Урок: Просвітництво як літературна епоха. Розмаїття виявів літературного життя

Про матеріал

познайомити учнів з характерними особливостями доби Просвітництва як ідейного руху, систематизувати матеріал, опрацьований самостійно, визначити основні ідеї Просвітництва, розглянути роль художньої літератури та розмаїття виявів літературного життя; розвивати в учнів навички аналізу інформації, уміння узагальнювати та систематизувати матеріал; виховувати інтерес до кращих духовних надбань людства.

Перегляд файлу

Дата____________

Тема уроку. Просвітництво як літературна епоха. Розмаїття виявів літературного життя

Мета: познайомити учнів з характерними особливостями доби Просвітництва як    ідейного руху, систематизувати матеріал, опрацьований самостійно, визначити основні ідеї Просвітництва, розглянути роль художньої літератури та розмаїття виявів літературного життя;  розвивати в учнів навички аналізу інформації, уміння узагальнювати та систематизувати матеріал; виховувати інтерес до кращих духовних надбань людства.

Обладнання: портрети Д. Дефо, Дж. Свіфта, Р. Бернса, Вольтера, Ж.-Ж. Руссо, Ш.Л. Мотеск’є, Д. Дідро, П.О. Бомарше, Й.В.Гете, Й.К.Ф. Шиллера.

Тип уроку: урок сприйняття та засвоєння нового матеріалу.


Усе рухалося, вирувало, було охоплено         
                                                                                                                                                               думкою,  як жити далі.
                                                                                                                                                                                                 Вольтер
Хід уроку                                                                    

І. Актуалізація знань.

- Літературний диктант

Запишіть відповіді на запитання у стовпчик. Яке слово можна скласти з перших літер слів-відповідей?
-    Що є основою ідеології Просвітництва?
-    Визначте домінуючий настрій доби Просвітництва.
-    Де розповсюдився широкий інтелектуальний рух у XVIIIст.?
-    Як називається твір, у якому щасливе й досконале життя людей у суспільстві змальовується у  вигляді гарної мрії чи далекої й недосяжної країни?
-    Кого пропонували насамперед просвітити діячі XVIII cт., щоб змінити суспільство?

Відповіді:
Раціоналізм
Оптимізм
Західна Європа
Утопія
Монарха

- Як ви думаєте, чому ключовим словом до теми уроку є слово розум?

ІІ. Сприйняття та засвоєня нового матеріалу.

 

 

Гра «Мікрофон»

- Що я знаю про добу Просвітництва? ( кожний говорить одне речення, слідкуючи, щоб інформація не повторювалася).

Робота в групах «Ланцюжок запитань»

-  Обговоріть у групі запитання, підготовлені кожним як домашнє завдання, визначте кращі з них. Група, яка першою відібрала запитання (2-3) задає його класу. Група, яка відповість на запитання правильно, задає своє запитання і т.д.

Опрацюйте  таблицю «ПРОСВІТНИЦТВО»

час  і місце виникнення

У XVIII ст. в країнах Західної Європи, особливо в Англії, Франції, пізніше у Німеччині.

соціально-економічні передумови

Криза старої феодальної системи і формування нових капіталістичних

відносин. Буржуазна революція в Англії (1688 – 1689), Велика французька революція (1789 – 1794), перебудова державних устроїв в європейських

країнах.

характерні особливості

Надання великого значення розуму та досвіду як джерелу знань. Критика недосконалого суспільного ладу, нерівності. Віра в те, що ідеї можуть змінити суспільство, що моральне виховання людини – шлях до вдосконалення суспільства. Прагнення повернутися до сутності природи,

бо природа – розумна.

представники

У філософії – Дж.Локк, К.А. Гельвецій; в літературі – Вольтер, Д.Дідро, Ш.Л.Монтеск’є, Дж.Свіфт, Д.Дефо, Й.В.Гете, Ф.Шиллер, Г.Е.Лессінг;

 в живописі – В.Хогарт, Ж.Б.Грез, Ж.Б.С.Шарден; у музиці Й.С.Бах, Й.Гайдн, Глюк,

 у скульптурі – Е.М.Фальконе, Ж.А.Гудон.

основні ідеї

Культ розуму та науки. Надання переваги досвіду.
Віра в перетворюючу силу ідей та освіти. Утвердження великої виховної ролі мистецтва у суспільстві.
Виховання гармонійної людини за законами розуму та природи.

Визнання впливу суспільного і природного середовища на

 формування людини.
Проголошення цінності людини незалежно від її походження, утвердження рівності всіх людей.
Переосмислення питань світобудови й суспільного порядку.


                           Література епохи Просвітництва


реалізм     класицизм         сентименталізм          рококо

Завдання: опрацюйте матеріал, дайте відповідь на запитання:

- Що характерно для художнього напряму ?
- Які ідейні та художні  особливості його визначають?
- Хто є представниками цього напряму?
- Які жанри використовували письменники?

  У XVIII ст. паралельно розвивалися три основні художні напрями – просвітницький класицизм, просвітницький реалізм і сентименталізм, а також існувало мистецтво рококо.

   Просвітницький класицизм  на новій основі продовжував традиції класицизму XVIIcт.  Його представники віддавали перевагу об’єктивним законам мистецтва, що спиралися на розум. Література була рупором філософських та політичних ідей, з допомогою яких просвітителі намагалися виховати нову людину і змінити світ. Характерною особливістю було прагнення повчати людей, формувати  нові моральні цінності та ідеали. Митці зосереджували увагу на конфліктах, які виникали внаслідок зіткнення  героїв з недосконалим суспільством і труднощами при виконанні ними свого громадського обов’язку.

  Проголошується ідея служіння всьому суспільству, справі свободи і справедливості. Герої охоплені ідеєю змінити існуючий порядок і встановити більш розумний і гуманний. Представники: Вольтер, Й.В.Гете, Ф.Шиллер.  Улюблені жанри: трагедії, епопеї, оди.

  Просвітницький реалізм – за основу бере принцип наслідування природи, основним естетичним принципом проголошує правдивість мистецтва. Головним об’єктом представники просвітницького реалізму обрали суспільне життя свого часу. Їх цікавили різні сфери соціального буття, стосунки між різними соціальними верствами, вплив середовища на людину. Вони сміливо виступали із соціальною критикою, викриттям несправедливих порядків і вад суспільства, їх згубного впливу на людину, утверджували в літературі тип активного, діяльного героя. Митців цікавила доля простої людини, тому вони зображували звичайних людей зі звичайного життя. Представники Д.Дідро, Дж.Свіфт, Г.Філдінг, Р.Б.Шерідан. Жанри: роман, повість, “міщанська” драма, памфлети.

Сентименталізм – напрям, який утверджував “культ почуттів”, “культ серця”. Отримав назву за твором англійського письменника Л.Стерна “Сентиментальна подорож”. Для нього характерні увага до внутрішнього світу людини, возвеличення почуттів, культ природи, аналіз переживань у приватній сфері, утвердження багатства духовного світу представників нижчих станів. Головний об’єкт зображення – життя людського серця. Представники: Л.Стерн, С.Річардсон, Ж.Ж.Руссо, М.Карамзін. Жанри: роман, щоденник, дорожні нотатки, елегія, драма.   

Рококо – напрям, що розвивався незалежно від ідей Просвітництва. Його представники орієнтувалися на смаки аристократії, тому твори відзначаються особливою вишуканістю та витонченістю форм, пишністю й багатством засобів художньої виразності. Митці вважали, що витвір мистецтва має радувати й вражати зір, слух та уяву, нагадуючи про насолоди життя – красу, кохання. Тому характерні для творів естетизм, святковість, театральність, увага до дрібниць. Мистецтво рококо робило життя приємним, вишуканим, красивим. Воно тісно пов’язане з бароко. Представники: П.О.Бомарше, Д.Дідро, Х.М.Віланд. 

 

ІІІ. Підсумок уроку.

-    Кого в добу Просвітництва називали енциклопедистами?
-    Хто був головним ідеологом проекту по створенню “Енциклопедії або Тлумачного словника наук, мистецтв і ремесел”?
-    Скільки томів налічувала Енциклопедія?
-    Чому видання Енциклопедії час від часу заборонялося?
-    Які художні напрями співіснували в добу Просвітництва?
-    В що вірили просвітники?
-    Який заклик просвітників став гаслом Великої французької революції 1789 – 1794     рр.?
-    Яку людину представники Просвітництва вважали ідеалом?
-    Що вважали просвітники найефективнішим засобом виховання людей?

Творча робота

Складіть сенкан на задане слово “Просвітництво”

                                      1 рядок – задане слово
                                      2 рядок – 2 прикметника
                                      3 рядок – 3 дієслова
                                      4 рядок – фраза – підсумок з 4 слів
                                      5 рядок – синонім до заданого слова

Наприклад:

                      ПРОСВІТНИЦТВО
                        розумне, дидактичне
                   навчає, впливає, моралізує
            культ досконалої природної людини
                        енциклопедія

Підбиття підсумків


 Домашнє завдання.
Опрацювати статтю підручника, присвячену Вольтеру, прочитати “Простак” р.1 – 7.

 

 

 

 

 

 

 

Сенкан – вислів, що складається з п`яти рядків:

- У першому має бути те, про що ми пишемо, має містити слово, яке позначає тему (наприклад, матуся).

- У другому – два слова, які описують тему (наприклад, рідна, мила).

- У третьому – три слова, що відповідають на запитання «Що робить» (наприклад, любить, чекає, сподівається).

- У четвертому ціле речення; воно розкриває суть того, що робить предмет, про який пишуть (наприклад, Піклується і думає про своїх дітей).

- У п’ятому – синонім до першого слова (може бути епітет, синонім, це має бути своєрідний підсумок) (Наприклад, ненька).

Зразки сенкану:

1. Мова

2. Рідна, барвінкова.

3. Переливається, єднає, дзвенить.

4. Вона – єдина й найцінніша.

5. Доля.

 

 

doc
Додано
19 липня 2018
Переглядів
10648
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку