Тема: Прийменники і закінчення як засоби вираження зв'язку між словами в реченні. Роль прийменників у реченні.
Мета:
-
навчальна: навчити правильно вживати прийменники в усному та писемному мовленні для зв'язку слів у реченні, розширити знання учнів про закінчення іменників;
-
розвивальна: розвивати зв'язне мовлення, комунікативні навчання, збагачувати словниковий запас учнів, вдосконалювати навички каліграфічного письма;
-
виховна: виховувати почуття дружби, взаємодопомоги, любов до рідної мови, природи.
Обладнання: картки із завданнями, тематичний словник, листок-шаблон каліграфічної хвилинки, ТЗН, малюнки, схема.
Тип уроку: комбінований.
І. Організація учнів до роботи.
Добрий день!
Всміхнулось сонце
І заглянуло в віконце,
Доторкнулося до щічок,
Привітало усіх діток.
А почувши наш дзвінок,
Завітало на урок.
- Ще воно подарувало всім нам свою чудову сонячну посмішку, яка так гарно вам личить.
-
Тож поверніться один до одного, усміхніться, бажаючи цим успіху.
-
А тепер поверніться до гостей, привітайте їх своєю посмішкою, побажавши гарного настрою на весь день.
-
У мене також гарний настрій. Я хотіла навіть заспівати вам пісеньку, але от біда! По дорозі до школи загубила слова. Якщо ми будемо старанно і творчо працювати, то веселкові нотки нам відкриють слова пісеньки. А завдань у нас буде багато і посилає їх нам сонечко на своїх промінцях.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
-
Тож давайте доторкнемося до першого промінчика сонця, який нам говорить:
«Те, що знаємо - розкажемо,
Те, що вміємо - покажемо»
2.1. Перевірка домашнього завдання.
Перше завдання «Слова-пастки»:
в чотири рік, багатства Земля, найпершим твору, літературні вечора, дівчинкою дізналася.
-
Дані словосполучення взяті із вправи домашнього завдання. Здогадайтеся, де знаходиться «пастка» і виправте помилки.
Висновок. Що ви зрозуміли, виконуючи домашню вправу? Що для цього ви робили?
-
«Павутинка».
-
А тепер пригадайте, над якою темою ви працювали на попередніх уроках?
-
Що ви вже знаєте про іменник?
-
А навіщо вам ці знання?
-
Словникова робота.
-
Повернемось до нашої схеми і спробуємо за нею проаналізувати словникове слово, яке сьогодні нам пропонує підручник на стор.34.
-
Прочитаємо це слово всі разом. Назвіть орфограми в цьому слові, які ви повинні запам'ятати.
-
Аналіз слова за схемою.
-
А зараз прошу проаналізувати слово.
-
Чи всі погоджуються із нею.
-
Каліграфічна хвилинка.
-
Та черешенька незвичайна. Вона пропонує нам каліграфічну хвилинку.
-
Зверніть увагу на слова, які там записані.
-
Як вони називаються?
-
Чим вони особливі?
-
Правила при письмі.
Пропис з'єднань в повітрі.
Взаємоперевірка (за відрізком самооцінки).
-
Ми виконали завдання першого промінчика і нам відкрилася перша нотка.
III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
-
А що ж пропонує другий промінчик? Він вас запитує:
«Для чого в школу ходиш ти,
Що хочеш нового знайти?»
-
Щоб відповісти на це питання, ми виконаємо наступне завдання.
-
Увага на екран. Прочитаємо текст.
-
Вам зрозуміло, про що йдеться? Чому?
-
Яких слів не вистачає?
-
А які би ви прийменники вставили у цей вірш?
-
Тож, давайте відновимо правильний текст.
-
Молодці! Нам відкрилася друга нотка.
-
Тож для чого ми використовували прийменники у тексті?
-
Отож, тема нашого уроку «Прийменники і закінчення як засоби вираження зв'язку між словами в реченні. Роль прийменників у реченні».
-
Ми сьогодні з'ясуємо для чого потрібні прийменники у реченні, навчимося встановлювати зв'язок між словами за допомогою прийменників та закінчень, будемо працювати над розвитком мовлення.
IV. Сприймання і засвоєння нового матеріалу.
Переходимо до третього промінчика «З книгою попрацюйте, трішки помудруйте»
-
Знайдіть у підручнику правило на сторінці 34. Прочитайте його і ще раз визначте, яка роль прийменників і закінчень.
-
Хто зможе повторити правило?
-
Застосуємо це правило у впр. 77 на с.36.
-
З поданих слів складіть словосполучення, використовуючи прийменники з каліграфічної хвилинки.
-
Будьте уважні! Подібне завдання ви виконаєте вдома за впр. 81.
(Учні виконують вправу на дошці ланцюжком)
-
Що ви навчилися, виконуючи цю вправу? Ось і відкрилася третя нотка. Фізкультхвилинка.
-
Сонячний промінчик підказує «Нумо, друзі, відпочити!»
-
Разом з нами відпочила четверта нотка і відкрилася.
V. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.
-
Отже, ми продовжуємо працювати над темою і виконаємо завдання п'ятого промінчика.
«Разом працювати час і завдання ці для вас»
-
Робота в групах.
-
Учням, у яких на парті є квіти, я пропоную об'єднатися в групи. Зі своєю маленькою квіточкою підійдіть до стола, де розквітла така ж велика квітка. Таким чином, у нас утворяться дві групи.
І група
Відгадайте загадки, вставте пропущені прийменники та закінчення іменників
-
… земл… кидалося,
… повітр… розгулялося,
… печ… гартувалося, (Хліб)
Запахом своїм всіх приваблює.
-
… вінк… зеленистім,
… червоному намист…,
Видаляється … вод… (Калина)
…… свою хорошу врод….
-
… чистім пол…. він росте:
… високих ніжк……,
… зелених панчішк…….
Квіточки блакитні, (Льон)
Оченьки привітні.
ІІ група
І. Знайдіть і випишіть з тематичного словника значення слова ВЕСНА.
ІІ. Складіть речення з цим словом.
ІІІ. Зробіть аналіз даного іменника у такому порядку:
-
Аналізоване слово.
-
На яке питання відповідає?
-
Яка це частина мови?
-
Назва власна чи загальна?
-
Назва істоти чи неістоти?
-
Рід.
-
Число.
-
З якими словами в реченні зв’язане?
-
Яким є членом речення?
Пора року, що наступає після зими.
Прийшла дівчинка Весна.
-
Робота в парах.
- Учні, які сидять в середньому ряду виконують впр.78 з підручника.
-
Індивідуальна робота за картками.
П'ята нотка задоволена вашою роботою і відкривається для вас.
VI. Розвиток зв'язного мовлення. Поетична хвилинка.
Сонечко пропонує нам шосте завдання:
«Починаємо римувати, вірші будемо складати»
За поданими римами кожна пара повинна скласти вірш, слова-підказки шукайте у нашому класі.
… … засвітило,
… … звеселило.
… … квіти,
… … діти.
Перевірка.
Шоста нотка звеселилась і для нас вона відкрилась.
VII. Оцінювання знань та умінь учнів.
VII. Рефлексія.
«Нашу працю підсумуємо.
Де ж знання ми застосуємо?»
-
Що нового дізналися ви?
-
Для чого нам потрібні ці знання?
-
А зараз підведемо підсумок нашої роботи.
-
Учні першого ряду продовжують речення «Я дізнався...»
-
Другого ряду «Я навчився...»
-
Третього ряду «Я думаю, що...»
Сьома нотка нам відкрила наступне слово і я згадала пісеньку!