для підсумкові контрольних робіт
3 клас
УКРАЇНСЬКА МОВА
Маленький скрипаль
Як гарно і весело літом у полі! Цілий день чути музику: там живе веселий музика — Коник-Стрибунець. Він на зріст не більший за дитячий мізинчик, має прехороший зелений жупан, три пари довгих ніг і жваві очиці.
Маленька ямочка в землі — його хатинка; навкруги квіточки привітно кланяються йому.
На чому ж він грає? Може, хтось подумає, що він співає ротом, як пташеня?
Ні, це не так. Коник-Стрибунець німий. Але зате він вміє грати своїми крильцями. Так само, як гарний скрипаль грає на скрипці.
Маленький скрипаль прокидається рано-вранці, вип'є свіжої роси, з'їсть кінчик молоденької травиці, обчиститься, розворушить свої ніжки. Ось уже і красне сонечко зійшло! Коник-Стрибунець починає свою музику і цвірчить з ранку до вечора.
За своїх дітей йому не треба піклуватися, клопотати: він зносить у ямку свої яєчка, а сонце своїм теплом виводить з них маленьких Коників-Стрибунців. Спочатку вони не мають крил і через це не можуть грати. Цілий день стрибають вони по зеленій траві й гризуть її. А коли підростуть та стануть дужі, у них виростають крила і надкрилля, тоді вони починають весело грати разом із старими Кониками. (178слів.)
За М.Кривинюком
Тестові завдання.
а) у лісі;
б) у садку;
в) у полі?
а) більший за дитячий мізинчик;
б) не більший за дитячий мізинчик;
в) такий, як дитячий мізинчик?
а) маленька ямочка в землі;
б) маленьке кубельце в траві;
в) маленьке гніздечко в кущах?
а) ротом;
б) крильцями;
в) ніжками?
а) рано-вранці, коли сходить сонце;
б) увечері, коли сонце заходить;
в) коли на небі з'являються зорі?
а) як тільки вилупляться з яєчка;
б) тоді, коли у них ніжки стануть довгими;
в) тоді, коли у них повиростають крила і надкрилля?
Вийшла Галя у двір з новеньким м'ячем. Одразу ж до неї підбігли дівчатка.
А Галя притиснула до себе новенького м'яча, насупилась, відповідає сердито:
і почала долонею бити м'яч об землю. Легко підстрибує м'яч під рукою дівчинки. То червоний бік показує, то синій. А то закрутиться так, що аж в очах мигтить. А дівчатка, як грає Галя, і їм ще дужче хочеться м'ячем погратись.
Раптом м'яч вислизнув із Галиних рук і пострибав під паркан у кущі. Галя за ним — не догнала. Нахилилась до куща, а там кропива, кусюча така. Всю руку Галя нажалила. Не може Галя м'яча дістати.
Дівчата й кажуть:
За О.Буценем
Тестові завдання.
а) бо любили з нею гратися;
б) бо Галя була вбрана в нову сукню;
в) бо у Галі в руках був новий м'яч?
а) що хоче грати сама;
б) що їй шкода м'яча;
в) що тільки спробує, а тоді вже пограються разом?
а) не хотіли грати м'ячем;
б) не захотіли чекати, поки вона награється м'ячем сама;
в) образилися на Галю за те, що вона не дала їм м'яча?
а) попав у калюжу;
б) загубився у бур'янах;
в) закотився у кущі?
а) їй стало соромно за свою поведінку;
б) нарешті награлася м'ячем;
в) злякалася кропиви й захотіла, щоб дівчатка допомогли дістати м'яча?
а) не захотіли допомагати Галі й залишили її саму;
б) дістали м'яча і почали гратися разом;
в) зробили вигляд, що не чують Галі?
Тексти для письмового переказу
Чистьоха
іде дівчинка до школи. Бантики чистенькі, платтячко випрасуване, черевички блищать. Поряд із нею мама несе її портфель. Позаду йдуть двоє хлопчиків, розмовляють. Один каже:
А другий йому відповідає
—! зовсім вона не чистьоха.
Здивувався перший:
—А тому, що все за неї мама робить. Навіть портфель її до школи носить. Я щодня бачу. Ліниві охайними не бувають.
За О.Буценем
їжакова райдуга
Вийшов з лісу їжак лугом-полем побродити. А тут раптом дощ припустив. Наче з відра линув. Справжня тобі злива.
їжачкові нікуди дітися. Згорнувся клубочком, принишк Треба якось перебути, перечекати.
Та раптовий дощ як з'явився — так і закінчився. Сонце в небі заграло. Ще яскравіше стало.
А на їжакових голках дощинки так і залишилися. А в тих краплях райдуга спалахнула. Всіма кольорами грає, переливається. Іде їжак — райдугу несе.
За М.Сингаївським
Дієслово
І варіант
а) прикметник;
б) дієслово;
в) займенник.
(Настати) вересень. Марійка та Оленка (бігти) до школи.
Там світлий клас. Діти (зустрітися) з Ларисою Петрівною. Усі (бути) раді.
а) усміхатися, їхати, забуде;
б) купатися, малювати, читати;
в) писав, подарувати, згадати?
а) числами;
б) родами;
в) особами.
З вогнем та водою (не)жартуй. Лежачого (не)б'ють. Наша дума, наша пісня (не)вмре, (не)загине.
а) міркувати, розмірковує, міркування;
б) міркувати, гадати., мислити;
в) міркувати, ледарювати, гратися.
II варіант
а) ознаку предмета;
б) дію предмета;
в) кількість предметів.
Тепле проміння нагріває землю. Розпочалася весняна сівба. А з вирію вже летять птахи. Скоро буйно розквітнуть садки.
а) писав, бігає, приготуються;
б) думає, світить, згортає;
в) летить, будував, співатимуть.
а) минулого часу;
б) теперішнього часу;
в) майбутнього часу.
а) (не)нависть, (не)года, (не)мовля;
б) (не)ховаються, (не)вчитися, (не)пустуй;
в) (не)виразний, (не)охайний, (не)щасливий?
Ліс ще (дрімає, спить, куняє) в передранковій тиші. Тихо навкруги, мертво. Лиш де-не-де (прокинеться, встане, пробудиться) пташка, непевним голосом (заспіває, обізветься, защебече, зацвірінькає) зі свого затишку.
Після дощу
Дощ відшумів. Над селом з'явилася і прогнулася веселою підковою веселка.
Андрійко чекав цієї миті. Вибіг на Тополину вулицю і затопотів по калюжах. Тільки бризки, ніби іскри, вилітають з-під босих ніг.
Біля рівчака хлопчик зупинився. Побачив тріску, на якій плив маленький рудий жук. Тонкими вусами він торкав воду і злякано метушився.
Андрійко обережно підштовхнув тріску до берега. Жук спритно видряпався на найближчий листок і хутко зник у траві. (69 слів.)
За В.Сенцовським
* **
Сонце підпливало все вище та вище. Опівдні воно не гріло, а пекло. Жайворонки затихли в степу. З села доносилися пташині голоси. Кропив'янки розкидали своє цьомкання в кущах. Іволги з лип щось белькотали на весь садок. Горлиці жалібно туркотали в бузку. Сороки стрибали по стіні, махали довгими хвостами і голосно скрекотали. А в саду, у зеленій гущавині непролазних кущів, розлягалися соловейки. Скільки їх! І як вони голосно щебетали! (67слів.)
За П.Мирним
Оленка прокинулася, зробила зарядку і вийшла на подвір'я. Надворі було тепло. Повівав легенький вітерець. Небо було чисте й голубе. На нього поволі випливало рожеве сонце. На деревах сиділи зграйки горобців.
Горобці про щось весело щебетали. Мабуть, раділи сонцю. Оленка повернулась до кімнати, змінила воду у вазі з букетиком квітів. Потім склала підручники і з радісним настроєм пішла до школи.
Друзі птахів
Настала весна. Тепле проміння сонця зігнало сніги. З гір потекли струмочки. Зеленіє молода травичка. Кожного дня прибувають з вирію перелітні птахи.
Діти зустрічають весняних гостей. До її зустрічі готувалися заздалегідь. Олесь та Петрик прикріпили на березі шпаківню. Інші хлоп'ята прив'язали синичники.
Дружні птахи почали носити у свої хатки травичку і пір'я. Скоро в них будуть маленькі пташенята.
МАТЕМАТИКА
І варіант
860 - 525 276 + 348 524 - 83 370 + 240
270 + 90:6
70 • 8 - (500 - 199)
(580-280): 15
3-16-64:4
100-3-31+23
631 + х = 850 410 -х= 70 х-80 = 293
5 м 2 дм ... 5 м20 см
6 м 8 см ... 6 м 8 дм
З м 2 дм 2 см ... 6м 2 дм 3 см
9 427 г...9 кг 457 г
17 мм = ... см ... мм
З м 8 дм = ... дм 600 см = ... м
814 мм = ... дм ... см ... мм
5м - 2 см
34 дм - 7 см
9м-3м
8 дм - 2 дм 4 см
4м8см-3м
ІІ варіант
750-169 327 + 294 675 - 88 530 + 290
98:7 + 346
6440:8+ (830 - 650)
(360-280)-7 52:4 + 5-14 99-2-38 + 7
534+х=265
680-х= 180 х-640 = 270 530-х = 80
784см... 78 м4 см
6 кг 385 г... 6 кг 358 г
5м4дм8см...4м5дм
8см 41 дм 2 см...412 см
81 дм =... м ... дм
8см 4мм=... мм
5 дм =... см
305 мм = ... дм ... см ... мм
5 м - 20 см
15 дм - 8 см
7 мм - 5 мм
25 дм - 1 дм 5 см
м 25 см - 20 см