Урок "Догляд за кімнатними рослинами"

Про матеріал
навчальна: ознайомити учнів із назвами кімнатних рослин, умовами росту і розвитку, навчити правильно доглядати за ними; корекційно- розвиваюча: розвивати практичні навички роботи по догляду за кімнатними рослинами, розвивати мислення, пам’ять, мовлення на основі збагачення словникового запасу; виховна: виховувати почуття прекрасного, любов до природи, бережне ставлення до рослин, бажання займатись кімнатним квітникарством.
Перегляд файлу

Тема:    Догляд за кімнатними рослинами .

 Мета:

 навчальна: ознайомити учнів із назвами кімнатних рослин, умовами росту і розвитку, навчити правильно доглядати за ними;

корекційно- розвиваюча: розвивати практичні навички роботи по догляду за кімнатними рослинами, розвивати мислення, пам’ять, мовлення на основі збагачення словникового запасу;

виховна: виховувати почуття прекрасного, любов до природи, бережне ставлення до рослин, бажання займатись кімнатним квітникарством.

Обладнання: засоби ТЗН, кімнатні рослини, демонстраційний матеріал.    

 Тип уроку: комбінований.

                                  Хід уроку

  1. Загальнокорекційний етап .
  1. Підготовка учнів до уроку (привітання , перекличка) .

  Добрий день вам, любі діти.

Домовляймось – не шуміти,

Руку гарно підіймати,

На уроці не дрімати,

А знання мерщій хапати –

Щоб не було нам мороки.

Всі готові до уроку?

Тож, гаразд.Часу не гаймо

І урок наш починаймо.

  1. Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку .

Створення позитивного настрою на уроці . Я рада вас бачити на уроці  . А зараз подивіться на сусіда посміхніться один одному та по думками побажайте нових знань та гарних оцінок . Для того , щоб кожен з вас здобув знання та заробив гарну оцінку на уроці треба уважно слухати та активно працювати

  1. Основний етап .
  1. Повідомлення теми , мети і завдань уроку .
  2. Підготовча частина

Гра «Так чи ні» (за допомогою сигнальних карток)

Кожного разу раненько встаю. (Так)

Вставши, швиденько вдягаюсь. (Так)

Ліжко своє  я не застелю (Ні)

Потім вмиватись я забуваю, так і до школи іду. (Ні)

Зубки чищу я щодня. (Так)

Милом личко я вмиваю.(Так)

Та брудненькою ганчіркою меблі протираю. (Ні)

Вранці снідать не люблю. (Ні)

Фрукти їм немиті. (Ні)

В хаті гарно приберу (Так)

Із мікробами дружу. (Ні)

З вітамінами дружу, з чистотою я дружу,  щоб здоровим бути. (Так)

  Презентація перевір себе: гра «Заверши речення» (фронтальна робота).

- У квартирі є такі приміщення:…(передпокій, кухня, ванна, вітальня, спальня,дитяча кімната)

- Кухня призначена для того, щоб…(готувати та споживати їжу)

- Ванна кімната потрібна для того, щоб…(вмиватися, митися)

- У помешканні, де ми живемо завжди повинно бути …(чисто, тепло і світло, затишно)

- Прибирання поділяють на …(щоденне, щотижневе і генеральне)

-Щоденне прибирання включає: ( провітрювання кімнати; застеляння ліжка; замітання (при потребі миття підлоги)

- Перед прибиранням квартири треба одягнути…(фартух або халат, хустинку, гумові рукавички)

- Рукавички захистять шкіру рук від …(бруду й агресивних речовин, які входять до складу миючих та чистячи засобів)

- Під час прибирання нам у нагоді стають «помічники», які полегшують нашу роботу. Це - …(відро,щітка,ганчірка, пилосос, миючі та чистячі засоби)

- Перед тим, як пилососити, треба…(витерти пил, перевітити чи справний пилосос)

- Кожна річ у домі повинна мати…(своє місце)

- Акуратним є той, хто…(слідкує за собою)

- Найкраща прикраса кімнати – це …Нам стане відомим, коли відгадаєте загадку:

      Актуалізація опорних знань учнів.

    1.Гра «Впізнай мене».

                            ***

           Цих друзів дуже я люблю.

                     То пещу їх, то поливаю,

                     То з ними тихо говорю,

                То їм пісні на сон співаю.

                До сонця тягнуть вони віти.

           Чи знаєте ви, хто це?

           Це…(кімнатні квіти).

ІІ. Основний етап. Робота над матеріалом уроку.

Гра «Розсипанка»

З окремих літер на дошці учні складають тему уроку:

ДОГЛЯД ЗА КІМНАТНИМИ РОСЛИНАМИ

  1. Оголошення теми та мети уроку.

Слайд 1

   2. Бесіда.

     - Що у нас на підвіконні росте, дихає і живиться? (Кімнатні рослини)

     - У кого вдома є кімнатні рослини?

     - Чи знаєте ви як вони називаються?

     - Для чого вони потрібні?

     - Пригадайте, які умови необхідні для життя кімнатних рослин?

     - Назвіть відомі вам кімнатні рослини.

     -  Як ви вважаєте, чи не замалий горщик для нашої герані?

     -  Можливо, якщо її більше поливати, то й не потрібно змінювати горщик, нехай живе в маленькому?

   -  Можна поставити герань на тумбочку в темний кут?

Слайд 2

   -  Отже, які умови потрібні для життя рослин? (Тепло, світло, вода, земля)

   -  Чому все це необхідно кімнатним рослинам? (Вони дихають, живляться, ростуть.)

   -  До якої природи належать кімнатні рослини? (До живої природи)

Квіти прикрашають наше життя, вони створюють святковий настрій, заспокоюють нервову систему, відволікають від важких думок, наповнюють приємними пахощами повітря. А догляд за ними – це відпочинок, який відновлює сили.

Походження кімнатних рослин різноманітне. Батьківщина одних – вологі ліси, інших – спекотні, безводні пустелі, треті походять із субтропіків. Щоб ці зелені мандрівники добре почувалися у нас, необхідно створити їм такі самі умови освітлення, забезпечення водою, складу ґрунту, в яких жили їхні предки.

Щоб правильно доглядати за кімнатними рослинами, треба знати місце їхнього походження. Звідки прибули вони до нас? На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про кімнатні рослини, дізнаємось про їхню історію, основні правила вирощування та навчимося правильно доглядати за ними.

Кімнатні рослини поділяються на три групи:

● декоративно-листяні, за якими легко доглядати;

● декоративно-квітучі, рослини вимогливі пестунки, що можуть загинути від невеличкого протягу;

● сукуленти. Їх так назвали, бо накопичують вони у своїх соковитих органах воду. Їхня батьківщина – спекотні пустелі південних країн. Серед них – найбільше кактусів. Вони мають і листя, і голочки, щоб економити воду під час спеки.

   3. Рубрика «Цікаво знати».

     Першими в оселях людей з’явилися лікарські рослини.

( До речі, деякі їх види існують і досі: герань, алое, каланхое та ін.)

Домашні рослини не тільки милують око, але й лікують. Деякі учні нашого класу готували повідомлення про лікувальні властивості кімнатних рослин. Зараз вони нам розкажуть про них.

Учень 1. Каланхоє – рослина, яку називають лікарем. Сік «домашнього лікаря» широко використовується для зупинки кровотеч, для лікування опіків і обморожень та інших захворювань шкіри. Для цього досить нанести 2-3 краплі соку на ранку або двічі на день – на уражену ділянку шкіри. Свіжо вичавлений сік каланхое позбавить від нежитю, а якщо подрібнити листя каланхое додати у венігрет або салат, можна зміцнити ослаблений імунітет.

Учень 2. Лікувальні властивості алоє були відомі дуже давно. Його використовували як засіб при опіках, ранах, виразках. З лікувальною метою використовують листя і сік алоє. Сік алоє збуджує апетит, покращує травлення, має протизапальну дію.

Учень 3. Пахучі речовини в листя пеларгонії підвищують працездатність людини, нормалізують сон, заспокоюють нервову систему. Листочки можна додавати до чаю від застуди, грипу, прикладати до ран, знімати запалення вух, головний біль.

Учень 4. В кожній родині є комп’ютери, телевізори, електричні прилади. Усі вони випромінюванням шкодять здоров’ю людини. Кактуси, розташовані біля цих приладів, поглинають шкідливе випромінювання. Також за допомогою кактусів можна вилікувати безліч хвороб, з його соку роблять різні настоянки.

Дякуємо нашим доповідачам за цікаву, корисну інформацію.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Ой, а хто ж то вже стомився

І на бік вже похилився

Треба всім нам разом встати

 і фізкультпаузу почати.

Психогімнастика «Кімнатна рослинка»

(під легеньку тихеньку мелодію)

  • Станьте поруч зі своїм стільцем, тримайте спину прямо. Зробіть глибокий вдих і закрийте очі. Відчуйте, як ви міцно стоїте. Уявіть, що ви кімнатні рослини і ваше коріння вросло добре в землю. Розведіть руки в сторони і уявіть, що це листочки розкинулись в різні боки. Крізь ваші листочки пролітає легенький вітерець, погойдуючи ними. Аж раптом хтось відкрив двері і утворився протяг, від якого хилиться вся рослинка то в один, то в інший бік, так сильно, що можуть поламатися листочки. Кімнатні рослини дуже бояться протягів, навіть можуть загинути від них, тому присядьте, огорніть себе своїми листочками і сховайте голівки від вітру. Двері зачинили, можете спокійно підніматися, розправляти свої листочки. У віконечко зазирнуло сонечко, ми до нього потяглися, зробіть глибокий вдих і відкрийте очі. Покліпайте очима, обведіть поглядом всі наші рослинки, які є у класі. І сідайте на свої місця.

   Пізніше, для прикраси та створення у помешканні комфортних умов проживання, оселилися  інші види красивих рослин та  іноземні «гості».

     У прибульців з далеких країн були зовсім інші умови існування. Тому, щоб рослина не загинула, треба знати як правильно за нею доглядати.

   4.Заохочування до роботи.

 (Демонстрація листа, краще, якби він надійшов під час уроку, для підвищення емоційного фону уроку.)

    - До нас надійшов лист від асоціації кімнатних рослин. Вони просять вас допомогти їм. Ви згодні? Деяким їх родичам дуже важко жити. І не тому, що їх не люблять, а тому, що за ними неправильно доглядають.

     Тож відкриваємо листа.

   1.Робота над змістом листа.

а)Розподіл рослин на групи за місцем існування.

       * Перше питання від Герані (народна назва – калачик): 

Слайд 2

     - Я дуже  люблю сонячне проміння. А чи знаєте ви моїх друзів, яким теж подобається сонце? Давайте знайомитись, це: кактуси, цикламен, бальзамін, бегонія та ін.

   Нас називають світлолюбними рослинами.

(Вчитель демонструє зображення цих квітів.) Слайд 3,4

*Запитує Алое (народна назва – столітник):

     - Хто, разом зі мною, може жити в тіні?

(Плющ, аспарагус, фікус та ін.)

Мене та моїх друзів називають тіньовитривалими.

     *Запрошує загадкова Папороть:

     - Завітайте до нас у тінь, будь ласка. Тут прохолодно і приємно, я познайомлю вас із своїми друзями. Це - клівія, бегонія бульбова та ін.

Ми – тіньолюбні рослини.

б)Значення повітря для умов існування.

   *Вправа «Перлинки - цікавинки».

 До вас звертається принц Фікус ( народна назва – гумове дерево):

   - Як ви думаєте, діти, яке повітря нам корисне?

(Чисте і свіже.)

   - Так, особливо це важливо навесні, коли ми активно  ростемо.

 Але запам’ятайте, що деякі з нас дуже бояться протягу.

в) Завдання від Фіалки:

    - Я – чистюлька – чепурулька. Як ви думаєте, що мені найбільше не подобається?

(Пил, бруд.)

Запам’ятайте мої правила:

     - Запилені рослини  з ворсистим листям краще чистити м’якою щіточкою.

    - Квіточку треба поливати  раз на тиждень. Вона не любить, коли її поливають щодня. Але навесні,під час цвітіння та влітку, їй хочеться пити більше.

   - Моїх друзів, кімнатних рослин, необхідно пересаджувати кожні два - три роки і краще це робити навесні.

 

Гра-кросворд «Квітниковий павучок» розгадати спробуй за допомогою слів-підказок та картинок з відповідною рослиною.

Слова-підказки: фіалка, кактус, аспарагус, папороть, сансев'єра, колеус, монстера, сангінія, фікус.

 

Тестування

 

    Яку користь приносять кімнатні рослини? Позначте правильну відповідь.

а)    Очищують повітря;

 

б)    заповнюють порожні місця на підвіконні;

 

в)    зволожують повітря;

 

г)    знищують шкідливих комах;

 

д)    збагачують повітря киснем;

 

е)    прикрашають кімнату;

 

ж)   лікують.

Сьогодні ми дізналися про різновиди кімнатних рослин, які вони мають народні назви, їхні лікувальні властивості. А зараз разом з вами спробуємо скласти пам'ятку, як доглядати за нашими зеленими друзями.

ПАМЯТКА ПО ДОГЛЯДУ ЗА КІМНАТНИМИ РОСЛИНИМИ

● поливайте квіти влітку 2-3 рази на тиждень увечері, взимку – один раз вранці;

● влітку підживлюйте рослини один раз на два тижні;

● розпушуйте грунт, щоб до коренів потрапляло повітря;

● витирайте пил із листків, а дрібні листки – обприскуйте;

● регулярно видаляйте з рослин сухі листки, гілочки.

 

ІV Заключний етап.

- Що нового дізналися?

- Що запам’ятали?

- Що сподобалося найбільше?

- Які знання знадобляться у житті?

Прибирання робочих місць.

Розміщення рослин за правилами дизайну в класній кімнаті.

Релаксація(слайд –шоу «кімнатні рослини»)

Налаштування учнів на відпочинок.

 

Практична робота. Догляд за кімнатними рослинами.

Обладнання: кімнатні рослини, ящики для висаджування квіткових композицій, ґрунт,  обприскувач рослин, поливалка, відстояна вода для поливу, приладдя для розпушування  ґрунту, губки, миска з водою, фартухи, нарукавники, гумові рукавиці.

 

Виростаєм на віконці,

Зацвітаємо на сонці,

Від водиці зеленієм,

Дітям добрим ми радієм!

Ви нас, діти, доглядайте

І водою поливайте.

Щоб могли ми воду пити,

Треба землю розпушити.

Любі учні! Час не гайте —

наше листя протирайте.

В школі нашій для нас, квітів,

Найщиріші друзі — діти.

 

— Турбота про кімнатні рослини робить людину добрішою.

 

…Ти повинен над квітами нахилитися

 

Не для того, щоб рвати або зрізати,

 

А  щоб побачити добрі їхні обличчя

 

І добре обличчя їм показати. (С. Вургун)

 

До нас завітав майстер Бальзамін (народна назва – вогник).

    (На дошці зображення сонечка, на столі перед дошкою -  обприскувач рослин, у поливалці відстояна вода для поливу, приладдя для розпушування  ґрунту.)

 Завдання від майстра Бальзаміна:

    - Для чого потрібен кожен предмет?

    - Які умови потрібні для життя рослин?

 Дослідницька робота.

  1. Інструктаж щодо проведення роботи.

   2. Практична робота.

Дослід 1.Визначення потреби поливу.

І спосіб:

   - постукати по горщику: дзвінкий звук – потреба в поливі;

глухий – земля волога;

ІІ спосіб:

   - Якщо колір сірий, то рослину слід полити.

(Надалі вчитель демонструє, а учні повторюють види робіт.)

Дослід 2.

     - прийоми розпушування ґрунту;

     - правильний полив;

     - обприскування листя та стебел рослини;

     - обтирання листів вологою ганчіркою.

Рихлити грунт потрібно злегка на поверхні і тільки по краю горщика, щоб не пошкодити коріння. Поливати обережно, щоб не розбризкати землю. Вода повинна бути кімнатної температури, теплим, ні в якому разі холодною. Не замочіть листя, багато рослин цього не виносять. Один раз на місяць протирати гладкі великі листя вологою ганчіркою, щоб очистити від пилу.

 

2) Діти працюють в групах.

Перша група. Розпушують землю, поливають, обприскують або протирають листочки квітів. Звертають увагу і запам’ятовують назву кімнатної рослини, за якою вони доглядали на уроці.

 

Друга група. Висаджують рослини для створення композицій з кімнатних рослин.

 

Після виконання практичної роботи прибрати робочі місця і розставити вазони по місцях.

 

— Ви навчилися розуміти «бажання» квітів та інших кімнатних рослин.

Прислухайтесь і здогадайтесь, про що просять вас рослини вдома. Виконайте їх прохання.

 

• Квітам сумно, коли їх мало, а тому посадіть нові.

• Квітам тісно у маленьких вазонах, тому пересадіть їх у більші.

• Квітам подобаються гарні вазони, тому прикрасьте їх.

• Квіти хочуть пити — поливайте їх.

• Квітам важко дихати — протирайте листочки, розпушуйте землю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Касяновська Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Технології, 5 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
14 березня 2019
Переглядів
7954
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку