Урок-проєкт "Лісова аптека"

Про матеріал
Матеріал проєкту спрямований на розширення та поглиблення знань учнів про корисні властивості рослин, їх лікувальний вплив на організм людини, використання у народній медицині. Вчить дітей помічати красу довкілля, виховує любов і дбайливе ставлення до природи рідного краю. Удосконалює вміння орієнтуватися в інформаційному просторі. володіти і оперувати інформацією.
Перегляд файлу

 

Тема уроку.  Лісова аптека

Наш задум. Дізнатися про цілющі властивості лікарських рослин лісу, їх значення для здоров’я людини.

Мета уроку.

Формування предметних компетентностей:  розширити та поглибити знання учнів про користь лікувальних рослин, їх вплив на організм людини, використання у народній медицині; розвивати мовлення дітей, збагачувати словниковий запас учнів, вчити помічати красу довкілля; виховувати любов і дбайливе ставлення до природи рідного краю.

Формування ключових компетентностей: соціальної – співпрацювати в групі, парі, проявляти ініціативу, підтримувати та керувати власними взаєминами з іншими; здоров’язберігаючої-  удосконалювати  фізичну, соціальну, психічну та духовну складові здоров’я; громадянської – виявляти прагнення любити, охороняти і берегти природу рідного краю; компететності з ІКТ- орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією.

 

Обладнання: мультимедійний проектор, комп’ютер, таблиці із                                                                                                         зображенням лікарських рослин; зразки аптечних трав’яних зборів, картки для парної та індивідуальної роботи. .

Тип проекту:

за предметною галуззю – міжпредметний;

за тривалістю – середньої тривалості;

за характером контактів – вчитель, учні 2 класу, їхні батьки;

за основною діяльністю – дослідницько-інформаційний;

за характером координаціїз безпосередньою координацією;

за формою проведеннясамостійна дослідницька робота дітей з наступною презентацією матеріалів проекту;

за кількістю учасниківгруповий;

об’єкт пізнання: лікарські рослини;

освітній продукт: презентація, фотоколаж, вірші;

навчальні предмети:  природознавство, основи здоров’я, читання, математика;

тривалість: 10 днів

Навчальні цілі та очікувані результати: познайомити учнів із різновидами лікарських рослин, їх цілющими властивостями; вчити працювати з додатковою літературою та іншими джерелами інформації для досягнення поставленої мети; формувати вміння аналізувати отриману інформацію, робити прості висновки;  розвивати вміння виконувати певну роботу в співпраці з однолітками вчити оформлювати результати своєї діяльності; виховувати турботливість та  любов до навколишньої  природи, вміння бачити її красу та бажання охороняти і берегти її.

ЕТАПИ РОБОТИ НАД  ПРОЕКТОМ

І етап. Підготовчий

  1. Опрацювання  вірша Г.Бойка «Зелена аптека»

Аптека зелена,
Зелена аптека!
Від тебе й від мене
Вона недалеко.
Зелена аптека
Лежить навкруги:
Зелені горби
І зелені луги,
Зелені сади
І ліси, і поля,—
Уся наша рідна,
Квітуча земля!
Зелена аптека —
Це трави і квіти,
Що в кошик збирають
Дорослі і діти.
Зелена аптека,
Що бачим навкруг,—
Це наш помічник
І хороший наш друг!

  1. Бесіда за змістом прослуханого вірша за запитаннями:

-          Про яку зелену аптеку йдеться у вірші?

-          Чому зелену аптеку  автор називає  помічником і другом?

-          Які рослини називають лікарськими?

-          Які лікарські рослини вам відомі?

ІІ етап. Організація проектної  діяльності.

Обираємо тему проекту «Лісова аптека»».

Обговорюємо питання, на які будемо шукати відповіді.

  1. Інтерактивна технологія «Мозкова атака».
  • Куди з давніх часів люди йшли по ліки?
  • Які лікарські рослини ростуть у нашій місцевості?
  • Які вони мають лікувальні властивості?
  • Коли краще заготовляти рослини?
  • Як їх зберігати?:

--  Упродовж 10 днів   ви будете збирати інформацію про лікарські рослини, їх лікувальні  властивості. Після цього поділитеся з однокласниками зібраною інформацією

3.Формування груп для проведення дослідження.

Учні класу об’єднуються в групи за бажанням. Визначаємо завдання для кожної групи.

Група 1 . «Травознайки» -  досліджують які лікарські рослини ростуть у своїй місцевості.

Група 2.  «Фітотерапевти» - готують інформацію про те, як можна лікуватися рослинами від різних хвороб.

Група 3.  «Фольклористи» - дізнаються з різних джерел, як у народі величали лікарські рослини.

ІІІ етап. Реалізація проекту.

  1. Складання учнями плану роботи над проектом.

- Обговоріть у групі, що саме ви повинні зробити для реалізації поставлених перед вами завдань.

- Озвучте пропозиції, аргументи, судження щодо кінцевого вигляду освітнього продукту, який ви створите.

- Обговоріть у групі, що саме необхідно вам зробити для того, щоб освітній продукт був якісний та оригінальний.

2 . Розподіл обов’язків між членами групи.

3. Самостійна творча робота учнів.

4. Виготовлення освітнього продукту.

ІVетап. Презентація проекту.

Оцінювання проекту і власної діяльності у ньому (самооцінка).

1. Оформлення результатів.

2. Підготовка до презентації.

3. Захист проектів.

4. Оцінювання проектної діяльності за визначеними критеріями.

  Аналіз успіхів і невдач. Висновки.

 

                                            Хід уроку

І. Організаційний момент.

1. Створення психологічного настрою.

   Гра – медитація “Я- сонце”

-         Діти, давайте привітаємося із сонячним промінцями і перетворимося на маленькі сонечка.

«Я- маленьке сонце. Я прокидаюся. Я вмиваюся. Я розчісую свої промінці і піднімаюся вільно і урочисто.

Я-велика Куля. В мене є багато тепла і світла.

Я- велике Сонце. Я дарую своє тепло всім: небу, хмаркам, річці, полям, тваринам, людям. Я посміхаюся від щастя дарувати тепло.»

-          Діти, який у вас став настрій?(відповіді дітей.)

Пропоную з таким настроєм провести цей урок  і отримати задоволення від власних успіхів.

2.Повідомлення синоптиків «Вас вітає гідрометеоцентр»

Сьогодні  - (дата).

Температура повітря -     .

Опади -     

Бажаю  вам гарного настрою і успіхів протягом усього дня!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слайд1.

(Фонограма:  шумить ліс, співають пташки)

Вчитель.  Немає нічого гарнішого, чарівнішого,  ніж весняний ліс. Він світлий та радісний.  А що може бути кращим від лісової прогулянки? Особливо, якщо ми  опинилися в лісі навесні, коли природа ледь - ледь  прокидається від сну, зачаровує нас своєю красою і загадковістю. Ліс - це не тільки чисте повітря, веселий щебіт пташок,  це,  насамперед, цілюща зелена аптека. Чому саме так називають ліс ви дізнаєтесь, коли прослухаєте оповідання Б. Вовка «Зелена аптека»

1. Читання оповідання Б. Вовка «Зелена аптека»

Зелена аптека

Мишко з дідусем мало не щодня бувають у лісі. Дідусь тут як удома. Усе знає. Де треба шукати ягоди. Де ховаються гриби. Добре знається на травах і квітах. Якось сказав дідусь, що ліс — то зелена аптека. І цим дуже здивував Мишка. Зелена аптека? Чому це ліс — аптека? А дідусь усміхнувся та й мовив:

— Почекай, онучку, побачиш чому. Йдуть вони лісом навесні — квітнуть конвалії. Дід і каже:

— Приглянься-но, Михайлику, до цієї квітки. Гарненька. Духмяна. Та ще й цілюща. З неї ліки готують. Для тих, у кого серце хворе. Ідуть лісовою стежкою дідусь з онуком улітку.

— Придивляйся до квіток, до трав, онучку, придивляйся. Бачиш, деревій цвіте, а отам, де метелик, лісові калачики. Великої цілющої сили й ці квіти. Ось на краєчку стежки помітили листя подорожника. Дід зупиняє онука:

— Обережніше ступай, Мишко, та запам’ятай: ця рослина до стежок і доріг тулиться. Тому й зветься подорожником. Непоказний він, а людині справжній друг. Знадобиться зупинити кров, загоїти рану — стане подорожник у пригоді. Бачиш, як багато цілющих трав, квітів у лісі? Тепер розумієш, чому називають ліс зеленою аптекою?

— Про які цілющі рослини ви дізналися?

Вчитель. Світ  рослин лісу в нашій країні надзвичайно різноманітний і багатий, і майже всі рослини мають цілющі  властивості. Ось чому ліс називають «зеленою  аптекою».

Вчитель. Лісових лікарських рослин дуже багато, про них написані томи книг. Що б розповісти про них всіх, їх чудодійні властивості не вистачить і тисячі  сторінок. Ми  розглянемо сьогодні  лише деякі лікарські рослини лісу, ті, які  всім нам знайомі, але ми навіть не помічаємо і не здогадуємось  наскільки ці рослини корисні і чудодійні.

Перш, ніж приступити до знайомства з цілющими рослинами давайте познайомимося з новими словами. А допоможе нашому знайомству наш аптекар .

3. Словникова робота (Слайди 2-4)

Аптекар(хлопчик) знайомить учнів із  новими термінами

Лікарські рослини – це рослини, які містять біологічно активні речовини та використовуються для заготівлі лікарської рослинної сировини, що використовується з лікувальною метою.

Фармакогнозія – наука, яка вивчає лікарські рослини, лікарську рослинну сировину та деякі продукти первинної переробки рослинного та тваринного походження.

Фітотерапія – це метод лікування, в основі якого лежить використання лікарських рослин та комплексних препаратів із них для лікування різних хвороб.

Фітотерапія – найдревніша медична наука. В перекладі із грецької мови означає – лікування травами.

ІІІ. Презентація роботи груп

Вчитель. До чудо-ліків в гості вирушаймо,

Дивинку щонайменшу помічаймо.

Де материнка, подорожник, молочай,

Повинен знати кожен травознай.

Із вдячністю цілющі трави пийте,

Ростіть на славу й здоровійте!

Сьогоднішній урок незвичайний. Це урок-проект «Лісова аптека». Над ним  працювали такі групи учасників:

-         «Травознайки»,

-         «Фітотерапевти»,

-         «Фольклористи».

Зараз вони прозвітують про свою роботу.

1.Слово надається «Травознайкам»

Лікарських рослин багато,

Всі хвороби ними можна лікувати.

Трави ми поможем назбирати,

І навчимо вас, як їх упізнати.

Учень 1. Чистотіл  - отруйна, але дуже популярна в народі лікувальна рослина, її ще називають трав′янистий  бур′ян. Коли зламати стебло, виділяє жовтий або оранжевий молочний сік. Його не можливо переплутати з жодною травою. Це багаторічна рослина, виростає висотою до одного метра з жовтими не великими квітками (до 2 см).В якості лікарської сировини, використовуються висушені стебла і сік. Застосовують при хворобах шлунку, печінки, нирок. Соком чистотілу припікають бородавки, виводять лишаї, мозолі, плями на шкірі. В зв’язку з цим у нього є ще одна назва – бородавник.

Учень 2.  Звіробій – найулюбленіша лісова лікарська рослина у народних цілителів. Дійсно, нею  можна лікувати практично будь - які захворювання. Як сировину використовують стебла з квітками. Застосовують для лікування захворювань, шлунково-кишкового тракту, простудних захворювань, хвороб серця, судин, туберкульозу легень, багатьох інших захворювань. У народі звіробій називають травою від 99 хвороб.

Учень 3. Деревій

Ця рослина має приємний запах. Квіти запашні, на смак гіркі. Поширений деревій повсюди. Росте на луках, полях, межах, уздовж доріг, на схилах, лісових галявинах, у чагарниках.

Деревій – дуже популярний лікувальний засіб. Вважають, що рослина поліпшує травлення, спиняє кровотечу, сприяє правильному обмінові речовин. Його приймають всередину, використовують зовнішньо.

Коли трапилася прикрість і ви  поранились у полі чи в дворі, тоді  потрібно шукати  деревій, взяти його листки, гарно розім’яти і прикладати  до рани. Після цього здебільшого рана загоюється за 3-5 днів без сліду. Навіть рани від порізу ножем, сокирою, зроблені на полі чи в лісі, в природних умовах, загоюються швидко. Ось чому цю чудову рослину у народі називають «кровавником».

 

Учень 4.  Подорожник. Ця рослина знайома нам усім. Подорожник не сплутаєш ні з якою  іншою  лікарською  рослиною. Його можна зустріти не тільки в лісі, але на узбіччі дороги. Подорожник їстівний навесні, з нього готують салати, а в зелений лист можна загорнути навіть голубець. В якості лікувальної сировини використовують насіння і листя. Подорожник має ранозагоювальні властивості, а тому його застосовують для лікування шкірних захворювань. Сік подорожника прекрасно може  впоратися з укусом комара, якщо його втерти в ранку. Крім того, його застосовують для лікування хвороб травного тракту.

Учень 5. Ромашка лікарська. Ну, як без неї? Ромашка є майже в кожному будинку, при цьому ми  мало знаємо про неї. Налічується близько 50 видів ромашки, не всі вони володіють лікувальними властивостями. Як сировина використовуються квітки. Напевно, немає і одного захворювання, при якому б не було корисно використовувати ромашку. Застосовують ромашку і в косметології. А все завдяки її унікальному складу, вона містить різні вітаміни.

Учень 6.  Конвалія.

Усі люблять конвалію за її красу і аромат. Але мало хто знає, що це також лікарська рослина . Її застосовують при лікуванні серцевих хвороб.

Учень 7.  Барвінок .

Листя цієї рослини не в’яне , ні влітку ,ні взимку. Барвінком прикрашають святковий стіл, із нього плетуть весільні віночки. Відвар барвінку п’ють від застуди, а ще ним лікують хвороби шкіри.

- Розгляньте малюнки на дошці,назвіть зображені рослини. Що ви про них знаєте?

2.Розв’язання проблемних ситуацій. Робота в парах.

- Щоб перевірити,як ви запам’ятали лікувальні властивості рослин, про які нам повідомили «Травознайки» спробуйте розв’язати у парах кілька проблемних ситуацій.

Уявіть, що ви лікарі. Прочитайте ситуацію і надайте рекомендацію чи пораду пацієнту.

Ситуація 1.  Діти ходили в ліс по гриби. Через необережність один із хлопчиків порізав ножем руку. Що ви йому порадите як лікар фітотерапевт?

Ситуація 2. Маленька дівчинка гірко плаче. Її укусив комар. Яку допомогу ви надасте їй?

Ситуація 3. Під час екскурсії ваш товариш натер взуттям мозолі. Дайте пораду пацієнту.

 

  1. Звітують «Фітотерапевти»

Учень 1. Ми розкажемо вам як можна лікуватися рослинами.

Лікувальні чаї

Чай з м’яти — це чудовий засіб від застуди. Для його приготування необхідно взяти 1 столову ложку висушеного листя перцевої м’яти, залити склянкою  окропу й дати настоятися 10 хвилин. Після чого процідити й можна пити. Тільки пам’ятайте, що м’ятний чай не можна пити як звичайний чай  щодня.

Учень 2. Ми – лікарі-фітотерапевти використовуємо лікарські рослини як у науковій так і у народній медицині.

При запаленні легень, тривалому кашлі, бронхітах, хрипоті та інших захворюваннях дихальних шляхів п’ють відвар  із суміші таких лікарських рослин, взятих у рівних за об’ємом частинах: листків і квіток підбілу, подрібнених сухих коренів живокосту, липового цвіту, квіток бузини чорної, кореневищ пирію, квіток (пелюсток) коров’яку — 1 столова ложка з верхом суміші на 1 склянку окропу. П’ють до півтори склянки на день, краще невеличкими порціями — ковтками, теплим. Або ж по півсклянки тричі на день після їди.

Учень 3.У кінці зими організму необхідне вживання простого трав’яного чаю. Збір для нього можна приготувати самостійно. Можна скласти суміш різноманітних трав: листя кропиви, яка багата на вітаміни, а особливо на вітамін C. Смачний і корисний чай зі звіробою, із сушених ягід малини, смородини, горобини.

Учень 4. Заваркою для чаю може бути шавлія, чебрець. Ці трави можна брати в будь-якому співвідношенні. Загальна кількість суміші не повинна перебільшувати 1ч. л. на одну склянку води. Чим більше компонентів входить до складу чаю, тим більше біологічно активних речовин ми вживаємо. Пити такий чай корисно вранці та ввечері без солодощів та кондитерських виробів.

Пийте цілющі чаї та будьте здорові!

  1. Робота над загадками про лікарські рослини

-         Ми познайомилися із багатьма лікарськими рослинами. А тепер спробуйте відгадати їх у загадках.

Стоять на галявині сестрички

Золотії очі, білі косички. (Ромашка)

**********************************

Як припустить теплий дощик,

Я згорнусь в зелений кошик.

А коли година гожа,

Я на сонце в небі схожа. (Кульбаба)

**********************************

Що то за рослина,

Що вбиває звіра? (Звіробій)

**********************************

Розкажу я вам до діла:

Жовтий сік у цього зілля

І квітки — жовтогарячі,

Має він таку задачу:

Рани людям лікувать

Всі про це повинні знать. (Чистотіл)

**********************************

Стоїть, коливається,

Головою величається,

А торкнеш — кусається. (Кропива)

**********************************

Лікує хвороби шлунка, кашель, гоїть рани

Листячко довгасте з жилками-нитками

Можеш ти прикласти до своєї рани.

Вздовж доріг, стежинок я люблю рости,

Скрізь мене побачиш, де крокуєш ти. (Подорожник)

Вам відома ця рослина.

Бо така, мабуть, єдина:

в неї квіти на стеблині,

мов пахучі намистини!

Як на мене, не зрівняти

з їх чудовим ароматом

геть усі докупи взяті

і духи, й дезодоранти! (Конвалія)

- А зараз помандруємо до казкового лісу і трішки відпочинемо.

Хвилинка відпочинку «У казковому  лісі»

В казковому лісі розминка.
Настала фізична хвилинка.
Втому проженем руками
Вгору їх піднімем з вами.
Потім присядемо дружно,
Ноги згинаємо пружно.
Руки, мов крила, розправим
І до плечей їх поставим.
Коло вперед покрутили,
Потім назад повторили.
Голову вниз опустили,
Потім назад нахилили,
Потім наліво поклали,
Потім направо. І стали.
Рівно і струнко.
Швидко скінчилась хвилинка.
Нас збадьорила розминка.

  1. Звітують «Фольклористи»

Ми дізнавалися, як у народі величали лікарські рослини

Учень1. Магічними якостями наділив народ валеріану, яка в стародавні часи була відома під назвою одолян, або одолень - трава. Її навіть вирощували в квітниках, щоб уберегти свій дім і сім'ю від усякої напасті. Вважають також, що валеріана рятує від "суму", оскільки є заспокійливим засобом.

Учень 2. Будяки та кропива завжди вважалися сховищем нечистої сили, хоча відомі лікувальні властивості будяка у випадку захворювання печінки, а кропиви - шлунку. Кропиву також вживають як кровоспинний і вітамінний засіб.

Учень 3. Дуже давнім звичаєм українців є топтання рясту навесні, що означає просити в Бога життя і здоров'я. За традицією, коли вперше навесні побачиш ряст, треба зірвати його, кинути під ноги, потоптати, примовляючи: "Топчу, топчу ряст, Бог здоров'я дасть", або "Топчу, топчу ряст, дай, Боже, діждати і на той рік топтати!"

Учень 4. Магічними функціями народ наділяв чебрець - українське "євшан-зілля". Для українця саме ця рослина є символом Батьківщини. її брали з собою, від'їжджаючи на чужину, як згадку про рідний край.

Люди знали, що кожне зілля має свій час і свою найбільшу силу для лікування. В Україні цілющі трави збирали переважно на свято Купайла.

Учень 5.

- Послухайте легенду про цілющу ромашку.

 Легенда про цілющу ромашку

У бідної жінки захворів син. Грошей на ліки в неї не було, і вона ходила по степу й збирала всі рослини, які хто порадить.

Одного разу вона зустріла бабусю, яка несла в руках пучок білих пахучих квітів. Почувши про горе матері, бабуся простягла їй квіти: «Зроби з них відвар і напої синочка». «А як же звуться ці квіти?» — запитала жінка. «Як вилікується синок, то й назвеш їх ім’ям свого сина».

Хлопчика звали Романом, тож мати, напуваючи його відваром, промовляла: «Пий, синочку, ромашку і будеш здоровим!».

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Інтерактивна технологія «

Р- романтична, розкішна

О - осяйна,

М - мила

А – ароматна

Ш - шанована

К - красива

А- акуратна

2. Робота в групах.

Скласти із пазлів лікарську рослину, відгадати її назву (Калина)

  1. Відеофільм про калину.
  2. Метод «Прес»

-         Доведіть, що калина - це лікарська рослина.

  1. Математичні задачі.
  1.    Учні зібрали висушили і здали в аптеку лікарські рослини. Цвіту калини – 5кг, липи – у 6  разів більше. Скільки кілограмів цвіту липи здали діти в аптеку?
  2.    Учні зібрали, висушили і здали в аптеку лікарські  рослини. М’яти – 9 кг,  а звіробою – у 3 рази менше. Скільки кілограмів звіробою здали діти до аптеки?
  3.    Діти здали до аптеки 10 кг подорожника, а  кульбаби – у 2 рази менше. Скільки кілограмів подорожника і кульбаби разом здали діти до аптеки?

V. Підсумок уроку

-         Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?

-         Що вам найбільше запам’яталось і сподобалось?

Це далеко не всі лісові лікувальні рослини, але я, намагалася довести до вашого відома, що за їх допомогою можна поліпшити своє здоров’я, просто поклонившись землі.

 Діти! Коли будете збирати лікарські рослини, не виривайте їх з корінням, краще зрізайте ножицями, не ламайте гілок на липі.

Подумайте,чи завжди люди ставляться добре до рослин?

Звичайно, ні. Є люди, які виривають лікарські рослини з корінням, навесні безжально обламують черемху і бузок, повертаючись із прогулянок несуть цілі оберемки квітів. Ці люди нівечать природу.

Діти! Шануйте й оберігайте рослини! Не ламайте даремно гілок, підв`яжіть до кілочка похилене деревце. Вдома, біля школи посадіть дерева, кущі, квіти. Доглядайте їх.

Учень.

Йтиму садом, полем, а чи лугом

Буду я природі вірним другом.

Не столочу навіть і трави

Я скажу їй: «Зеленій, живи!»

         Коли лісом буду я іти,

Теж посію зерна доброти.

Побажаю дереву і пташці,

Щоб вони жили у мирі й щасті.

 

 

 

 

doc
Додано
14 грудня 2023
Переглядів
327
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку