Урок "Призначення й структура Інтернету"

Про матеріал

Мета: розширювати уявлення про глобальну мережу Інтернет та принципи її функціонування, на основі набутих знань формувати навички використання та налаштування комп'ютерних мереж.

Цільові завдання:

  • 1.Забезпечити можливість учням обговорити та осмислити можливості Інтернету та його призначення.
  • 2.Розглянути структуру мережі Інтернет та адресацію в Інтернеті.
  • 3.Охарактеризувати поняття Інтернет, провайдер, ір-адреса, протокол TCP/IP, маршрутизатор, доменне ім'я, URL-адреса, DNS-сервер.
  • 4.Формувати навички використання та налаштування комп'ютерних мереж.
  • 5.Виховувати естетичну культуру, позитивне ставлення до навчально-пізнавальної діяльності.
  • Очікувані результати:
  • Учень (учениця):
  • пояснює зміст понять Інтернет, провайдер, ір-адреса, протокол TCP/IP, маршрутизатор, доменне ім'я, URL-адреса, DNS-сервер;
  • пояснює призначення Інтернету, правила адресації ресурсів в Інтернеті, призначення основних протоколів Інтернету, функції інтернет-провайдера;
  • описує способи під'єднання до Інтернету;

наводить приклади IP-адрес, URL-адрес, доменних імен, мережевих протоколів;

  • вміє здійснювати діагностику підключення до мережі;

усвідомлено використовує отримані знання, вміння та навики у стандартних та нестандартних ситуація.

  • Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.
Перегляд файлу

Розділ. Мережеві технології

Тема 2. Призначення й структура Інтернету

 

Автор: Гуназа Леся Миколаївна,

вчитель інформатики Броварської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2

 

Програма, за якою працює вчитель:

Навчальна програма «Інформатика» для 5 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена наказом МОН України від 06.06.2012 р. №664 зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 29.05.2015 р. №585. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html.

 

Мета: розширювати уявлення про глобальну мережу Інтернет та принципи її функціонування, на основі набутих знань формувати навички використання та налаштування комп’ютерних мереж.

Цільові завдання:

  1.                   Забезпечити можливість учням обговорити та осмислити можливості Інтернету та його призначення.
  2.                   Розглянути структуру мережі Інтернет та адресацію в Інтернеті.
  3.                   Охарактеризувати поняття Інтернет, провайдер, ір-адреса, протокол TCP/IP, маршрутизатор, доменне ім’я, URL-адреса, DNS-сервер.
  4.                   Формувати навички використання та налаштування комп’ютерних мереж.
  5.                   Виховувати естетичну культуру, позитивне ставлення  до навчально-пізнавальної діяльності.

Очікувані результати:

Учень (учениця):

  •  пояснює зміст понять Інтернет, провайдер, ір-адреса, протокол TCP/IP, маршрутизатор, доменне ім’я, URL-адреса, DNS-сервер;
  •  пояснює призначення Інтернету, правила адресації ресурсів в Інтернеті, призначення основних протоколів Інтернету, функції інтернет-провайдера;
  •  описує способи під’єднання до Інтернету;
  •  наводить приклади IP-адрес, URL-адрес, доменних імен, мережевих протоколів;
  •  вміє здійснювати діагностику підключення до мережі;
  •  усвідомлено використовує отримані знання, вміння та навики у стандартних та нестандартних ситуація.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

Методико-дидактичне забезпечення уроку: комп’ютери підключені до мережі Інтернет, мультимедійний проектор, інтерактивна дошка, навчальна презентація; програмне забезпечення: операційна система Windows, програма  Power Point.

Основні терміни і поняття: Інтернет, провайдер, ір-адреса, протокол TCP/IP, маршрутизатор, доменне ім’я, URL-адреса, DNS-сервер.

 

Структура уроку:

  1.                     Організаційна частина
  2.                  Перевірка домашнього завдання
  3.               Актуалізація опорних знань
  4.              Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів
  5.                 Мотивація навчальної діяльності
  6.              Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
  7.           Застосування набутих знань для виконання практичного завдання
  8.        Підведення підсумків уроку
  9.              Інструктаж щодо виконання домашнього завдання
  10.                 Використані джерела

ХІД УРОКУ:

  1.                     Організаційна частина

 

  1.                 Перевірка домашнього завдання

Задача 1.

Умова:

Скільки символів тексту можна передати за 9 секунд, використовуючи дротовий канал, що працює зі швидкістю 89 Кбіт/сек?

Відповідь: 102528 символів.

Задача 2.

Умова:

Скільки секунд необхідно витратити на передачу текстового файлу, що містить 15200 символів, використовуючи ADSL-з’єднання, що працює зі швидкістю 92 Кбіт/сек?

Відповідь: 1,3 сек.

 

  1.             Актуалізація опорних знань

Змагання між групами.

Учні об’єднуються у групи. Кожна група по черзі називає по одному означенню, поняттю, яке вивчалося на попередньому уроці, а також пояснює їх зміст.

(Орієнтовні відповіді: маршрутизатор, модем, комутатор, комп’ютерна мережа, сервер, клієнт, протокол, багаторангові мережі, однорангові мережі, концентратор, міст, локальна мережа, глобальна мережа)

Інтерактивна вправа «Мережеві технології»

http://LearningApps.org/watch?v=pv1tyh6bn17

 

  1.              Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів

Учитель. Сьогоднішній уроку ми присвятимо Інтернету, з’ясуємо його призначення, ознайомимося зі структурою та переконаємося, що він може бути корисним місцем для пошуку інформації з певних тем.

 

  1.                 Мотивація навчальної діяльності

Обговорення в групах.

Учні об’єднуються в групи та обирають спікера групи. Учитель задає декілька питань, які обговорюються учнями у межах своєї групи. Спікери груп презентують класу спільні думки та ідеї своїх груп, щодо відповідей на запропоновані запитання.

Питання для обговорення:

  1.                   Опишіть, що таке Інтернет на вашу думку.
  2.                   Хто контролює Інтернет?
  3.                   Хто встановлює правила користування Інтернетом?
  4.                   На вашу думку, як Інтернет буде використовуватися в майбутньому?
  5.                   Яким чином Інтернет впливає на ваше життя?

 

  1.              Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

Інтернет – це глобальна мережа, яка об’єднує комп’ютери і комп’ютерні мережі по усьому світу з метою обміну інформацією. Інтернет складається з мереж різного масштабу: великих національних магістральних мереж, регіональних i локальних мереж.

Практично всі послуги Internet побудовані на принципі клієнт-сервер. Вся інформація в Інтернет зберігається на серверах. Сервери мають свої адреси й управляються спеціалізованими програмами. Вони дозволяють пересилати пошту і файли, проводити пошук в базах даних і виконувати інші завдання.

Обмін інформацією між серверами здійснюється по високошвидкісних каналах зв'язку або магістралях.

Режими інформаційного обміну в Інтернетi  on-line i off-line.

On-line – постійний зв’язок користувача з сервером провайдера. Пiд час відкриття web-сторінок, відправлення повідомлень електронної пошти, «перекачування» файлів користувач лишається підключеним до мережі. Він може отримувати iнформацiю з мережі i негайно реагувати на неї, тому on-line - це режим реального часу.

Off-line — це режим «відкладеного» зв’язку: протягом коротких сеансів зв’язку користувач передає порцію iнформацiї або отримує її, а в інший час комп’ютер відключено від Інтернету. У режимi off-line, наприклад, обробляють повідомлення електронної пошти та групи новин.

Посередниками мiж клієнтами та Інтернетом є органiзацiї або приватнi особи, так званi ISP (Internet Service Provider — постачальник послуг Інтернету), або коротше провайдери. Сервер провайдера має кілька каналів зв’язку, до яких можуть приєднуватися користувачі для доступу до Інтернету. При цьому треба укласти угоду з постачальником послуг Інтернету для того, щоб він відкрив доступ до мережі.

Регіональний провайдер, підключається до більшого провайдеру національного масштабу, що має вузли в різних містах країни. Мережі національних провайдерів об'єднуються в мережі транснаціональних провайдерів або провайдерів першого рівня. Об'єднані мережі провайдерів першого рівня становлять глобальну мережу Internet.

Незалежно від того, що комп’ютери в Інтернеті відрізняються своїми платформами, операційними системами, вони прекрасно «спілкуються» один з одним. Це можливо завдяки тому, що вони слідують однаковим правилам передавання даних—протоколом TСР/ІР. Він прийнятий усіма учасниками Інтернету й підтримується більшістю виробників мережевого обладнання.

TСР/ІР — основний транспортний протокол передавання даних в Інтернеті. Абревіатура TСР/ІР складається здвох частин: TСР (Trаnsmіtіоn Соntrоl Рrоtосоl — протокол керування передаванням) і ІР (Іntеrnеt Рrоtосоl — протокол Іntеrnеt).

Перша складова протоколу (TСР) забезпечує надійний зв’язок між комп’ютерами й керує передаванням даних. Протокол TСР поділяє інформацію на порції — пакети, кожному з яких надає номер для правильного відновлення інформації під час одержання. Друга складова (протокол ІР) додає до кожного пакета службову інформацію з адресами відправників і одержувачів, забезпечуючи доставку всіх пакетів одержувачеві. Окремі пакети можуть подорожувати різними шляхами Інтернету та дістатися до одержувача в будь-якому порядку. По надходженні всіх пакетів протокол TСР розміщує їх один за одним і забезпечує складання повідомлення. Якщо деякі пакети загубилися — протокол TСР розв’язує й цю проблему. Маршрути руху пакетів мережею розраховує спеціальна програма — маршрутизатор.

ІР-адреса — запис, який точно визначає місцезнаходження комп’ютера в Інтернеті і є записом чотирьох чисел у діапазоні від 0 до 255, відділених крапками, наприклад, 163.108.25.35.

ІР-адреси серверів мають бути зареєстровані спеціальною службою імен. Реєстрація — це просто занесення ІР-адреси і доменного імені до каталогу. Індивідуальна ІР-адреса надається також комп’ютеру клієнта під час його підключення до провайдера Інтернету. Надання адреси клієнту відбувається автоматично, і клієнт може не знати своєї ІР-адреси.

ІР-адреси зручні для ідентифікації комп’ютерів в Інтернеті, але неприйнятні для роботи користувачів (не наочні, погано запам’ятовуються, велика ймовірність помилки при введенні). Тому замість числових ІР-адрес застосовується літерна система доменних імен DNS (Dоmаіn Nаmе Sеrvеr — доменне ім’я сервера). Згідно з цією системою ім’я кожного wеb-сервера є послідовністю слів, розділених крапками, яка легко запам’ятовується користувачами.

Доменне ім’я – адреса ресурсу в мережі, яка записана з використанням слів або їх скорочень, що розділені крапкою.

На найвищому рівні (домен верхнього рівня) зазвичай розташовується назва країни, наприклад uk (Велика Британія) або uа (Україна) – національні домени. Замість назви країни може ставитися скорочення, відповідно до типу організації, якій належить домен: соm (комерційний домен), gоv (урядовий), mіl (військовий), еdu (освітній), nеt (мережевий), оrg (інших організацій) – функціональні домени.

Відповідність між ІР-адресами й доменними іменами встановлюється за допомогою баз даних, розміщених на спеціальних DNS-серверах. Сервери DNS виконують повсякденну роботу, необхідну для функціонування системи доменних імен.

При роботі в Internet використовуються універсальні покажчики ресурсів, звані URL (Universal Resource Locator). URL - це адреса будь-якого ресурсу (документа, файлу) в Internet, він вказує, за допомогою якого протоколу слід до нього звертатися, яку програму слід запустити на сервері і до якого конкретного файлу слід звернутися на сервері. Загальний вигляд URL: протокол: // хост-комп'ютер / ім'я файлу.

  1.          Застосування набутих знань для виконання практичного завдання

Інструктаж з безпеки життєдіяльності.

Робота в парах.

Учні об’єднуються у пари та виконують за допомогою ПК вправу «Структура Інтернет».

http://learningapps.org/watch?v=pfxkuspxc17

 

Індивідуальна робота учнів

Учні самостійно застосовують набуті знання на основі виконання тренувальної вправи за інструкцією.

Вправа «Огляд та налаштування мережі» (Windows 10).

 Оформіть звіт, заповнивши таблицю.

  1.                   Щоб дізнатися список активних мереж, тип доступу, підключення та наявність домашньої групи, необхідно послідовно виконати команди Пуск → Параметри → Мережа та Інтернет → Ethernet →    Центр управління мережами і загальним доступом.

  1.                   Щоб виконати діагностику підключення до мережі необхідно у вікні Центр управління мережами і загальним доступом перейти за посиланням Зміна параметрів адаптера. Відкриється вікно Мережеві підключення. Виділіть потрібне підключення та натисніть кнопку Діагностика підключення.

Запуститься процес діагностики вашого підключення мережі. Дочекайтеся закінчення процесу та ознайомтеся зі звітом.

      

  1.                   Для визначення швидкості підключення та кількості прийнятих та відправлених по мережі байт, необхідно у вікні Мережеві підключення виділити потрібне підключення та натиснути кнопку Перегляд стану підключення.

Відкриється вікно Стан – Ethernet, в якому ви знайдете необхідні дані.

  1.                   У вікні Стан – Ethernet натисніть кнопку Відомості. Відкриється вікно Відомості про мережеве підключення, в якому ви знайдете усі необхідні дані про вашу мережу.

  1.                   Закрийте всі вікна, здайте звіт учителю.

Таблиця для оформлення звіту

Прізвище та ім’я Клас

1.

Список активних мереж (назва)

 

Тип доступу

 

Наявність домашньої групи (так/ні)

 

Підключення (назва)

 

2.

Виконайте діагностику підключення до мережі. Чи виявив якусь проблему Модуль усунення неполадок. Якщо так, то яку саме?

 

3.

Швидкість підключення

 

Байт відправлено

 

Байт прийнято

 

4.

ІР-адреса

 

Маска підмережі

 

DNS-сервери

 

 

  1.      Підведення підсумків уроку

Учитель підводить підсумки, аргументуючи, оцінює роботу учнів.

Рефлексія

Висловіться  по ланцюжку про значущі для вас цінності уроку:

Я дізнався ...

Я навчився ...

Я зрозумів, що можу ...

Мені сподобалося ...

Для мене стало новим ...

Мене здивувало ...

У мене вийшло ...

Мені захотілося ...

 

  1.              Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.

Підготувати повідомлення з медіасупроводом на одну із запропонованих тем:

 «Інтернет технології майбутнього»;

«Етапи розвитку глобальної мережі Інтернет»;

«Порівняльна характеристика сучасних веб-браузерів»;

«Безпечна робота в мережі».

 

 

 

  1.                 Використані джерела:
  1.                   Ривкінд Й.Я., Лисенко Т.І., Чернікова Л.А., Шакотько В.В. Інформатика 9 клас: підручник для загальноосвітніх навчальних закладів./Київ «Генеза». – 2009. – 296с.;
  2.                   Ткаченко В.А. Навчання в Інтернеті: [Електронний ресурс]  – Режим доступу: http://www.lessons-tva.info/edu/e-inf3/m3t2_2.html
  3.                   Якуба С. Сторінками інформатики: [Електронний ресурс]  – Режим доступу:

http://yakuba.pp.ua/2017/01/22/%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F-%D0%B9-%D1%81%D1%82%D1%80%D1%83%D0%BA%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B0-%D0%BC%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B6%D1%96-%D1%96%D0%BD%D1%82%D0%B5%D1%80/;

  1.                   CIS370 : [Електронний ресурс]  – Режим доступу: http://pluto.ksi.edu/~cyh/cis370/ebook/ch01b.htm.
  2.                   Київські учнівські олімпіади з інформаційних технологій
    і вивчення інформатики: [Електронний ресурс]  – Режим доступу: http://www.kievoit.ippo.kubg.edu.ua/kievoit/2013/99/99.html.

 

docx
Додано
26 липня 2018
Переглядів
3271
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку