Урок "Прислів'я,приказки,крилаті вислови та афоризми як різновиди фразеологізмів"

Про матеріал

Урок спрямований на збагачення словникового запасу учнів та використання ними фразеологізмів у своєму мовленні. Для активізування знань доречно використати інтелектуальну розминку,гру "Хто швидше закінчить прислів'я". Застосування проблемних запитань спонукає дітей до самостійних суджень.

Перегляд файлу

Токмацький районний відділ освіти

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прислів’я, приказки, крилаті вислови та афоризми як різновиди фразеологізмів

 

 

 

 

Відкритий урок з

української мови у 6 класі

                                                          вчителя української мови та літератури

                                                          Коханівського НВК

                                                          Куликової Ольги Анатоліївни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2017-2018 н. рік


Мета: поглибити знання з теми, ліквідувати прогалини у знаннях;

вчитися говорити правильно, образно;

працювати над збагаченням власного словникового запасу, використовувати фразеологізми у своєму мовленні.

 

Епіграф до уроку: Прислів’я йде з розуму, а розум за прислів’ям.

 Правду в приказках шукають і до себе приміряють.

 

Хід уроку

І. Організаційно-вступний етап. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності. Цілевизначення та планування.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.

  • Інтелектуальна розминка. Вчитель називає тварину або річ, а діти називають фразеологізми із цим словом:

Баран – як баран на нові ворота.

Свиня – у свинячий голос.

Кіт – як кіт наплакав.

Рак – як рак свисне.

Муха – як муха в окропі.

Губи – надути губи.

Зуби – покласти зуби на полицю.

Заєць – за двома зайцями

Вода – водою не розлити.

Шия – сидіти на шиї.

Язик – тримати язик за зубами.

Ніс – задирати носа.


  • Мініопитування
    • Що називається фразеологізмами?
    • Що таке прислів’я та приказки?
    • Озвучте своє улюблене прислів’я.
  • Гра «Хто швидше закінчить прислів’я»:
    • Краще з розумним у пеклі, ніж …
    • Де багато слів, там …
    • Порожня діжка гучить, а 
    • Що посієш, те й …
    • Зробив діло - …
    • Хто рано встає, …
    • Вовків боятися – в ліс …
    • Не говори, що знаєш, а знай, що …
    • Рання пташка росу п’є, а …
    • Життя прожити – не поле перейти…
    • Хто не працює, …
    • Під лежачий камінь …
    • За одного битого …
    • Краще один раз побачити, ніж …
    • Яка хата, такий тин, який батько … .

ІІІ. Закріплення знань і умінь.

  •   Завдання №1.(додаток).
  • Завдання з дошки. З’єднати приказку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Міркуємо! Українці кажуть: пише як курка лапою; французи – як кіт. Що об’єднує ці фразеологізми?

  • Завдання  із «секретом» (ІІ, додаток).
  • Опрацювання матеріалу «Крилаті вислови та афоризми» (Українська мова: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл./ О.П.Глазова. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2014, с.66.)

Міркуємо! Чому ці вислови називаються крилатими? Що таке афоризм?

(Через те, що такі вислови часто вживаються, вони ніби отримали крила і літають між людьми, які і використовують їх у своєму мовленні.

Афоризм – короткий влучний оригінальний вислів, що легко запам’ятовується.)

  • Завдання №3 (додаток).

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап. Підсумок уроку.

  • Виконання тестів (додаток).

Учитель. Усі завдання виконано. Ви старанно працювали. Та найцінніше те, що ви свої знання зуміли застосувати на практиці. Подивіться на цей гарний букет квітів, як він прикрашає наш кабінет. Так і фразеологізми прикрашають нашу мову. Тож давайте їх частіше використовувати, щоб мова наша була багатою і гарною. Як кажуть, розумного люди пізнають по мові.

Домашнє завдання. §10, §11, вправа 123. За бажанням намалювати ілюстрації до фразеологізмів: як гора з плеч, ноги на плечі, тягти кота за хвіст, кусати лікті, намотати на вус, горшки побити (на вибір).

 

Додатки

І. Списати, вставити із довідки закінчення.

У короткого розуму … . Під носом косовиця, а … . Борода виросла, а … . Дурень з дурнем зустрічались, … . Порожній млин і … . У закритий рот … .

Довідка. Муха не влетить; без вітру меле; язик довгий; в голові ще й на зяб не орано; розуму не принесла; один одним дивувались.

 

ІІ. Завдання із «секретом».

Записати подані фразеологізми за лексичним значенням у такому порядку:

  1. Хитра, непорядна людина.
  2. Добре запам’ятовувати.
  3. Бути в розпачі, впадати у відчай.
  4. Людина, яка тримається неприродно прямо, виструнчено.
  5. Дуже пильно дивитися на когось.
  6. Про вродливу людину.
  7. Коли винному придумують кару, яка насправді є його визволенням..

Довідка. Ні в казці сказати, ні пером описати; карбувати в своїй пам’яті; у вічі лис, а  за очі, як біс; аршин проковтнув; а щуку кинули у річку; їсти очима; рвати волосся на голові.

Ключ: з перших букв прочитаєте назву нашої країни.

 

ІІІ. Прочитати, визначити різновиди фразеологізмів.

  1. Попасти пальцем в небо.
  2. Бути чи не бути? (В.Шекспір)
  3. У всякого своя доля і свій шлях широкий (Т.Шевченко).
  4. Камінь спотикання (Ісаія, глава 28, 16).
  5. Рукою подати.
  6. Не кажи «гоп», поки не перескочиш.
  7. Всякому городу нрав і права (Г.Сковорода).
  8. Краще з розумним згубити, ніж з дурним знайти.


Прислів’я, приказки, крилаті вирази як різновиди фразеологізмів

 

Вибрати правильну відповідь

 

1. Фразеологія – це…

           А) вільні сполучення слів;        

           Б) стійкі сполучення слів;         

           В) сполучення слів, якими користуються жителі певної місцевості;

           Г) застарілі слова.

2. Тримати камінь за:

           А) спиною;                      В) душею;

           Б) пазухою                       Г) будинком.

3. Брати на кпини:

           А) критично висловлюватися                В) допомагати кому-небудь;

           Б) примушувати щось виконувати;       Г) насміхатися, глузувати.

4. У якому стилі фразеологізми вживаються найчастіше:

           А) розмовному;               В) офіційно-діловому;

           Б) науковому;                  Г) публіцистичному.

5. Мокрий, як:   А) нитка;         В) відро;

                            Б) хлющ;         Г) діжа.

6. До фразеологічних сполучень належать:

           А) прислів’я, приказки, крилаті вислови;      В) пісні, думи, казки;

           Б) загадки, казки, легенди;                              Г) архаїзми, історизми.

7. Особливостями народних прислів’їв є:

           А) невеликий обсяг, прихована форма опису предмета чи явища;

           Б) повчальність, стислість, влучність, закінчена думка;

           В) натяк на висновок, дотепна оцінка людини чи події, незакінчена думка.

8. Особливістю народних приказок є:

           А) повчальність, стислість, влучність, закінчена думка;

           Б) натяк на висновок, дотепна оцінка людини чи події, незакінчена думка;

           В) невеликий обсяг, прихована форма опису предмета чи явища.

9. До крилатих висловів належать:

           А) прислів’я, приказки;       

           Б) казки, загадки;

           В) вислови видатних історичних і політичних діячів, цитати з художніх творів.

10. Розбити глека – це…

          А) критикувати;                              В) обдурювати;

          Б) посваритися;                               Г) нашкодити.

11. Америку відкривати –це…

         А) подорожувати;                            В) говорити зайве;

         Б) оголосити щось давно відоме;   Г) знущатись з кого-небудь.

12. Йти по п’ятах – це…

        А) слідом, не відстаючи;                 В) абсолютно тихо;

        Б) давно зник;                                   Г) дуже злякатись.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Kopasz Bella
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Скрипніченко Марина Олександрівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Куликова Ольга
Додано
29 березня 2018
Переглядів
15230
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку