Урок-проєкт: «Заповіді щастя» (за повістю Чарльза Діккенса
«Різдвяна пісня в прозі».
Учбовий предмет: зарубіжна література
Класс: 6
Тип проєкту: творчий
Проблема: необхідність виховання в підростаючого покоління справжніх рис українського народу: людяністі, милосердя, вміння пробачати, любити свою родину та оточуючих.
Мета
навчальна: донести до учнів суть гуманістичних ідеалів Чарльза Діккенса; спонукати замислитись над проблемами людського буття; сприяти залученню учнів до багатства світової культури;
виховна: виховувати людяність, доброту, милосердя, уміння співчувати; повагу до близьких та рідних; толерантне ставлення до оточуючих;
розвивальна: розвивати самостійність мислення, творчі можливості, здатність до самореалізації, уміння аргументувати думки
Продукт – плакат «Заповіді щастя. Що я дізнався про Різдво з повісті Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»
Етапи роботи над проєктом:
1 етап: підготовчий. Мотивація діяльності учнів, визначення теми, проблеми, мети проєкту.
2 етап: організаційний. Формування груп, обґрунтування методів дослідження,розроблення плану діяльності, визначення літератури.
3 етап: дослідницький. Пошук та добір уривків з твору про відношення до Різдва Скруджа та родини Кречитів; підбір ілюстрацій до твору, створення власних малюнків; обробка і аналіз отриманих результатів; підготовка висновків.
4 етап. Підсумок проєкту. Оформлення результатів. Підготовка до презентації. Захист проектів. Аналіз успіхів і невдач (учні аналізують, дають оцінку, визначають досягнення та недоліки роботи, слово учителя, оцінка загальна за весь проект та індивідуальна за кожну роботу)
Епіграф: «… цей день найкращий в цілому році; добрий, веселий, ласкавий, привітний день! Єдиний з усіх довгих днів, коли всі вузькі серця ширшають, єдиний день, коли всіх бідніших людей вважають за своїх товаришів у житті, а не створіннями іншої породи… воно мені дало добро і буде ще його давати; я славлю його…» Ч.Діккенс
Свята люблять усі. Адже це можливість відпочити, отримати подарунки, відвідати близьких людей, друзів…Наближається одне з найпрекрасніших свят – свято Різдва. Чому цей день такий жаданий? Що означає Різдво в житті людини? За відповідями на ці та інші запитання звернемося до англійського письменника ХІХ століття Чарльза Діккенса.
– Що ви знаєте про Різдво?
– Як святкують у нас на Україні свято?
– Як святкують Різдво в інших країнах?
– Як святкують Різдво в Англії? Перенесімось на крилах фантазії у засніжену Англію.
План діяльності
Економіст Сміт, член робочого дня на заводах і фабриках. Він повідомив про нелюдські умови праці комісії з питань дитячої праці, попросив Діккенса як письменника, який користувався всенародною повагою та популярністю, виступити в пресі з підтримкою проведення закону про обмеження робітників, зокрема факти експлуатації дітей. Але він вирішив виступити проти експлуатації не як Учений публіцист, а як письменник. Так були написані «Різдвяні повісті», серед них і «Різдвяна пісня у прозі» – повість про переродження людини, яка понад усе цінувала дзвін монет.
«Різдвяні оповідання» задумані Діккенсом як соціальна проповідь в цікавій художній формі. Він звертався як до бідних, так і до багатих із закликом морального вдосконалення багатих і покращення долі бідних. У цьому і полягає гуманістичний зміст твору, його висока людяність.
Гуманізм – від слова гуманус, тобто земний, людський; це любов і співчуття до людини, доброта та милосердя.
Милосердя —добре, співчутливе ставлення до кого-небудь. Діяльне прагнення допомогти кожному, хто має в цьому потребу. Це є втіленням високої любові до ближніх. У християнському віровченні обов'язком кожної людини визначено такі милосердні вчинки: голодного нагодувати, спраглого напоїти, голого одягнути, недужого відвідати, померлого поховати.
Робота з текстом твору.
Родина Кретчитів
«– Це радісний час – дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні у всьому календарі, коли люди, наче за мовчазною згодою, вільно розкривають один перед одним свої серця і бачать у своїх ближніх, – навіть у незаможних і знедолених, – таких же людей, як і вони самі, що бредуть однією з ними дорогою до могили, а не якихось істот іншої породи, яким личить йти інакшим шляхом. А тому, дядечку, хоча це й правда, що на Різдво у мене ще жодного разу не додалося ні єдиної монетки в кишені, я все одно вірю, що воно приносить мені добро і буде приносити добро. Тож хай живе Різдво!»(слова племінника Скруджа)
Скрудж на початку повісті
«– Веселого Різдва! Та йди ти зі своїм Різдвом! Для таких, як ти, Різдво означає, що настав час сплачувати рахунки, а грошей катма. Час підбивати річний баланс, а в тебе з місяця в місяць жодних прибутків, самі збитки, і хоча віку твого прибуло, та до капіталу не додалося жодного пенні. Якби на це була моя воля, – обурено продовжував Скрудж, – я б кожного дурня, який бігає і кричить: «Веселого Різдва!» – зварив би живцем разом із начинкою для святкового пудинґа і в могилу йому увігнав кілок із гостролисту.»
Різдво для багатьох людей в світі є символом радості, щастя, надії, але не для Скруджа. Для нього це лише безцільно витрачений час, який позбавляє Скруджа прибутку. Він не розуміє людей, які веселяться і марно витрачають гроші на пожертви та подарунки.
Скрудж після зустрічі з привидами
«– Сам не знаю, що зі мною діється! – закричав він, плачучи й сміючись, коли панчоха Лаокооном оповилися круж нього. – Мені так легко, наче я пір’їнка, так радісно, наче я ангел, так весело, наче я школяр! А голова йде обертом, як у п’яного! Вітаю з Різдвом усіх, усіх! Із Новим роком весь світ! Ура! Ура! Ура!»
«...— Я шануватиму в своєму серці Різдво і думатиму про нього цілий рік.!Я спокутую минуле теперішнім і майбутнім. Усі три Духи будуть завжди зі мною. Я не забуду їхньої науки . ... Він так палав бажанням швидше здійснити свої добрі наміри, був такий схвильований, що голос виходив уривчастий, хрипкий і не слухався його...»
Лише після переродження Різдво наповнює серце Скруджа радістю, милосердям та добротою.
1. Родина Кретчитів .
-Чи вважав себе Боб Кретчит щасливим?
-Завдяки чому?
-В чому секрет щастя родини Кретчитів?
2. Скрудж на початку повісті. Ланцюжок помилок, що привели до деградації
- Який Скрудж на початку повісті?
- Чи виглядає він щасливим?
- Що найголовніше для нього?
- Чи принесли вони йому щастя?
- Які ланцюги сковав він собі за життя?
- Як він ставився до оточуючих?
- Чи були у нього кохана, друзі?
- Як він почуває себе?
3. «Скрудж в кінці повісті». Переродження Скруджа – шлях до щастя
- Чи відчув він себе нарешті щасливим?
- Коли це сталося?
- З яким благанням звертається Скрудж до Духа Майбутніх Свят ?
- Завдяки чому Скрудж зміг стати щасливим?
- Чи дотримався свого слова Скрудж?
- Складіть список добрих справ Скруджа.
- З чого складається його шлях до щастя?
-Завдяки чому відбулося переродження Скруджа?
- Чи кожна людина може змінитися?
- Що для цього потрібно? (Власне бажання)
Створення плакату «Заповіді щастя».