Матеріал можливо використати як під час уроку, так і в якості виховного заходу. Розрахований на різновікову категорію учнів, які спроможні сприймати навчальну інформацію, співпрацювати як свідомі громадяни - жителі міста, адекватно реагувати на актуальні екологічні проблеми і вчитися реально грамотно і практично їх вирішувати. А отже, зростати конкурентно-спроможними особистостями з певною моделлю, прикладом екологічної поведінки у суспільстві, керуватися здоров'язберігаючими технологіями.
Урок-проект на тему:
Екологія нашого міста
Тип уроку: урок набуття нових знань
Обладнання: мультимедійна дошка, проектор, презентація учнів 9-В класу, картки з диференційованими завданнями для різних вікових груп учасників проекту( учнів 6 і 10 класів), зразки-моделі контейнерів для сміття, пластилін.
Мета :зорієнтувати дітей на їх самостійну діяльність, критичне мислення; передбачити зміни в їх ціннісному ставленні до природи , зростання відповідальності за стан довкілля, оздоровлення способу життя; формування активної екологічної позиції учасників проекту.
Хід уроку:
I.Організаційний момент
Привітати усіх присутніх. Привітати дітей із Всесвітнім днем дитини (20.11.2017р.), побажавши творчих здобутків у заході та натхнення.
Повідомити дітей, щоу нас на уроці гості: мер міста Копелець О.О.
Оголосити тему, цілі уроку, наголосивши про приуроченість його Всесвітньому дню рециклінгу (15.11.2017р.) .
II.Актуалізація опорних знань
1.Візитка учнів.
- Шановний Олександр Олександрович, наші учні – переможці Всеукраїнських предметних олімпіад природничого циклу, учасники МАН, Всеукраїнських конкурсів «Колосок», «Паросток», малюнків, оповідань екологічного змісту, конкурсів - оглядів шкільних агідбригад, які охоче і постійно беруть участь в акціях і заходах до дня довкілля, розчищають замулені джерела річки Кобелячок, прибирають від сміття прибережні смуги Ворскли та Кобелячка, саджають дерева у шкільному саду, проводять просвітницьку роботу і тематичні діалоги з населенням, зустрічі з депутатами та представниками громадських організацій, піклуються про мешканців живого куточку тощо. Відвідали ботанічний заказник «Драбинівка», екопарк імені Фельдмана, музеї природи міст Харкова і Полтави, пам`ятку природи Полтавщини – Кочубеївські дуби, Бузковий гай.
III.Мотивація вивчення нового матеріалу
1.Презентація учнями власного проекту « Екологія нашого міста».
- Олександр Олександрович, за Вашої ініціативи навесні цього року була проведена повна реконструкція центрального парку. Люди різного віку отримують естетичну насолоду, відпочиваючи у цьому дійсно казковому екологічно чистому куточку. Чи задоволені Ви тим як виглядає парк сьогодні?( Обговорення).
Чи задоволені ви, діти, станом довкілля, в якому живемо сьогодні?
IV.Вивчення нового матеріалу
1.Диференційовані завдання для різновікової аудиторії.
Варіант А ( для учнів 6 класу)
Перед дітьми 4 умовні посудини: перша з пластиліном, який імітує природні ресурси Землі (наприклад, глину), три інші порожні. Є тематичні етикетки - надписи: «Природні ресурси», «Спалити», «Викинути геть», «Закопати».
Що потрібно зробити : виліпити з пластиліну моделі будь-яких речей вжитку і розкласти їх до цих трьох посудин відповідно до того, як на думку учнів, слід вчинити з речами, коли вони вийдуть з ладу.
Проблемне питання: що відбувається з речами після того, як ми їх викидаємо, спалюємо чи закопуємо?
Наголошую після обговорення, що постійно купуючи і використовуючи речі, ми таким чином використовуємо ресурси Землі – природні ресурси (які бувають відновними, так і невідновними). Зрештою пластилін закінчиться, тобто ресурси вичерпаються. Звертаю увагу присутніх, якими важкими стали інші посудини. Тепер хтось має взяти їх на переробку, вони займають певне місце, можуть призвести до забруднення довкілля. Нагадую, що пластилін ще придатний до використання.
Проблемне питання: що трапиться, якщо ми й надалі будемо використовувати природні ресурси? Що буде, коли вони закінчаться ?
-Олександр Олександрович, як Ви вважаєте, можливо здійснити вплив на громадян таким чином, щоб у них з`явилася мотивація покращувати власноруч стан довкілля? (Обговорення).
Варіант Б (для учнів 10 класу)
Пропоную учням після обговорення протягом п`яти - десяти хвилин, закінчити речення :
1.Коли я бачу стихійні звалища, то спадає на думку...
2.Коли я чую рекламу нового товару, то замислююсь…
3.Щоб вдома утворювалось менше сміття, моя сім`я могла б …
4.Я викидаю використані батарейки…
5.Якщо б я натрапив у лісі на розбите авто,…
6.Найважливішою екологічною проблемою є …
-Олександр Олександрович, на Вашу думку, проблема стихійного викидання сміття вирішиться накладанням штрафів на громадян? (Обговорення).
V. Узагальнення та систематизація знань
Відкрита дискусія як усвідомлення цінностей
Учасники спільного проекту отримують сформульовані цілком категорично твердження, щоб на них можна було відповісти однозначно. Є серед тверджень і прості жартівливі, щоб зняти психологічну напругу. У висловлюваннях діти обгрунтовують таким чином власну точку зору.
Твердження:
Я не люблю морозива.
Проблема побутових відходів існувала завжди.
Проблема сміття не може бути вирішена в принципі.
Я ніколи раніше не чув про екологічні позначки на товарах.
Усі спроби переробки сміття так чи інакше спричинюють забруднення довкілля.
Якщо нами написану статтю про екологічні проблеми міста розмістити у районній газеті, то можна вплинути на формування екологічної культури його мешканців.
VI. Підведення підсумків уроку у формі спільного обговорення
Отже, шановні присутні, які будуть пропозиції щодо спільних дій, що неодмінно призводитимуть до покращення екології нашого міста?
Сортування сміття усіма жителями міста.
Збирання відпрацьованих батарейок і передача їх для подальшої переробки, щоб їх шкідливі компоненти не забруднювали ні грунт, ні воду, а отже, і не шкодили самій людині.
Компостування опалого листя, спиляних гілок, а не спалювання навесні та восени.
Участь у природоохоронних акціях міста та району.
Висаджування саджанців дерев щовесни.
Відмова від пестицидів у догляді за сільськогосподарськими рослинами.
Відмова від поліетиленових пакетів, використання екосумок багаторазового використання.
VII. Домашнє завдання (диференційоване)
I. Прочитати в Інтернет-мережі про екологічне маркування продуктів (позначки).
II.Дізнатись про проект, який було реалізовано у районному центрі Нові Санжари, за що й останній отримав статус «Населений пункт найкращого благоустрою і підтримки громадського порядку».
III Розповісти вдома рідним, близьким людям та друзям про екологічні проблеми нашого міста і як їм можна завадити.
VI. Написати лист-звернення до мешканців міста від дітей про стан рідного довкілля і як його усім разом розпочати покращувати і статтю до районних газет «Колос», «Ехо Кобеляк» про зустріч учнів нашої школи із головою міської ради Копельцем О.О. 20.11.2017року та окреслені спільні завдання.