Прийоми роботи фарбами. Виконання композиції «Осінні барви»
Мета: Закріпити вміння дітей передавати в малюнку свої враження про осінь, використовуючи різні прийоми малювання. Удосконалювати навички роботи фарбами, пензлем. Коригувати і розвивати інтелектуальні операції (аналізу, синтезу, порівняння, планування). Розвивати мову учнів як регулятора діяльності і засобу спілкування; творчі здібності. Виховувати почуття прекрасного та вміння бачити красу навколишнього світу.
Обладнання: сюжетні малюнки на осінню тематику, грамзапис музики «Осінній вальс», ватмани, серветки, фарби, пензлики, осіннє листя, паперові листочки різних кольорів і форм.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Продзвенів дзвінок,
Розпочавсь урок.
З Божої ласки,
З маминої казки,
Гомінких пісень.
“ Добрий день всім , діти”
“Добрий день”.
Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Отже, наш девіз такий:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
Я дуже хочу, аби наш урок був вдалим. Заплющте очі. Побажайте в думках своїм однокласникам, собі й мені успіхів.
II. Робота над темою уроку.
Прочитайте слово, що зашифровано на листочку.
Отже, ви вже мабуть зрозуміли що сьогодні у нас незвичайний урок – це мандрівка в золоту осінь. Ми полинемо з вами в осінню казку. Станемо справжніми майстрами, художниками. За допомогою творчості ми допоможемо чарівниці – осені розфарбувати осіннє вбрання дерев.
Вправа «Очікування».
Діти, у вас на партах лежать листочки. Напишіть, будь ласка, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку. Ці листочки ми повісимо на дерево, а в кінці уроку подивимося чи справдилися ваші очікування.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Кожному з нас подобається своя пора року. Кожна з них по-своєму особлива. Але сьогодні ми поговоримо про нашу чарівницю – осінь.
- Діти, за що ви любите осінь?
- Які зміни в природі відбуваються восени? (з дерев опадає жовте листя, люди збирають врожаї, плоди з дерев, птахи відлітають у теплі краї).
- Осінь хазяйнує скрізь ,куди не глянь. Прибрала золотом сади, парки, ліси, струшує додолу жовте листя.
ЛЕГЕНДА ПРО ОСІНЬ
За народним переказом осінь – старша дочка Сонця. Вона останньою залишала батьківський дім і стала четвертою порою року. Посилаючи осінь на Землю Сонце сказало їй: - Забирай усе моє багатство. Я віддаю все своє золото, будь щедрою і люди полюблять тебе. – І осінь виконує наказ Сонця, кожного разу дарує нам щедрий врожай овочів та фруктів, і чарує нас своїм осіннім золотом.
Довгим журавлиним ключем літо вже відлетіло у вирій. Рожевощока осінь, як справжня господиня, наводить лад: позолотила діброви та запросила в гості ранкову прохолоду.
Вірші, прислів’я та приказки про осінь.
В осінній час сім погод у нас: сіє, віє, крутить, мутить, припікає й поливає.
Осінь збирає, а весна поїдає.
Як листя жовтіє, то поле сумніє.
Якщо лелеки летять високо, не поспішаючи, буде гарна осінь.
Якщо у вересні на дубах багато жолудів, чекай багато снігу перед Різдвом.
IV. Робота над темою уроку.
Вправа «Асоціативний кущ»
Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово осінь.
Прослуховування грамзапису «Жовтень»
Заплющте оченята й під звуки цієї чарівної музики спробуйте уявити себе в осінньому лісі.
Золота осінь – це незвичайна пора. По-різному її сприймають люди. Багато віршів, пісень ,музики складено про осінь. Краса осінньої природи надихає на творчість також і художників.
Бесіда за картиною Ісака Ілліча Левітана «Золота осінь».
Художник І. Левітан за все своє життя створив дуже багато красивих і цікавих творів живопису, в тому числі картин, в яких відтворена краса осінньої природи. Одним із кращих полотен є "Золота осінь".
Бесіда з учнями.
Розгляньте уважно репродукцію картини і поміркуйте, про що вона. (Діти 1-2 хвилини мовчки розглядають репродукцію картини).
— Яка трава восени? (Пожовкла, висохла.)
— Яке небо на картині? (Блакитного кольору, з білими хмарками.)
— Якого кольору листя на деревах? (Листя на деревах жовто-багряного кольору.)
— Чи всі дерева одягнені у золоте вбрання? (Ні, ялинки та сосни стоять зелені.)
— Якою здається вода в річці? (Потемнілою, холодною.)
— Як зображено сонце? (Художник показав, що сонце освітлює верхівки дерев. Але воно вже не гріє.)
— Що видно на високому березі вдалині? (На задньому плані видно широкі лани.)
— Що найбільше сподобалося вам у цій картині? (Стрункий хоровод берізок.)
— Чому осінь називають "золотою", "багатою", "щедрою"?
Осінь зображена на картині суха, сонячна. Стрункі молоді берези нагадують красунь-дівчат. Художник використав яскраві осінні барви природи і передав їх на полотні, назвавши картину "Золота осінь". Напевне, поштовхом до написання цієї картини послужило те, що художнику часто доводилося виглядати у вікно і милуватися чарівною і незрівнянною красою золотої осені.
Фізкультхвилинка
Ми – листочки! Ми – листочки!
Ми на гілочках сиділи, дмухнув вітер – полетіли!
(Діти робігаються по галявині.)
Ми літали, ми літали і на землю посідали.
(Діти присідають)
Потомилися ми зовсім і присіли в коло всі.
Відпочинемо ми трішки й знову полетим усі.
V. Творча робота учнів.
Робота в групах.
Діти по черзі витягують з кошика зображення листочків і об’єднуються у 3 групи. Кожна група отримує своє завдання для роботи.
І група «Дубочки » - малювання осінніх листочків долоньками.
ІІ група « Кленочки » - малювання осінніх листочків пальчиками.
ІІІ група «Берізки » - малювання осінніх листочків штампуванням половинкою картоплини.
Творча лабораторія
Інструктаж з техніки безпеки.
Починаємо роботу. Бажаю вам творчого натхнення. І не забувайте про гарний настрій та старанність, з якими ви повинні будете створити своє власне осіннє дерево.
Самостійна робота учнів (контроль за роботою учнів).
VІ. Підсумок уроку
То ж наш урок закінчується. Я бажаю, щоб завжди ви жили в гармонії з природою, щоб любили, шанували її. А природа тішила вас своєю красою та неповторністю. Нехай же золота осінь увійде у кожну домівку з багатим урожаєм та надією на краще майбутнє.