Один урок для 9 класу за темою " Просвітництво" і цикл уроків для 10 класу за темами " Золоті сторінки далеких епох" ( 7 уроків ) і " Романтизм Німеччини" ( 2 уроки ). при підготовці конспектів були задіяні питання культурології, які учні, як правило готують самостійно, застосовуючи новітні пошукові системи. Якщо дозволяють технології пошуки можуть проходити прямо під час уроку. Проблемні питання, що ставляться під час уроків підштовхують учнів до ведення дискусії.
9 КЛАС
УРОК Загальна характеристика доби Просвітництва
Мета: предметні компетентності- уміння розкривати історичні, філософські, естетичні чинники розвитку європейської літератури доби Просвітництва; ключові компетентності- уміння вчитися ( уміння читати, використовуючи різні види читання), інформаційно-цифрова компетентність( уміння складати схеми і конспекти статті).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Основні терміни: Просвітницький класицизм, просвітницький реалізм, сентименталізм.
ХІД УРОКУ
Організаційний момент
Актуалізація опорних знань: Згадати вивчені раніше літературні стилі і напрямки, визначити особливості, авторів.
Оголошення теми та мети уроку.
Протистояти цьому світу ми можемо тільки глибоко пізнавши його.( Джон Локк). Світ змінюється і ці зміни бували як прогресивними так і такими, що відкидали Європу на століття назад. Друга половина XVII- XVIII ст відзначена прогресивною ідейною течією становлення капіталізму. Період характеризувався подальшим зростанням і зміцненням національних держав Європи, бурхливим розвитком промисловості та напруженими соціальними конфліктами.
Робота над темою уроку
1. Робота з підручником, опрацювання статті, відповіді на запитання.
2. Складання опорної схеми за розповіддю учителя і доповідями, підготовленими учнями раніше.
РОЗПОВСЮДЖННЯ ІДЕЙ ПРОСВІТНИЦТВА ЄВРОПОЮ.
АНГЛІЯ : - кінець XVII ст., коли буржуазна революція, породивши нові виробничі процеси і відносини, призвела до осмислення теоретичних основ економіки( Адам Сміт, Рікардо) і проблем пізнання( Джон Локк);
Література- Даніель Дефо( публіцист, просвітитель, гуманіст “ Пригоди Робінзона Крузо'', Джонатан Свіфт ( політичний діяч, письменник, реформатор “ Подорожі Гуллівера”), Генрі Фільдінг( “ Історія Тома Джонса”), Роберт Бернс ( народний поет, гуманіст)
ФРАНЦІЯ:- рік смерті Людовіка XIV ( 1715) і закінчується періодом революційного вибуху 1789 року, було спрямоване проти феодалізму і абсолютизму.
Вольтер- некоронований король “республіки мистецтв і наук”, патріарх філософів, ненавидів релігію і священників ( історія його поховання схожа на детективну) “Філософський словник”, “Дослід про вдачі і дух народів”.
Шарль Луї Монтеск’є- теорія поділу влади “ Про дух законів”, критикував абсолютистський лад, проголошува демократичні принципи свободи слова.
Руссо- філософ, літератор, педагог. Ідеї його, в своїй більшості, є утопічними. Виступав за демократичні засади в питаннях державності. “Міркування про походження і причини нерівності між людьми”, “Нова Елоіза”.
Енциклопедія- перше в світі багатотомне ( 33 ) видання. Авторство належить Дені Дідро і Жану д’Аламберу. Видання фіксувало всі наукові і технічні досягнення.
НІМЕЧЧИНА:- напрямок розвивався на фоні феодальної роздробленості, дуже відставала у питаннях економіки і державноі політики, то в питаннях філософії ( Іммануіл Кант, вчення про сутність речей ), літератури ( Гете, Шиллер), музики ( Моцарт і Гайдн ) були на передових позиціях.
3. Робота над літературознавчими термінами:
Просвітницький класицизм- умовний період, що охоплює XVIII століття і характеризується ознаками служіння суспільству, справі свободи й справедливості.( Поуп, Гете, Шиллер ).
Просвітницький реалізм- в основі принцип наслідування природи ( Дідро, Свіфт, Шерідан).
Сентименталізм- культ почуттів на противагу культу розуму, здатність на глибокі почуття ( Річардсон, Руссо, Гете ).
Підведення підсумків
Визначити чотири основних поняття, що характеризують напрямок Просвітництва
Розум, навчання, досконалість, енциклопедія.
Домашнє завдання:
- опрацювати статтю підручника і схему в зошити.
- підготувати презентацію біографіі Джонатана Свіфта.
10 клас
УРОК Стародавня Греція. Етапи античності. Гомер
Мета: предметні компетентності- вміти давати характеристику літературі античності, вміти називати видатних представників античної культури, знати основні відомості з життя Гомера; ключові компетентності- встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між подіями твору, застосовувати цифрові технології для пошуку необхідної інформації, створювати презентацію для популярізаціі античної літератури.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: зображення Гомера ( фото погруддя ), фото архітектурних і скульптурних шедеврів епохи античності.
Хід уроку
Організайійний момент
Актуалізаця опорних знань
- Визначити за фото з зображенням архітектурних шедеврів їх назву;
- Назвати богів- мешканців Олімпу;
- Що таке міф? Які основні цикли міфів пам’ятаєте?
Оголошення теми та мети уроку
Антична цивілізація є однією з найдовершеніших та найрозвиненіших цивілізацій світу за всю історію людства. Досягненнями давніх греків люди користуються дотепер- архітектура, філософія, література. Знайомство з античною культурою і літературою ми почали з 6 класу. Саме тоді учні зрозуміли різницю між казкою і міфом, усвідомили, що міф- це поняття людей того часу про всесвіт і закони розвитку. Імена діячів культури, політиків, воєначальників увійшли в історію людства.
Робота над темою уроку
1. Зображення карти Стародавньої Греціі ( кордони групи держав, які існували на території Південних Балкан, островів Егейського моря, західного узбережжя Малої Азії). Протягом багатьох століть Стародавня Греція не була єдиною державою ні в географічному просторі, ні з точки зору соціально-політичної організації суспільства.
2. П’ять етапів розвитку Стародавньої Греції ( можна у вигляді схеми )
-Егейський ( Крито- Мікенський ) ІІІ тис-XI ст. до н.е.- перша цивілізація на території Європи.
- Гомерівський XII-VIII ст.до н.е. Поеми Гомера “ Іліада”,”Одіссея”.Гомерівське питання. Троянська війна. Рабство як відхід від родового ладу.
- Архаічний період VIII-VI ст. до н. е. Перехід від варварства до цивілізації. Творчість Алкея і Сафо.
- Класичний період V-VI ст. до н.е. Розвиток демократії. Всенародні свята на честь богів. Поява театру, як виду мистецтва.
- Елліністичний IV-I ст. До н. е. Криза традиційних цінностей. Утворення імперії Александра Македонського. Поява грецької філології.
3. Гомер. Гомерівське питання.
Фото погруддя Гомера з Музея Копій класичної культури в Мюнхені.
Можна запропонувати зробити повідомлення з презентацією про поета учням.
Легендарний поет, якого вважають автором” Іліади” і “Одіссеї”. Поету приписують ще кілька творів від яких залишилися фрагменти.
Тлумачення імені намагалися знайти ще в античні часи. Ефор Кімський бачив в ньому значення “ сліпого”. Пізніше вважали,що воно означає творця епічної композиції, інші бачать вказівку на тісно згуртований стан співаків, дехто вважали Гомера абстрактним поняттям.
Картина “ Гомер зі своїм поводирем”(Адольф Бугро).
Про життя поета нема жодних достовірних свідчень або доказів, що авторство належить одній людині, а не групі людей. Збережені донині численні зображення поета – це умовно ідеалізовані форми вигляду сліпого старця. Ні місця, ні часу народження Гомера антична історія не знає. Частина грецьких письменників відносить його до епохо Троянської війни ( 1194-1184 років до н. е.), Ефор Кімський відносив його до епохи спартанського законодавця Лікурга, Феопомп – до часів вторгнення кіммерійців та Евфоріон свідчить, що він жив на 500 років пізніше Троянської війни. Таким чином, між найбільш раннім часом, до якого відносять життя Гомера, і найпізнішим утворюється проміжок у 460 років. Найвірогіднішим вважається розрахунок Геродота, який писав, що Гомер народився за 400 років до його часу, отже, близько 850 року до н.е.
Батьківщина Гомера становить також предмет суперечки. Авл Геллій в епіграмі наводить сім міст: Смірну, осрів Родос, Колофон, Саламін, Іос, Аргос, Афіни. Сучасні дослідники схильні відносити його діяльність до VII або доVII ст. до н. е., зазначаючи як основне місце перебування острів Хіос на узбережжі Малої Азії.
Гомерівське питання.
Картина” Апофеоз Гомера “ ( Жан Огюст Домінік Енгр )
Критичне ставлення до авторства Гомера виникло в античності на основі помічених протиріч між деякими місцями” Іліади” і поемою” Кіпрії’, що також приписувалася Гомеру. Арістарх Самофракійський вважав, що обидві поеми все ж-таки належать Гомеру, але написані в різному віці. В 1795 році німецький філолог Фрідріх Август Вольф зробив такі висновки:
-“ Іліада” і” Одіссея “ не могли належати одному поетові, але були результатом творчості багатьох рапсодів;
- об’єднання окремих пісень у дві великі поеми відбулося за багато сторіч після часу складання пісень;
- зведенням і редагуванням пісень займалися маловідомі поети;
- остаточна редакція належала редакторам при дворі афінського тирана Пісістрата в VI ст. до н. е.
Праця Вольфа розколола філологів на два табори: одні поділяли погляди Вольфа, а їх супротивники доводили одноособову творчість Гомера.
Підбиття підсумків
Антична епоха зберегла багато загадок і проблем. Спробуємо, вивчаючи поему” Одіссея” визначити зв’язок з міфологією, визначити зв’язки з історією європейської літератури.
Домашнє завдання : підготувати повідомлення про Гомерівське питання;
знати зміст поеми” Одіссея”; зробити схему подорожі Одіссея.
10 КЛАС
УРОК Міфологічні,пригодницькі й побутові елементи в “Одіссеї”. Уславлення людського розуму, вірності, винахідливості. Образ Одіссея.
Мета: предметні компетентності – розуміти вплив творчості Гомера і його творів на світовий літературний процес; аналізувати проблематику, сюжет поеми; розуміти філософсько-етичні теми поеми; ключові компетентності – встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між подіями твору, застосовувати цифрові технології для пошуку необхідної інформації, усвідомити роль античності в розвитку світової культури.
Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.
Обладнання: зображення Одіссея і інших героїв в образотворчому мистецтві, географічна карта Європи.
Хід уроку
Організаційний момент.
Актуалізація опорних знань:
Пригадаємо знання отримані в молодших класах.
- Чим міф відрізняється від казки?
- В якому циклі давньогрецьких міфів з’вляється Одіссей?
Оголошення теми і мети уроку
Історія Троянської війни, яка є підгрунтям Троянського циклу міфів і поеми Гомера “Іліада”, мала продовження. Після закінчення війни герої роз’їхалися по своїх царствах і тільки один, Одіссей, повернувся додому тільки через 10 років. Це було покарання богів за падіння Трої.
- В чому була роль Одіссея в Троянській війні?
Сьогодні ми здійснимо подорож, яку пройшов Одіссей за 10 років і спробуємо визначити чому цей герой став настільки популярним в світовій літературі.
Учні готували повідомлення про основні ключові моменти подорожі, розповідь супроводжується фото шедеврів світового мистецтва, в яких зображувалися ті чи інші епізоди.
-Одіссей і циклоп Поліфем ( “Одіссей в печері циклопа Поліфема” Я. Йорданс, “Втеча Одіссея з острова Поліфема” А. Бьоклін )
- Одіссей на острові Еола
- Одіссей і лестрігони ( ‘’Одіссей і лестрігони” фрагмент живопису )
- Одіссей і чаклунка Цирцея ( “Цирцея протягує Одіссею чашу з чарівним зіллям” Дж. Уоторхаус )
- Одіссей сходить в царство Аіда ( розпис на вазі “Одіссей в царстві мертвих в оточенні тіней померлих друзів” )
- Одіссей і сирени (“Одіссей і сирени” Дж. Уоторхаус )
- Між Сциллою і Харибдою (“Корабель Одіссея між Сциллою і Харибдою” італійська фреска )
- Одіссей і Каліпсо ( “Одіссей і Каліпсо” Ян Стика )
- Одіссей на острові Феаків (“Одіссей при дворі царя феаків Алкіноя” Фр. Айєц )
- Повернення Одіссея на Ітаку (“ Служанка Евриклея миє ноги Одіссею'', ''Побиття женихів Одіссеєм” Г. Шваб
Тема поеми – мандри і пригоди хитромудрого Одіссея. На відміну від героїчної “Іліади”, поема “Одіссея”побутова, пригодницька і фантастична.
Композиція поеми:
- експозиція – дім Пенелопи, Телемах вирушає на пошуки Одіссея, Одіссей у феакійців;
- зав’язка – Одіссей у циклопа Поліфема;
- розвиток подій – пригоди Одіссея по дорозі додому;
- кульмінація – повернення додому та побиття женихів Пенелопи;
- розв’язка – Пенелопа впізнає Одіссея, Одіссей укладає мирний договір з родичами убитих женихів.
Образ Одіссея
Одіссей є герой неоднозначний, визначальною рисою є любов до батьківщини – бажання повернутися додому підштовхнуло до ідеї з троянським конем. За час подорожі він вистояв перед багатьма спокусами, навіть можливість стати безсмертним не відвернула від бажання побачити родину. Як будь-який визначний герой давньогрецької міфології має божественне походження – його прадід бог Гермес. Наряду з позитивними рисами, проявляє жорстокість, підступність, нерозважливість ( знаючи , що на стороні троянців Зевс, вигадує засіб, який допоміг поремогти ).
Підведення підсумків: Поема дала світовій літературі цілісний сюжет, об’єднаний постаттю головного героя, що став символом блукань людини в пошуках знань і власної долі. Саме ця “тема блукань’’ визначила безліч інтерпритацій сюжета “Одіссеї” ( Дж. Джойс, А. Моравіа, К. Кавафіс, О. Мандельштам )
Домашнє завдання: підготувати презентації про твори світової літератури, що мають сюжет “блукань Одіссея”.
10 клас
УРОК Італійське Відродження, основні етапи, представники
Мета: предметні компетентності – характеризувати культуру і літературу Відродження, отримати основні відомості про митців Відродження, робити висновки про значущість ідей Відродження для сучасного мистецтва; ключові компетентності – визначити актуальні соціальні проблеми і висловлювати власну думку.
Тип уроку: отримання нових знань.
Обладнання:матеріали віртуальних подорожей музеями Італії.
Хід уроку
Організаційний момент.
Актуалізація опорних знань.
Епоха античності стала основою європейської літератури. Сюжети античних творів і міфів стали основою сюжетів багатьох творів. Поема “Одіссея” – є основою цілого напрямку “блукань” героя в пошуках себе, сенсу життя.
- Визначте фантастичні і пригодницькі мотиви в поемі “Одіссей”.
Доповіді учнів про твори світової літератури, в яких використано сюжет “блукань” ( короткий аналіз творів ).
Оголошення теми і мети уроку
Епоху Відродження в Європі ( XIV – XVII ст.) порівнюють з ранком, який прийшов на зміну темним століттям Середньовіччя. Сам термін “Відродження “ першим почав вживати Джорджо Вазарі – італійський художник XVI ст., учень Мікеланджело і перший дослідник сучасного йому мистецтва, автор книги “Життєписи найзнаменитіших живописців, ваятелів і зодчих “. За своїм характером епоха Відродження є перехідною від середньовічної культури до культури Нового часу. Учений Б. Р. Віппер так визначив суть Відродження: “Епоха Відродження, одна з найбільш цікавих і повноцінних епох в історії людства, це синонім особистої свободи, досконалості у мистецтві,краси в житті, гармонії фізичних і духовних якостей людини…”
Італія – є країна, яка вважається батьківщиною Відродження. В Італії раніше, ніж в інших європейських країнах, почався процес зародження нових, буржуазних відносин. Нова епоха принесла новий світогляд. Ідейний зміст культури Відродження, що відобразився в наукових, літературних, художніх, філософських творах, склав гуманістичне світобачення.
Гуманізм – ( лат.humanitas – людяність ) це філософська та етична позиція, яка надає особливого значення цінності людей та сприяння людям, і загалом віддає перевагу критичному мисленню та доказам над прийняттям догмату або забобонів.
Важливу роль у формуванні ренесансного гуманізму відіграла антична традиція, схиляння перед досягненнями давніх греків і римлян. Основною ознакою культури Відродження, на противагу церковно-феодальній культурі, є її світський характер.
Цей період поділяють на чотири періоди:
- Передвідродження ( остання третина XIII – початок XIV ст. );
- раннє Відродження ( середина XIV – кінець XV ст. );
- високе Відродження ( кінець XV – 40-і рр. XVI ст. );
- пізнє Відродження ( 50-і рр. XVI – початок XVII ст. ).
Епоха Відродження – є періодом прориву в різних отраслях. Удосконалюється кораблебудування і морська справа, що стає поштовхом для епохи Великих географічних відкриттів: 1492 – відкриття Америки Колумбом,1498 – відкриття морського шляху до Індії Васко да Гамою, 1519-1522 – навколосвітня подорож Магеллана. Це змінило всю систему світової торгівлі і познайомило Європу з новими цивілізаціями.
Поява артилерії викликала зміни у військовій справі.
Йоган Гутенберг винайшов книгодрукування.
Великі зміни в медиціні були пов’язані з указом імператора Фрідріха ІІ, яким було дозволено препарувати трупи. У 1316 році в університеті Болоньї було вперше прочитано курс лекцій по анатомії.
Переворот відбувається у наукових уявленнях про будову Всесвіту. Раніше панувала система Птолемея, згідно з якою центром Всесвіту є нерухома Земля, навколо якої обертаються Сонце й інші небесні тіла. Такий погляд підтримувала церква. Микола Коперник ( Польща ) в результаті тривалих астрономічних спостережень і складних розрахунків склав точні таблиці руху небесних тіл. Таким чином він довів, що Земля обертається навколо своєї осі й одночасно навколо Сонця. Активним прихильником і пропагандистом нового погляду на Всесвіт став Джордано Бруно ( був за доносом арештований інквізицією, вісім років провів у в’язниці і був спалений в Римі ). Галілео Галілей підтвердив практично теорії Коперника, у 1609 році сконстрував телескоп, який дозволив побачити далекі планети.
Епоха Відродження – це епоха великих політичних змін, період геніального Макіавеллі ( трактат “Державець” ), якого вважають засновником політичної науки Нового часу.
Головним символом епохи Відродження, її найвищим злетом, безумовно, є мистецтво. Основною особливістю є світський характер. Зачинателем вважають Джотто ( 1266-1337 ). Найбільш чудовими є фрески в капелі дель Арена в Падуї, керував будівництвом собору Санта марія дель Фйоре. Великою своєрідністю відзначається творчість Сандро Боттічеллі ( 1445-1510), який звертався до античної міфології в своїх роботах. Найталановитіші митці працювали в період високого Відродження: Леонардо да Вінчі ( 1452-1519 ) – був генієм в усьому: живописець, скульптор, художник, вивчав природничі науки, був винахідником ( учні презентують раніше підготовлену доповідь про всебічний талант Леонардо ). Мікеланджело Буонаротті (1475-1564 ) прожив трагічне життя повне великих звершень. Його прославила мармурова статуя “Давид”. Розпис Сикстинської капели став переворотом в мистецтві фресок.
Італійське мистецтво справило глибокий вплив на Німеччину ( Дюрер ), північну Європу ( П. Брейгель, І. Босх ), Іспанію ( Ель-Греко).
Література найповніше виразила свою епоху. Саме в епоху Відродження з’вляються національні літератури ( твори національними мовами ). В італійській літературі на грані між старим і новим світоглядом знаходиться творчість Данте Аліг’єрі (1265-1321 ) _ письменник, політичний діяч, став вигнанцем через політичні погляди. Петрарка ( 1304-1374 ) заснував класичну філологію, його “ Книга пісень “відкрила нові шляхи європейської ліричної поезії. Бокаччо (1313-1375 ) став засновником жанру авантюрної новели, його “ Декамерон” в захопливій формі розгортає картину побуту і традицій італійського суспільства. Католицька церква внесла цю книгу в Індекс заборонених книг. Французьку літературу Відродження прославив Франсуа Рабле (1494-1553) циклом сатиричних романів “Гаргантюа і Пантагрюель”. Засновником нової іспанської літератури став Мігель де Сервантес (1547-1616) написав пародію на рицарський роман “Дон Кіхот”, в якому показав проблеми сучасної Іспанії.
Підведення підсумків : Відродження стало поворотним моментом в розвитку людства. Цінність людського життя назавжди стала панівною в формуванні демократичних суспільств.
Домашнє завдання : Підготувати повідомлення про життя Данте і історію створення твору “ Божественна комедія “
Для підготовки можна використовувати: http: // www.uffizi.firenze/it
10 клас
УРОК Данте Аліг’єрі. Його роль в історії європейської культури. Поема “ Божественна комедія” ( Пекло ) як філософсько-художній синтез середньовічної культури й утілення ідей раннього Відродження. Особливості композиції поеми. Концепція світу і людини. Алегоричний зміст образів та епізодів.
Мета: предметні компетентності – аналізувати особливості композиції, концепцію світу, оцінювати чинники духовного життя; ключові компетентності – встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між подіями твору, створювати презентацію біографії Данте, інтерпретує твори в аспекті національної культури та загальнолюдських цінностей.
Тип уроку: отримання нових знань.
Хід уроку:
Організаційний момент
Актуалізація опорних знань
1. Назвати основні періоди епохи Відродження.
2. Особливості гуманізму як панівної філософії епохи Відродження.
3. Хто з митців прославив епоху Відродження?
Оголошення теми і мети уроку
Данте Аліг’єрі ( 1265 – 1321 ) велетенська постать, яка символізує кінець феодального середньовіччя і початок сучасної капіталістичної ери. Його називали “останній поет середньовіччя і перший поет нового часу”. Данте поєднував у собі талант політика і письменника. Доля політика була трагічною і змусила письменника частину життя провести у вигнанні і померти на чужині.
Данте політик. Флоренція, де народився Данте, була одним з найрозвиненіших і найбагатших міст Італії. В той же час це було місто жорстокої політичної боротьби, розправ. Площі Флоренції бачили карнавали і вогнища страт. Данте народився в дворянській родині, яка належала до партії гвельфів, однієї з найбільш впливових флорентійських політичних партій. Вона виражала інтереси місцевої буржуазії й орієнтувалася на папу. Другою впливовою силою була партія гібелінів, яка захищала інтереси феодалів і орієнтувалася на феодалів. Політична боротьба була знайома Данте з молодих років, він підтримував сторону гвельфів, що вплинуло на формування його активної позиції. В Болонському університеті Данте вивчав юриспруденцію. Через деякий час гвельфи приходять до влади у Флоренції і він стає помітною політичною постаттю. У 1300 році Данте обирають одним з членів колегії пріорів, яка правила міською комуною. Однак єдність в рядах гвельфів трималася недовго – партія розколюється на дві ворогуючи групи - чорних і білих, за принципом прихильності до папи. Данте належав до “білих’’ гвельфів, які зазнали поразки. Незважаючи на те, що його дружина, з якою Данте мав трьох дітей, належала до “чорних’’ гвельфів, будинок політика був зруйнований, а сам він засуджений до спалення. У 1302 році Данте покидає Флоренцію назавжди. Перші роки вигнання він має надію на повернення, продовжує політичну боротьбу, покладаючи надію на германського імператора Генріха VII, який невдовзі помирає. 1308 – 1310 роки проводить в Парижі. Флоренція пропонує повернення за умови виконання принизливого обряду покаяння, від чого Данте рішуче відмовляється. У 1315 році флорентійська сеньйорія знову засуджує його до смертної кари, і Данте назавжди втрачає надію на повернення до Флоренції, але не припиняє своєі суспільно-політичної діяльності за Італію без міжусобних війн і без папської влади. “ О бідна моя батьківщина, яка жалість до тебе стискує моє серце, кожного разу, коли я читаю, кожного разу, коли я пишу, що-небудь про державне управління”. З 1316 року він оселяється в Равенні, куди Данте запросив Гвідо да Полента, правитель міста. Тут в товаристві синів і дочки Беатріче він провів остання роки. Захворівши малярією, повертаючись з дипломатичної поїздки до Венеції, Данте помер 14 вересня 1321 року. Прах Данте досі належить Равенні, хоча Флоренція неоднаразово намагалася повернути прах.
Данте літератор. XIII століття було першим століттям існування італійської літератури на народній мові. Першими так працювали Гвідо Гвініцеллі, Данте і Гвідо Кавальканті в “солодкому нового стилю’’. Цей стиль створив монументальний полуфілософський-напівпоетичний міф про любов як силу, то коливальну, то поновлюючу порядок в душі і всесвіті.
“ Нове життя” (1290 ) – книга пам’яті, книга серця, символ великого кохання до Беатріче. ( Історія кохання до Беатріче )
1304 – 1307 роки – трактат “ Бенкет “ ( філософські, богословські, політичні та моральні проблеми того часу ), трактат “ Про народну мову “ ( перша в Європі мовознавча праця, з ідеєю про необхідність створення єдиної для Італії літературної мови ), трактат “ Монархія “ ( політичний маніфест письменника, в якому він висловлює свої погляди на можливість побудови справедливої і гуманної держави ).
1313 – 1321 – поема “ Божественна комедія “. Якби Данте не написав більш нічого, його ім’я все одно б увійшло навічно в історію світової літератури. Назвав свій твір “ Комедією “, бо саме так, згідно з нормами середньовічної поетики, будь-який твір середнього стилю зі страхітливим початком і щасливим кінцем, написаний народною мовою. Джованні Бокаччо, який був біографом Данте, в своїй книзі “ Життя Данте”, назвав поему “ Божественною комедією”, виражаючи своє захоплення твором.
Структура твору: три частини – Пекло, Рай, Чистилище ( 33 пісні у кожній частині і одна частина вступна – 100 пісень ).
Всесвіт у поемі: Земля шарообразна і розташовується в центрі всесвіту. Північна півкуля жила, південна – безлюдна і покрита океаном, де посередині гора, куди Данте поміщає чистилище ( царство, в якому душі померлих, що грішили, але розкаялися за життя, спокутують в муках свою вину ). Прірва пекла упирається своєю воронкою до Єрусалиму. Земля оточена дев’ятьма небесними сферами, що обертаються: сімома сферами планет, зоряним небом, кристалічним небом Перводвігателя.
Символіка поеми: Триєдність – вищий догмат християнства. У християнського бога три іпостасі – три лики у Дантова диявола. Три звіри перегороджують Данте шлях до “височіні осяяної”, шлях указують три провідники: Вергілій веде по пеклу і чистилищу, Беатріче змінює Вергілія, Бернард Клервосський ( містик і богослов ) в Емпіреї. У світі Данте три царства: у пеклі дев’ять кругів, в раю дев’ять небес, у чистилищі сім кругів і два уступи. Поема є досконалою симетрією. Центр всесвіту зайнятий величезним тілом Люцифера. Етична класифікація визначає образ всесвіту. До зла сходять: подорож по пеклу – постійний спуск, до добра піднімаються – подорож по чистилищу – це подолання кручі, подорож раєм – політ – звільнення від матерії.
Поема – широка історична картина, сотні реальних історичних осіб, особливо велика кількість їх в пеклі.
Підведення підсумків: Данте створив гігантський багатоплановий твір, поема розкриває безліч проблем, які цікавили людей того часу. Це твір про про інтелектуальне, емоційне, моральне випробовування людини на шляху до себе. У світі є місце для жахливого та прекрасного, низького та великого. В душі є місце для скорботи, гніву, мужності, співчуття. Але людина завжди повинна залишатися людиною.
Домашнє завдання: 1. Скласти схему всесвіту за поемою.
2. Аналіз частини “Пекло” з точки зору зображення реальних історичних осіб.
Матеріал в допомогу при підготовці: https://www.florence.net
10 клас
УРОК: Данте “ Божественна комедія” ( “Пекло” ). Особливе бачення традиційної християнської картини. Герої частини “ Пекло “.
Мета: предметні компетентності – давати загальну характеристику змісту твору, визначати міфологічні, історичні елементи в поемі, характеризувати концепцію світу і людини в поемі; ключові компетентності – установлювати причинно-наслідкові зв’язки між подіями твору, визначати актуальні соціальні проблеми та ідеї, сприймати твір в контексті відповідної культурної ситуації.
Тип уроку: отримання нових знань.
Обладнання: зображення картини Боттічеллі “ Карта пекла”, зображення картин Гюстава Доре
Хід уроку
Організаційний момент.
Актуалізація опорних знань:
1. Представити схему всесвіту за уявленням Данте ( це можуть бути проекти приготовлені заздалегідь ).
2. Особливості композиції поеми.
Оголошення теми уроку.
“ Я думаю, що для твого блага ти повинен піти за мною. Я стану вказувати шлях і поведу тебе через країни вічності, де ти почуєш крики розпачу, побачиш скорботні тіні, перш тебе жили землі, що закликають смерть душі після смерті тіла…”, саме такими словами звертається Вергілій до автора. Данте повинен пізнати на собі все лихо людини, побачити всю марноту земної величі і честолюбства. Поет зображує в “ Божественній комедії “ підземне царство, де він з’єднує все, що йому відомо з міфології, історії та власного досвіду про порушення людиною морального закону. Данте населяє це царство людьми, що ніколи не прагнули досягти працею і боротьбою чистого і духовного буття, роздяляє іх на круги, що показує різну ступінь гріхів. Ці кола Пекла уособлюють моральне вчення ( етику ) Аристотеля про ухилення людини від божественного закону. Яскраво побачити ми можемо це на картині Боттічеллі “ Карта Пекла”.
Структура Пекла
Ухилення від божественного закону в поемі починається з дикої чуттєвості і кінчається навмисним злом, злочином проти Бога, вітчизни і благодійників. Ступені гріхів одного й того ж роду визначаються відстанню між концентричним і постійно поглиблюються колами. Різні гріхи розмежовані, щоб вказати на іх походження. Простір Пекла розділений річками, що символічно зображують всі ступені докорів сумління, роздирають душу при пробудженні свідомості при розумінні, що життєва мета була обрана помилково.
Річка Ахерон – відокремлює тих, хто не з власної вини ніколо не знали вищого людського призначення.
Річка Стікс – простір, де укладені ті, які сподіваючись на свій розум, зневажали моральне вчення.
Річка Флегетон – тут тужать беззаконники, що дозволяли собі насильство замість лицарського відстоювання права.
Річка Коцит – в його льоду замерзає людство, в глибині льоду ангел позбавлений неба за егоїзм - Люцифер, поряд з ним зрадники вітчизни.
Символ егоїстичного грішника Люцифера, який зловжив проти Бога божественним розумом, утворює найвищу точку пекла.
Герої поеми
Вергілій – римський поет, автор “ Енеїди “, “ Буколік”, “ Георгік “, прихильник суспільної єдності, уособлення Божественної мудрості, ідеал громадянських чеснот і людських якостей, філософ, який виведе людство до світла.
Тварини, що заступають дорогу поету: леопард – політичні супротивники, чуттєвість, брехня, зрада, людські вади, спокуси; лев – король Франції, гордість, жадоба влади, пиха; вовчиця – Римське папство, егоїзм, жадібність, скупість, користолюбство.
Серед героїв можна зустріти багато історичних персонажів, яких Данте поселяє в те чи інше коло.
Кола пекла
1 коло – Лімб, його охороняє Харон ( перебувають нехрещені діти та доброчесні нехристияни, тут перебувають Гомер, Овідій, античні мислителі, сам Вергілій );
2 коло – охороняє Мінос, сіддя проклятих, тут перебувають коханці та перелюбники (історія Паоло і Франчески, Дідона , Єлена, Тристан та Ізольда);
3 коло – охороняє Цербер, тут перебувають гурмани, раби шлунку;
4 коло – охороняє Плутос, де перебувають скупі, жадібні, марнотратці;
5 коло – охороняє Флегій гнівних, лінивих;
6 коло – місто Діт, ду фурії охороняють єретиків;
7 коло – Мінотавр охороняє насильників;
8 коло – десять урвищ, де Геріон охороняє тих, хто обманювали в різних ситуаціях ( Одіссей );
9 коло - коло зрадників, іх охороняють Ефіальт, Антей, Бріарей і люцифер ( граф Уголіно, Брут, Касій, Юда ) .
( Учні можуть підготувати невеликі доповіді про персонажів, які згадувалися у першій частині ).
Заглибившись у самі неприємні історіі людського життя Данте продовжує свій шлях Чистилищем і Раєм. В Раю він і залишається, приведений туди “світлим янголом” Беатріче. Дивна мандрівка завершується лицезрінням Божества. Та чи знайшов поет істину? Мабуть ні. І от уже інші образи в світовій літературі відправляються на пошук сенсу життя, абсолютного знання. Такими ж вічними стають в літературі Гамлет і Фауст. Наступний твір, герой якого розмірковує над вічними питаннями стане “ Гамлет “ Шекспіра.
Домашнє завдання: підготувати тдоповідь про особливості Відродження в Англії; читати драму “ Гамлет “.
10 клас
УРОК: Ренесанс в Англії. Здобутки і представники. Шекспір. Шекспирівське питання.
Мета: предметні компетентності – дати стислу характеристику особливостям англійського Ренесансу, розуміти вплив Шекспіра на світову літературу, аргументувати “вічність” образів творів Шекспіра; ключові компетентності – тлумачити поняття “трагедія”, збагатити власне мовлення крилатими висловами з трагедії, застосовувати цифрові технології для пошуку необхідної інформації, визначати актуальні соціальні проблеми твору.
Тип уроку: отримання нових знань.
Хід уроку
Організаційний момент
Актуалізація опорних знань:
1. Хронологічні рамки епохи Відродження. (XIV – XVII )
2. Яка країна стала батьківщиною Відродження? ( Італія )
3. Хто першим почав застосовувати термін “відродження”? ( Дж. Вазарі )
4. Які географічні відкриття були зроблені в епоху Відродження? (Америка,шлях до Індії )
5. Місто, в якому народився Данте. ( Флоренція )
6. Партія до якої належав Данте. ( гвельфи )
7. Чому Данте був змушений жити у вигнанні?( політичні чвари )
8. Як звали дівчину, що надихала Данте на творчість? ( Беатріче )
9. Панівна філософія епохи Відродження. ( гуманізм )
10. Хто приєднав слово “комедія” до назви твору Данте? ( Бокаччо )
11. Скільки частин в поемі “ Божественна комедія”? (три )
12. Хто був провідником Данте по пеклу? ( Вергілій )
Оголошення теми уроку
Відродження в Англії мало обмежений характер, культура Англії підтяглася до ідей Відродження із запізненням ( XVI – початок XVII ст. ). Королівський двір Англії став головним центром Ренесансу. Великі соціальні зрушення були зумовлені Столітньою війною ( 1337- 1453 ), вона активізувала боротьбу за зміцнення королівської влади. У 1381 році спалахнуло Велике селянське повстання. Усі ці процеси створили передумови для формування англійської нації, культури, нації.
Англійська філософія: великий вплив європейської гуманістичної думки, Еразм Роттердамський ( жив і працював в Англії ), Френсіс Бекон ( основоположник матеріальної філософії ).
Англійська наука: Уільям Харві ( відкрив систему кровообігу людини ).
Мистецтво театру виходить на новий рівень. Актори перестають мандрувати і йдуть на службу короля і аристократії. Збільшується кількість прфесійних театральних труп. Особливого розквіту театр досяг при правлінні королеви Єлизавети. Саме тоді з’являється театр “ Глобус”, який на довгий час стане домівкою для Шекспіра.
Література Англії
Джеффрі Чосер ( 1340 – 1400 ) – останній поет середніх віків і поет Нового часу. Першим заговорив англійською в аристократичних колах і почав писати вірші цією мовою. Де навчався невідомо, але був дуже начитаним, знав європейські мови, був зброєносцем, приймав участь в двох походах на Францію, потрапив в полон, був викуплений королем. При дворі Едуарда ІІ отримав посаду розважати дружину короля. Неодноразово виконував різні дипломатичні доручення, займав різні державні посади. В літературу увійшов як поет (“ Будинки слави”,” Парламент птахів”,” Тролі і Хрізенда”, “Золоте століття” ) та автор “ Кентерберійських оповідань”, в яких зобразив суспільство нової Англії.
Томас Мор ( 1478 – 1535 ) – народжений в родині королівського судді, отримав гарну освіту в Оксфордському університеті, після невдалої політичної кар’єри став послушником в монастирі. При Генріху VIII повертається до світського життя, знову займає державні пости. Через те, що Мор не підтримав реформацію церкви, він був ув’язнений в Тауері. Був страчений четвертуванням. Літературна спадщина – це епіграми, памфлети, але найбільш популярним став твір “ Утопія” ( розмірковував про соціально-економічні зміни, оголошення майнової рівності, втілив прагнення народу про ідеальний устрій держави ).
Крістофер Марло ( 1564 – 1593 ) – великий поет Англії, завдяки друзям син кентерберійського чоботаря закінчив Кембріджський університет. Входив до гуртка Вальтера Ролея, через що був під наглядом поліції. Йому влаштували пастку, водному з трактирів вбили. Серед творів” Трагічна історія доктора Фауста”,” Тамерлан Великий”,” Едуард II’’.
Вільям Шекспір ( 1564 – 1616 ). Великий письменник, який залишив велику кількість геніальних творів і таємницю свого існування і творчості. Перша половина життя пройшла в містечку Стратфорд на Ейвоні в родині ремісника і торгівця. Жив в місті до 20-ти років, мав дружину ( Анну Хетуей на 8 років старшу ), трьох дітей. Потім на п’ять років зник і з’явився як актор і драматург лондонського театру Бербеджема. Надалі його творчість розвивалась тріумфально. Саме через те і виникло багато питань, як людина, що закінчила тільки “ граматичну школу” була настільки обізнана в історії європейських дворів, міфології, знав морську справу. Різні дослідники “кандидатами” в Шекспіра називали графів Дербі, Оксфорда, Ретленда, поета Крістофера Марло. На користь Шекспіра говорить те, що всі твори були власністю театру, тому рукописи не стали достоянням науковців. Сонети, написані автором, зберегли особисті підписи.
Творчість Шекпіра досить багатопланова, серед них є історичні трагедії, сімейні драми, комедії, феєрія.
“ Гамлет “ ( 1599 – 1601 ). Багато питань викликає найбільш знана і популярна трагедія. До наших днів збереглися три ранні версії п’єси, вони відомі під назвами” Перше кватро”,” Друге кватро”,” Перше фоліо”. У кожного з них є рядки й навіть цілі сцени, яких нема у інших. При написання п’єси Шекспір, судячи з усього, опирався на легенду про Амлета, записану літописцем Саксоном Граматиком в” Діянні данів”, а потім переказану в XVI ст. Франсуа де Бельфорестом. П’єса має складну композицію, багатий ідейний зміст і різноплановість героїв. Перші переклади українською належать до 60-років XIX ст. П. Свєнціцьким, в 1870-х п’єсу переклав М. Старицький. Пізніше трагедію перекладали Юрій Федькович, Пантелеймон Куліш, Юрій Клен, Юрій Андрухович.
Домашнє завдання: аналіз трагедії “ Гамлет “ з точки зору проблематики, ідеї, багатогранності образів і гуманістичного світосприйняття.
10 клас
УРОК: Філософські та моральні проблеми трагедії “ Гамлет “. Провідні мотиви твору, художній простір. Гамлет – вічний образ світової літератури.
Мета: предметні компетентності – давати загальну характеристику змісту твору, характеризувати жанрову своєрідність твору, аргументувати “вічність” образу Гамлета; ключові компетентності – збагатити власне мовлення висловами з трагедії, зіставити сучасні погляди з поглядами героїв трагедії “ Гамлет”, оцінювати стосунки Гамлета і зображуваного в трагедії соціума.
Тип уроку: отримання нових знань.
Хід уроку
Організаційний момент
Актуалізація опорних знань
1. Хронологічні рамки Ренесансу Англії.
2. Які письменники були представниками англійського Ренесансу.
3. Шекспирівське питання в світовій літературі.
Оголошення теми уроку
Основні етапи творчості Шекспіра:
- історичні хроніки ( 10 п’єс ) – національна епопея Англії, де розглядаються питання про владу церкви, взаєминах при дворі, проблема людського в людині (“ Річард ІІІ”,” Річард ІІ”,” Генріх ІХ”,” Генріх V”,” Генріх VIII” );
- комедії ( 1590 – 1600 ) – Приборкання норовливої,” Комедія помилок”, “Сон в літню ніч”,” Багато шуму з нічого”,” Дванадцята ніч”,” Ромео і Джульєтта”;
- великі трагедії ( початок XII ст. ) –“Гамлет”,” Отелло”,” Король Лір”,”Макбет”, глибокі роздуми про глобальні проблеми і протиріччя світу;
- фантастичні твори” Перікл”,” Зимова казка”,” Буря”,” Сінбері”;
Трагедія “ Гамлет’’
“Гамлет” – перша філософська трагедія і ця особливість визначила поетику драми. У поетиці трагедії виділені моменти, які пов’язані з вічними питаннями людського життя – сенс життя, етична і громадянська позиція героя, проблеми моральної оцінки, відплати за злочин. Борг помсти за вбивство батька переростає в очах Гамлета у завдання виправлення людського суспільства.
Проблематика твору:
- проблема життя і смерті – більшість героїв не доживають до фіналу, всі розмірковують про життя і смерть, важливими для розуміння цієї проблеми є сцени на кладовище;
- проблема боротьби та бездіяльності – Що краще змиритися чи боротися? Чи буває добро з кулаками? Що тоді є злом?
- проблема любові та зради – таке враження, що зрада це основне поняття над яким розмірковує автор – зрадниками та шпигунами в якийсь момент стають усі герої трагедії, навіть любов не є порятунком.
Час подій в трагедії: коли відбуваються події встановити важко – це дохристиянські часи легендарного Гамлета чи епоха Шекспіра? Це є невизначеним, в театрі драму часто грають в сучасному акторам часі, або зображують епоху Шекспіра.
Гамлет
Гамлет – “ вічний образ”, що виник наприкінці Відродження. Він несе в собі ренесансну ідею безмежного розвитку особистості, в той же час несе великі, майже як в античності, пристрасті, крайності розвитку якоїсь однієї сторони особистості. Гамлет постійною рефлексією і самоаналізом паралізує можливість діяти. Він здійснив багато вчинків: вбивство Полонія, Лаерта, Клавдія, але відтягує помсту, що складає враження бездіяльності. Після розуміння трагедії, пов’язаної зі смертю батька ( ідеал чоловіка і короля ), зради матері ( швидке весілля з вбивцею чоловіка ) Гамлет бажає помсти, але в якийсь момент розуміє, що вбивство Клавдія не врятує ситуацію глобально. В Данії встигли забути ідеального короля Гамлета- старшого і звикли до рабства. Епоха ідеальних людей минула і фоном трагедії стає образ Данії-в’язниці. Зло для Гамлета це не тільки родова помста, зло в оточуючому світі і протистояти одному складно. Це наводить думки про самогубство, бо Гамлет задумується про наслідки. Гамлет – герой, народжений духом Відродження, але в той період, коли Відродження переживає кризу. Гамлет намагається переосмислити цінності гуманізму, і розкриває ілюзорність гуманістичних уявлень про світ як про царство свободи і дії. Не просто на вільний данський трон приходить норвезький принц Фортенбрас – звичайний месник, воїн, який реалізував себе сме в тих сферах, де Гамлет був неспроможним. Трагедія Гамлета – трагедія стоїчного героїзму, він приймає неминучість поразки, але продовжує боротьбу.
Герої трагедії і їх роль в розкритті проблем твору.
Гертруда – мати Гамлета,через два місяці після смерті чоловіка вийшла заміж. Образ неоднозначний, багато хто трактує її як слабку і безвольну жінку, яка виступає проти сина і не хоче знати про вбивство чоловіка. Хоча можна представити, що вона поводить себе так, щоб уберегти сина від смерті, віддаливши його від трону.
Офелія – донька Полонія, знаходиться повністю під владою батька і Клавдія. Будучи слабкою, закоханою в Гамлета. Не маючи сил боротися, її душа “тікає” в божевілля.
Гораціо – друг Гамлета, єдиний, хто залишився вірним до кінця, будучи справжнім другом, відчував трагічний кінець Гамлета.
Король Клавдій – яскравий приклад негативного персонажа, тиран, хитрий, розумний, але совість була і в нього.
Полоній – царедворець, інтриган та лицемір, жертвує навіть власною донькою.
Лаерт – син Полонія, запальний, недалекоглядний, мислить вузько, стає зброєю в руках Клавдія.
Розенкранц і Гільденстерн – друзі, що зрадили Гамлета, шпигуни Клавдія, лицемірні і підступні.
Підведення підсумків: Трагедія написана Шекспіром є актуальною і зараз. Проблеми про які говорить автор не зникли, в світі досі існує зрада і підступність, зло і втрачені ілюзії. Світ ніяк не змінюється.
Домашнє завдання: Написати есе на тему “ В чому актуальність образу Гамлета і самого твору в сучасному світі?”
10 клас
УРОК: Перехід від романтизму до реалізму. Романтизм у Німеччині. Ернст Теодор Амадей Гофман.
Мета: предметні компетентності – розуміти особливості розвитку романтизму, специфіку течій, виявляти жанрові ознаки прочитаних творів, усвідомлювати гуманістичні цінності доби романтизму; ключові компетентності – складати таблиці таблиці на підставі вивченого матеріалу, самостійно знаходити і систематизувати інформацію про літературні твори і явища, виявляти соціальні явища, що знайшли відбиток у творах.
Тип уроку: отримання нових знань.
Хід уроку
Організаційний момент
Актуалізація опорних знань
Аналіз контрольної роботи за темою “ Античність, епоха Відродження ‘’.
Яка філософська течія епохи Відродження стала панівною в суспільстві?
Які твори античності і епохи Відродження стали невичерпним джерелом натхнення митців на століття?
Оголошення теми уроку
“ Романтизм – це своєрідна реакція на Французьку революцію “ ( Карл Маркс ) - найбільш популярна характеристика напрямку однією фразою. Велика Французька буржуазна революція завершила епоху Просвітництва. Митці виявилися свідками грандіозних історичних подій, революційних потрясінь, що невпізнано перетворили життя. Багато хто з них захоплено вітали зміни, захоплювалися проголошенням ідей Волі, Рівності, Братерства. Але час йшов, а зміни не відбувалися – наступила пора розчарування. У філософії і мистецтві початку XVIII століття зазвучали трагічні ноти сумніву в можливості перетворення світу на принципах Розуму. Спроби піти від дійсності й у той же час осмислити її викликали появу нової світоглядної системи – романтизму.
Романтики нерідко ідеалізували патріархальне суспільство, у якому бачили царство добра, щирості, порядності. Поетизуючи минуле, вони йшли в стародавні легенди, народні казки. У кожній національній культурі романтизм одержав власні особистості: у німців – містику; в англійців – особистості, що протиставляють себе розумному поводженню; у французів – незвичайні історії.
Основна задача романтизму – зображення внутрішнього світу, щиросердечного життя.
Романтизм, як напрям виник наприкінці XVIII століття у Німеччині та існував у літературі Європи й Америки до першої половини XIX століття.
Головні ідеї романтизму:
- заперечення раціоналізму доби Просвітництва;
- ідеалізм у філософії;
- вільна побудова творів;
- захист особистості;
- неприйняття буденності й звеличення “життя духу” ( найвищими виявами його були образотворче мистецтво, релігія, музика, філософія );
- культ почуттів;
- захоплення фольклором, інтенсивне використання фольклорних сюжетів, образів, жанрів, художньо-технічних прийомів;
- інтерес до фантастики, екзотичних картин природи.
Німецький романтизм
Німеччина стала країною, де формувалася концепція романтичного мистецтва. Романтизм пройшов три етапи розвитку:
I – ранній ( Ієнський ) – 1795 – 1805 період, коли була розроблена естетична теорія німецького романтизму і створені твори Шлегеля і Новаліса. Герої творів цього періода наділені творчими талантами, грунт мистецтва складали міф, казка, легенда, переказ. Митці ідеалізували минуле, яке намагалися співставити із сучасністю. Естетична система характеризувалася намаганням відійти від показу конкретно-історичної дійсності і зверненням до внутрішнього світу людини.
II – гейдельбергський – 1806 – 1815 центром романтичного руху став університет у м Гейдельберг, де навчалися, а потім викладали Брентано і Л. А. Арнім, які відіграли провідну роль у романтичному русі на другому етапі. Романтики другого етапу присвятили себе вивченню і збиранню німецького фольклору. В гурток гейдельбергських романтиків входили відомі збирачі німецьких казок брати Грімм і Е. Т. А. Гофман.
III – пізній романтизм – 1815 – 1848 центром цього періоду стає Берлін. Саме з цим містом пов’язаний найбільш плідний період творчості Гофмана, тут же вийшла перша поетична збірка Г. Гейне.
Презентація питання “ Мистецтво епохи романтизму “.
Ернст Теодор Амадей Гофман (1776 – 1822 )
Письменник прожив недовге, повне трагічності життя. Дитинство не було безхмарним – батьки рано розійшлися, батько мав проблеми з алкоголем, а мати мала проблеми психічного характеру і тому хлопчик виховувся у бабусі. З дитячих років мав талант живописця, але головною пристрастю була музика, він не тільки грав на багатьох інструментах, але й був автором цілого ряду музичних творів. Оточуючи не розуміли і не любили Гофмана, він мав зовнішність, яка кидалася в очі, швидко і незрозуміло говорив, мав труднощі зі спілкуванням. Батьківщиною Гофмана було місто Кенігсберг, місто повне таємниць. Ім’я Амадей додав пізніше самостійно через захоплення творчістю Моцарта. Підтримуючи родинну традицію вивчав право в університеті Кенігсберга, після закінчення служив чиновником судового відомства в різних містах Прусії. Після розгрому Прусії займався усім, що допомагало заробити. Був одружений з Міхаліною Тіщинською, яка залишалася вірною все життя своєму талановитому, але нещасливому чоловіку, навіть тоді, коли закохався в свою ученицю Юлію Марк. Наприкінці життя його влаштували на роботу в міністерстві юстиції в Берліні ( він все життя не любив це місто ). Службові обов’язки Гофман виконував бездоганно, а вільний час проводив у винному погребі. Додому повертався пізно і сідав писати. Жахи, створені уявою, наводили страх на нього самого. В цій ситуації його рятувала Михаліна, тільки стукіт спиць давали Гофману можливість працювати спокійно. Надалі спиці Михаліни стануть постійним супутником довгими ночами. Писав Гофман швидко, до нього прийшов читацький успіх, але не матеріальний. Між тим, дуже швидко розвивалася тяжка хвороба – прогресуючий параліч, що позбавив письменника можливості самостійно пересуватися. Прикутий до ліжка Гофман продовжував писати. У 47 років сили письменника остаточно вичерпалися, у нього розвинувся туберкульоз спинного мозку. 26 червня 1822 року Гофман помер, ховали його 28 червня, серед тих, хто прийшов провести письменника був Г. Гейне.
Творчість Гофмана
“ Неземний світ, зітканий із чар та мрій, заселений фантастичними образами – ось світ Гофмана. Часом він добрий і світлий, як солодка мрія, а часом автор посеред своїх мрій раптово згадує про себе і власну невтішну долю – тоді він стає дошкульним і злим, спотворює людей до краю, обертаючи їх на карикатурних чудовиськ, з навіженою втіхою прибиваючи портрети своїх “покровителів”,що пригнічують його і дошкуляють йому, до стіни своєї зневаги…”, саме так характеризував творчість Гофмана Стефан Цвейг.
До літератури Гофман прийшов у зрілому віці. У 30 років пише першу новелу” Кавалер Глюк”. Естетичні принципи – це принципи пізнього романтизму, домінує елемент казковості, чудодійності. Зображення дійсності в нього подаються не у формі самого життя, а за допомогою гротескного образу, в якому свідомо порушуються норми життєвої правдоподібності, протиставляється реальне і нереальне, ті чи інші сторони зображуваного змальовуються у фантастично перебільшеному, загостреному вигляді.
Періоди творчості
- 1808 – 1814 – збірка” Фантазії в манері Калло”, формується принцип творчості Гофмана, з’являється розподіл героїв на філістерів та ентузіастів ( філістери – звичайні обивателі, ентузіасти – дивакувати невдахи, що живуть у світі власних фантазій, це митці. Казка” Золотий горнець”- події відбуваються одночасно в реальному і уявному світах, герої також живуть у різних світах, основна боротьба за душу головного героя.
- 1815 – 1817 –“ Нічні повіст”і,” Еліксир диявола”, “Лускунчик і Мишачий король” в творах цього періоду конфлікт між філістерами і ентузіастами набуває більш трагічного забарвлення. Життєва реальність постає осмислюється як цілком ворожа людині руйнівна сила, втілена в образах містичної демонічної стихії або деспотичної суспільної влади, що втручаються в долю людини, пригнічують її.
- 1818 – 1822 –“ Малюк Цахес”,” Володар мух”,” Житуйська філософія кота Мурра”, окрислені раніше теми поглиблюються і розширюються в напрямку загострення авторського інтересу до соціально-психологічних аспектів та суспільного життя й людської особистості.
Узагальнення вивченого
Епоха романтизму повернула людей до емоційного сприйняття дійсності, соціальні проблеми показувалися через казки і міфи, які були відомі усім з дитинства. Митці мали надію, що саме принцип швидше знайде щлях до серця читача.
Домашнє завдання
Опрацювати статтю з підручника, скласти таблицю з відомостями про епоху романтизму.
10 клас
УРОК: Особливості сюжету і композиції повісті Е. Т. А. Гофмана “Крихітка Цахес на прізвисько Циннобер”. Гротескні образи. Викривальний зміст твору.
Мета: предметні компетентності – аналізувати провідну тему, проблему твору, характеризувати образи персонажів та засоби їх створення, висловлювати власну думку щодо порушених у творі проблем; ключові компетентності – вміти вести дискусію відносно проблеми порушеної у творі, самостійно знаходити і систематизувати інформацію про літературний твір, виявляти соціальні явища, що знайшли відбиток у творі.
Тип уроку: отримання нових знань з елементами дискусії.
Обладнання: ілюстрації до повісті.
Хід уроку
Організаційний момент
Актуалізація опорних знань
1. Стислий переказ повісті Гофмана “ Крихітка Цахес на прізвисько Циннобер”.
2.Презентація проекту “ Мистецтво Європи епохи романтизму”.
3. Учні коментують таблицю, складену за підручником.
Оголошення теми і мети уроку
Вступне слово: Світ Гофман – це особливий художній світ, створений могутньою фантазією автора. Майже завжди у центрі його уваги знаходилося протистояння двох світів – романтичного і буденного, ілюзорного і реального. Сам Гофман казав: “ Крихітка Цахес “ – це казка про реальне”, у якій він подав власне філософське бачення сенсу життя людини.
Словникова робота:
Філістер (кн.) – самовдоволена, обмежена людина з міщанським світоглядом і святенницькою поведінкою.
Циннобер ( від лат. Cinnabaris, нім. Zinnober ) – мінерал або фарба яскраво-червоного кольору, саме від цього походить прізвисько Цахеса.
Аналіз тексту й образів твору
Робота в групах:
I група: сатиричне зображення проблем у творі – керівники німецького князівства, тогочасна політика і просвітництво, вчені і чиновники ( з зачитуванням цитат );
II група: характеристика двох таборів героїв – філістерів і ентузіастів, та реальних і фантастичних персонажів ( Бальтазар – мрійник, Фабіан – раціоналіст, Мош Терпін – професор, Кандіда – красуня наречена, Барсануф, Керпес )
III група: характеризує дві сюжетні лінії – оповідь про життя малюка Цахеса, історія кохання Кандіди і Бальтазара.
Тема – зображення бездуховного світу філістерів, у якому ентузіасти не потрібні.
Ідея – возвеличення митця, викриття таких негативних рис характеру як підступність, жорстокість, жадоба влади.
Бесіда з елементами дискусії:
- чи права була чарівниця Рожа-Гожа, коли змінила образ Цахеса в очах людей?
- яке майбутнє у Бальтазара в князівстві Керпес?
- чи під силу активній меншості змінити суспільство?
Узагальнення й систематизація:
- Які ознаки романтизму в повісті “ Крихітка Цахес”?
1. Основний конфлікт твору ( протистояння Бальтазара та філістера Цахеса).
2. Синтетичність жанру.
3. Переплетіння фантазії та реальності ( два плани зображення і два типи героїв ).
4.” Поетика контрастів’’ ( Ціннобер був потворним і злим, а здавався всім красивим та добрим).
- В чому ви бачите відкритість фіналу повісті? ( балтазар одружується на коханій Кандіді, доньці професора Моша Терпіна. Сім’я Кандіди – філістери, в подарунок від Альпануса вони отримують чарівні горщики, де не пригорає їжа. Хто знає, чи збереже ентузіаст Балтазар своє поетичне мислення і тверезий розум у колі, де панує розрахунок? )
Підбиття підсумків:
Казка “ Крихітка Цахес на прізвисько Ціннобер” виявилася не зовсім казкою, особливо, якщо дивитися на прблеми, що поставлені у творі. Твір залишається актуальним досі.
Домашнє завдання:
1. Повторити літературознавчі терміни алегорія, сатира, іронія, гротеск.
2. Написати есе: “Актуальність проблем повісті в сучасному суспільстві “.