Тема: Викриття пристосуванства, пiдлабузництва в оповiданні А.П.Чехова «Хамелеон». Роль художньої деталi. Символiчність назви. 6 клас
Цілі:
навчальні: зацiкавити учнів аналізом оповiдання А.П.Чехова;
навчити висловлювати особисте ставлення до проблем,порушених в оповіданні:
розвивальні:
розвивати увагу, логiчне мислення, вміння наводити приклади висміювання в творі негативних рис характеру людини; аналізувати та порівнювати лiтературні образи; працювати над розвитком творчої уваги,асоціативного мислення;
виховні: виховувати в учневi зацiкавленiсть творчiстю А.П.Чехова;мати власну позицію щодо людських вад,сприяти самоствердженню учнів,виробленню в них моральних якостей.
Форми організації навчання:групові,індивідуальні.
Тип уроку: урок засвоєння знань,умінь,навичок.
Прийоми інтерактивних технологій: дослідницька робота,презентація,інтерактивні вправи,прийоми асоціювання.
Обладнання: підручник ,,Cвітова література для 6 класу” (за редакцiєю Є. Волощук), оповідання А.П.Чехова «Хамелеон», картки - смайлики, пам’ятки, мультимедійна презентацiя, вiдеофрагмент «Виразне читання оповідання А.П.Чехова «Хамелеон» у виконанні І. Ільїнського (з елементами відеодемонстрації уривків з художнього фiльму «Хамелеон»)» комп’ютер, проектор, вірш
Теорія лiтератури:оповiдання,художня деталь, композиція, гумор, сатира.
В человеке должно быть всё прекрасно:
И лицо, и одежда, и душа, и мысли
А.П.Чехов
Плохо, когда меняются люди
А.П.Чехов
Хiд уроку
Привiтання.
Слово вчителя:
Сідайте тихенько на місця свої!
II. Мотивацiя навчальної діяльності
Учитель: - Діти,зверніть увагу на епiграфи до уроку. Як ви гадаєте, чому я обрала саме такі?
Слайд №1 “ Портрет А.П.Чехова”
Учитель:
-Як ви вважаєте, діти,чому автор на портреті такий сумний?
-Як саме можуть змінитися люди?
-Якби людина змінювалася лише в позитивному напрямку,чи сумував би письменник?
Приблизні вiдповідi:
(Чехов привертає нашу увагу до тих людей, змінами яких він незадоволений)
III. Оголошення теми,мети та завдань.
Учитель:
-Маю надiю, що ви будете працювати під час уроку на високому рівні. Записуємо тему.
Слайд №2 “Тема уроку”
Учитель:
- Тепер, дiти, давайте разом сформулюємо мету нашого уроку. Як ви думаєте, що ми повинні сьогодні для себе з’ясувати?
(Що таке пiдлабузництво,чиношанування)
- Якими засобами Чехов висловлює це ?
- Чи знадобляться знання, отримані сьогодні на уроці,вам у житті? Спробуймо знайти відповіді на ці запитання. Побажаю вам натхненної успішної співпраці!
IV. Актуалізація опорних знань.
Перевірка домашнього завдання.
а)Експрес-опитування за біографiєю А.П.Чехова.
Закiнчiть речення:
1. А.П.Чехов народився (в місті Таганрозі (Росія) 29 сiчня 1860 року).
2. Перші твори написав (під час навчання в гімназії).
3. Перші оповiдання видавав під псевдонімом (Антоша Чехонте).
4. Через хворобу Чехов деякий час жив (у Криму,в Ялті).
5. Які оповідання письменника вам відомі?
6.Скільки років минуло від для народження Чехова?
До вашої уваги презентація за біографією А.П.Чехова (Презентація, самостійно підготовлена двома учнями)
V. Застосування знань з теорії літератури.
Учитель : -А.П.Чехов вiдомий як майстер короткого оповідання. З деякими з них ви знайомі.
Слайд №3 «Оповідання А.П.Чехова» (назви творів)
Учитель: - Що означає сам термін оповідання?
Слайд № 4. «Оповідання»
(Після відповіді учнів)
Учитель : - Чи відомо вам значення слова композиція?Визначте її елементи.
Слайд №5 «Композиція літературного твору».
Учитель : - Зачитайте план до прочитаного оповідання, складений вами вдома.
VI. Фiзкультхвилинка.
Хамелеон-така тваринка.
Що змінюється щохвилинки.
Ми дуже різні теж буваєм,
Покажем, як усi стрибаєм,
При зустрічі « Hello» махаєм,
У гостi просимо руками,
І танцюєм каблучками!
Ми сонцю й миру як радiєм?
Образить іншого не смiєм!
Даруймо посмiшку всім, діти,
Бо ми є України квіти!
VII. Робота з текстом
Поділ класу на групи
Завдання
Дати відповіді на запитання вчителя, підтверджуючи свої слова прикладами з тексту.
Евристична бесіда
1.Де вiдбувається дія оповідання?
2.Назвіть головних персонажів .
3.Яка пригода сталася на площі?
4.Чи сміялися ви,коли читали твір?
5.Що саме викликало сміх?
6.Якими засобами комiчного користувався автор? Що вам відомо про засоби комічного?
Слайди №6,7 «Засоби комічного»
7.Чому оповiдання має таку назву ?
Слайди№8-10 «Значення слова «хамелеон»(пряме та переносне)
VIII. Перегляд вiдеофрагменту ( «Виразне читання оповiдання А.П.Чехова «Хамелеон» у виконанні І.Ільїнського (з елементами відеодемонстрації уривків з художнього фільму «Хамелеон»)») .
IX. Інсценiзація учнями початку твору.
X. Виразне читання уривка з тексту.
XІ. Дослідницька робота
Завдання:
Дослідити особливостi поведінки героїв твору .
Поділ класу на групи:
I група - досліджує образ натовпу
II група - образ Очумєлова
III група - образ Хрюкіна
IV група - образ собаки
Орієнтовний результат дослідження: усі герої твору, окрім образу собаки - «хамелеони».
Слайд №11 « Прізвища, що говорять»
XIІ. Індивiдуальне завдання .
Прийом «Валiза», Гроно «Очумєлов» (З даного ряду слів треба вибрати потрібні іменники та прикметники для характеристики Очумєлова (доброзичливий,грубий,нерозумний,щирий,ввiчливий,правдивий,пiдлабузник,«хамелеон»,відкритий,чиношанувальник)
Слайд № 12 « Поведінка Очумєлова»
Проблемне запитання:
-Хто з героїв оповідання поводить себе так,як Очумєлов? Якої характеристики вони заслуговують?
XIIІ.Робота з поняттям художня деталь
Учитель:
Приклади з тексту: аґрус, вузол,палець Хрюкіна, голос із натовпу та ін.
Учитель:
Слайд № 14 « Антитеза»
Учні приводять приклади антитези з твору.
XIV. Підбиття пiдсумкiв уроку
Слово вчителя.
Отже, за допомогою антитези, художньої деталі, засобам комічного письменник зумів стисло, але так майстерно передати зміст оповiдання, досконало характеризуючи образи, підводячи читачів до провідної думки твору. Сформулюйте її (визначення iдеї).
(Засудження чиношанування, пристосуванства, пiдлабузництва)
Слайд № 14 « Ідея твору»
Учитель:
Слайд № 15 « Сенкан»
Приклад :
Чехов
Інтелiгентний, працьовитий, талановитий,
Повчає, творить, плекає.
Лікує словами людськi душi.
Генiй.
Робота над розвитком творчого мислення
« Словесне малювання»
Завдання. Відтворити літературні образи образами-символами.
Пофантазуйте,помiркуйте,кого можуть нагадати герої Чехова, якби вони були:
Одночасно дається завдання художникам намалювати ілюстрації до твору.
Слайд №16 « Образи-символи»
Слово вчителя:
Рефлексія
Інтерактивна вправа « Мікрофон»
Закінчіть речення:
1.Я вiдкрив (ла) найважливіші істини…
2.Я зрозумів(ла),що…
3.Я дізнався(лась), що…
4.Я відчув…
5.Я здивувався…
Очікуванi відповіді:
«Не можна втрачати гідність за будь – яких обставин,треба залишатися людиною достойною…Чехов сподiвався i вірив у людей, своїми творами намагався змінити їхню рабську психологію,був впевнений,що так i буде. Він вірив у перемогу найкращих людських цінностей».
- Діти, чи вiдомо вам, що А.П.Чехов був автором свого «морального кодексу честі»?Познайомтеся з ним.
Учитель зачитує кодекс Чехова:
Виховані люди відповідають таким вимогам:
1.Вони поважають кожну людину як особистість i тому ввічливі,поступливi,доброзичливi.
2.Вони співчувають іншим.
3.Вони поважають iнших людей,завжди віддають борги.
4.Вони стримані в спілкуванні,не здатні говорити неправду.
5.Вони не принижують себе, щоб iнші їм співчували.
6.Вони поважають те,що дала їм природа(талант).
7.Вони виховують у собі внутрішню красу.
Щоб бути вихованим, треба багато працювати, читати, пізнавати світ.
Розвиток образного мислення
Прийом «Дерево сумління»
Завдання. Дітям треба «одягти» намальоване на дошці дерево листячком,на яке вписані найкращі побажання миру,злагоди, добра, щастя…
Слово вчителя:
Оцінювання.
XІV. Домашнє завдання.
Слайд № 17 « Домашнє завдання»
1.Прочитати оповiдання А.П.Чехова «Товстий i тонкий», знайти художні деталі.
2.Завдання на вибір:
а)написати листа вдячності до Чехова;
б)дати письмову відповідь на запитання: «У чому небезпечність хамелеонства?»
в)написати твір-мініатюру «Чи актуальні сьогодні проблеми, висвітлені автором «Хамелеона»?
Учитель:
Покажiть це мені (підіймають картку - смайлик)
1