Конспект компетентнісно орієнтованого уроку з інтегрованого курсу «Я досліджую світ»,
3 клас за підручником І. Жаркової Тема. Професії, пов’язані з діяльністю людини в природі.
Мета:
формування предметних компетентностей:
- формувати інтерес до професійної діяльності людини в природі;
- розширити знання дітей про професії типу «людина-природа», відповідні трудові дії та вміння, знаряддя праці, матеріали, спеціальний одяг.
- сприяти первинній професійній орієнтації дітей, формувати їхню готовність до творчої самореалізації;
- розуміти цінність природи для життя людей.
Розвивати цікавість, емоційність, пізнавальну активність, розумові здібності учнів, креативний погляд на навколишнє середовище.
Виховувати соціально активну особистість, яка розуміє зв'язок людини з природою, вміє критично мислити, прагнення жити в гармонії з природою.
Ключові компетенції:
спілкування державною мовою:
- використання рідної мови в різних комунікативних ситуаціях, а саме у діалозі, під час роботи в групі; спілкування іноземними мовами:
- уміння розуміти висловлене іноземною мовою; математична:
- виявлення простих математичних залежностей в навколишньому світі; природознавча:
- здатність учня розв’язувати доступні соціально і особистісно значущі практичні та пізнавальні проблемні задачі, пов’язані з реальними об’єктами природи у сфері відносин
«людина — природа»; соціальна і громадянська:
- вміти виконувати доручення, співпрацювати в групі;
- презентувати власну думку й уважно ставитись до поглядів інших; - уміння виступати публічно, проявляти ініціативу; - бережливе ставлення до природи. інформаційно – комунікативна:
- формувати медіаграмість учнів, зокрема, уміння працювати ментальною картою; вміння навчатися впродовж життя:
- через опанування умінь і навичок, необхідних для подальшого навчання;
- проявляти зацікавленість у освітньому процесі, докладати вольових зусиль;
- розраховувати час на виконання роботи;
- вироблення вмінь практично і творчо застосовувати здобуті знання; загальнокультурна:
- дотримуватись норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватись;
- залучення до мистецької творчості (образотворче) шляхом розкриття і розвитку природних здібностей, творчого вираження особистості; підприємливість та фінансова грамотність:
- вміння організовувати свою діяльність для досягнення цілей; екологічна грамотність і здорове життя:
через формування уміння раціонально використовувати природні багатства та бережливе ставлення до них.
Тип уроку: урок формування нових умінь і навичок.
Основні терміни: професія, агрономи, ветеринари, лісничі, геологи, метеорологи, синоптики, флористи, мікробіологи.
Предмети, які інтегруються: природнича, громадянська, математична, іноземна, мовнолітературна, здоров`язбережувальна, мистецька галузі.
Обладнання уроку: смайли за відповіді ( зелені – відповідь правильна, повна, чітка, змістовна; жовті – відповідь неточна, часткова, червоні – відповідь у кредит); ментальні карти, презентація до уроку, пазли на яких зображені професії).
1.Організаційний момент.
(Учні сидять по групах. Таких груп 6. Назви груп: червоні, жовті, зелені, оранжеві, сині, фіолетові.)
- Діти, як вам зручніше і цікавіше сидіти окремо, в парі, чи групі? - Чому? - Працюючи в групах, як потрібно працювати, щоб робота мала результат?
(Повторення правил в групі.)
Ваші відповіді будуть оцінені кольоровими смайлами.
Вправа «Синоптик».
- Прошу розповісти чергового учня, синоптика, який сьогодні стан погоди.
(Учень характеризує стан погоди за планом.)
- Погода сприятлива, отож усім бажаю гарного настрою.
2.Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
Бесіда.
- Що спільного між людиною і природою?
- Так, людина – частина живої природи, яка живе серед природи і бере з неї все необхідне для життя.
- Наведіть приклади, що саме бере від природи людина? (Повітря, воду, продукти харчування, одяг, корисні копалини, ліки) - Отже, наша життя тісно пов’язане із природою.
- Сьогодні ми продовжимо пізнавати і досліджувати як ще наше життя пов’язане із природою.
- Урок ми розпочнемо із сценки, які підготували учні. Ви уважно послухайте і озвучте тему уроку.
Сценка
- Друзі, ви вирішили, ким станете в майбутньому?
- Я космонавтом хочу стати, щоб потім до зірок літати.
- А я мрію стати художником. Друзі говорять, що я дуже гарно малюю.
- А я ще не визначився, ким хочу стати. В нашій країні дуже багато професій і всі такі важливі і необхідні в нашому житті. - Як ви думаєте, про що ми будемо говорити?
- Так, професій є дуже багато, але ми будемо говорити про ті, які пов’язані з діяльністю людини в природі.
- Сьогодні на урок ви підготували дуже гарні малюнки на тему «Ким мрію стати або яка професія мені подобається». Молодці! Ці малюнки ми покладемо у ваші Портфоліо. Проблемне запитання:
- Чи серед цих професій ті, які пов’язані з діяльністю людини в природі ми з’ясуємо згодом?
Ви повинні знати: - що таке професія;
- назви професій, які пов’язані з діяльністю людини в природі.
Вміти:
- називати професію і діяльність людини.
3. Засвоєння нових знань
Відгадування ребуса.
- Давайте з’ясуємо, що таке професія? Допоможе нам ребус.
- Так, це діяльність.
- Щоб володіти будь-якою професією, що для цього потрібно мати?
(Знання, вміння і навички).
Висновок. Отже, професія - це діяльність, яка потребує знання, вміння і навички.
- Уявіть, в образі людини ми візьмемо ось такого чоловічка, який також ще не знає ким стане як і багато з вас. І познайомимо його з різними професіями, які пов’язані з діяльністю людини в природі.
- Ви готові мені допомагати?
Робота в групах.
Завдання для груп
Кожна група отримує пазли. Вам потрібно скласти картинку і визначити, що це за професія , а також підготувати коротеньку розповідь про діяльність людини цієї професії.
Помічником вашим буде матеріал у підручнику с. 32-33. Час до 5 хвилин.
Перевірка завдання.
- Прошу спочатку переглянути відео і назвати професію про яку згадала ведуча новин. https://www.youtube.com/watch?v=aE4h-cnKioI
(Відео)
- Про яку професію згадано? (Синоптики.) - Ця професія для вас знайома?
- Чим займаються синоптики?
- Як ви думаєте, чи важливо людині передбачити погоду? - Чому?
Узагальнення. Від погоди залежить життя людини, її діяльність і здоров’я.
- Але переш ніж скласти прогноз, потрібно мати дані погоди?
- Що це за професія?
(Метеорологи).
- Чим займаютьсяметеорологи? - Прошу команду познайомити присутніх з цією професією за
схемою «Професія – діяльність»
- А зараз я пропоную вам трішки відпочити і розв’язати задачки на кмітливість.
Гра «Цікаві задачки»
1. Термометр показує три градуси морозу. Скільки градусів морозу покажуть два таких термометри? (Три).
2. О 14 годині у Бердичеві йшов дощ. Чи буде сонячна погода у Бердичеві через десять годин? (Буде ніч).
- Увага на слайд.
- Що зображено? (Корисні копалини)
- Яка професія пов’язана з корисними копалинами?
(Професія геологів)
- Чим займаютьсягеологи? Прошу представити цю професію.
Цікаве завдання від геолога.
- Геолог пропонує вам відгадати корисну копалину за описом. Грію взимку я будови, з мене паливо чудове, я потрібний для тепла, з мене зроблені, до речі, і такі корисні речі, як пластмаси, гума, фарба, ліки, спирт, бензин, смола. Чи впізнали ви мене? Це… (вугілля кам’яне).
- Що зображено на слайді? (ліс) - Яка професія пов’язана з лісом?
(Лісника)
- Охарактеризуйте діяльність лісника? - Лісник пропонує відгадати два слова:
З ―И‖ — пташки ми жовтогруді, ―У‖ смакуєм добре людям. (метаграма синиці – суниці)
- Що зображено на слайді? (культурні рослини)
- Що це за професія діяльність людини пов’язана з культурними рослинами? (Агронома) - Охарактеризуйте діяльність агронома?
- А зараз послухайте загадку -жарт від
агронома. Дерево ламає,
Хвилі здіймає,
З К поєднати – Буде в полі зростати. (Буря – буряк)
багатьох із вас ці квіти є вдома. (Орхідеї – 90 днів)
- Як одним словом назвати, те що ви бачите? (Свійські тварини)
- Яка професія пов’язана з тваринами? (Ветеринара) - Чим займаються ветеринари?
- Цікаве завдання вам від ветеринара.
- Відгадайте за малюнками, чиї сліди?
- Прочитайте хором назви професій, які ви презентували для нашого чоловічка.
- А зараз послухаємо як звучать ці професії на англійській мові. (Підготовлений учень називає.)
agronomist florist veterinarian
- Що об’єднує ці професії?
- Яка з цих професій для вас була знайома, а про яку ви вперше дізналися?
4. Осмислення нових знань у процесі практичної діяльності.
Робота в групі.
- У кожного з вас на парті Інтелект карта. Вам потрібно вписати назви професій.
- Перевіримо, які професії ви записали.
- Уважно розгляньте Інтелект карту.
- Як одним словом назвати: нежива природа, корисні копалини, рослини, тварини?
(Природа).
- Чи існує взаємозв’язок між природою і професією людини.
- Як виникають професії групи «людина – природа»? Узагальнення. Внаслідок дослідження і освоєння тіл природи.
Гра «Скринька запитань».
- Кожна команда витягує запитання, за яким потрібно відгадати професію, пов’язану з діяльністю людини в природі.
- Чия професія найзеленіша? ( Лісника)
- Чия професія найкольоровіша? (Флориста)
- Чиї це інструменти: молоток – кирка, лопата, зубило. (Геолога)
- Чиї це інструменти: голка, шприц, зеленка. (Ветеринара)
- Чиї це інструменти: вага, мікроскоп, вологомір, термометр, лопата. (Агронома)
- Чиї це інструменти: термометр, барометр, флюгер, опадомір. (Метеоролога)
- Чиї це інструменти: мікроскоп, пробірки, голки, пінцети, ножиці, штатив для пробірок.
(Мікробіолог)
- Ця професія в наш час дуже актуальна і важлива, у зв’язку з поширенням коронавірусу.
- Вам буде завдання домашнє завдання підготувати повідомлення про цю професію. (Мікробіолог займається розпізнаванням, спостереженням, розведенням та дослідженням мікроорганізмів: бактерій, вірусів.
5. Підсумок. Рефлексія.
- Що з уроку ви взяли нового, як наше життя ще пов’язане з природою?
( Внаслідок діяльності людини в природі, з’являються нові професії).
- Подивіться на ваші малюнки «Ким ви мрієте стати».
- Чи серед цих професій ті, які пов’язані з діяльністю людини в природі.
- Які саме?
- Я сподіваюсь, що в майбутньому хтось із вас обов’язково обере професію типу «людина – природа».
Незакінчене речення.
- Але ми завжди повинні пам’ятаймо, що людина – є частина …. (природи), яку потрібно …, … і … багатства.
( пізнавати, берегти і примножувати)
6. Домашнє завдання.
Виписати з тексту назви професій с. 32-33.
На вибір.
1.Зайти на сайт «Синоптик» і подивитися, які сюрпризи нам готує погода на наступний тиждень.
2.Підготувати зимовий прогноз літа, тобто прикмети (3-4)
3.Підготувати повідомлення про одну із професій, пов’язану з діяльністю людини в природі. 4. Підготувати повідомлення про професію мікробіолог.