Прості та складні речовини
(кисень, вода).
Реакції розкладу, сполучення.
Мета: повторити вивчений матеріал про класифікацію речовин за складом їх молекул; про прості та складні речовини; вміння розрізняти поняття «проста речовина» і «хімічний елемент»; «складна речовина» «суміші»; навчити учнів аналізувати якісний склад простих і складних речовин; виховувати вміння не лише оволодівати інформацією, а й осмислювати і застосовувати її.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку.
І. Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Повторення будови ПСХЕ.
Дати відповідь на запитання.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Питання до учнів:
Особливість будь-якої науки полягає в тому, що досліджувані нею об’єкти класифікують — поділяють за певними ознаками. Хімічна наука в цьому відношенні не є винятком, адже неможливо без належної класифікації вивчати понад 10 мли речовин.
Вам уже відомий поділ речовин на прості і складні, на метали і неметали, на речовини молекулярної та немолекулярної будови.
Найбільш загальним є поділ речовин на прості і складні. Прості речовини розглядалися в попередньому параграфі, тому тут мова піде про складні речовини. Складні речовини прийнято ще називати хімічними сполуками чи просто сполуками. Назва говорить сама за себе.
Хімічні сполуки — це речовини, які утворюються (складаються) з атомів не одного, а кількох хімічних елементів. Наприклад, молекула газу метану, що є основним у складі природного газу, утворена атомами двох хімічних елементів – Карбону та Гідрогену — у співвідношенні 1:4. Тобто до складу однієї молекули входить 1 атом Карбону і 4 атоми Гідрогену СН4 (мал).
Карбон утворює з Оксигеном дві неорганічні речовини: вуглекислий газ СО2 і чадний газ СО. Маючи однаковий якісний склад, вони відрізняються кількістю атомів Оксигену в молекулі.
Модель молекули складної речовини метану
Різниця в кількісному складі істотно позначається на фізичних та хімічних властивостях цих речовин, а також на їхній дії на організм людини. Чадний газ у сотні разів небезпечніший за вуглекислий.
З власного досвіду ви знаєте, наскільки різними речовинами є цукор, олія та оцтова кислота (з неї виготовляють оцет). Водночас їх молекули утворені атомами одних і тих самих хімічних елементів — Карбону, Гідрогену та Оксигену.
Через зазначені особливості органічних речовин існує не сотні тисяч, як неорганічних, а понад 10 мільйонів.
Отже, складні речовини прийнято поділяти на речовини неорганічні та органічні.
Прикладами складних неорганічних речовин є вода, вуглекислий газ, сода, кухонна сіль; органічних — цукор, метан, крохмаль. І хоча органічні речовини дістали свою назву через те, що спочатку були виявлені в організмах рослин і тварин, більш точним буде таке їх визначення:
Органічні речовини — це складні речовини, обов’язковим хімічним елементом яких є Карбон, сполучений зазвичай з Гідрогеном, а також досить часто ще і з Оксигеном, Нітрогеном та деякими іншими хімічними елементами. Тож серед органічних речовин прості речовини відсутні.
Неорганічні речовини — це метали і неметали, а також речовини, утворені двома чи більше хімічними елементами, які не містять (за невеликим винятком) атомів Карбону.
Виняток становлять окремі складні речовини, що містять Карбон, як от: вуглекислий газ СО2, чадний газ СО, питна сода NaНСО3 та деякі інші. Вони належать до неорганічних речовин, бо, незважаючи на наявність атомів Карбону, мають з неорганічними речовинами спільні властивості.
Складні речовини за звичайних умов перебувають у різних агрегатних станах. Так, за звичайних умов амоніак NH3) газ, вода Н2О — рідина, кухонна сіль NаСІ — тверда речовина.
Відмінності між складними речовинами виявляються також і в їх різній твердості, теплопровідності, електропровідності, різному кольорі та розчинності у воді.
Бесіда за питаннями.
Робота з підручником.
Випишіть. Які фізичні властивості притаманні металам і неметалам.?
Гра «Назви речовину».
Учитель називає фізичні властивості речовини, учні повинні вказати її назву.
Наприклад: речовина білого кольору, у кристалічному вигляді. Добре розчинна у воді. (цукор).
Метал, сріблястого кольору, добре проводить електричний струм, легкий, з нього виготовляють посуд ( Алюміній)
ІV. Узагальнення знань.
Виконання лабораторного досліду.
Лабораторний дослід №1.
Ознайомлення з фізичними властивостями речовин.
Інструктаж виконання роботи.
Фізичні властивості |
Кухонна сіль |
Сірка |
Мідь |
1. Агрегатний стан |
твердий |
твердий |
твердий |
2. Колір |
білий |
жовтий |
червонуватий |
3. Блиск |
скляний |
відсутній |
металічний |
4. Смак |
солона |
відсутній |
відсутній |
5. Густина (більша чи менша за 1 г/см3) |
більша |
більша |
більша |
б. Розчинність у воді |
розчиняється |
не розчиняється |
не розчиняється |
7. Теплопровідність |
ні |
ні |
так |
8. Електропровідність |
ні |
ні |
так |
Завдання на закріплення матеріалу.
1. З наведеного переліку випишіть окремо назви речовин і тіл:
цегла, сірка, залізо, підкова, мідь, кисень , графіт, цвях, олівець.
2. Назвіть кілька фізичних тіл, які можна виготовити з однієї речовини - міді.
3.Укажіть тіла , виготовлені з однієї речовини: колба, залізні ошурки, пробірка, свічка, цвях, підкова, грудка крейди.
V. Домашнє завдання.
Підготувати повідомлення про речовини: кухонну сіль, залізо.
Підбиття підсумків уроку
- Про що ви дізналися на уроці ?