Урок "Прислів'я і приказки"

Про матеріал

Особистісно орієнтований урок української літератури у 5 класі, що має на меті збагатити уявлення учнів про малі форми усної народної творчості; поглибити знання школярів про прислів'я та приказки, виявити різницю між ними, навчити дітей виділяти в них головний зміст; сприяти формуванню вмінь влучно добирати прислів'я чи приказки, доречно вживати їх у власному мовленні; пробуджувати «смак» до яскравого й точного вираження думки; виховувати повагу до надбань народної мудрості.


Перегляд файлу

Тема. Прислів’я та приказки. Їхня краса й мудрість. Народне уявлення про довколишній світ. Види прислів’їв та приказок.

Мета: збагатити уявлення учнів про малі форми усної народної творчості; поглибити знання школярів про прислів’я та приказки, виявити різницю між ними, навчити дітей виділяти в них головний зміст; сприяти формуванню вмінь влучно добирати прислів’я чи приказки, доречно вживати їх у власному мовленні; пробуджувати «смак» до яскравого й точного вираження думки; виховувати повагу до надбань народної мудрості.

Цілі уроку.

Учні знатимуть: зміст прислів’їв та приказок, що вивчаються, їх види; суть понять прислів’я і приказка; особливості виразного читання прислів’їв та приказок; алгоритм цілевизначення та планування уроку.

Учні вмітимуть: називати види прислів’їв і приказок, розрізняти їх, пояснювати зміст; вживати прислів’я і приказки стосовно конкретних життєвих ситуацій; виразно читати напам’ять; пояснювати, у чому полягає краса і мудрість прислів’їв і приказок; визначати власні цілі уроку та обговорювати їх із сусідом по парті; спланувати власну та спільну діяльність.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: книжкова виставка збірок прислів’їв і приказок, підручник, словник літературознавчих термінів, предмети для використання в пантомімах, картки само- та взаємооцінювання.

Методи, прийоми, форми роботи: бесіда, робота з підручником, словникова робота,  робота в парах, робота в групах, виразне читання,  слово вчителя,  програмований диктант, літературний аукціон, творче конструювання, інтелектуальна розминка.

Ім’я уроку : «Народ скаже, як зав’яже» (Народна творчість).

 

Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку (обмін побажаннями).

2. Актуалізація суб’єктного досвіду. Інтелектуальна розминка.

- Що скаже вчитель тому, хто першим здасть контрольну роботу, виконану неправильно? (Поспішиш – людей насмішиш).

- Який вислів ви згадаєте, якщо довго не могли відгадати загадку, а разом із товаришем зробили це швидко? (Одна голова добре, а дві краще).

- Якщо в скрутну хвилину тобі на допомогу прийдуть інші люди, яким влучним висловом ти це прокоментуєш? (Друзі пізнаються в біді).

Учитель. Крізь століття до нас дійшли короткі влучні вислови, що стали окрасою сучасної мови. Ви здогадалися як вони називаються?

ІІ. Цілевизначення і планування.

1. Слово вчителя. Прислів’я і приказки є колективною пам’яттю народу, висновками з життєвого досвіду. Вони становлять начебто неписані правила, якими людина має керуватися в житті. Прислів’я і приказки рекомендують чи застерігають, схвалюють або засуджують, - одним словом, повчають, бо за ними стоїть авторитет поколінь. (Обговорення імені уроку). Між прислів’ями та приказками багато схожого, але є й відмінне. Це ми і з’ясуємо сьогодні на уроці.

2. Визначення власних цілей та доповнення їх цілями із загального переліку. Продовжити висловлювання:

На уроці хочу дізнатися …

Сподіваюся з’ясувати ….

Хочу навчитися …

3. Обговорення плану уроку.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

1. Проблемне завдання. Визначити спільне і відмінне між висловлюваннями.

Чужими руками жар загрібати легко.      Чужими руками жар загрібати.

За двома зайцями поженешся – жодного  Ганятися за двома зайцями.

не спіймаєш.

2. Словникова робота. З’ясування значення термінів «прислів’я» і «приказка» за словником літературознавчих термінів.

Прислів’я – це влучний образний вислів, що містить у собі оцінку події, явища, рис характеру людини тощо і обов’язково має повчальний характер.

Приказка – це стислий короткий вислів, близький до прислів’я, однак без повчального значення, іноді це укорочене прислів’я.

3. Робота з підручником. Колективне опрацювання теоретичного матеріалу із відповідними коментарями вчителя.

4. Виразне читання прислів’їв і приказок за підручником, визначення їх тематики.

5. Програмований диктант. На дошці записані назви тематичних груп. Учитель читає прислів’я і приказки, а учні записують номер групи, до якої вони належать.

1Дружба  2Праця  3Згода   4Допомога 

Мир та лад – великий клад.

Друга шукай, а знайдеш – тримай.

Праця годує, а лінь марнує.

Яку дружбу заведеш, таке й життя поведеш.

Дружба та братство – дорожче за багатство.

Людина без друзів – що дерево без коріння.

6. Робота в парах. Розташувати прислів’я і приказки в логічній послідовності.

Уночі тріщить, а вдень плющить (1).

Як почав орать, то в сопілку не грать (3).

Весна багата на квітки, а осінь - на сніпки (5).

Кидай сани, бери віз (2).

Сій вчасно, вродить рясно (4).

7. Творче конструювання. Поєднати  стрілками частини прислів’їв.

Згода будує,                                                                  не доводить

Сварка до добра                                                           а незгода руйнує

Зробив діло                                                                   так і маєш

Як дбаєш,                                                                      гуляй сміло

Вік живи                                                                        день роком стає

Без роботи                                                                     вік учись

8. Літературний аукціон. Учитель показує учням різні предмети, а вони повинні дібрати до них прислів’я і приказки.

- ложка (Як мед, то й ложкою)

- нитка (З миру по нитці – голому сорочка)

- перо (Що написано пером, не вивезеш і волом)

- гроші (Хоч у голові пусто, аби грошей густо)

9. Робота в групах.

І група. Юні художники. Відтворити у малюнку одне із прислів’їв чи приказок.

ІІ група. Юні актори. Створити пантоміми до поданих прислів’їв і приказок (Чесати язика, тримати камінь за пазухою, гроші не пахнуть, язик до Києва доведе; сім п’ятниць на тиждень, сім разів відміряй, а один відріж).

ІІІ група. Юні редактори. Опрацювати дані речення таким чином, щоб вони стали стислими, влучними, звучали злагоджено, як прислів’я (Той, хто шанує батьків, користується повагою і в чужих людей. З людьми сваритися не треба, якщо можна порозумітися. Щоб загартувати себе, треба займатися спортом).

IV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. Рефлексивні запитання щодо результату, процесу, почуттів.

- Чи цікавим був для вас урок? Чи вдалося досягти поставлених цілей? Як ви це робили?

- Який вид роботи на уроці був найцікавішим, а який – найважчим? Чому?

- Чим збагатив вас сьогоднішній урок?

2. Само- та взаємооцінювання. Заповнення карток.

3. Підсумкове слово вчителя. Відомий знавець усної народної творчості В.Анікін писав: «»Прислів’я гніваються, печаляться, сміються, беруть на кпини, веселяться, плачуть, зітхають, стогнуть, жартують, допікають, лякають, остерігають, вчать, обурюються – словом, відображають стільки ж почуттів, скільки їх є у народу – творця прислів’їв».

Домашнє завдання.

Обов’язкове загальне. Вивчити 10 прислів’їв і приказок (на вибір).

Обов’язкове на вибір. Виписати із вивчених творів прислів’я і приказки (не менше 5). Розповісти випадок із життя, який можна було б прокоментувати прислів’ям чи приказкою.

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дуванова Ганна
    Дякую Вам, Тетяно Іванівно.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 червня 2018
Переглядів
15953
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку