Даний проект розроблений і проведений з учнями 1 класу.
Дає можливість підвищити самоосвітню діяльність учнів, уміння працювати самостійно, підвищити якість знань учнів з теми «Запитання до природи. З чого виготовляють папір?». Захист проводиться на уроці «Природознавство» за темою «Запитання до природи. З чого виготовляють папір?».
Діна Мельник
учитель початкових класів
Міцівецької ЗОШ І-ІІ ст.
Дунаєвецького р-ну, Хмельницької обл.
(Проект 1 клас)
Характеристика проекту:
за діяльністю: дослідницько-інформаційний;
за кількістю навчальних предметів: міжпредметний (природознавство, трудове навчання)
за кількістю учасників проекту: груповий;
за характером контактів: внутрішній;
за тривалістю виконання: короткостроковий;
Мета та завдання:
Керівник проекту: Мельник Діна Анатоліївна – класовод.
Учасники проекту: учні 1 класу та їх родини.
База реалізації проекту: Міцівецька ЗОШ І-ІІ ступенів
Анотація. Даний проект розроблений і проведений з учнями 1 класу Міцівецької ЗОШ І-ІІ ступенів. Дає можливість підвищити самоосвітню діяльність учнів, уміння працювати самостійно, підвищити якість знань учнів з теми «Запитання до природи. З чого виготовляють папір?».
Передбачувані продукти проекту: урок-проект, вироби в техніці оригамі, проведення акції «Дамо паперу друге життя».
Термін реалізації проекту: 2 тижні
Ресурси:
Людські: учні та учителі Міцівецької ЗОШ І-ІІ ступенів, батьки учнів, бібліотекар.
Матеріально - технологічні: комп’ютер, сканер, принтер, папір, фотоапарат, кольоровий папір, картон, ножиці, пензлик, вода.
Інформаційні: доступ до мережі Інтернет, необхідна література.
ХІД РОБОТИ НАД ПРОЕКТОМ
І етап. Організація проекту
Визначення теми, мети проекту, навчального предмету, виду проекту та його тривалості.
ІІ етап. Планування проектної діяльності
Ознайомлення учнів із загальною темою і провідною проблемою.
Формування груп для проведення дослідження. «Склади листівку».
«Історики» - готують інформацію про історію створення паперу;
«Інженери» - готують інформацію про процес виготовлення паперу в сучасних умовах;
«Екологи» - готують інформацію про те, як зберегти ліс; проводять в школі акцію «Дамо паперу друге життя»
«Журналісти» - готують інформацію «Цікавинки про папір»; проводять майстер-клас з орігамі.
ІІІ етап. Реалізація проекту
IV. Презентація проекту
Захист проводиться на уроці «Природознавство» за темою «Запитання до природи. З чого виготовляють папір?». Оцінювання результатів роботи над проектом в цілому, наскільки вдалим він був. Висновки.
Підсумок виконання проекту
У ході виконання проекту учні дізналися про історію винайдення і процес виготовлення паперу, під час проведення дослідів ознайомилися з властивостями паперу, з допомогою батьків і шкільного бібліотекаря підготувалися потрібну інформацію, вчилися працювати у групі, висловлювати свою думку, застосовувати одержані знання в повсякденному житті. Робота над проектом викликала в учнів зацікавленість. Робота має авторський характер.
Література:
Хід презентації проекту
І. Організаційний момент
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Пролунав уже дзвінок.
Починаємо урок!
ІІ. Спрямування до теми.
Дуже я потрібна всім –
І дорослим, і малим.
Всіх я розуму учу,
А сама зажди мовчу. (Книга)
В ньому я пишу весь час
І не тільки я - весь клас!
Пишем гарно, як один!
Бо «обличчя учня» він. (Зошит)
В нім малюють сонце, квіти,
Маму, тата, гарний дім.
У цій «книзі» малювати
Дітям до вподоби всім. (Альбом)
Папір
ІІІ. Визначення проблеми проекту.
— Розгляньте папір на світло. Зверніть увагу на світлі ділянки й згущення. Це відбувається через нерівномірний розподіл волокон паперової маси.
— Розгляньте папір низької якості (обгортковий, пакетний). Зверніть увагу на механічні домішки.
— Розгляньте обірваний край аркуша паперу на світлі або через лупу. Зверніть увагу на дрібні волокна на місці обриву.
— Розірвіть аркуш паперу, складений навпіл і пропрасований. Зверніть увагу, що папір легко рветься по пропрасованій лінії, тому що в цьому місці його міцність понизилася: волокна від прасування прогнулися й частково зламалися.
— Зігніть аркуш товстого паперу в будь-якому напрямку. Зверніть увагу, що лінія згину буде нерівною, із заломами. Проведіть на такому ж аркуші паперу лінію по лінійці тупим кінцем ножиць, зігніть аркуш по наміченій лінії. Зверніть увагу, що папір легко й рівномірно згинається.
— Проведіть мокрим пензликом по краях паперового аркуша. Зверніть увагу, що з одного краю папір згорнеться рівномірно, значить, волокна йдуть уздовж, з іншого боку край аркуша стане хвилястим — волокна розташовуються впоперек.
— Виріжте з аркуша паперу коло. Намочіть краї мокрим пензликом. Зверніть увагу, що папір скручується з боку поздовжнього розташування волокон.
IV. Обговорення та презентація проекту.
І група «Історики»
Люди навчилися робити папір понад 2 тис. років тому в Давньому Китаї. Винахідник Цай Лунь у 105 році придумав спосіб робити папір із кори шовковиці. Кору мочили у воді й товкли разом із ганчір’ям та попелом. Цю суміш клали на раму-сито, розгладжували камінцями і висушували. Хоча з того часу процес виробництва паперу дуже змінився, його і донині виготовляють із деревини.
Спосіб виготовлення паперу китайці тримали в секреті від чужоземців цілих 5 століть. Але ще за п’ять століть до китайців єгиптяни навчилися робити схожий матеріал із розплющених стебел папірусу – болотяна трав’яниста рослина, що росте на берегах річки Ніл. У багатьох сучасних мовах слово «папір» походить від єгипетського слова «папірус».
Зараз і в давнину папір роблять із паперової маси, але сировиною для неї служить подрібнена деревина хвойних порід дерев – сосни, ялини, ялиці. Рослинні волокна складаються з міцного матеріалу – целюлози. Ось чому чудовий папір відзначається міцністю.
А вищі сорти паперу для друкування банкнот і важливих документів роблять із бавовняного та лляного ганчір’я. Папір із такої деревини виходить дуже гладенький та міцний.
У Софійському соборі була створена перша бібліотека в нашій країні в Києві. Заснував її князь Ярослав Мудрий. Усі книжки тоді писалися від руки.
ІІ група «Інженери»
Папір виготовляють на паперових фабриках. З лісу на фабрику привозять колоди. Найчастіше використовують лісові породи дерев: сосну, ялину, березу — а також евкаліпт, тополю, каштан.
На спеціальному майданчику з колод здирають кору та подрібнюють на друзки. Потім на конвеєрі друзки транспортують до целюлозного заводу, де вони варяться у спеціальному розчині. Внаслідок цього виходить целюлоза — основна сировина для виготовлення паперу.
Найбільш економний спосіб отримати деревну целюлозу — механічний. Деревообробне підприємство подрібнює лісоматеріали на тріски і змішує з водою. Так виготовляють папір низької якості — наприклад, для газет.
А от для виготовлення високоякісного паперу — для журналів, книг та брошур — застосовують хімічний спосіб. За допомогою сит друзки сортують за розміром. Далі подрібнена деревина з додаванням кислоти вариться у спеціальних машинах.
Потім целюлоза проходить крізь фільтри і промивається, звільняючись від домішок. На цьому етапі до сировини можуть додати макулатуру, однак перед цим її неодмінно очищують від чорнил.
Наступний етап — додавання клеїв та смол. Перші — відштовхують вологу, другі — запобігають розтіканню чорнил, які часто виготовляються на водній основі. Саме завдяки цим процесам написане у Твоєму зошиті не розмазується і легко читається. Папір для друкування такого проклеювання не вимагає, адже друковані фарби не готують на водній основі.
Але і це ще не все. Далі до паперової сировини додають пігменти та барвники. Наприклад, білий колір паперу виходить завдяки додаванню каоліну.
Після цього паперова маса потрапляє в папероробну машину на стрічковий конвеєр. Тут за допомогою крихітних пористих отворів на сітці та відтискання різноманітними валиками з паперу забирається волога і утворюється суцільна рулонна стрічка.
На етапі «мокрого пресування» папір остаточно висушують, зневоднюють та ущільнюють. Результат — рівна біла стрічка намотується на величезний рулон. Папір готовий! Можна відправляти на книжкові фабрики. Саме там паперове полотно розрізають та створюють книги і зошити.
( https://www.youtube.com/watch?v=1eTgApkwjWo&t=13s)
ІІІ група «Екологи»
2 5 1 3 4
КУ РА МА ЛА ТУ
- На жаль, сміття є невід’ємною частиною нашого життя. достатньо великий відсоток паперу викидається через те, що ми не думаємо, що все це теж може бути корисним – мова йде про маленькі клаптики паперу для нотаток, про упаковку круп, сухих сніданків, ліків, тролейбусні квитки, втулки від туалетного паперу, паперові рушники і т.д. – список можна писати на декількох сторінках. Весь цей дріб’язок потрапляє у смітник. За деякими даними, у 1 тонні побутового сміття міститься біля 20-40% паперових відходів. Проблема в тому, що, на відміну від скла, відокремити хоча б якусь частину цієї паперової маси для переробки, після того, як вона змішалася з іншим сміттям – не можливо. Тому вкрай важливо збирати макулатуру окремо. Можливо, якщо ви будете знати, що конкретно можна зробити з макулатури, вам буде легше усвідомити важливість цього питання.
Одне дерево дає 45 тис. аркушів паперу. 45 тис. аркушів паперу не дають ні кисню, ні затінку, ні плодів, ні сировини. Саме тому ми повинні бережливо ставитися до дерев і економно використовувати деревину та папір. Росте дерево у сотні разів повільніше, ніж рубається. Отже, щоб скоротити рубки та використання деревини, папір треба використовувати повторно, віддаючи його у переробку.
У тонні сміття близько 30% паперових відходів. Але, потрапивши на смітник, вони губляться безповоротно і переробці не підлягають. Тому макулатуру заготовлюють окремо. Її ділять на 13 сортів - від відходів білого паперу до старої шпалери і мішків від цементу. Сучасні технології дозволяють перетворювати макулатуру не тільки на туалетний папір, але й на тканину, газетний папір, звичайний, а також технічний і покрівельний картон. З макулатури виробляють сумки, саше, конверти та багато інших подібних товарів. З макулатури виготовляють більшість сортів туалетного паперу, серветок та паперових рушників, одноразовий посуд.
IV група «Журналісти»
І ввечері, і зранку
Вартую я на ґанку.
І кусаю, і гарчу-
В дім чужих не пропущу. (Собака)
V. Підбиття підсумків
Технологія «Мікрофон»
— Що нового ви дізналися, працюючи над проектом?
— Яка діяльність на уроці вам найбільше сподобалася?
— Чого вас навчила робота над проектом?
(Проект 1 клас)
Вчитель початкових класів:
Мельник Діна Анатоліївна
2017