Урок "Прості енергетичні рішення щодо запобігання змін клімату"

Про матеріал
Матеріал до факультативного заняття "Прості енергетичні рішення щодо запобігання змін клімату."Учням даються певні завдання взяти участь у космічній подорожі( необхідно було завдання дати на попередньому уроці), ретельно підготуватись до неї. Їм запропоновані нижче конкретні кроки з оптимізації витрат енергії у повсякденному житті. Учні знайомляться з переліком таких дій та визначають , що саме вони можуть означати: • Раціонально освітлюємо квартиру. • Зберігаємо енергію в побуті. • Зберігаємо електроенергію при користуванні електроприладами. • Зменшуємо витрати на опалювання. • Зберігаємо енергію під час приготування їжі. Вони визначають чому і як можна діяти в кожному з випадків, користуються інтернет-ресурсами.
Перегляд файлу

 

Міжнародного конкурсу молодіжних проектів

з енергоефективності "Енергія і середовище" 2018-2019 н.р.

 

РЕЄСТРАЦІЙНА КАРТКА

1. Назва конкурсної роботи/проекту: Урок «Прості  енергетичні рішення щодо запобігання змін клімату»

2. Номінація, за якою виконана робота (зробіть помітку у відповідному квадраті)

1А  ----- , 1Б ----- , 2А -----,  2Б-----, З-----,   4А --,  4Б -----, Спеціальні   -----

3. Прізвище, ім'я, вік автора (авторів):

____Карпів Галина Ігорівна__,35_років___________

4. Прізвище, ім'я, по батькові, посада та місце роботи керівника (для молоді):

_____ Карпів Галина Ігорівна, вчитель фізики ,Сілецька ЗШ ім. Івана Климіва -Легенди___________

5. Повна назва навчального закладу :

_ Сілецька ЗШ ім. Івана Климіва -Легенди

  1. Контактна інформація:

Поштова адреса з індексом: 80074

Країна:Україна

Вулиця

Будинок:__________кв.:

Місто\селище:м Великі Мости

Район:Сокальський

Область:Львівська

Телефон (з кодом):           факс (з кодом):_______________

Мобільний телефон:

Електронна пошта  е-mail:

7. Анотація на проект:

- актуальність проблеми: надмірне зростання виробництва і споживання енергії призводить до негативних екологічних наслідків, серед яких парниковий ефект, шкідливі викиди, зокрема кислотні дощі, локальні і глобальні зміни клімату, екологічні катастрофи тощо.

- зміст проекту: Учням даються певні завдання взяти участь у космічній подорожі( необхідно було завдання дати на попередньому уроці), ретельно підготуватись до неї. Їм  запропоновані нижче конкретні кроки з оптимізації витрат енергії у повсякденному житті. Учні знайомляться з переліком таких дій та визначають , що саме вони можуть означати:

Раціонально освітлюємо квартиру.

Зберігаємо енергію в побуті.

Зберігаємо електроенергію при користуванні електроприладами.

Зменшуємо витрати на опалювання.

Зберігаємо енергію під час приготування їжі.

Вони визначають чому і як можна діяти в кожному з випадків, користуються інтернет-ресурсами.

- отриманий чи очікуваний результат .

Учні переконуються , що 40 % енергії в побуті можна заощадити простими заходами,що не потребують матеріальних затрат. Енергію потрібно не розпорошувати, а ефективно використовувати.

8. Перелік додатків:

9. Ми погоджуємося на опублікування та використання матеріалів нашого проекту в друкованих та електронних засобах інформації проекту SРАRЕ.___так_______________________________________________________________________________

10. Дата заповнення реєстраційної картки:25.12.2018_______________________________________

П.І.Б. контактної особи ___Карпів Галина Ігорівна___________________________________________

 

 

 

 

 

Конспект уроку до факультативного заняття                              8 клас

Тема: Прості  енергетичні рішення щодо запобігання змін клімату.

 

Мета:  Розвивати уявлення учнів про те, що традиційні джерела енергії є однією із причин зміни клімату і довкілля. Привернути увагу до одного з факторів екологічної кризи – глобального потепління або „парникового ефекту”. Викликати бажання розробити  конкретні кроки з оптимізації витрат енергії у їхньому  повсякденному житті. Продовжувати формувати вміння аналізувати, порівнювати, самостійно робити висновки, працювати з літературою; виховувати екологічно спрямоване мислення, бережливе та господарське ставлення до природи; вміння працювати групами, толерантність, прагнення до збагачення знань, уміння захищати свої думки.

Тип уроку: формування нових знань, умінь і навичок .

       Методи :

1. Інформаційно – рецептивний: мовний (розповідь, бесіда , дискусія);

2.Інформаційно – пошуковий ( пошук інформації з інтернет -ресурсів );

                   3.Евристично – пошуковий (робота  в  групах  над  завданнями  відповідно  до  інструктивних  карток, побудова  проблемних  питань  та  всебічний  аналіз  об’єкту, що  вивчається ).

Обладнання. Плакати з цитатами до уроку; малюнки, фотографії, схема «Альтернативні джерела енергії», навчальний посібник «Про енергопостачання та енергозбереження для майбутнього споживача».

 

Хід уроку

 

I. Організаційний момент.

У процесі підготовки до дискусії учням було запропоновано запропоновані конкретні кроки з оптимізації витрат енергії у їхньому  повсякденному житті.  

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності (розповідь учителя)

-  Останніми роками все більше занепокоєння викликають зміни клімату Землі.  Головний їх прояв – підвищення середньої температури повітря. Протягом останніх 25 років кожного десятиліття вона підвищується на 0,19 градусів С, що відповідає прогнозам, які ґрунтуються на посиленні „парникового ефекту”. У  результаті льодовики Гренландії та Антарктиди швидко утрачають масу. Масштаби літнього танення арктичного морського льоду навіть перевершили прогнози.  Це означає що підвищення температури змінює вигляд нашої планети. Воно призводить не тільки до підняття рівня моря, але й до повеней та ураганів. Уже не викликають здивування аномалії погоди. Таким чином, проблема глобального потепління стає однією з важливих проблем виживання людства. Таким чином, проблема глобального потепління стає однією з важливих проблем виживання людства.

-  Отже, ефективне використання енергії та стан навколишнього середовища є суттєвим для сталого розвитку як на світовому рівні, так і на рівні країни. Сьогодні на занятті ми познайомимося з проблемою глобального потепління та спробуємо відшукати шляхи її розв’язання в Україні. Чи  можемо ми  щось змінити ? Як ?

 III. Актуалізація опорних знань та вмінь (Інтерактивна бесіда)

1. Що таке клімат?

2. Які гази належать до парникових?

3. Які причини викликають збільшення їх умісту в земній атмосфері?

4. Чим  небезпечне підвищення рівня океану?

5. Які ще небезпеки несуть зміни клімату?

6. Яке значення має енергія в житті людини?

7.Які проблеми з нею можуть виникнути?

IV.  Оголошення теми та завдань уроку.

Тема нашого уроку „ Прості енергетичні рішення щодо запобігання змін клімату”.  А розкрити її ми спробуємо  на цьому уроці.

 

Завдання уроку:

1. Забезпечити формування знань про те, що традиційні джерела енергії є однією із причин зміни клімату і довкілля.

2. Знайти вихід як розумно і заощадливо  використовувати електроенергію.

Учні записують у зошити дату та тему уроку.

V. Вивчення нового матеріалу

ЕНЕРГОЗБЕРЕЖЕННЯ – НАГАЛЬНА ПОТРЕБА СЬОГОДЕННЯ

Розповідь учителя

Енергія є невід'ємною складовою життя людини з давніх часів і до сьогодні. Кожному з

нас важко уявити себе без споживання різних її видів. Адже ми пересуваємось, харчуємось,

працюємо, розумово і фізично, споживаючи при цьому енергію. Прагнення жити

комфортніше призводить до збільшення її споживання (краще освітлення і опалювання

житла, комфортніший транспорт тощо).

Різниця між людиною кам'яного віку і сучасною у використанні енергії величезна. Наші давні предки споживали лише 1 % обсягу енергії, потрібної сучасним мешканцям Землі.

Лише півстоліття тому людство споживало тільки половину енергії, потрібної йому для підтримання життєдіяльності сьогодні.

Фахівці стверджують…

  • 79 % усієї енергії, що використовується в побуті, припадає на опалювання приміщень, 15% - на теплові процеси (нагрівання води, приготування їжі тощо), 5% споживає побутова техніка й 1% йде на освітлення, радіо та телевізійну техніку.
  • 1 кВт/год. енергії знадобиться, щоб:

                           - 50 годин слухати радіо;

                           - 110 годин голитися електробритвою;

                           - на 17 годин залишити горіти лампу потужністю 60 Вт;

                           - 12 годин дивитися кольоровий телевізор;

                           - 2 годин прибирати за допомогою пилососа;

                           - прийняти 5-хвилинний душ;

                           - нагріти на 6 градусів повну ванну води (150 л).

 Ми використовуємо енергію, отриману з відновних (вітер, сонце, потоки води) і головним чином з невідновних (нафта, газ, вугілля та ін.) енергоресурсів. Сьогодні вже зрозуміло, що найближчим часом невідновні ресурси може бути вичерпано. За теперішніх темпів споживання світових запасів вугілля вистачить на 150 – 200 років, нафти на 40 – 50, а газу – приблизно на 60 років.

Окрім того, надмірне зростання виробництва і споживання енергії призводить до негативних екологічних наслідків, серед яких парниковий ефект, шкідливі викиди, зокрема кислотні дощі, локальні і глобальні зміни клімату, екологічні катастрофи (нафтові плями, ядерні вибухи, погіршення якості повітря в містах), зникнення багатьох видів рослин і живих

істот, мутагенез.

Єдиний вихід - витрачати енергію більш розумно, заощаджувати її. Це дозволить знизити темпи видобутку природних ресурсів та зменшити негативний вплив виробничих процесів на навколишнє середовище. Вдосконалення енергоспоживання дозволить зробити важливий крок до кращого життя на нашій планеті.

Фахівці стверджують…

  • Використання лише 0,0125 % енергії сонця могло б забезпечити усі сьогоднішні потреби світової енергетики,а 0,5 % – повністю покрити потреби на перспективу.
  • Енергетичний потенціал вітрів Землі становить 2,7 трлн кВт енергії. Вважають, що технічно можливе освоєння 40 млрд кВт, але навіть це більш ніж в 10 разів перевищує гідроенергетичний потенціал планети.
  • Практично невичерпними є запаси геотермальної енергії. За оцінками вчених, на глибині 10 км вони дорівнюють такій кількості енергії, яка в 3,5 тисяч разів перевищує запаси традиційних видів мінерального палива.
  • Величезний енергетичний потенціал містять у собі припливні хвилі - 3 млрд кВт., а

             енергія вітрових хвиль сумарно оцінюється в 2,7 млрд кВт на рік.

  • Один з найперспективніших напрямів у енергетиці - використання біомаси, виробництво з неї біогазу, наприклад з гною. З однієї його тонни можна отримати 10–12 куб. м метану. А переробка 100 млн т такого відходу рільництва, як солома злакових культур,може дати близько 20 млрд куб. м метану. З цією ж метою можна утилізувати бадилля культурних рослин, трав тощо.

VI. Робота учнів у групах

Учні діляться на певні групи за вибором геометричної фігури (трикутник, квадрат, ромб, прямокутник та круг). Учням даються певні завдання взяти участь у космічній подорожі( необхідно було завдання дати на попередньому уроці), ретельно підготуватись до неї. У цьому вам допоможуть запропоновані нижче конкретні кроки з оптимізації витрат енергії у вашому повсякденному житті. Ознайомтесь з переліком таких дій та визначте, що саме вони можуть означати:

Раціонально освітлюємо квартиру.

Зберігаємо енергію в побуті.

Зберігаємо електроенергію при користуванні електроприладами.

Зменшуємо витрати на опалювання.

Зберігаємо енергію під час приготування їжі.

Обговоріть у командах цей перелік, визначте, чому і як можна діяти в кожному з випадків.

Відповіді учнів :

Раціонально освітлюємо квартиру

Чому діяти?

 Гарне освітлення в нашій оселі благотворно впливає на здоров'я, додає затишку і комфорту. Проте воно потрібно нам лише тоді, коли ми знаходимось у приміщенні. Пам’ятаючи, що у вигляді тепла і електрики в помешкання приходять нафта, газ та вугілля, тобто невідновні ресурси, які до того ж коштують досить дорого, багато людей намагаються ощадливо користуватися благами цивілізації, адже енергозбереження в 4–5 разів економічно вигідніше, ніж виробництво та продаж еквівалентної кількості енергії.

Як діяти?

  Максимально використовуйте природне освітлення. Намагайтеся так встановити лампу, щоб забезпечити кращу освітленість без небажаної тіні.

  Не закривайте без необхідності штори вдень, не ставте на підвіконня великі рослини: це заважає проникненню природного світла в приміщення.

  Стежте за чистотою вікон, плафонів, ламп: приблизно раз на місяць витирайте їх (бруд і пил можуть знизити ефективність освітлювального приладу на 10–30 %).

  Перевірте, чи скрізь вкручено в світильники лампочки потрібної потужності. За необхідності переконайте батьків замінити їх. Пам’ятайте, що краще використовувати одну потужну лампу замість кількох меншої потужності (наприклад, лампу на 100 Вт замість двох ламп по 60).

  Вимикайте світло там, де воно не потрібне. Дійте за принципом: „Хто йде останній, той вимикає світло”. Не допускайте, щоб електролампи горіли вдень.

Зберігаємо енергію в побуті

Чому діяти?

Приблизно 30 % енергоресурсів, що споживаються в Україні, використовуються в

побуті. Найбільш енергетично витратні прилади в квартирі – пральна машина, холодильник,

праска і, як не дивно, стаціонарний комп'ютер. Водночас економне споживання

електроенергії залежить не стільки від якості побутової техніки, скільки від ефективності

догляду за нею.

За останні десятиліття набули поширення електроприлади, які споживають електрику,

навіть якщо не працюють (standby). Наприклад, у США на них припадає майже 11 % усього

енергоспоживання.

Ефективне використання енергоносіїв у побуті не тільки зменшує витрати в бюджеті

кожної родини, а й оберігає довкілля від забруднення. Чим раціональніше ми

використовуємо тепло та електричну енергію, тим менше втрачається природних ресурсів.

Як діяти?

  • Проведіть огляд електропобутової техніки вдома і визначте, які прилади не відповідають принципу енергозбереження. Складіть їхній перелік. Якщо батьки планують придбати новий прилад, порадьте їм звертати увагу на цю характеристику.
  • Вимикайте прилади (телевізор, музичний центр, зарядний пристрій для мобільного

              телефону тощо) з електромережі, коли ними не користуєтесь.

  • Використовуйте кнопки «увімкнути/вимкнути» на самому устаткуванні або вимикайте пристрої з розетки. Не залишайте техніку в режимі „standby” (очікування): вимиканняприладів, які не використовуються, з мережі дозволить зменшити споживання електроенергії в середньому до 300 кВт/год. на рік.

 

Зберігаємо електроенергію при користуванні електроприладами

 Чому діяти?

Енергозбереження - не лише технологічний процес, а й спосіб життя суспільства ї

кожної людини. Вирішення цього питання на локальному рівні сприяє вирішенню глобальної

енергетичної проблеми та проблеми потепління клімату. Наше життя безпосередньо

залежить від дбайливого ставлення до того, що його дає і підтримує.

Фахівці вважають, що до 40 % енергії в побуті можна заощадити простими заходами,

що не потребують матеріальних затрат. Енергію потрібно не розпорошувати, а ефективно

використовувати. Систематичне виконання елементарних, усім відомих правил експлуатації

дозволить не лише заощадити електроенергію, але й продовжити роботу побутової техніки.

Як діяти?

Холодильник

  • Перевірте, чи стоїть холодильник у найпрохолоднішому місці кухні. Якщо ні, то

спробуйте переконати батьків переставити його туди.

  • Встановіть терморегулятор камери охолоджування на мінімальне або середнє положення.
  • Не тримайте довго дверцята відкритими, щільно зачиняйте їх та намагайтеся відчиняти лише за потребою.
  • Перевірте, чи добре прилягає по всьому периметру дверний ущільнювач (якщо він

пошкоджений, порадьте батькам замінити його).

  • Не ставте в холодильник гарячі страви.
  • Перевірте, чи гасне лампочка всередині холодильника, коли двері зачинені.
  • Розморожуйте холодильник регулярно, щоб уникнути наростання льоду: товстий шар

криги погіршує охолодження заморожених продуктів і збільшує споживання електроенергії.

Пральні машини

  • Не періть за вищої температури, ніж це необхідно.
  • Уникайте неповного завантаження пральної машини: перевитрата електроенергії в цьому випадку може становити 10-15 %, проте й не перевищуйте норми максимального завантаження білизни.
  • Обравши правильний режим прання, зможете зекономити до 30 % електроенергії.

Телевізори, комп’ютери тощо

  • Вимкніть монітор або переведіть його у «сплячий режим», якщо ви не користуватиметеся

комп'ютером понад 20 хвилин: це рівнозначно вимиканню освітлення у двох кімнатах.

  • Вимикайте процесор і монітор, якщо не користуватиметеся комп'ютером більше ніж 2 години: у середньому комп’ютер споживає 350 Вт/год., тобто як 3-4 стоватних лампи розжарювання.
  • Відмовтеся від перегляду фільмів або прослуховування музики безпосередньо з компактдисків. Скопіюйте файли в пам'ять комп'ютера і запускайте їх звідти.

Інші прилади

  • Щоразу після прибирання очищайте пилозбірник пилососа: заповнений на 1/3 він

погіршує всмоктування на 40%, відповідно, на стільки ж зростає витрата споживання

електроенергії.

  • Не залишайте увімкнутим в розетку зарядний пристрій для мобільного телефону: він

нагрівається, навіть якщо там немає апарата, й 95 % енергії використовується даремно.

  • Користуючись електропраскою, спочатку пропрасуйте речі, які необхідно обробляти при низьких температурах, а потім підвищуйте нагрів у міру необхідності.
  • Стежте за чистотою робочої поверхні електропраски, оскільки це полегшує прасування й економить електроенергію.
  • Не прасуйте пересушену білизну.

Зменшуємо витрати на опалювання

Чому діяти?

Ми не можемо вплинути на погоду, але маємо можливість значно зменшити витрати

на опалювання, дбаючи про енергозбереження. Зміна звичок, свідоме ставлення до

споживання енергії, поліпшення ізоляції та регулювання температури дозволяють заощадити

до 50 % всієї необхідної для обігрівання приміщень енергії.

З погляду медицини найсприятливіша для здоров'я температура в приміщеннях - 18°С - 20°С тепла. Зниження температури в оселі лише на 1°С дозволяє заощадити до 5% енергії

на опалення.

Як діяти?

  • Намагайтесь уникати перегріву приміщень: за температури +20°С витрати енергії на

обігрів на 20% нижчі, ніж за +24°С.

  • Перевіряйте, чи закриті шторами, декоративними панелями, меблями та іншими

предметами опалювальні прилади. Закривайте штори лише на ніч, щоб через вікно не

виходило тепло.

  • Якщо  квартира обладнана індивідуальними лічильниками тепла та регуляторами його подачі (термостатами), частково або повністю відключайте подачу тепла на ніч або коли йдете з дому.
  • Провітрюйте приміщення якомога частіше, але вікна відчиняйте ненадовго, інакше

втрачатимете теплову енергію, надто охолоджуючи стіни й стелю.

  • Не використовуйте конфорки електричних та газових плит для обігріву приміщень – це малоефективно і небезпечно.
  • У холодну пору року потурбуйтесь про теплоізоляцію вікон та дверей, що дозволить

вашій родині відмовитися від електрообігрівачів, які споживають значну кількість

електроенергії.

Зберігаємо енергію під час приготування їжі

Чому діяти?

Для того щоб приготувати їжу, ми використовуємо газові або електричні плити, мікрохвильові печі, електрочайники, кавоварки. Усі вони споживають велику кількість енергії. Найбільш енергоємними вважаються електроплити. За рік вони споживають 1200 - 1400 кВт електроенергії. Правильна їх експлуатація - великий резерв для економії електроенергії.

Як діяти?

  • Економно використовуйте газ під час приготування їжі.
  • Вмикайте плиту тільки тоді, коли поставили на неї каструлю.
  • Готуючи їжу, закривайте каструлю кришкою, оскільки швидке випаровування води

подовжує час готування на 20–30 % та збільшує витрати енергії у 2,5 рази.

  • Якщо у вас електроплита, то після закипання страви перейдіть на низькотемпературний режим. За 10 хв до закінчення приготування вимикайте електроплиту, використовуючи залишкове тепло конфорок.
  • Стежте, щоб посуд для приготування їжі відповідав розмірам плити, не був меншим,

оскільки це призводить до втрати 5–10 % енергії.

  • Перевірте, чи є накип у чайнику. Якщо є, то видаліть його. Для цього наповніть чайник водою, додайте 1 ст. ложку лимонної кислоти або сік лимона, закип’ятіть воду і дайте постояти 15 - 20 хв. Робіть це регулярно, бо накип зменшує теплопровідність, тому вода в такому посуді нагрівається повільніше, споживання енергії збільшується.
  • При користуванні електрочайником наливайте води стільки, скільки потрібно на цей

момент.
VII .Закріплення матеріалу

Задача 1

Сміттєпереробним заводам Швеції не вистачає «сировини». Переробка побутових відходів у цій країні набрала таких обертів, що на звалища країни відправляється тільки 4% побутового сміття. Завдяки спалюванню сміття не тільки опалюється близько 200 000 будинків, а й виробляється 4 800 ГВт∙год електроенергії на рік, що відповідає 3% від загального. Скільки електроенергії виробляють атомні електростанції Швеції, якщо відомо, що вони забезпечують 35% виробництва електроенергії? Відповідь дайте у ГВт∙год, округліть до цілих.

Задача 2

Електрообігрівач має потужність нагрівального елемента 1900 Вт, вентилятора - 50 Вт. Визначте витрату електроенергії за 4 години безперервної роботи обігрівача, якщо відомо, що вентилятор працював тільки половину цього часу. Остаточну відповідь округлити до цілих, записати у Вт∙год.

VIII. Домашнє завдання

Кожного вечора протягом тижня заносьте у таблицю  показники лічильника електричної енергії, щоб з’ясувати кількість електрики, яка використовується у вас вдома. (Записуйте ці дані у таблицю .) Спробуйте також з’ясувати, чим викликані щоденні зміни у її споживанні.

 

Показники лічильника, кВт/год.

Збільшення чи зменшення споживання

Які дії дозволили зменшити енергоспоживання?

Понеділок

 

 

 

Вівторок

 

 

 

Середа

 

 

 

Четвер

 

 

 

П’ятниця

 

 

 

Субота

 

 

 

Неділя

 

 

 

Разом за тиждень

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Інші матеріали
Додано
31 грудня 2021
Переглядів
373
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку