5 клас.
Відкритий урок.
Тема уроку. Прийоми випилювання лобзиком
Мета уроку:
Обладнання та матеріали: заготовки з фанери, інструменти для розмічання, лобзики, натяжні пилочки, пристосування для випилювання, кресленик рамки, шаблон рамки, технологічні карти виготовлення рамки.
Тип уроку: Засвоєння нових знань, формування умінь та навичок.
Очікувані результати: випилює деталі виробу лобзиком, з урахуванням припуску на подальшу обробку; використовує пристосування для випилювання.
ХІД УРОКУ
Організаційна частина.
1. Перевірка наявності учнів, підготовленості їх до уроку, наявності робочого одягу.
2. Провести загальний інструктаж з правил Б/Ж та правил поведінки в майстерні. Мотивація навчально-трудової діяльності.
Учитель нагадує учням властивості фанери та ДВП. На заняттях у майстерні діти навчаються працювати із розмічувальним інструментом, ножівками, лобзиком, виготовляючи різноманітні вироби. Здобуті знання та уміння можуть також стати у нагоді в повсякденному житті. Учитель демонструє предмети праці, виготовлені учнями, і запитує, чи хочуть вони виготовляти такі речі? Якщо так, то цьому необхідно навчатись. Для цього потрібно ознайомитися з загальною технологією та технологічною послідовністю випилювання прямолінійних та криволінійних поверхнею деталей виробу. Правила технології розмічення , обробки та отримані відомості про призначення матеріалів та інструментів допоможуть виконати виріб якісно та гарно.
Повідомлення теми, мети, завдань уроку
Записую на дошці тему уроку, повідомляє завдання уроку:
Визначення завдань для учнів на урок.
Учень повинен:
Вивчення нового матеріалу.
(Пояснюю учням нову тему і демонструє будову лобзика і принцип роботи ним).
Деталі складної форми випилюють лобзиком. Найчастіше користуються лобзиком з металевою рамкою, на кінцях якої є затискач з гайками-баранцями. Пилочка для лобзика являє собою вузьку сталеву смужку з зубчиками на одному з ребер, спрямованими в один бік. Пилочки розрізняють за шириною полотна та насічкою зубчиків. Для роботи з товстою фанерою та деревиною беруть широке полотно з крупними зубчиками, а для тонкої фанери – вузеньке полотно з дрібними зубчиками. Щоб підготувати лобзик до роботи, беруть пилочку і один її кінець гайкою затискують біля ручки.
Пилочку встановлюють так, щоб її зубчики були розташовані назовні від рамки і спрямовані вниз. Потім стискують обидва кінці рамки в напрямку один до одного і так само затискують другий кінець пилочки. Якщо відпустити стиснуті кінці дуги, вони приймуть своє попереднє положення і натягнуть пилочку (вчитель демонструє процес встановлення полотна у лобзик).
Працюють лобзиком на спеціальному столику-підставці, який кріплять до робочого стола струбциною. Фанеру з нанесеним на неї малюнком кладуть на підставку, і щоб вона не сповзала, притримують лівою (правою) рукою. В праву (ліву) руку беруть лобзик і, приставивши пилочку до фанери, починають пиляти. Пиляють так, щоб пилочка рухалася точно по лінії контурів (вчитель демонструє правила пиляння лобзиком).
Працюючи лобзиком, необхідно знати такі правила:
Завершують обробку випиляних деталей рашпілем, надфілем або шліфувальною шкуркою.
Практична робота
Обладнання і матеріали: верстак столярний, шліфувальна шкурка,
щітка-зміталка, лінійка, кутник, лобзик, папилок.
Послідовність виконання роботи:
Вступний інструктаж
Знаючи властивості таких конструкційних матеріалів як фанера та ДВП, правила розмічання заготовок та прийоми випилювання лобзиком, можна самостійно виготовити корисну річ.
Демонструю виконання. У ході демонстрації звернути увагу учнів на такі моменти:
І. Підготовка до роботи
Перед початком роботи фанеру слід зачистити наждачним папером, спочатку крупнозернистим, а потім дрібним. Фанеру кладуть на рівний гладкий стіл або дошку з упором і розпочинають шліфовку. Остаточну шліфовку виконують дрібнозернистим папером. Шліфовку виконують вздовж волокон фанери або деревини. Потім охайно кладуть копірку під малюнок і твердим олівцем переносять на фанеру, попередньо закріпивши кнопками.
ІІ. Прийоми та способи випилювання.
Після того, як підготовчі роботи виконано, можна переходити до випилювання: закріпити на робочому місці підставку для випилювання, а зверху на ній розмістити заготовку майбутнього виробу так, щоб лінія майбутнього пропилу проходила між боковими розрізами підставки. Після цього можна починати випилювати. Рухи лобзика під час випилювання не повинні бути дуже різкими та сильними для запобігання розриву пилочки та утворення заусенців на зворотному боці пропилу. Пропил необхідно виконувати по внутрішній стороні лінії малюнка. Доречна порада: щоб краї не сколювалися, лінію розпилу необхідно змочувати гарячою водою. Пилочка обов’язково повинна розташовуватися вертикально. Лівою рукою необхідно притримувати та повертати фанеру, а правою рухати пилку вгору-вниз, намагаючись занадто не натискати на неї.
Під час пиляння на лінії малюнка збирається невеличка кількість опилок. Їх необхідно періодично прибирати, щоб гарно бачити контур малюнка. Якщо пилку необхідно вийняти з пропилу, це виконується рухами, які імітують пиляння, але в зворотному напрямку.
Пилочки дуже тоненькі – вони можуть згинатися, а також ламатися.
Після закінчення роботи пилочку необхідно вийняти з верхнього затискача лобзика; не можна залишати її в натягнутому вигляді. Для різкого повороту малюнка необхідно зробити декілька пропилів на одному місці, обертаючи фанеру навколо пилки. Так утворюється невеличке розширення пропилу, після чого пилку можна повернути під іншим кутом.
ІІІ. Техніка випилювання ручним лобзиком.
Продемонструвати техніку випилювання ручним лобзиком: правильна посадка, положення тіла, ніг і рук під час випилювання, хват лобзика та підтримування заготовки, використання пристосувань для заміни пилочок та випилювання, прийоми налаштування лобзика та випилювання.
Правила техніки безпеки під час випилювання.
Про всі нестандартні ситуації (травми, вихід з ладу верстатів, поламка інструментів) відразу доповідати учителю для вжиття необхідних заходів.
Заключна частина
1. Аналіз роботи учнів над практичним завданням: типові помилки та способи їх усунення, дотримання техніко-технологічних вимог до випилювання, уміння користуватись інструментом та пристосуваннями, правильний вибір інструменту та пристосувань, дотримання правил техніки безпеки тощо.
2. Мотивація та оголошення оцінок за роботу на уроці під час оцінювання роботи учнів над практичним завданням
Прибирання робочого місця.
Прибирання робочих місць, майстерні.
Перевірка прибирання на місця інструменту та заготовок. Контроль за прибиранням робочих місць учнями класу.