Дослідницький проект для учнів 3 класу. Проект спрямований на формування уявлення про цінність та значення корисних копалин у житті людини та поняття «корисні копалини рідного краю» у учнів, вміння робити висновки, узагальнення, доводити власну думку та виступати перед аудиторією, коротко формулювати власну думку, набувати досвіду роботи на комп'ютері в програмах Word, PowerPoint та Camtasiа, розвиток вмінь висувати проблему, шукати шляхи її розв'язання, проводити досліди, спостереження та обробляти одержані результати, вмінь працювати самостійно та в групах, продовження роботи над розвитком практичних навичок роботи з картою та вмінням визначати і розрізняти властивості корисних копалин, розвиток пізнавального інтересу, спостережливості,економне і дбайливе ставлення до природи рідного краю, прагнення берегти природу, зокрема її вичерпні багатства – корисні копалини.
ВІДДІЛ ОСВІТИ
ДОЛИНСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ
ЗАПОРІЗЬКОГО РАЙОНУ
ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
НОВОЗАПОРІЗЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ ст.
ДОСЛІДНИЦЬКИЙ ПРОЕКТ
«ШУКАЧІ СКАРБІВ.
КОРИСНІ КОПАЛИНИ РІДНОГО КРАЮ»
(3 клас)
Підготувала
вчитель початкових класів
Сасанчина Марина
Василівна
спеціаліст І категорії
Очікувані результати проекту.
Сформовані уявлення про цінність та значення корисних копалин у житті людини та поняття «корисні копалини рідного краю» у учнів. Вміння робити висновки, узагальнення, доводити власну думку та виступати перед аудиторією, коротко формулювати власну думку. Набуття досвіду роботи на комп’ютері в програмах Word, PowerPoint та Camtasia.
Розвиток вмінь висувати проблему, шукати шляхи її розв’язання, проводити досліди, спостереження та обробляти одержані результати, вмінь працювати самостійно та в групах. Продовження роботи над розвитком практичних навичок роботи з картою та вмінням визначати і розрізняти властивості корисних копалин. Розвиток пізнавального інтересу, спостережливості.
Економне і дбайливе ставлення до природи рідного краю, прагнення берегти природу, зокрема її вичерпні багатства – корисні копалини.
Дидактична характеристика проекту
Тип проекту: дослідницько – інформаційний, груповий.
Об’єкт пізнання: інформація про корисні копалини рідного краю.
Освітній продукт: фото- та відеоматеріали, портфоліо, книжка - розкладка.
Навчальний предмет: Природознавство / Екологія рідного краю.
Тривалість: два тижні.
Учасники проекту: учні 3 класу.
Партнери проекту: учні інших класів школи, батьки, учителі, працівники підприємств.
Характеристика проекту: за кількістю навчальних предметів – міжпредметний (інтеграція з екологією), за тривалістю виконання – середньостроковий, за характером контактів – внутрішній, за характером партнерських взаємодій – кооперативний.
Проблемне питання уроку: На які корисні копалини багатий рідний край, як вони добуваються?
Завдання проекту:
Актуальність проекту. Проект спрямований на формування компетентностей учнів, природоохоронне виховання (запаси корисних копалин не безмежні – вони можуть вичерпатися), виховання шанобливого ставлення до важкої праці, адже видобування корисних копалин – дуже складна робота, виховання патріотизму та гордості за свій рідний край.
Спосіб вирішення проблеми: екскурсії, спостереження, аналіз, власна та колективна творча робота, робота з додатковою літературою, інформацією мережі Інтернет, бесіди з батьками та товаришами, практична робота.
Обладання. Завдання для виконання групової роботи, фото- та відеоматеріали, портфоліо, відеофільм та книжка – розкладка з результатами роботи груп, адміністративна карта України, фізична карта України, картки – інструкції, картки з закодованими словами, зразки корисних копалин, склянки з водою, виставка книг про найбільші заводи Запорізької області, предмети побуту, які зроблені з корисних копалин рідного краю, ноутбук, картки для характеристики властивостей корисних копалин.
Хід роботи над проектом
І. Попередня робота.
На попередніх уроках природознавства повторити та закріпити знання учнів про корисні копалини. Відвідати завод «Запоріжсталь», ЗЗРК (Запорізький залізорудний комбінат) м. Дніпрорудне, запросити на урок працівника шахти. Відвідати Запорізький кар’єр, взяти інтерв’ю у працівника заводу «Укрграфіт».
ІІ. Підготовчий етап.
Розробка плану проекту
ІІІ. Планування роботи.
ІV. Дослідницький етап.
Самостійна робота учасників проекту над індивідуальними та груповими дослідженнями.
V. Етап оформлення роботи.
Остаточне оформлення кінцевого продукту учнями.
VІ. Презентація проекту.
Розповідь учнів про свою роботу в проекті, демонстрація кінцевого продукту, захист ідеї, змісту.
І група
Пошук та підготовка інформації про Запорізьку область, корисні копалини рідного краю та способи їх видобування
Діти – дослідники шукали інформацію про Запорізьку область, корисні копалини нашого краю та способи їх видобування. З цією метою вони працювали з картами, інтернет – ресурсами, відвідали Запорізький гранітний кар’єр та Запорізький залізорудний комбінат у м. Дніпрорудне.
Учні зробили висновок: Запорізький край багатий на корисні копалини, які добувають різними способами.
ІІ група
Інформація про переробку корисних копалин
Учні – журналісти отримали завдання з’ясувати, які великі підприємства у м. Запоріжжя та Запорізькій області займаються переробкою корисних копалин та яку продукцію вони виготовляють. У ході роботи учні з’ясували, що у м. Запоріжжя кілька заводів займаються переробкою корисних копалин. Це заводи: «Запоріжсталь» - сталь і чавун, «Укрграфіт» - графітовані електроди, «Дніпроспецсталь» - спеціальні сталі, «Запорізький виробничий алюмінієвий комбінат» - алюміній і глинозем, «Титано – магнієвий комбінат» - титан, кремній.
Також учні з’ясували, що завод «Запоріжсталь» є одним з найпотужніших в Європі металургійних підприємств чорної металургії з повним металургійним комплексом. Комбінат експортує продукцію у більше ніж 50 країн світу. Тому було вирішено познайомитись з роботою саме двох найбільших переробних заводів м. Запоріжжя –
відвідати з екскурсією комбінат «Запоріжсталь» та взяти інтерв’ю у працівника «Укрграфіту».
Учні зробили висновок: у Запорізькій області є велика кількість заводів, які займаються переробкою корисних копалин і виготовляють різну продукцію.
ІІІ група
З’ясування інформації про використання корисних копалин, що добуваються у Запорізькому краї, у побуті та господарстві.
Опитування батьків та знайомих
Діти – практики проводили опитування серед рідних та знайомих з метою з’ясування, які корисні копалини, що добуваються в Запорізькій області, і в якому вигляді використовуються людьми у побуті та господарстві.
Вони розділили корисні копалини, названі опитаними, на групи:
Учні зробили висновок: корисні копалини, що добуваються в Запорізькому краї, приносять людям велику користь.
Хід уроку
І. Організація класу. Психологічний настрій уроку.
- Сьогодні у нас незвичайний день. До нас завітали гості. А в народі кажуть, що добрий гість – дому радість. Гадаю, що ви, як і я, дуже раді нашим гостям. Давайте з ними привітаємось.
(Діти повертаються до гостей і вітаються помахом голови)
(Учні у групах беруться за руки і промовляють девіз уроку)
Девіз: Люблю я свій розум, увагу та пам’ять,
Працює мій мозок і вчусь я старанно,
Сприймаю нове все і мислю логічно,
Учителя слово здійсню я практично.
ІІ. Хвилинка фенологічних спостережень.
(Звіт синоптиків)
1 учень.
2 учень.
У народі кажуть:
(Синоптики займають свої місця)
Ш. Встановлення теми та завдань уроку. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Відкриття теми уроку.
- Продовжуємо нашу роботу. Якою буде тема уроку ви дізнаєтесь, якщо розшифруєте ключові слова теми. В кожному слові склади переставлені місцями. Вам треба розташувати їх у правильному порядку і прочитати тему уроку.
КАШУЧІ БІВСКАР.
РИСКОНІ ЛИПАНИКО ГОНОРІД ЮКРА
(Учні розшифровують запис)
ШУКАЧІ СКАРБІВ.
КОРИСНІ КОПАЛИНИ РІДНОГО КРАЮ
2. Бесіда.
3. Вправа «Очікування».
4. Ознайомлення з завданнями уроку.
області.
5. Вправа «Мозковий штурм».
- Я буду атакувати вас питаннями, а ви мене відповідями. Приготувалися?
Назви корисних копалин:
Залізна руда
Марганцева руда
Мідна руда
Поліметалева руда
Олов’яна руда
Вапняк
Глина
Кам’яна сіль
Граніт
Мармур
Нафта
Природний газ
Буре вугілля
Кам’яне вугілля
Торф
(Група сигналізує про виконання, вивішує результати роботи на дошку)
(Відбувається перевірка)
ІV. Узагальнення і систематизація знань учнів.
- А зараз ми прослухаємо результати роботи над проектом «Шукачі скарбів». В ході нього всі учні нашого класу були поділені на 3 групи. Кожна група презентуватиме по черзі свої напрацювання. Решта учнів уважно слухає, щоб за потреби задати запитання та виконати завдання.
- Учні – дослідники, які працювали у першій групі, створили портфоліо, до якого увійшли матеріали про Запорізьку область, корисні копалини рідного краю та способи їх добування.
Звіт про результати роботи першої групи
- Отже, давайте надамо слово нашим дослідникам.
Розповідь 1 учня. Робота з адміністративно – територіальною картою.
Розповідь 2 учня. Робота з картою корисних копалин України.
Паливні ресурси представлені видобутком газу та бурого вугілля. В Запорізькій області розташовані 2 залізорудних райони – Білозерський та Приазовський. На території області знаходиться найбільше в світі родовище марганцевих руд.
Розповідь 3 учня.
Залізна руда
Марганцева руда
Вапняк
Граніт
Пісок
Кам’яна сіль
Глина
Мінеральні води
Природний газ
Буре вугілля
Графіт
Розповідь 4 учня, супроводжена відео- та фотоматеріалами.
(Перегляд відеоролика)
Розповідь 5 учня, супроводжена відеофільмом та коментарем шахтаря у минулому Кривцова Сергія Тихоновича.
Осінні краєвиди Дніпрорудного
В’їзд у місто
Пост ДПС
Пам’ятник трудової слави
Пам’ятник першій руді
Будинок культури «Горняків»
Логотип комбінату
В’їзд до комбінату
Будівля комбінату
Центральна група ліфтових шахт
Управління ЗЗРК
Робочий процес: закладка опалубки
РМЦ: ремонтно – механічний цех
Робочий процес
Конвеєр закладочного цеху
Вивіз породи на відвал
Склад руди
(Перегляд відеофільму про комбінат з коментарем)
Фізкультхвилинка
Прийшов час відпочивати,
Тож прошу вас дружно встати,
Щоби тіло розім’яти.
Одягаємо рюкзак,
Ось так, ось так одягаємо рюкзак,
Вирушаємо у путь, дружно діти всі ідуть,
Ось так, ось так, дружно діти всі ідуть.
На шляху у нас рівчак, перестрибуєм ось так,
Ось так перестрибуєм рівчак.
Далі скелі зустрічаєм, на канаті їх долаєм,
Ось так, ось так на канаті їх долаєм.
Ми спускаємось в долину, бачим річку там глибинну,
Човен вже чекає нас, пливемо і-раз, і-раз.
Повертатися вже час.
Рюкзаки ми положили і за парти тихо сіли.
Звіт про результати роботи другої групи
Розповідь 1 учня про найбільші переробні підприємства рідного краю.
Розповідь 2 учня про завод «Запоріжсталь».
(Перегляд відео про роботу заводу «Запоріжсталь»)
Розповідь 3 учня про інтерв’ю з працівником заводу «Укрграфіт».
одного з них – Довгополіка Сергія Вікторовича.
(Перегляд інтерв’ю)
Звіт про результати роботи третьої групи
Розповідь 1 учня про використання корисних копалин, що добувають у рідному краї, та виробів з них.
Вироби з цих матеріалів та презентацію нашої роботи у вигляді книжки – розкладки можна переглянути пізніше.
Практична робота у дослідницьких групах.
А тепер виконаємо практичну роботу. Ви побудете науковцями і попрацюєте у дослідній лабораторії. У кожної групи є папка для дослідів і картка – інструкція, за якою ви будете працювати. Після того, як ви виконаєте всі досліди, дізнаєтеся властивості корисних копалин, оберете з папки потрібні картки з відповідями. За допомогою карток ви заповните таблицю на дошці.
Картка-інструкція № 1
Завдання 1. Відгадайте загадку.
Найміцніший і найкращий
На віку вже більш мільярда літ.
Як же звуть його? ...
Завдання 2. Розгляньте зразки граніту. Визначте стан і колір.
Завдання 3. Будьте дослідниками!
Дослід 1.
Покладіть шматочок граніту і обережно вдарьте по ньому іншим шматочком. Що сталося?
Дослід 2.
Покладіть у склянку з водою граніт і обережно розмішайте. Що ви помітили?
Завдання 4. Поміркуйте. Завдяки якій властивості граніту більшість пам'ятників виготовлені саме з нього?
Картка-інструкція № 2
Завдання 1. Відгадайте загадку.
Він жовтенький і сипучий
У дворі лежить у кучі
Якщо хочеш - можеш брати
І фортецю будувати.
Тільки воду мусиш мати.
Завдання 2. Розгляньте зразки піску. Визначте стан і колір.
Завдання 3. Будьте дослідниками!
Дослід 1.
Розгляньте у лупу зразки піску. Зверніть увагу на те з чого вони складаються.
Дослід 2.
Киньте пісок у воду і обережно розмішайте. Визначте, розчиняється він у воді чи ні.
Картка-інструкція № 3
Завдання 1. Відгадайте загадку.
Кришталиночки тверді,
Світлі — аж іскряться.
Народились у воді,
А води бояться.
Завдання 2. Розгляньте зразки кам'яної солі. Визначте стан і колір.
Завдання 3. Будьте дослідниками!
Дослід 1.
Розгляньте у лупу зразки піску. Зверніть увагу на те з чого вони складаються.
Дослід 2.
Покладіть у склянку з водою невелику кількість солі і обережно розмішайте. Що ви помітили?
Завдання 4. Поміркуйте і дайте відповідь. Де використовується властивість солі розчинятись у воді?
Презентація виконаної роботи
Кожна група, звітуючи про пророблену роботу, заносить результати у таблицю на дошці.
Корисна копалина |
Стан |
Колір |
Властивості |
Граніт |
твердий |
червоний чорний сірий |
без запаху, міцний, нерозчинний у воді, важчий за воду |
Пісок |
сипучий |
жовтий сірий |
без запаху, у воді не розчиняється, важчий за воду |
Сіль |
сипучий |
білий прозорий |
без запаху, розчиняється у воді, солона |
Проблемне питання
прорахуємо кількість необхідних матеріалів.
- Як ви вважаєте, корисні копалини є вичерпними, чи земні надра мають необмежений їх запас?
V. Підсумок уроку. Оцінювання.
- А зараз звернімося до завдань нашого уроку. Чи виконали ми їх?
- Який вид роботи сподобався найбільше?
- Ми всі завдання виконали. Ви добре працювали. Я побачила, що ви можете працювати в групах, робити висновки, аналізувати, навіть досліди проводити. На наступному уроці природознавства ми продовжимо знайомство з корисними копалинами.
VI. Домашнє завдання.
1.Практичне завдання (обов’язкове).
За допомогою карти визначити, у яких областях України добувають ті самі корисні копалини, що і на території області, де ви живете. Які позначки використовуються для зображення їх на карті;
2.Творче завдання (за бажанням).
- Корисні копалини відносять до вичерпних корисних копалин, тобто до тих, які з часом можуть бути повністю використані людиною, адже запаси їх практично не поповнюються, оскільки швидкість утворення їх вимірюється мільйонами років. Важко уявити життя людей без паливно-енергетичних та мінерально-сировинних природних ресурсів, тому слід раціонально і економно їх використовувати, бережно ставитися до виробів, виготовлених з них. Пропоную вам вдома написати листа від імені корисної копалини.
|
|
|
|
Роль (хто пише?) |
Отримувач (хто отримує?) |
Формат (у якій формі?) |
Тема (про що це?) |
Корисні копалини, що з часом можуть вичерпатися |
Людство |
Лист |
Будьте заощадливими, коли видобуваєте нас |
У розробці використані матеріали Наталії Маслової, вчителя початкових класів КЗ «Дніпрорудненська загальноосвітня школа 1-2 ступенів» (зі згоди автора).
1