Урок-проект із використанням ІКТ
Тема: Османська імперія в XVI ст.
Проект
Учасники проекту: гімназисти 4(8) класу.
Класифікація проекту:
За характером домінантної діяльності: дослідницький, інформаційно-пошуковий.
За предметно-змістовою галуззю: монопроект.
За характером контакту: серед учнів класу.
За кількістю учасників: груповий, колективний.
За тривалістю виконання: короткотерміновий.
За характером взаємодій: кооперативний.
За рівнем виконанням: виконується разом з учителем.
І. Актуальність проекту
На даний час Туреччина є провідною країною у кількох аспектах:
- Туреччина є найбільшою сучасною тюркською політичною нацією:
- Туреччина є найстарішою модерною ісламською світською державою світу.
- Туреччина історично є найбільш европоцентричною ісламською державою – турки прийшли в Европу ще у XV ст. і практично впливали на розвиток Европи не лише на Балканах, а й набагато далі на північ Европи.
Османська імперія з самого початку мислила себе як Азійська і Европейська імперія. З часом Оттоманська імперія не тільки ввібрала в себе европейський, головно грецький, культурний спадок Малої Азії, але й культурний спадок Балкан та навіть Західної Европи.
ХVІ століття - це період, коли історія України та Великої Порти тісно переплелися. Наші терени стали джерелом постачання в імперію «живого товару» - рабів, полювання на яких обернулось для України розрухою, вогнем, болем та тисячами смертей. Однак, саме українські «Роксолани» опосередковано спричинили загибель цієї імперії.
Працюючи з джерелами, ілюстраціями, художніми творами учні навчаться аналізувати, порівнювати, виділяти певні особливості, робити висновки та висловлювати власну точку зору, щодо чинників, які сприяли піднесенню та могутності Османської імперії, відшукають український слід у причинах занепаду імперії, з’ясують основні культурні досягнення, які збагатили не лише ісламський світ, а й стали зразком для наслідування багатьох європейських митців.
ІІ. Завдання проекту:
- на основі фактичного матеріалу, додаткових джерел розглянути епоху «Золотої доби» Османської імперії;
- розвивати вміння давати стислу характеристику історичних діячів, оцінювати їх вклад в історичний процес;
- з’ясувати основні аспекти піднесення та занепаду імперії;
- розкрити особливості розвитку поезії, архітектури, живопису, в період XVI ст.;
- розширити знання учнів за межами програми;
- підібрати інформативний та ілюстративний матеріал, створити презентацію, та буклет - «Нотатки мандрівника»;
- висловлювати власну думку, брати участь в обговоренні, розвивати навички роботи в групах;
- виховувати шанобливе ставлення до історії та культури інших народів.
ІІІ. Механізми реалізації проекту.
1. Визначення теми і мети проекту.
2. Ознайомлення учнів із проектом та основними етапами його реалізації.
3. Збір інформації.
4. Розподіл завдань по групах.
5. Самостійна робота учнів щодо вирішення групових завдань.
6. Колективне обговорення.
7. Формулювання висновків.
8. Виготовлення буклету «Нотатки мандрівника» – результат проекту.
IV. Структурна реалізація проекту.
Ключове питання: В чому велич Османської імперії ХVI ст.? Чому вона була
короткотривалою?
Тематичні питання:
V. Створення дослідницьких груп із визначеними завданнями.
«Картографи»
Завдання
1. З’ясувати які території увійшли до Османської імперії на початок XVI ст.
2. Якими землями збагатилась Висока Порта за часів Сулеймана І Пишного.
3. Дослідити найважливіші битви даного періоду.
«Історики»
Завдання
1. Визначити титул та повноваження правителя держави Османа.
2. З’ясувати особливості системи державного управління та законодавства .
3. Виділити основні категорії суспільства імперії, та становище не мусульманських
народів.
«Етнографи»
Завдання
2. Дослідити основні архітектурні пам’ятки (мечеті, хамами, медресе), та їх
функціональне призначення.
3. З’ясувати феномен «Роксолани» в історії Османської імперії.
VI. Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
- показувати на карті терени імперії та її васалів у ХVІ ст;
- розповідати про піднесення та час розквіту Османської імперії;
- пояснювати, систему управління військово-феодальної країни;
- висловлювати міркування про причини занепаду Великої Порти;
- визначати рівень впливу на турецьку культуру релігії Ісламу;
- розпізнавати найвідоміші пам’ятки архітектури та образотворчого мистецтва
держави та стисло їх описувати ;
- оцінювати роль українки Роксолани в історії імперії.
VII. Мета: Сформувати в учнів уявлення про розвиток та піднесення Османської імперії у XVI ст.; визначити вплив імперії на розвиток країн Азії, Європи та України зокрема; з’ясувати причини занепаду Великої Порти; розвивати в учнів вміння, на основі джерел інформації аналізувати історичні явища, факти, оцінювати їх значення, робити висновки. Виховувати шанобливе ставлення до історії інших народів та формувати художньо-естетичні смаки торкаючись до їх культурних надбань.
Обладнання: підручник, роздатковий ілюстративний матеріал, мультимедійний
комплекс, презентація.
Форма проведення: урок – захист проекту, уявна мандрівка країною.
Тип урок: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Учні об’єднуються в 3 групи, ті, в яких працювали протягом проекту.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Бліц опитування:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Слово вчителя
Османська імперія (сучасна Туреччина) – це країна, яка є однією із найцікавіших і найколоритніших країн не лише Близького Сходу, але й усього світу. Жодна країна так не манить запахом прянощів, багряним заходом сонця, лазуровим морем та шовковими хустками танцівниць.
В XIII ст. в Малу Азію перекочувало із середньої Азії 400 кибиток з племенами турків–османів. Минули століття, і нащадки Османа штурмом взяли Константинополь, підкорили десятки країн на трьох материках і стали реальною загрозою християнській Європі.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Проблемне питання уроку
В чому, на вашу думку велич Османської імперії ХVI ст.? Чому вона була короткотривалою?
Учні демонструють свої презентації, та в ролі мандрівника зупиняються біля найбільш вартих уваги історичних реалій (битв, приєднаних територій, організації влади…), постатей, пам’яток архітектури... Інші учасники уявної мандрівки слідкують за маршрутом в інформаційному буклеті «Нотатки мандрівника».
У ході представлення результатів дослідження учні виписують нові терміни, поняття, явища та заносять їх до узагальнюючої схеми-таблиці:
Орієнтовний вигляд (можливі записи).
Османська імперія у ХVI ст.
|
Основні поняття |
Підсумок |
Картографія |
|
|
Історіографія |
|
|
Етнографія |
|
|
І група – «Картографи»
Османська імперія у ХVI ст.
|
Основні поняття |
Підсумок |
Картографія |
Балкани, Азія, Єгипет. 1522 – Родос, 1526 – Могач, 1529 – Відень, Лепанто - поразка. |
Поч. 16 ст.- вдалі походи. Підвладні території в Європі, Азії та Африці. Кін. 16ст. –початок розпаду. |
Історіографія |
|
|
Етнографія |
|
|
ІІ група – «Історики»
Османська імперія у ХVI ст.
|
Основні поняття |
Підсумок |
Картографія |
Балкани, Азія, Єгипет. 1522 – Родос, 1526 – Могач, 1529 – Відень, Лепанто - поразка. |
Поч. 16 ст.- вдалі походи. Підвладні території в Європі, Азії та Африці. Кін. 16ст. –початок розпаду. |
Історіографія |
Сулейман І, Селім ІІ, халіф, Диван, сипахи, яничари, девшірме, джизья, рух гайдуків. |
Військово-феодальна деспотія. Повна влада султана. Основа влади – армія, податки. |
Етнографія |
|
|
ІІІ група – «Етнографи»
Османська імперія у ХVI ст.
|
Основні поняття |
Підсумок |
Картографія |
Балкани, Азія, Єгипет. 1522 – Родос, 1526 – Могач, 1529 – Відень, Лепанто - поразка. |
Поч. 16 ст.- вдалі походи. Підвладні території в Європі, Азії та Африці. Кін. 16ст. –початок розпаду. |
Історіографія |
Сулейман І, Селім ІІ, халіф, Диван, сипахи, яничари, девшірме, джизья, рух гайдуків. |
Військово-феодальна деспотія. Повна влада султана. Основа влади – армія, податки. |
Етнографія |
Сінан, мечеть Шегзаде, Сулейманіє, Селіміє, хамам, Мухіббі, Ходжа Насреддін, Роксолана. |
Злет розвитку архітектури, поезії, поява «феномену Роксолани» - прояв манкуртизму. |
V. Осмислення отриманих знань.
А тепер повернемося до нашого проблемного питання: «В чому, на вашу думку велич Османської імперії ХVI ст.? Чому вона була короткотривалою?»
Метод «Дерево рішень»
Учні висловлюють свої міркування та разом з вчителем заповнюють схему:
Османська імперія:
Ознаки величі: Причини занепаду:
VІ. Узагальнення та систематизація знань.
Вправа «Незавершене речення»
1. У Європі Сулеймана І називали …, а в Туреччині… .
2. Дружина Сулеймана походила з … і звали її…
3.На початку правління Сулейман зовоював такі міста як…, …, … .
4.Ударною силою османської армії були…
5. Наступним султаном став… і мав прізвисько....
6. Перша поразка турків під…. а друга…
7.Найвидатнішим архітектором 16 ст. був…
8. Найпопулярніший персонаж турецький анекдотів…
9.Літературний псевдонім Сулеймана І…
10. Архітектурні споруди, які ви відвідаєте побувавши у Туреччині…
VIІ. Підсумки уроку.
Рефлексія
Учням пропонується заповнити таблицю «Плюс», «Мінус», «Цікаво» та висловити власні враження від уроку та дослідницької роботи інших груп:
«Плюс» + |
«Мінус» - |
«Цікаво» |
Все, що сподобалось, було корисним і викликало позитивні емоції. |
Все, що не сподобалось, було нудним, незрозумілим, непотрібна інформація. |
Все, що зацікавило і хотілося б дізнатись про це більше. |
Слово вчителя
Дякую всім групам за плідну роботу і цікаві виступи. Зібраний та досліджений вами матеріал – у вигляді буклета, стане чудовим інформаційним посібником для ваших наступників.
Оцінювання найбільш активних учнів.
VIIІ. Домашнє завдання.
Опрацювати підручник §18
Додаток (робочий аркуш учня)
Османська імперія у ХVI ст.
|
Основні поняття |
Підсумок |
Картографія |
|
|
Історіографія |
|
|
Етнографія |
|
|
Османська імперія:
Ознаки величі: Причини занепаду: