Урок-проєкт з природознавства "РІзноманітність тварин у природі

Про матеріал
Урок охоплює природничу галузь з позакласним читанням,розвитком мовлення, художньою працею. Учасники проєкту - учні 3 класу, вчитель, батьки, бібліотекар. Час роботи - лютий-березень. Тип проєкту - інформаційно-творчий, індивідуально-груповий. Форма захисту - інформаційно-пізнавальний з презентацією творчих робіт. Метою уроку є формування уявлень про різноманітність тварин;розвиток умінь працювати з енциклопедіями,довідниками.Вчити виступати перед аудиторією.
Перегляд файлу

        УРОК- ПРОЕКТ З ПРИРОДОЗНАВСТВА У  3 КЛАСІ

 

ТЕМА. Різноманітність тварин у природі.

Мета:  *підвищувати екологічну грамотність учнів через формування уявлень      

               про значення тварин в природі і цінності їх для людей(практичної, ес-

               етичної, моральної, пізнавальної);

  • формувати уявлення про різноманітність тварин в природі, про види

тварин, їх харчуванні і розмноженні; розвивати вміння описувати

тварин різних груп, визначати їх по суттєвих ознаках.

  • вчити створювати творчі художні роботи (малюнки, аплікації, фото-

графії) на основі спостережень і набутих знань; виховувати пізнава-  льний інтерес, бережливе ставлення до тварин.

  • розвивати вміння працювати з довідниками, енциклопедіями.
  • вчити доповідати перед аудиторією, демонструючи результати твор-

чої роботи.

Міжпредметні зв’язки: позакласне читання, розвиток зв’язного мовлення, ху-

                                           дожня праця.

Самостійна діяльність учнів в проекті: робота з енциклопедійною літерату-

рою, довідниками, журналами, читання художньої літератури про тварин, по-

шук ілюстративного матеріалу, створення композицій  про тварин, пошук зага- док і віршів про тварин, написання своїх творів про тварин.

Роль вчителя: створення умов для розвитку пізнавальних і творчих здібностей учнів; супровід їх в процесі проектної діяльності; навчання взаємодіяти один з одним.

Спрогнозований результат: створення книги «Різноманітність тварин»; фор-  мування дослідницьких, творчих форм мислення; розвиток пізнавальних інтере-

сів, навичок самостійної діяльності, вміння доповідати перед аудиторією і пре-  зентувати свій творчий доробок.

 

      Етапи проекту  

І ПІДГОТОВКА.

 

1. Проведення уроку позакласного читання на тему «Тварини – наші друзі»

   За тиждень до уроку  організовується виставка книг про тварин. На уроці учні знайомляться із творами письменників і поетів про тваринний світ. Діти чита- ють загадки, вірші,оповідання, нариси що самі підібрали на урок.

   З метою активізації пізнавальної діяльності можна використати модель «Трьох питань»:

-  Що ми знаємо про тварин ?

-  Про що ми хочемо дізнатися ?

-  Як ми це будемо дізнаватись?

Колективне рішення: створити книгу про життя  тварин.

 

2. Проведення уроку розвитку зв’язного мовлення на тему «Моя улюблена тварина».

                                                            1

   Прочитавши і проаналізувавши оповідання, вірші та нариси про тварин, за-  пропонувати учням спробувати самим скласти загадку або написати оповіда-  ння, вірш про улюблену тварину:

А) опис зовнішнього вигляду;

Б) особливості поведінки;

В) чим ця тварина подобається.

 

3. Проведення уроків художньої праці по темах: «Лісові мешканці», «Наші пернаті друзі».

   Мета уроків: поглибити знання учнів про анімалістичний жанр в образотвор- чому мистецтві; удосконалювати вміння і навички створення симетричних форм; ознайомити з елементарними правилами зображення птахів і звірів в різ- них художніх техніках; навчити передавати основні  особливості  будови тіла і

характеру рухів звірів, птахів, а  також пластичнее вираження силуетної форми;

формувати естетичний смак, інтерес; активувати творчу ініціативу учнів.

 

4. Проведення виховної години на тему «Як створюється книга».

   На виховну годину запрошується бібліотекар. Він знайомить учнів з історією виникнення перших книг, з посатком книгодрукування і з основними елемента- ми книги. Вчитель дає рекомендації відносно створення власної книжки.

 

  ІІ  ПЛАНУВАННЯ.

 

  1. Збір ідей і пропозицій про випуск книги.

   Формування груп для збору інформації і оформлення книги :

  • про комах;
  • про птахів;
  • про ссавців;
  • про риб;
  • про земноводних;
  • про плазунів;

 

  1. Вибір  гімну-пісеньки юних проектантів, яка буде їх супроводжувати на протязі всієї діяльності.

 

3. Обговорення зібраного матеріалу.

Колективне рішення: кожен учень  оформить свою сторінку про улюблену тварину своєї групи; помістить на сторінці малюнок або фотографію твари- ни, повідомлення про виникнення тварини, її біологічних особливостях, по- ведінці, твір або власний вірш про дану тварину, загадку або скоромовку.

 

ІІІ РОБОТА НАД ПРОЕКТОМ.

  • Виконання запланованих операцій.
  • Підготовка презентаційних матеріалів: самостійна робота учнів по оформленню своєї сторінки.

                                             2

  • Підготовка до презентації (аналіз і вивчення зібраного матеріалу).

 

Презентація власних проектів.

 

І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

 

Виконання пісеньки юних проектантів.

ГІМН ДОСЛІДНИКІВ

     Нам цікаво працювати,

     Не лінитись, не дрімати,

     Все на світі помічати,

     Роздивлятись і вивчати:

     І жука, і черв'яка,

     Й крокодила, й павука,

     Рибку, лева і мураху,

     І пінгвіна, й черепаху.

     Спостережливим буть класно,

     Щоб вивчать наш світ прекрасний!

 

ІІ ВИКОНАННЯ ЗАВДАНЬ.

  1. Гра «Закінчи прикмету».

Зимові прикмети.

  1. Ворони і галки сідають на верховіття дерев – ( буде мороз).
  2. Снігур заспівав – ( на хуртовину).
  3. Миші вилазять з-під снігу і бігають зверху – (до відлиги).
  4. Гусак стоїть на одній лапі, ховає голову під крило – (до холоду).

Весняні прикмети.

  1. Ранній приліт жайворонків та граків – (на теплу весну).
  2. Ластівки почали лаштувати гнізда –( настало стійке тепло).
  3. Ранній виліт бджіл – (до теплої весни).
  4. Якщо жаби стрибають по землі – (на дощ).

Літні прикмети.

  1. Горобці купаються в поросі –(на дощ).
  2. Бджоли голосно гудуть – (на ясну погоду).
  3. Риба грається у воді – (вночі буде гроза).
  4. Багато ґедзів – (урожай огірків).

Осінні прикмети.

  1. Сова кричить –(до холоду).
  2. Білка мостить гніздо високо – (на теплу зиму), низько –(на люту).
  3. Зайці рано нагуляли жир –(на сувору і сніжну зиму).
  4. Кури часто общипують себе – (на вітряну погоду)
  1. Гра «Я-поет».

   Читання учнями своїх віршів про улюблену тварину

  1. Вправа «Мікрофон».

   Представники кожної групи розповідають або зачитують повідомлення про

                                                               3

 одну «свою» тварину і демонструють картинки або свої малюнки.

Група «Ссавці».

  • Що ви знаєте про ведмедів?
  • Які є породи ведмедів? Чим білий ведмідь відрізняється від бурого?

   Говорять: «Неповороткий, як ведмідь!»  Це неправда. Бурий ведмідь пруд- кий, спритний і дуже сильний звір. Він дожене лося і якщо потрібно –вилізе на

на дерево. Крім того, ведмідь дуже розумний. Він вміє ловити рибу.

   Гімалайський ведмідь чорного кольору, а на грудях лише білий трикутник, схожий на серветку. У нього дуже довгі кігті, щоб добре лазити по деревах. Він любить їсти жолуді, дикі яблука, ягоди і горіхи, або залізає на черемху, наламає гілочок і обсмоктує з них ягоди. Гімалайський ведмідь зимує не в барлозі, а в дуплі великого дерева. В дуплі народжуються ведмежата. Буває, спиляють в тайзі величезного кедра, привезуть в селище, а з порожнього всередині стовбу- ра вилазить ведмідь.

   У східному секторі Арктики мешкають найбільші білі ведмеді. Вони мають вагу до 700 кілограмів при довжині тіла більше 3 метрів. Ведмедиця народжує в грудні сліпих безпомічних ведмежат. А в квітні вони разом з матір’ю почина- ють здійснювати регулярні прогулянки. Мати навчає малят всім ведмежим пре- мудростям. Малюки ходять за мамою 2 роки і у всьому її наслідують. На відмі- ну від бурих ведмедів, білі ведмеді – справжні хижаки. Бо де ж їм знайти росли- нну їжу в Арктиці? Та ще й на льоду, по якому вони ходять вони бродять довгу зиму? Значить, потрібно полювати. А полюють вони на тюленів. З дивовижним терпінням білий ведмідь лежить біля ополонки, в якій час від часу з’являються голови тюленів. І коли з'являється врешті тюлень, він отримує блискавично-швидкий удар лапою. І тюлень з проломленим черепом вже викинений на лід.

   Після того, як були прийняті міри по охороні білого ведмедя(його занесено до «Червоної книги», чисельність його значно зросла.

Група «Птахи».

  • Кого називають лісовим лікарем?

   В будові тіла дятла багато незвичайного. По-перше, голова з шиєю – як на шарнірах. По-друге, дзьоб по своїй формі нагадує долото. По-третє – лапи: короткі, два пальці вперед, два назад. Так можна надійніше триматися за кору. Допомагає в цьому і хвіст: його пір’їни тверді і пружні, використовуються як опора. Незвичайний і язик: липкий, довгий, дуже рухливий, та ще й зубчиками- гачками на кінці.

   Дятел спритно рухається по дереві, довбе кору і довгим язиком (до 15 см) ви- тягує з-під кори шкідливих для дерева комах. Різноманітні комахи та їх личин- ки, що заводяться в корі деревини  складають раціон дятла. Дятел ретельно ви- уковує їх в тріщинках і борозенках кори. Птах позбуває дерева від комах- коро- їдів. Один дятел за день з’їдає до 750-900 короїдів. Зимою дятли харчуються на- сінням сосни, ялини, розбиваючи їх шишки в спеціальних «кузнях».

   Відомо 359 видів дятлів. Вони відрізняються забарвленням, розмірами, повад- ками. Серед них – малий і великий строкаті дятли, білоспинний, зелений, сивий

дятли. Зовсім не схожа на інших дятлових крутишийка, що названа так через

 здатність  лякати ворогів, шипучи і крутячи шиєю , нагадуючи змію. Крутиши-

                                                                4

 

 йка харчується майже виключно мурахами і відкладає до 12 яєць (зазвичай у дятла 3-7 яєць). Лускатий дятел, що став рідкістю, занесений в «Червону  кни-гу».

   Стукає в лісі дятел –  це означає, що будуть знищені всі комахи-шкідники, і ліс буде жити.

Група «Комахи».

  • Чому не можна ловити бабок?

   Бабки дуже гарні, а людина не може прожити без краси. Не можна забувати, що погубивши одну-єдину бабку, людина, можна сказати, випускає на волю сотні, тисячі комарів і мошок. Бо ж саме комарі і мошка – для бабок улюблена їжа. Комара і мошку бабка ловить  лапками і з’їдає на льоту, а муху – всівшись на гілочку, не поспішаючи. Швидко побачити свою жертву при такому швид-кісному польоті бабці допомагають складні очі, що займають майже всю велику голову, і ще три очка на тім’ї.

   Для розвитку потомства бабці обов’язково потрібна вода. Тому самка відкла- дає яйця у воду або в танини водяних рослин. Личинки, що вийшли із яєць теж ведуть хижий спосіб життя. Вони ловлять личинок водяних комах, зрідка – пу- головків і мальків риб; приполюванні їм допомагає спеціальний хватальний ор- ган – маска (сильно витягнута нижня губа). Та і самі личинки бабок – харч для риб. В розвитку – перетворенні бабок – нема стадії лялечки, і личинка перед ос- таннім линянням виходить на сушу. Зараз в багатьох країнах бабок стає дедалі менше. Під  особливою загрозою бабки, личинки яких можуть житии в тільки чистих водоймах.

   Якщо уважно роздивиться бабку, то на передньому краї кінців її чотирьох крил видно темні невеликі смуги.  Ці потовщення  - зовсім не прикраси. Вони забезпечують бабці правильність польоту і стійкість тіла. Коли вчені це встано- вили, то конструктори літаків почали робити тяжчим передній край  на кінцях крил літаків. Так людина вчиться  у мудрої природи.

   На земній кулі більше 4500 видів бабок. Важко собі уявити бабок з розмахом крил до 60 см! А такі колись існували на Землі.

   Фізкультхвилинка.

Ведмедики шуміли,

Головою так крутили.

Ось так, ось так –

Головою так крутили.

Ведмедики мед шукали,

Дружно дерево гойдали.

Ось так, ось так –

Дружно дерево гойдали.

Вперевалочку ходили,

Із ставочка воду пили.

А тоді вони стрибали,

Вгору лапи піднімали.

Ось так, ось так-

Вгору лапи піднімали.

 

                                                             5

Группа «Риби».

   - Які риби самі  старовинні на Землі?

   Акули з’явились 400 млн. років тому і населяли всі моря і океани. Зараз на планеті проживає близько 350 видів акул. Не всі акули й досі відомі науці. Лю- ди вважають акул кровожерливими і дуже небезпечними тваринами. Деякі аку- ли дійсно нападають на людей: голуба, тигрова, акула-молот, пісчана, біла.

   Жителі побережжя трьох океанів – Атлантичного, Індійського і Тихого – вва- жають білу акулу найнебезпечнішою, найжорстокішою, найсильнішою і най- більшою із всіх акул, що нападають на людей. Її називають «біла смерть». По розмірах вона займає третє місце в акулячому племені і досягає вдовжину 7-8 м, а іноді 12 м. у такої акули здоровенна паща.

   Зуби в акул великі, зазубрені покраях і дуже гострі. Вони розміщені в 5, а вдеяких видів – в 7 рядів. Якщо акула, розгризаючи тверду мушлю морського равлика, зломає зуб, замість зломаного в неї виростає новий. Ще раз зломає –

знову виростає. І так – 6 разів протягом життя.

    Коли холодно, акули взагалі нічого не їдять – вони вміють запасати їжу на прозапас. У акули є спеціальний мішок, на кшталт запасного шлунка. Де їжа може знаходитися  до 10-20 днів, навіть місяць, і не псується.

   Невелика, безпечна для людини колюча акула-катран водиться в Чорному, Ба- ренцовому і Білому морях. В довжину вона досягає 2м. Живе зграями, їстівна.

   Серед хрящових риб немало рідкісних видів, які можуть зникнуть з лиця Зем- лі.

Группа «Земноводні».

- Чиї весняні «хори» відомі всім?

   Жаби – хордові тварини, що відносяться до класу земноводних, або амфібій, тобто таких, що пристосувались до життя у воді і на суші.

   Земноводні – перші хордові, що з’явилися  на суші приблизно 320 мільйонів років тому. Крім легеневого дихання у багатьох дорослих амібій виникло ще й шкірне дихання. Ці тварини ніколи не п’ють, а водообмін в їхньому організмі проходить через шкіру. Майже всі земноводні – гарні плавці. Тритони, як риби, використовують для руху хвіст, у жаб виникли і розвинулись кінцівки, причому пальці зв'язані плавальними перепонками.

   Земноводні живуть майже у всіх областях земної кулі, крім полярних(через холод) і пустель (через відсутність води). За підрахунками вчених, на нашій планеті проживає 2100 їх видів.

   Люди ображають жаб. За кожну погублену жабу природа може зажадати роз- рахунку. Хоч би такого: одна трав’яна жаба за добу з’їдає до 700 комах та ін- ших істот, які можуть приносити шкоду людині. Більшість амфібій ведуть ніч- ний спосіб життя і тому поїдають комах, недоступних для птахів, більшість яких харчується в нічний час. Уявімо собі ланцюг живлення: комарі – жаби- ле-

леки. А якщо зникнуть жаби? Ой. Як швидко почнуть розмножуатися комарі! А лелеки? Їх становитиме все менше і менше. Ні, ланцюжки живлення не можна розривати. Одна обробка лісів ядохімікатами знижує чисельність жаб, тритонів і ящірок  в 2-3 рази. Осушування боліт помітно скорочує число видів і особливо земноводних. Дуже багато жаб гине на дорогах під колесамиавтомобілей. Тому земноводні потребують нашої особливої турботи.

                                                           6

  Група «Плазуни».

- Перші древні плазуни (рептилії), схожі на наших черепах, з’явились 250 млн. років тому. Всього на Землі їх проживає близько 6 тис. видів. Здається, що це багато. Та насправді сучасні рептилії – це лише маленька частинка величезного царства древніх ящерів, що населяли Землю в далекі часи.

   Всі плазуни, навіть ті, що живуть у воді (крокодили, морські змії і черепахи), розмножуються на суші. Свої яйця вони заривають в землю або в пісок. Деякі ящірки відкладають свої яйця в тріщини скель або під кору дерев. Крокодили відкладають їх в грунт або в гнізда із сухого листя чи трави. У яєць плазунів міцні оболонки: м’які, еластичні – у змій, вапнякові – у черепах і крокодилів.

   Серед плазунів є рослиноїдні, комахоїдні, рибоїдні і хижаки. Більшість ящі- рок і деякі змії (наприклад, гадюка степова) харчуються комахами. Звичайні ящірки  поїдають також павукоподібних і молюсків. Найбільші ящірки – вара- ни – крім комах ловлять птахів і гризунів. Звичайний вуж ловить земноводних; водяний вуж і морські черепахи – риб; полози, гадюки, ефа – миловидних гри- зунів; стріла-змія – ящірок. Великі удави нападають і на таких тварин, як мавпи та дрібні копитні. Неядовиті змії ковтають здобич живою(наприклад, вужі – жаб) або ж спочатку душать її, обвиваючись кільцями навколо тіла. Ядовиті змії спершу вбивають жертву, кидаючись на неї і впиваючись в неї ядовитими зубами, апотім ковтають цілком. Майже всі сухопутні черепахи відносяться до рослиноїдних.

4.Гра «Відгадай мою загадку».

Групи  по черзі загадують одні одним загадки.

 1) Хто це землю вигортає,

     Мов купини навертає?

     То підземний хід

     Риє, риє …(кріт).

 

 2) Хто це сіру і липку

     Ловчу сітку тче в кутку?

     Як на неї мушка сяде –

     Враз прилипне. Жити б рада,

     Та вже доленька така:

      Їй не вилізти з сачка. (Павук).

 

 3) У зеленому жакеті галасує в очереті,

      Хоч і плавати мастак,

      А не риба і не рак. (Жаба).

 

 4) Ні рак, ні риба, ні звір, ні птиця,

     Голос тоненький, а ніс довгенький;

     Хто його вб’є, той свою кров проллє. (Комар).

 

5)У воді вона живе, немає дзьоба, а клює. (Риба).

 

6)Як зима – вона на гілці,

                                                         7

   І співа, мов на сопілці…

  Жовті груди, чорні крила,

  Кусень сала сама з'їла. (Синичка).

 

 7) Що за тварина

     Має голову і ріжки,

     Повільно так  повзе,

     На собі свій дім везе? (Равлик).

 

 8) У червоного малятки

      На спині краплинки-цятки:

      Чорні вуса, голова,

      Любить лагідні слова. (Сонечко).

 

 9) Трикутником плавник

      Океани бороздить.

      Рот від злості розчахнула

      Риба хижа ця…(акула).

 

10) Маленький хлопчик

      У сірій свитині

      По дворах стрибає,

      Крихти збирає. (Горобець).

 

11)Не олень, хоча й рогатий,

     В нього роги, як лопати,

     Хто ж це ? здогадався хтось?

     Це великий, дужий … (лось).

 

12)В’ється стрічка невеличка,

     Де пісочок, де травичка.

     Ви її не зачіпайте,

     Стороною обминайте. (Змія).

 

13)По травичці, по землі

     Коні бігають малі.

     Іподромом для них луг,

     Не поставиш їх у плуг. (Коники-стрибунці).

 

14)Хто хвоста залишає,

     Коли від ворога втікає? (Ящірка).

 

5. Гонка за лідером.

 - На слідах яких хижих тварин нема відпечатків кігтів? (Кішки,рисі).

- Сліпими чи зрячими народжуються зайці? (Зрячими).

- Хто може пити ногою? (Жаба).

                                                           8

- Які птахи виводять пташенят тричі за літо? (Горобці, вівсянки).

-  Пінгвін – це птах чи ні? (Птах).

- У кого щодня ростуть зуби? (У бобра, зайця).

- Який птах літає вище всіх? (Орел).

- Хто спить вниз головою? (Кажан).

- Чим стрекоче цвіркун? (Ногою об крило).

- Що стається з бджолою після того, як вона когось ужалить? (Помирає).

- Яка пташка підкидає яйця в чужі гнізда? (Зозуля).

- Хто біжить, виставляючи вперед задні ноги? (Заєць).

- Яка пташка в світі найбільша? (Страус).

- Коли їжак не колеться? (Коли він тільки що народився).

- В якої тварини найгучніший голос? (В крокодила).

- Де в цвіркуна вухо? (На нозі).

- Який птах літає хвостом вперед? (Колібрі).

- Скільки ніг у павука? (Вісім).

- Чи закривають риби очі коли сплять? ( Ні, у них немає повік).

- Що губить лось кожної зими? (Роги).

- Яка пташка виводить пташенят взимку?(Шишкар).

- У кого найчутливіший ніс? ( У метелика).

- Яка риба в’є гніздо? (Колючка).

- Яка комаха має чин морського офіцера? (Метелик-адмірал).

- Яку корву доять мурахи? (Тлю-коровку).

- Скільки крил у жука? ( Чотири).

- Хто охороняє лісову галявину від шкідливих мух? (Бабка).

- Найчистоплотніша тварина? (Борсук).

- Яка тварина майже увесь час проводить під землею? (Кріт).

- Яку ящірку називають сухопутним крокодилом?(Варана).

- Яка тварина пустелі живее до 100 років? (Черепаха0.

- як саламандра рятується, коли потрапляє в огонь? (Виділяє слизь, яка не го- рить, і втікає).

- Яка тварина не боїться укусів грімучої змії? (Свиня).

- Як змія ловить здобич в цілковитій темряві? ( Реагує на тепло).

 

6. Читання та обговорення вірша.

   ЛИСТ ДО ЛЮДИНИ ВІД РОСЛИН ТА ТВАРИН.

                             Людино! Розумна істото!

                             До тебе звертаємось ми,

                             Ми просим в тебе допомоги!

                             Будь ласка, ти нас захисти!

                             Хай будуть внас цілі дерева,

                             Рослини, тварини, пташки!

                             Будь ласка, ти нас захисти!

                             Людино! Людино! Людино!

                             Ми просимо: нас збережи!

                             Нехай твої діти і внуки

                             Побачать не навпаки –

                                                               9

                             Землі пророслі і луки,

                             Озера глибокі, річки.

                             Бо ти – вінець природи,

                             Вінець Розуму й Краси!

 

ІІІ. Рефлексія.

   Групи оцінюють роботу кожного учасника. Учитель оцінює роботу груп вці- лому. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
25 листопада 2019
Переглядів
1414
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку