Урок "Проблема материнства у поемі Т. Шевченка "Катерина".

Про матеріал
У розробці розкривається питання проблеми материнства на основі поеми "Катерина", шляхи розв'язання проблеми на сучасному етапі.
Перегляд файлу

Тема уроку: Проблема материнства у поемі Т.Шевченка « Катерина»

Мета уроку: ознайомити учнів із поемою Т. Шевченка « Катерина», зосередити увагу на проблемі зневаженого материнства; розкрити захоплення поета красою материнства, його протест проти соціальних, родинних страждань; виховувати шанобливе ставлення до жінки – матері; щирість, вірність, повагу в стосунках; прищеплювати почуття відповідальності за долю майбутніх дітей, співчутливе ставлення до скривджених.

 Тип уроку: комбінований.

Обладнання: текст поеми Т. Шевченка « Катерина», висловлювання, презентація, картки для самооцінки, підручник.

       Епіграф уроку:  У нашім раї на землі

                                     Нічого кращого немає,

                                     Як тая мати молодая

                                     З своїм дитяточком малим.

                                                        Т. Г. Шевченко

Випереджувальні завдання:

  • Прочитати поему Т. Шевченка « Катерина», визначити жанр, тему, ідею твору.
  • Індивідуальні повідомлення про картину Т. Шевченка « Катерина».

 

                                    Хід уроку

  1. Організаційний момент

Слово вчителя. Доброго дня! Я дуже рада вас бачити. Сьогодні у нас непроста робота. Та я щиро вірю: ми з вами зможемо довести думку про те, що взаємопідтримка, повага, ввічливість, розуміння – це крок до перемоги. І пам΄ятаймо: « Життя росте лишень з любові, лише краса людей навчає жити».

 

 

  1. Мотиваційний етап

            Я – жінка! Я – мати!

            Запалена Богом одвічна свіча.

            Я – все – таки сильна,

           Я – щось – таки значу,

            Я – світ цей дивую

           Красивим дитям.

           Мама… Матуся… Материнство…

Усе найрідніше, наймиліше, найдорожче увібрали в себе ці сонячні слова.

         У нашім раї на землі

         Нічого кращого немає,

         Як тая мати молодая

         З своїм дитяточком малим, -

Стверджував український поет Тарас Шевченко. Жінка – мати в усі віки була оточена ореолом святості. Немає прекраснішого  образу  у світовому мистецтві, ніж образ матері з дитиною на руках. Поет і художник Т. Шевченко багато уваги приділяв жіночій темі і створив неперевершені образи жінок, матерів, які нас чарують, зворушують, захоплюють,відкривають нам нові світи. І сьогодні на уроці ми вивчатимемо одну з поем

Т. Шевченка «Катерина».

3.Повідомлення теми і мети уроку

Технологія очікуваних результатів

  • Думаю робота над поемою буде цікавою, бо…
  • Від сьогоднішнього уроку я очікую…

 

4.Сприймання і засвоєння нових знань

Вступне слово вчителя.   Як же осмислюється мотив материнства у творчості Т. Шевченка? Уявіть, що ви зараз перебуваєте в картинній галереї. Вашу увагу привернула картина  Т. Шевченка « Катерина». Тому сьогодні  ви маєте чудову нагоду побачити репродукцію цієї картини, а й почути розповідь екскурсовода, вашої однокласниці, яка мала випереджувальне завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель. Для героїні Шевченкового полотна стати матір΄ю виявилося великою проблемою.

  • Хто винен у цій трагедії і чому таке трапилося з Катрею?

Технологія « Мікрофон»

  • Що ж нам відомо про Катерину? Що ви можете про неї сказати?

Учитель. То ж яку проблему порушує Шевченко в поемі?

Чому поет так прихильно ставиться до дівчини?

Учитель. Чому ж батьки, ці найрідніші люди, стали дівчині чужими. Адже в найтяжчі хвилини свого життя ми шукаємо підтримки саме в них. Мама і тільки мама має стати подругою, щирою порадницею своїй доньці Та чи допоможуть Катрі батьки, коли в їхніх очах – лише докір, в їхніх важких думах безсонними ночами – величезне страждання, яке принесла їм донька? Чи зрозуміють свою кровиночку?

Відповіді  на ці запитання ви дасте після перегляду інсценізації уривка з поеми.

Інсценізація( сцена вигнання дівчини з батьківського дому).

 

Учитель. У чому причина непорозуміння Катерини з близькими їй людьми?

  • Та чи принесло це вигнання полегшення батькам?
  • Яку проблему порушує автор твору?
  • Непорозуміння із батьками, вигнання з дому – усе це змусило Катерину стати перед вибором: життя і виховання сина чи самогубство.
  • Який вибір зробила героїня? Чому?

Учитель. Загубила Катерина свою долю, занапастила старих батьків. Та найбільший гріх у тому, що вона зробила сина нещасним,покинула напризволяще того, про чию долю подбати призначено самою природою і Богом. Маленький Івась – єдина безгрішна істота в поемі.

Учениця читає напам΄ять уривок із поеми.

Учитель. Чорнобрива Катерина

                    Знайшла, що шукала.

                   Дунув вітер понад ставом –

                    І сліду не стало.

Так трагічно закінчилась історія дівчини – покритки.

  • Яку головну проблему порушує автор  у поемі і що можемо про неї сказати.
  • Які думки виникли у вас щодо самогубства Катерини? Чи засуджуєте її за цей вчинок?

Учитель. А як же сам автор, Тарас Шевченко, ставиться до героїні. Засуджує? Оберігає? Ненавидить? Жаліє?

 -А яке ваше ставлення до героїні?

Завдання. Скласти сенкан до слова Катерина.

Учитель. Щомиті на світ народжуються діти, щомиті котрась із жінок пізнає муки і  радість материнства, даруючи нове життя. Природно, що справжнє материнське  серце благає для своєї кровиночки гарної долі, ладне небо прихилити, аби обминали її усілякі прикрощі і зло, аби зростала у любові та достатку.

        Діти – сироти при живих батьках. Немовлята, покинуті тими, хто подарував їм життя,хто ввів у цей дивовижний світ і хто мусив би допомогти зіп΄ястися на ніжки, зробити перший крок, нехай ще нерішучий і не зовсім упевнений крок по життю.

4.Рефлексія.

- Що ви дізналися нового на сьогоднішньому уроці?

- Що було найцікавішим?

 - А зараз дізнаємося,чи справдилися ваші очікування щодо уроку?

Технологія « Незакінчене речення»

Продовжте речення « На уроці я …

5. Оцінювання.

На картках виставте самооцінку  за урок:

  • Якщо ви вважаєте, що працювали на високому рівні і реалізували себе, обведіть 1 кружечок.
  • Якщо ви реалізувались неповністю на уроці, обведіть 2 кружечок.
  • Якщо ви не задоволені своєю роботою на уроці, обведіть 3 кружечок.

Учитель. Для Тараса Шевченка жіноча недоля  асоціювалася з долею рідної матері, яку він досить рано втратив. Великий Кобзар увібрав у себе всі страждання закріпачених жінок і голосно розказав про них цілому світові.

6.Домашнє завдання.

 1. Опрацювати матеріал підручника.

2. Написати творчу роботу, у якій висловити власні міркування щодо однієї з проблем, що порушуються в поемі « Катерина»( на вибір).

3.Прочитати зміст поеми « Наймичка»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                         

                                                                                               

 

 

 

 

                                   

docx
Додав(-ла)
Іванчук Ніна
Додано
5 лютого 2023
Переглядів
745
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку