Тема уроку: Проблема материнства у поемі Т.Шевченка « Катерина»
Мета уроку: ознайомити учнів із поемою Т. Шевченка « Катерина», зосередити увагу на проблемі зневаженого материнства; розкрити захоплення поета красою материнства, його протест проти соціальних, родинних страждань; виховувати шанобливе ставлення до жінки – матері; щирість, вірність, повагу в стосунках; прищеплювати почуття відповідальності за долю майбутніх дітей, співчутливе ставлення до скривджених.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: текст поеми Т. Шевченка « Катерина», висловлювання, презентація, картки для самооцінки, підручник.
Епіграф уроку: У нашім раї на землі
Нічого кращого немає,
Як тая мати молодая
З своїм дитяточком малим.
Т. Г. Шевченко
Випереджувальні завдання:
Хід уроку
Слово вчителя. Доброго дня! Я дуже рада вас бачити. Сьогодні у нас непроста робота. Та я щиро вірю: ми з вами зможемо довести думку про те, що взаємопідтримка, повага, ввічливість, розуміння – це крок до перемоги. І пам΄ятаймо: « Життя росте лишень з любові, лише краса людей навчає жити».
Я – жінка! Я – мати!
Запалена Богом одвічна свіча.
Я – все – таки сильна,
Я – щось – таки значу,
Я – світ цей дивую
Красивим дитям.
Мама… Матуся… Материнство…
Усе найрідніше, наймиліше, найдорожче увібрали в себе ці сонячні слова.
У нашім раї на землі
Нічого кращого немає,
Як тая мати молодая
З своїм дитяточком малим, -
Стверджував український поет Тарас Шевченко. Жінка – мати в усі віки була оточена ореолом святості. Немає прекраснішого образу у світовому мистецтві, ніж образ матері з дитиною на руках. Поет і художник Т. Шевченко багато уваги приділяв жіночій темі і створив неперевершені образи жінок, матерів, які нас чарують, зворушують, захоплюють,відкривають нам нові світи. І сьогодні на уроці ми вивчатимемо одну з поем
Т. Шевченка «Катерина».
3.Повідомлення теми і мети уроку
Технологія очікуваних результатів
4.Сприймання і засвоєння нових знань
Вступне слово вчителя. Як же осмислюється мотив материнства у творчості Т. Шевченка? Уявіть, що ви зараз перебуваєте в картинній галереї. Вашу увагу привернула картина Т. Шевченка « Катерина». Тому сьогодні ви маєте чудову нагоду побачити репродукцію цієї картини, а й почути розповідь екскурсовода, вашої однокласниці, яка мала випереджувальне завдання.
Учитель. Для героїні Шевченкового полотна стати матір΄ю виявилося великою проблемою.
Технологія « Мікрофон»
Учитель. То ж яку проблему порушує Шевченко в поемі?
Чому поет так прихильно ставиться до дівчини?
Учитель. Чому ж батьки, ці найрідніші люди, стали дівчині чужими. Адже в найтяжчі хвилини свого життя ми шукаємо підтримки саме в них. Мама і тільки мама має стати подругою, щирою порадницею своїй доньці Та чи допоможуть Катрі батьки, коли в їхніх очах – лише докір, в їхніх важких думах безсонними ночами – величезне страждання, яке принесла їм донька? Чи зрозуміють свою кровиночку?
Відповіді на ці запитання ви дасте після перегляду інсценізації уривка з поеми.
Інсценізація( сцена вигнання дівчини з батьківського дому).
Учитель. У чому причина непорозуміння Катерини з близькими їй людьми?
Учитель. Загубила Катерина свою долю, занапастила старих батьків. Та найбільший гріх у тому, що вона зробила сина нещасним,покинула напризволяще того, про чию долю подбати призначено самою природою і Богом. Маленький Івась – єдина безгрішна істота в поемі.
Учениця читає напам΄ять уривок із поеми.
Учитель. Чорнобрива Катерина
Знайшла, що шукала.
Дунув вітер понад ставом –
І сліду не стало.
Так трагічно закінчилась історія дівчини – покритки.
Учитель. А як же сам автор, Тарас Шевченко, ставиться до героїні. Засуджує? Оберігає? Ненавидить? Жаліє?
-А яке ваше ставлення до героїні?
Завдання. Скласти сенкан до слова Катерина.
Учитель. Щомиті на світ народжуються діти, щомиті котрась із жінок пізнає муки і радість материнства, даруючи нове життя. Природно, що справжнє материнське серце благає для своєї кровиночки гарної долі, ладне небо прихилити, аби обминали її усілякі прикрощі і зло, аби зростала у любові та достатку.
Діти – сироти при живих батьках. Немовлята, покинуті тими, хто подарував їм життя,хто ввів у цей дивовижний світ і хто мусив би допомогти зіп΄ястися на ніжки, зробити перший крок, нехай ще нерішучий і не зовсім упевнений крок по життю.
4.Рефлексія.
- Що ви дізналися нового на сьогоднішньому уроці?
- Що було найцікавішим?
- А зараз дізнаємося,чи справдилися ваші очікування щодо уроку?
Технологія « Незакінчене речення»
Продовжте речення « На уроці я …
5. Оцінювання.
На картках виставте самооцінку за урок:
Учитель. Для Тараса Шевченка жіноча недоля асоціювалася з долею рідної матері, яку він досить рано втратив. Великий Кобзар увібрав у себе всі страждання закріпачених жінок і голосно розказав про них цілому світові.
6.Домашнє завдання.
1. Опрацювати матеріал підручника.
2. Написати творчу роботу, у якій висловити власні міркування щодо однієї з проблем, що порушуються в поемі « Катерина»( на вибір).
3.Прочитати зміст поеми « Наймичка»