Урок-проект "Шукачі скарбів. Корисні копалини рідного краю"

Про матеріал

Дослідницький проект для учнів 3 класу. Проект спрямований на формування уявлення про цінність та значення корисних копалин у житті людини та поняття «корисні копалини рідного краю» у учнів, вміння робити висновки, узагальнення, доводити власну думку та виступати перед аудиторією, коротко формулювати власну думку, набувати досвіду роботи на комп'ютері в програмах Word, PowerPoint та Camtasiа, розвиток вмінь висувати проблему, шукати шляхи її розв'язання, проводити досліди, спостереження та обробляти одержані результати, вмінь працювати самостійно та в групах, продовження роботи над розвитком практичних навичок роботи з картою та вмінням визначати і розрізняти властивості корисних копалин, розвиток пізнавального інтересу, спостережливості,економне і дбайливе ставлення до природи рідного краю, прагнення берегти природу, зокрема її вичерпні багатства – корисні копалини.

Перегляд файлу

E:\depositphotos_6424202-Beautiful-vintage-background-with-poppies.jpgВІДДІЛ ОСВІТИ

ДОЛИНСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ

ЗАПОРІЗЬКОГО РАЙОНУ

ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

НОВОЗАПОРІЗЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ ст.

 

 

 

 

 

ДОСЛІДНИЦЬКИЙ ПРОЕКТ

«ШУКАЧІ СКАРБІВ.

КОРИСНІ КОПАЛИНИ РІДНОГО КРАЮ»

 (3 клас)

 

 

                                                         Підготувала

                                             вчитель початкових класів

                                                                Сасанчина Марина

                                               Василівна

                                                                  спеціаліст І категорії

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Очікувані результати проекту.

Сформовані уявлення про цінність та значення корисних копалин у житті людини та поняття «корисні копалини рідного краю» у учнів. Вміння робити висновки, узагальнення, доводити власну думку та виступати перед аудиторією, коротко формулювати власну думку. Набуття досвіду роботи на комп’ютері в програмах Word, PowerPoint та Camtasia.

Розвиток вмінь висувати проблему, шукати шляхи її розв’язання, проводити досліди, спостереження та обробляти одержані результати, вмінь працювати самостійно та в групах. Продовження   роботи  над розвитком практичних навичок роботи з картою та вмінням визначати і  розрізняти властивості корисних копалин. Розвиток пізнавального інтересу, спостережливості.

Економне і дбайливе ставлення до природи рідного краю, прагнення берегти природу, зокрема її вичерпні багатства – корисні копалини.

Дидактична характеристика проекту

Тип проекту: дослідницько – інформаційний, груповий.

Об’єкт пізнання: інформація про корисні копалини рідного краю.

Освітній продукт: фото- та відеоматеріали, портфоліо, книжка - розкладка.

Навчальний предмет: Природознавство / Екологія рідного краю.

Тривалість: два тижні.

Учасники проекту: учні 3 класу.

Партнери проекту: учні інших класів школи, батьки, учителі, працівники підприємств.

Характеристика проекту: за кількістю навчальних предметів – міжпредметний (інтеграція з екологією), за тривалістю виконання – середньостроковий, за характером контактів – внутрішній, за характером партнерських взаємодій – кооперативний.

Проблемне питання уроку: На які корисні копалини багатий рідний край, як вони добуваються?

Завдання проекту:

  1. Формувати навички небайдужого ставлення до навколишнього світу.
  2. Вчити збирати та опрацьовувати інформацію.

 

  1. Практично застосовувати засвоєні дітьми знання та навички.
  2. Розвивати дружні колективні стосунки дітей та батьків класу.

Актуальність проекту. Проект спрямований на формування компетентностей учнів, природоохоронне виховання (запаси корисних копалин не безмежні – вони можуть вичерпатися), виховання шанобливого ставлення до важкої праці, адже видобування корисних копалин – дуже складна робота, виховання патріотизму та гордості за свій рідний край.

Спосіб вирішення проблеми: екскурсії, спостереження, аналіз, власна та колективна творча робота, робота з додатковою літературою, інформацією мережі Інтернет, бесіди з батьками та товаришами, практична робота.

Обладання. Завдання для виконання групової роботи, фото- та відеоматеріали, портфоліо, відеофільм та книжка – розкладка з результатами роботи груп, адміністративна карта України, фізична карта України, картки – інструкції, картки з закодованими словами, зразки корисних копалин, склянки з водою, виставка книг про найбільші заводи Запорізької області, предмети побуту, які зроблені з корисних копалин рідного краю, ноутбук, картки для характеристики властивостей корисних копалин.

Хід роботи над проектом

І. Попередня робота.

На попередніх уроках природознавства повторити та закріпити знання учнів про корисні копалини. Відвідати завод «Запоріжсталь», ЗЗРК (Запорізький залізорудний комбінат) м. Дніпрорудне, запросити на урок працівника шахти. Відвідати Запорізький кар’єр, взяти інтерв’ю у працівника заводу «Укрграфіт».

ІІ. Підготовчий етап.

Розробка плану проекту

  1. Розподіл дітей на групи, враховуючи їхні інтереси та захоплення.
  2. Ознайомлення з темою колективної роботи.
  3. Проведення інструктажів.

ІІІ. Планування роботи.

  1. Ознайомлення з метою та завданнями для групової роботи.
  2. Визначення шляхів виконання завдань, пошуку інформації.

 

  1. Розподіл обов’язків між членами груп.

ІV. Дослідницький етап.

Самостійна робота учасників проекту над індивідуальними та груповими дослідженнями.

V. Етап оформлення роботи.

Остаточне оформлення кінцевого продукту учнями.

VІ. Презентація проекту.

Розповідь учнів про свою роботу в проекті, демонстрація кінцевого продукту, захист ідеї, змісту.

І група

Пошук та підготовка інформації про Запорізьку область, корисні копалини рідного краю та способи їх видобування

Діти – дослідники шукали інформацію про Запорізьку область, корисні копалини нашого краю та способи їх видобування. З цією метою вони працювали з картами, інтернет – ресурсами, відвідали Запорізький гранітний кар’єр та Запорізький залізорудний комбінат у м. Дніпрорудне.

Учні зробили висновок: Запорізький край багатий на корисні копалини, які добувають різними способами.

ІІ група

Інформація про переробку корисних копалин

Учні – журналісти отримали завдання з’ясувати, які великі підприємства у                                     м. Запоріжжя та Запорізькій області займаються переробкою корисних копалин та яку продукцію вони виготовляють. У ході роботи учні з’ясували, що у м. Запоріжжя кілька заводів займаються переробкою корисних копалин. Це заводи: «Запоріжсталь» - сталь і чавун, «Укрграфіт» - графітовані електроди, «Дніпроспецсталь» - спеціальні сталі, «Запорізький виробничий алюмінієвий комбінат» - алюміній і глинозем, «Титано – магнієвий комбінат» - титан, кремній.

Також учні з’ясували, що завод «Запоріжсталь» є одним з найпотужніших в Європі металургійних підприємств чорної металургії з повним металургійним комплексом. Комбінат експортує продукцію у більше ніж 50 країн світу. Тому було вирішено познайомитись з роботою саме двох найбільших переробних заводів м. Запоріжжя –

 

 відвідати з екскурсією комбінат «Запоріжсталь» та взяти інтерв’ю у працівника «Укрграфіту».

Учні зробили висновок: у Запорізькій області є велика кількість заводів, які займаються переробкою корисних копалин і виготовляють різну продукцію.

ІІІ група

З’ясування інформації про використання корисних копалин, що добуваються у Запорізькому краї, у побуті та господарстві.

Опитування батьків та знайомих

Діти – практики проводили опитування серед рідних та знайомих з метою з’ясування, які корисні копалини, що добуваються в Запорізькій області,  і в якому вигляді використовуються людьми у побуті та господарстві.

Вони розділили корисні копалини, названі опитаними, на групи:

  • Ті, що використовуються у будівництві – пісок, глина, граніт, черепашник, вапняк, крейда, будівельний камінь;
  • Ті, що пов’язані з харчуванням – кам’яна сіль, пісок (скляний посуд), глина (керамічний посуд), мінеральні води;
  • Ті, що використовуються для обігріву – природний газ, кам’яне вугілля;
  • Ті, що використовуються у машинобудуванні – залізна руда, алюмінієва руда (автомобілі, верстати, крани);
  • Ті, що використовують, як шкільне приладдя – графіт (прості олівці), крейда.

Учні зробили висновок: корисні копалини, що добуваються в Запорізькому краї, приносять людям велику користь.

                                                               Хід   уроку

І. Організація класу. Психологічний настрій уроку.

-  Сьогодні у нас незвичайний день. До нас завітали гості. А в народі кажуть, що добрий гість – дому радість. Гадаю, що ви, як і я, дуже раді нашим гостям. Давайте з ними привітаємось.

(Діти повертаються до гостей і вітаються помахом голови)

  • Займіть свої місця. Почати урок пропоную нашим девізом.

(Учні у групах беруться за руки і промовляють девіз уроку)

 

Девіз:   Люблю я свій розум, увагу та пам’ять,

    Працює мій мозок і вчусь я старанно,

    Сприймаю нове все і мислю логічно,

    Учителя слово здійсню я практично.

  •      Я сподіваюсь, що цей девіз допоможе вам налаштуватись на роботу і ми дізнаємося на уроці багато цікавого, нового.

ІІ. Хвилинка фенологічних спостережень.

  •      Так, як і кожен урок природознавства, цей урок ми починаємо з повідомлення гідрометеоцентру. Я прошу відповідальних за спостереження за погодою повідомити прогноз погоди на сьогоднішній день.

(Звіт синоптиків)

1 учень.

  •      За даними гідрометеоцентру на сьогоднішній день в Новозапорізькій загальноосвітній школі І – ІІІ ступенів, а зокрема в 3 класі очікується такий прогноз погоди: безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, температура плюс 10-12 балів, опади у вигляді великої кількості емоцій та високих балів. Нашій вчительці і присутнім вчителям синоптична лабораторія бажає: «Нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті погоди».

2 учень.

  •      А насправді сьогодні на території Запорізької області спостерігається така погода: температура повітря вночі 1 градус тепла, вранці 2 градуси вище нуля. Вітер південно – західний. Вологість 65 %. Хмарно з проясненнями. Опадів не передбачається. Наближається до кінця останній осінній місяць.

У народі кажуть:

  • Як листопад дерев не обтрусить, довга зима бути мусить;
  • Яка погода в листопаді, така і в квітні;
  • Після листопадових заморозків – грудневий мороз.

(Синоптики займають свої місця)

  •      Які народні прикмети ви почули? Я хотіла б побажати всім вам і присутнім вчителям, щоб справдились прогнози першого нашого синоптика.

 

 

Ш. Встановлення теми та завдань уроку. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Відкриття теми уроку.

-  Продовжуємо нашу роботу. Якою буде тема уроку ви дізнаєтесь, якщо розшифруєте ключові слова  теми. В кожному слові склади переставлені місцями. Вам треба розташувати їх у правильному порядку і прочитати тему уроку.

КАШУЧІ БІВСКАР.

РИСКОНІ  ЛИПАНИКО  ГОНОРІД  ЮКРА

(Учні розшифровують запис)

ШУКАЧІ СКАРБІВ.

КОРИСНІ  КОПАЛИНИ  РІДНОГО КРАЮ

2. Бесіда.

  •      Скажіть, будь ласка, чи пов’язана тема нашого уроку з тим завданням, яке ви отримали 2 тижні тому?
  •      А чи пам’ятаєте ви, чому ми вирішили працювати саме над цим проектом? (Так. Один з американських бізнесменів відвідав столицю нашої держави – місто Київ і під великим враженням звернувся у мережі Інтернет з пропозицією вкладання інвестицій у промисловість України. Але у нього була одна умова – щоб це сталося, треба заочно познайомити його зі своїм рідним краєм, цікаво розповісти про нього і довести, що саме в розвиток нашого рідного краю необхідно вкладати кошти.)
  •      Ця пропозиція вас зацікавила. Так з’явилася ідея створити проект про рідний край. Кожна група отримала своє завдання. Але перш ніж надати вам слово для виступів, давайте сформулюємо завдання нашого уроку. А допоможуть нам у цьому ваші очікування.

3. Вправа «Очікування».

  •      Що ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

4. Ознайомлення з завданнями уроку.

  •      Я передбачала, що у вас будуть такі відповіді, тому сформулювала наступні завдання на наш урок:
  1. Пригадати, що таке корисні копалини.
  2. Дізнатись цікаву інформацію про Запорізький край.
  3. З’ясувати, які корисні копалини і яким способом видобувають в Запорізькій

 

області.

  1. Дізнатись, як переробляються корисні копалини.
  2. У якому вигляді і як використовуються корисні копалини, що видобуваються в рідному краї, у побуті та господарстві.
  • Тож приступимо до виконання цих завдань.
  • Спочатку пригадаємо, що ми вже знаємо про корисні копалини.

5. Вправа «Мозковий штурм».

- Я буду атакувати вас питаннями, а ви мене відповідями. Приготувалися?

  • Доповніть моє речення. Корисні копалини - це ... (Гірські породи, які люди видобувають із глибин землі і використовують для своїх потреб)
  • На які три групи вони поділяються? (Горючі, рудні, нерудні)
  • Які корисні копалини називаються горючими? (Ті, які горять і виділяють багато тепла)
  • Що таке рудні корисні копалини? (Це корисні копалини, які містять в собі руду і потребують переробки)
  • Які корисні копалини називаються нерудними? (Це такі корисні копалини, які людина може використовувати без переробки)
  • Молодці!
  1. Вправа «Групування».
  •      Ось зараз ми й перевіримо, наскільки уважними ви були на попередніх уроках. У кожної групи на парті лежить файл, у якому міститься аркуш із надрукованою назвою групи корисних копалин (1 група - «Рудні», 2 група - «Нерудні», 3 група - «Горючі»). Ваше  завдання – серед поданих назв корисних копалин обрати тільки ті, які відносяться до потрібної вам групи і приклеїти на свій аркуш.

Назви корисних копалин:

Залізна руда

Марганцева руда

Мідна руда

Поліметалева руда

Олов’яна руда

Вапняк

 

Глина

Кам’яна сіль

Граніт

Мармур

Нафта

Природний газ

Буре вугілля

Кам’яне вугілля

Торф

(Група сигналізує про виконання, вивішує результати роботи на дошку)

  •      Давайте перевіримо вашу роботу. Підведіться. Якщо ви погоджуєтесь з написаним, махаємо головою «так», якщо не погоджуєтесь – «ні».

(Відбувається перевірка)

ІV. Узагальнення і систематизація знань учнів.

-  А зараз ми прослухаємо результати роботи над проектом «Шукачі скарбів». В ході нього всі учні нашого класу були поділені на 3 групи. Кожна група презентуватиме по черзі свої напрацювання. Решта учнів уважно слухає, щоб за потреби задати запитання та виконати завдання.

-  Учні – дослідники, які працювали у першій групі, створили портфоліо, до якого увійшли матеріали про Запорізьку область, корисні копалини рідного краю та способи їх добування.

Звіт про результати роботи першої групи

-  Отже, давайте надамо слово нашим дослідникам.                                   

Розповідь 1 учня. Робота з адміністративно – територіальною картою.

E:\Атестація\Урок природи\І група\Адміністративно-територіальна карта України.jpg

 

  •      Україна складається з 24 областей. В південно – східній частині розташована Запорізька область. За розмірами території наша область займає 9 місце в Україні. Площа нашої області складає 27 183 квадратних кілометри. Протяжність з півночі на південь 208 кілометрів, з заходу на схід – 235 кілометрів. Центр області – м. Запоріжжя. Сусіди Запорізької області: з заходу – Херсонська область, з півночі – Дніпропетровська область, зі сходу – Донецька область, з півдня омивається Азовським морем.

Розповідь 2 учня. Робота з картою корисних копалин України.

E:\Атестація\Урок природи\І група\4p_gi_u2015rz105.png

  •      Під час дослідницької роботи та роботи з інформацією, ми з’ясували, що в Запорізькій області налічується 20 видів корисних копалин. Розвідано 131 родовище. До найбільш поширених корисних копалин відносяться: залізна руда, марганцеві руди, вапняк, граніт, пісок, глина, кам’яна сіль, мінеральні води.

Паливні ресурси представлені видобутком газу та бурого вугілля. В Запорізькій області розташовані 2 залізорудних райони – Білозерський та Приазовський. На території області знаходиться найбільше в світі родовище марганцевих руд.

Розповідь 3 учня.

  •      В Бердянському районі розвідане родовище графіту. З будівельної сировини в області розвідані родовища каменю будівельного, цегельної сировини, піску будівельного (Червонодніпровське родовище), в Бердянському та Приморському районах ведуться геологорозвідувальні роботи по виявленню золота та алмазів. На території нашої області є багато корисних копалин, але з них найбільш поширені залізні руди та марганцеві руди.

 

 


        Залізна руда

E:\Залізна руда.jpg

Марганцева руда

E:\Марганцева руда.jpg


            Вапняк

E:\Вапняк.jpg                                           

Граніт

E:\Граніт.jpg


                      Пісок

E:\Пісок.jpg

 

               Кам’яна сільE:\Кам'яна сіль.jpg     

                                Глина

E:\Глина.jpg

 

                     Мінеральні води

E:\krinicja.png

 


Природний газ

E:\Природний газ.jpg

Буре вугілля

E:\Буре вугілля.jpg


 

                                                                  Графіт

E:\Графіт.jpg

  •      Чи пам’ятаєте ви, якими способами можна добувати корисні копалини? (Відкритим способом – у кар’єрах, закритим способом – у шахтах, за допомогою свердловин)
  •      Тож слухаємо, якими способами добуваються корисні копалини у нашому краї.

Розповідь 4 учня, супроводжена відео- та фотоматеріалами.

  •      Одні корисні копалини залягають біля поверхні землі, інші – на великій глибині. Тому і способи їх видобування різні. В нашій області добувають корисні копалинивсіма способами. Показати, відкритий спосіб видобування, який є найбезпечнішим, ми можемо на прикладі нашого Запорізького кар’єру, у якому видобувають граніт і перетворюють його на щебінь.

E:\Кар'єр.jpg

E:\Кар'єр Люда.jpg

E:\Кар'єр 3.jpg

E:\Кар'єр 2.jpg


 


E:\Кар'єр 4.jpg

E:\Кар'єр Настя.jpg


E:\Атестація\Урок природи\І група\62_big 1.jpg

E:\Атестація\Урок природи\І група\38_big.jpg


 

(Перегляд відеоролика)

 

 

 

Розповідь 5 учня, супроводжена відеофільмом та коментарем шахтаря у минулому Кривцова Сергія Тихоновича.

  •      Також під час підготовки нашої частини проекту ми з’ясували, що на території нашої області є корисні копалини, які добуваються за допомогою підземних шахт. Це залізна руда, яку добувають на Запорізькому залізорудному комбінаті в місті Дніпрорудне. Ми відвідали комбінат. Відеозйомку нам зробити не дозволили. Тому пропонуємо вашій увазі фото та відеофільм про роботу комбінату, люб’язно наданий нам керівництвом комбінату. А прокоментувати відеофільм запрошуємо Кривцова Сергія Тихоновича, шахтаря в минулому.

E:\Атестація\Урок природи\І група\26707_370x246_vl5.jpg

    Осінні краєвиди Дніпрорудного

E:\Атестація\Урок природи\І група\list-42.jpg

В’їзд у місто

 


E:\Атестація\Урок природи\І група\06.jpg

                   Пост ДПС

E:\Атестація\Урок природи\І група\hqdefault (1).jpg

            Пам’ятник трудової слави

 

 

 

 


E:\Атестація\Урок природи\І група\30029_800x600_1.jpg

         Пам’ятник першій руді

 

E:\Атестація\Урок природи\І група\76_big.jpg

 

 


E:\Атестація\Урок природи\І група\969219.jpg

E:\Атестація\Урок природи\І група\n3.png     

 

 

 

            Будинок культури «Горняків»



 


E:\Атестація\Урок природи\І група\Логотип_ЗЖРК.jpg

   Логотип комбінату

E:\Атестація\Урок природи\І група\d0b4d0bdd0b5d0bfd180d0bed180d183d0b4d0bdd18bd0b9.jpg

                 В’їзд до комбінату

 

 


E:\Атестація\Урок природи\І група\1488467804_screenshot_722.jpg

            Будівля комбінату

E:\Атестація\Урок природи\І група\zaporozhskij-zhelezorudnyj-kombinat-1.jpg

    Центральна група ліфтових шахт


E:\Атестація\Урок природи\І група\1332327005_zaporozhskij-zhelezorudnyj-kombinat.jpg

E:\Атестація\Урок природи\І група\d0b7d0b6d180d0bad0bed184d0b8d181.jpg

              Управління ЗЗРК


 


E:\Атестація\Урок природи\І група\1225.jpg

Робочий процес: закладка опалубки

E:\Атестація\Урок природи\І група\hqdefault.jpgРМЦ: ремонтно – механічний цех

 

 

 

 

 


E:\Атестація\Урок природи\І група\1401530322_dsc_7603.jpg

         Робочий процес

 

 

E:\Атестація\Урок природи\І група\Конвейер-закладочного-цеха.jpg

       Конвеєр закладочного цеху


E:\Атестація\Урок природи\І група\55781_l.jpg    

       Вивіз породи на відвал

E:\Атестація\Урок природи\І група\Склад-руды.jpg

                 Склад руди


(Перегляд відеофільму про комбінат з коментарем)

  • До якого висновку ви дійшли?
  •      Ви пам’ятаєте, з якою метою ми розпочали роботу над проектом? То що ж можна запропонувати закордонному бізнесменові стосовно інвестицій?

Фізкультхвилинка

  • Працювали ми завзято,

Прийшов час відпочивати,

Тож прошу вас дружно встати,

Щоби тіло розім’яти.

 Одягаємо рюкзак,

Ось так, ось так одягаємо рюкзак,

 Вирушаємо у путь, дружно діти всі ідуть,

 Ось так, ось так, дружно діти всі ідуть.

 На шляху у нас рівчак, перестрибуєм ось так,

 

 Ось так перестрибуєм рівчак.

 Далі скелі зустрічаєм, на канаті їх долаєм,

 Ось так, ось так на канаті їх долаєм.

 Ми спускаємось в долину, бачим річку там глибинну,

 Човен вже чекає нас, пливемо і-раз, і-раз.

 Повертатися вже час.

 Рюкзаки ми положили і за парти тихо сіли.

  • Що ж, продовжимо роботи. Надамо слово другій групі.

Звіт про результати роботи другої групи

  •      Учні – журналісти другої групи з’ясовували, які підприємства  м. Запоріжжя та Запорізької області займаються переробкою корисних копалин та яку продукцію вони виготовляють. Тож слово їм.

Розповідь 1 учня про найбільші переробні підприємства рідного краю.

  •      У ході роботи ми з’ясували, що у м. Запоріжжя є багато підприємств, що займаються переробкою корисних копалин. Найбільші з них – «Запоріжсталь» (виплавляє сталь і чавун), «Укрграфіт» (виготовляє графітовані електроди), «Дніпроспецсталь» (працює над виготовленням спеціальних сталей), «Запорізький виробничий алюмінієвий комбінат» (виплавляє алюміній), «Титано – магнієвий комбінат» (виготовляє титан, кремній).

Розповідь 2 учня про завод «Запоріжсталь».

  •      «Запоріжсталь» є одним з найпотужніших в Європі металургійних підприємств чорної металургії з повним металургійним комплексом, де послідовно здійснюється збагачення та переробка руд, виробництво чавуну і сталі, прокатне виробництво і переробка вторинної сировини. Комбінат експортує продукцію у більш ніж 50 країн світу. Тому було вирішено відвідати з екскурсією комбінат «Запоріжсталь». Пропонуємо вашій увазі наш матеріал.

(Перегляд відео про роботу заводу «Запоріжсталь»)

Розповідь 3 учня про інтерв’ю з працівником заводу «Укрграфіт».

  •      Так як завод «Укрграфіт» є одним з великих підприємств Запоріжжя, а серед наших земляків є люди, які працюють на цьому заводі, ми вирішили взяти інтерв’ю в

 

 

одного з них – Довгополіка Сергія Вікторовича.

(Перегляд інтерв’ю)

  •      Як ви вважаєте, куди б ми ще могли порадити зробити інвестиції нашому закордонному бізнесменові?
  •      І, нарешті, надамо слово третій групі.

Звіт про результати роботи третьої групи

  •      У третій групі працювали практики. Перед ними стояло завдання дослідити, які з корисних копалин, що добуваються в нашому краї, використовуються людьми у побуті та в господарстві. Їм слово.

Розповідь 1 учня про використання корисних копалин, що добувають у рідному краї, та виробів з них.

  •      Наша група з’ясовувала інформацію про використання корисних копалин у побуті та в господарстві. Провівши опитування серед рідних, знайомих, товаришів і опрацювавши отримані відповіді, ми дійшли до висновку, що всі корисні копалини, названі опитаними, можна поділити на такі групи:
  • Ті, що використовуються у будівництві – пісок, глина, граніт, черепашник, вапняк, крейда, будівельний камінь;
  • Ті, що пов’язані з харчуванням – кам’яна сіль, пісок (скляний посуд), глина – (керамічний посуд), мінеральні води;
  • Ті, що використовуються для обігріву – природний газ, кам’яне вугілля;
  • Ті, що використовуються у машинобудуванні – залізна руда, алюмінієва руда (автомобілі, верстати, крани, металеві вироби);
  • Ті, що використовують, як шкільне приладдя – графіт (прості олівці), крейда.

Вироби з цих матеріалів та презентацію нашої роботи у вигляді книжки – розкладки можна переглянути пізніше.

Практична робота у дослідницьких групах.

        А тепер виконаємо практичну роботу. Ви побудете науковцями і попрацюєте у дослідній лабораторії. У кожної групи є папка для дослідів і картка – інструкція, за якою ви будете працювати. Після того, як ви виконаєте всі досліди, дізнаєтеся властивості корисних копалин, оберете з папки потрібні картки з відповідями. За допомогою карток ви заповните таблицю на дошці.

 

Картка-інструкція  № 1

Завдання 1. Відгадайте загадку.

Найміцніший і найкращий

На віку вже більш мільярда літ.

Як же звуть його? ...

Завдання 2. Розгляньте зразки граніту. Визначте  стан і колір.

Завдання 3. Будьте  дослідниками!

Дослід 1.

Покладіть шматочок граніту і обережно вдарьте по ньому іншим шматочком. Що сталося?

 Дослід 2.

Покладіть у склянку з водою граніт і обережно розмішайте. Що ви помітили?

Завдання 4. Поміркуйте. Завдяки якій властивості граніту більшість пам'ятників виготовлені саме з нього?

 

Картка-інструкція № 2

Завдання 1. Відгадайте загадку.

Він жовтенький і сипучий

У дворі лежить у кучі

Якщо хочеш - можеш брати

І фортецю будувати.

Тільки воду мусиш мати.

Завдання 2. Розгляньте  зразки піску. Визначте  стан і колір.

Завдання 3. Будьте дослідниками!

Дослід 1.

Розгляньте у лупу зразки піску. Зверніть увагу на те з чого вони складаються.

Дослід 2.

Киньте пісок у воду і обережно розмішайте. Визначте,  розчиняється він у воді чи ні.

 

 

 

 

Картка-інструкція № 3

Завдання 1. Відгадайте загадку.

Кришталиночки тверді, 

Світлі — аж іскряться. 

Народились у воді, 

А води бояться.

Завдання 2. Розгляньте зразки кам'яної солі. Визначте  стан і колір.

Завдання 3. Будьте дослідниками!

Дослід 1.

Розгляньте у лупу зразки піску. Зверніть увагу на те з чого вони складаються.

Дослід 2.

Покладіть у склянку з водою невелику кількість солі і обережно розмішайте. Що ви помітили?

Завдання 4. Поміркуйте і дайте відповідь. Де використовується властивість солі розчинятись у воді?

Презентація виконаної роботи

Кожна група, звітуючи про пророблену роботу, заносить результати у таблицю на дошці.

Корисна копалина

Стан

Колір

Властивості

Граніт

твердий

червоний

чорний

сірий

без запаху, міцний, нерозчинний у воді, важчий за воду

Пісок

сипучий

жовтий сірий

без запаху, у воді не розчиняється, важчий за воду

Сіль

сипучий

білий

прозорий

без запаху, розчиняється у воді, солона

 

Проблемне питання

  •      Скажіть, які з корисних копалин, що добуваються у нашому краї, можна використати для  будівництва нової школи, маючи її проект. На уроці математики ми

 

прорахуємо кількість необхідних матеріалів.

- Як ви вважаєте, корисні копалини є вичерпними, чи земні надра мають необмежений їх запас?

V. Підсумок уроку. Оцінювання.

- А зараз звернімося до завдань нашого уроку. Чи виконали ми їх?

- Який вид роботи сподобався найбільше?

- Ми всі завдання виконали. Ви добре працювали. Я побачила, що ви можете працювати в групах, робити висновки, аналізувати, навіть досліди проводити. На наступному уроці природознавства ми продовжимо знайомство з корисними копалинами.

VI. Домашнє завдання.

1.Практичне завдання (обов’язкове).

За допомогою карти визначити, у яких областях України добувають ті самі корисні копалини, що і на території області,  де ви живете. Які позначки використовуються для зображення їх на карті;

2.Творче завдання (за бажанням).

- Корисні копалини відносять до вичерпних корисних копалин, тобто до тих, які з часом можуть бути повністю використані людиною, адже запаси їх практично не поповнюються, оскільки швидкість утворення їх вимірюється мільйонами років. Важко уявити життя людей без паливно-енергетичних та мінерально-сировинних природних ресурсів, тому слід раціонально і економно їх використовувати, бережно ставитися до виробів, виготовлених з них. Пропоную вам вдома написати листа від імені корисної копалини.

 

 

 

 

Роль

(хто пише?)

Отримувач (хто отримує?)

Формат

(у якій формі?)

Тема (про що це?)

Корисні копалини, що з часом можуть вичерпатися

Людство

Лист

Будьте заощадли­вими, коли видо­буваєте нас

У розробці використані матеріали Наталії Маслової, вчителя початкових класів КЗ «Дніпрорудненська загальноосвітня школа 1-2 ступенів» (зі згоди автора).

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Костюк Богдан
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 березня 2018
Переглядів
31642
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку