільки

Урок "Прислів'я і приказки"

Про матеріал

Особистісно орієнтований урок української літератури у 5 класі, що має на меті збагатити уявлення учнів про малі форми усної народної творчості; поглибити знання школярів про прислів'я та приказки, виявити різницю між ними, навчити дітей виділяти в них головний зміст; сприяти формуванню вмінь влучно добирати прислів'я чи приказки, доречно вживати їх у власному мовленні; пробуджувати «смак» до яскравого й точного вираження думки; виховувати повагу до надбань народної мудрості.


Перегляд файлу

Тема. Прислів’я та приказки. Їхня краса й мудрість. Народне уявлення про довколишній світ. Види прислів’їв та приказок.

Мета: збагатити уявлення учнів про малі форми усної народної творчості; поглибити знання школярів про прислів’я та приказки, виявити різницю між ними, навчити дітей виділяти в них головний зміст; сприяти формуванню вмінь влучно добирати прислів’я чи приказки, доречно вживати їх у власному мовленні; пробуджувати «смак» до яскравого й точного вираження думки; виховувати повагу до надбань народної мудрості.

Цілі уроку.

Учні знатимуть: зміст прислів’їв та приказок, що вивчаються, їх види; суть понять прислів’я і приказка; особливості виразного читання прислів’їв та приказок; алгоритм цілевизначення та планування уроку.

Учні вмітимуть: називати види прислів’їв і приказок, розрізняти їх, пояснювати зміст; вживати прислів’я і приказки стосовно конкретних життєвих ситуацій; виразно читати напам’ять; пояснювати, у чому полягає краса і мудрість прислів’їв і приказок; визначати власні цілі уроку та обговорювати їх із сусідом по парті; спланувати власну та спільну діяльність.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: книжкова виставка збірок прислів’їв і приказок, підручник, словник літературознавчих термінів, предмети для використання в пантомімах, картки само- та взаємооцінювання.

Методи, прийоми, форми роботи: бесіда, робота з підручником, словникова робота,  робота в парах, робота в групах, виразне читання,  слово вчителя,  програмований диктант, літературний аукціон, творче конструювання, інтелектуальна розминка.

Ім’я уроку : «Народ скаже, як зав’яже» (Народна творчість).

 

Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку (обмін побажаннями).

2. Актуалізація суб’єктного досвіду. Інтелектуальна розминка.

- Що скаже вчитель тому, хто першим здасть контрольну роботу, виконану неправильно? (Поспішиш – людей насмішиш).

- Який вислів ви згадаєте, якщо довго не могли відгадати загадку, а разом із товаришем зробили це швидко? (Одна голова добре, а дві краще).

- Якщо в скрутну хвилину тобі на допомогу прийдуть інші люди, яким влучним висловом ти це прокоментуєш? (Друзі пізнаються в біді).

Учитель. Крізь століття до нас дійшли короткі влучні вислови, що стали окрасою сучасної мови. Ви здогадалися як вони називаються?

ІІ. Цілевизначення і планування.

1. Слово вчителя. Прислів’я і приказки є колективною пам’яттю народу, висновками з життєвого досвіду. Вони становлять начебто неписані правила, якими людина має керуватися в житті. Прислів’я і приказки рекомендують чи застерігають, схвалюють або засуджують, - одним словом, повчають, бо за ними стоїть авторитет поколінь. (Обговорення імені уроку). Між прислів’ями та приказками багато схожого, але є й відмінне. Це ми і з’ясуємо сьогодні на уроці.

2. Визначення власних цілей та доповнення їх цілями із загального переліку. Продовжити висловлювання:

На уроці хочу дізнатися …

Сподіваюся з’ясувати ….

Хочу навчитися …

3. Обговорення плану уроку.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

1. Проблемне завдання. Визначити спільне і відмінне між висловлюваннями.

Чужими руками жар загрібати легко.      Чужими руками жар загрібати.

За двома зайцями поженешся – жодного  Ганятися за двома зайцями.

не спіймаєш.

2. Словникова робота. З’ясування значення термінів «прислів’я» і «приказка» за словником літературознавчих термінів.

Прислів’я – це влучний образний вислів, що містить у собі оцінку події, явища, рис характеру людини тощо і обов’язково має повчальний характер.

Приказка – це стислий короткий вислів, близький до прислів’я, однак без повчального значення, іноді це укорочене прислів’я.

3. Робота з підручником. Колективне опрацювання теоретичного матеріалу із відповідними коментарями вчителя.

4. Виразне читання прислів’їв і приказок за підручником, визначення їх тематики.

5. Програмований диктант. На дошці записані назви тематичних груп. Учитель читає прислів’я і приказки, а учні записують номер групи, до якої вони належать.

1Дружба  2Праця  3Згода   4Допомога 

Мир та лад – великий клад.

Друга шукай, а знайдеш – тримай.

Праця годує, а лінь марнує.

Яку дружбу заведеш, таке й життя поведеш.

Дружба та братство – дорожче за багатство.

Людина без друзів – що дерево без коріння.

6. Робота в парах. Розташувати прислів’я і приказки в логічній послідовності.

Уночі тріщить, а вдень плющить (1).

Як почав орать, то в сопілку не грать (3).

Весна багата на квітки, а осінь - на сніпки (5).

Кидай сани, бери віз (2).

Сій вчасно, вродить рясно (4).

7. Творче конструювання. Поєднати  стрілками частини прислів’їв.

Згода будує,                                                                  не доводить

Сварка до добра                                                           а незгода руйнує

Зробив діло                                                                   так і маєш

Як дбаєш,                                                                      гуляй сміло

Вік живи                                                                        день роком стає

Без роботи                                                                     вік учись

8. Літературний аукціон. Учитель показує учням різні предмети, а вони повинні дібрати до них прислів’я і приказки.

- ложка (Як мед, то й ложкою)

- нитка (З миру по нитці – голому сорочка)

- перо (Що написано пером, не вивезеш і волом)

- гроші (Хоч у голові пусто, аби грошей густо)

9. Робота в групах.

І група. Юні художники. Відтворити у малюнку одне із прислів’їв чи приказок.

ІІ група. Юні актори. Створити пантоміми до поданих прислів’їв і приказок (Чесати язика, тримати камінь за пазухою, гроші не пахнуть, язик до Києва доведе; сім п’ятниць на тиждень, сім разів відміряй, а один відріж).

ІІІ група. Юні редактори. Опрацювати дані речення таким чином, щоб вони стали стислими, влучними, звучали злагоджено, як прислів’я (Той, хто шанує батьків, користується повагою і в чужих людей. З людьми сваритися не треба, якщо можна порозумітися. Щоб загартувати себе, треба займатися спортом).

IV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. Рефлексивні запитання щодо результату, процесу, почуттів.

- Чи цікавим був для вас урок? Чи вдалося досягти поставлених цілей? Як ви це робили?

- Який вид роботи на уроці був найцікавішим, а який – найважчим? Чому?

- Чим збагатив вас сьогоднішній урок?

2. Само- та взаємооцінювання. Заповнення карток.

3. Підсумкове слово вчителя. Відомий знавець усної народної творчості В.Анікін писав: «»Прислів’я гніваються, печаляться, сміються, беруть на кпини, веселяться, плачуть, зітхають, стогнуть, жартують, допікають, лякають, остерігають, вчать, обурюються – словом, відображають стільки ж почуттів, скільки їх є у народу – творця прислів’їв».

Домашнє завдання.

Обов’язкове загальне. Вивчити 10 прислів’їв і приказок (на вибір).

Обов’язкове на вибір. Виписати із вивчених творів прислів’я і приказки (не менше 5). Розповісти випадок із життя, який можна було б прокоментувати прислів’ям чи приказкою.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 червня 2018
Переглядів
1501
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку