Про матеріал
Розробка уроку-екскурсії з митстецтва по темі:" Провідні художні музеї світу.Форми збереження культурної спадщини"
Віртуальна екскурсія відомим музеями світу,знайомство з творами мистецтва.Вчити учнів аналізувати та інтерпретувати художній зміст творів,вести мистецький діалог,знаходити додаткові джерела для мистецької самоосвіти,прищеплювати любов до мистецтва.Виховувати інтерес,шанобливе ставлення до надбань духовної культури людства,розвивати естетичний смак.
ТЕМА: Форми збереження культурної спадщини.
Провідні художні музеї світу (Лувр, Прадо, Дрезденська галерея, Ермітаж)
МЕТА: Визначити роль збереження культурної спадщини та її форми. Ознайомити учнів з відомими музеями світу та деякими творами образотворчого мистецтва із колекцій музеїв Уффіці, Лувру, Національної галереї Лондона.
Завдання навчальні: Вчити аналізувати та інтерпретувати художній зміст творів; використовувати мистецьку термінологію, вести мистецький діалог, знаходити додаткові джерела для мистецької самоосвіти; прищеплювати любов до мистецтва
Завдання розвивальні: Розвивати естетичний смак, розширювати ерудицію,творчу уяву.
Завдання виховні: Виховувати інтерес до мистецтва,шанобливе ставлення до надбань духовної культури людства,культуру поведінки у закладах мистецтва.
ТИП УРОКУ: урок-екскурсія.
ОБЛАДНАННЯ: презентації («Музеї світу», «Міста-музеї»), репродукції картин, скульптур, карта Європи, «Цікаві завдання» для учнів,щодо екскурсії.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Епіграф до уроку: « Великі нації пишуть свою автобіографію у трьох книгах-
у книзі слів,у книзі справ і в книзі мистецтва,
але остання заслуговує повної довіри.»
Дж.Рескін (англ..писменник.художник,теоретик мистецтва)
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Бесіда.
Учитель:
Давайте спробуємо зазирнути в цю книгу і поміркуємо разом:
«Запитання-відповідь»
Учитель: Отже, тема уроку: «Форми збереження культурної спадщини.
Провідні художні музеї світу.»
(запис в зошити)
«Піраміда очікування»
( Учні на аркушах пишуть свої очікування і прикріплюють їх на дошці у вигляді піраміди.)
Оголошення мети і завдань уроку.
II. Сприймання нового навчального матеріалу.
Розповідь учителя з елементами бесіди:
Наш урок — подорож до світу художньої культури. Багато мандрівників, наших сучасників, прагнуть своїми очима побачити видатні твори мистецтва, батьківщину знаменитих архітекторів, скульпторів, художників. Наша подорож віртуальна,але я сподіваюсь,що колись у вас буде можливість і бажання реально побувати у цих чудових місцях.
Міста, до яких ми будемо подорожувати, це міста-музеї.
Давайте пригадаємо, що означає слово «музей»?
Робота в зошиті
Словник - довідник
Музей (грецький храм святилищ муз). Науково-дослідницькі, науково-освітні заклади, які збирають, вивчають, популяризують пам'ятки історії, матеріальної і духовної культури.
Інтенсивно почали розвиватись з XVIII ст.
Галерея (фр.) — приміщення для експонування художніх творів, назва багатьох музеїв.
Урок будуть проводити учні-екскурсоводи
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Італія - Флоренція
Розповідь учителя з елементами бесіди:
Нашу подорож починаємо з Італії.
Сонячна країна із неперевершеним містом – Флоренція.
У Флоренції жили і працювати видатні митці: Данте, Джотто, Брунеллескі, Ботічеллі, Донателло, Мікеланджело, Леонардо да Вінчі.
(Демонструється відеосюжет «Флоренція»)
Екскурсовод 1.
Галерея Уффіці вважається найкращою у світі, її колекція нараховує більше 5000 творів мистецтва (картини, рисунки, гобелени, меблі, кераміка).
При вході до галереї — скульптура Лоренцо Медичі, саме його колекція — в основі галереї.
Серед шедеврів галереї — картини Джотто «Благовіщення», Леонардо да Вінчі «Поклоніння волхвів».
В Уфіцці знаходяться тільки ранні твори Леонардо да Вінчі. Одна з перших самостійних робіт «Поклоніння волхвів» не закінчена,як і багато його картин.
Леонардо да Вінчі «Поклоніння волхвів»
В центрі композиції,на підвищенні,зображене святе сімейство - Марія, Ісус і Йосиф. Навколо них,в декілька рядів стоять люди,що прийшли поклонитися Ісусу. Це представники трьох поколінь Медічі, найближче оточення Лоренцо Прекрасного і сам Боттічеллі. На першому плані в правій частині зображена фігура,закутана в золотистий плащ - автопортрет самого автора.
Художник почав над нею працювати в 1480,через рік він покинув Флоренцію.
Мистецтвознавець 2.
У колекції галереї два твори видатного італійського художника Сандро Ботічеллі «Весна», «Народження Венери».
С. Ботічеллі «Народження Венери»
На цій картині зображена Венера, римська богиня кохання. За міфом, Венера народилась у мушлі, немов перлина. Венера стоїть у мушлі; двоє богів вітрів дмухають на неї, щоб її віднесло до берега. На березі Венеру чекає служниця із мантією. З неба падає дощ із троянд (який, за легендою, супроводжував народження богині). Мерехтливі відблиски на трояндах і деревах виконані справжнім золотом (це підкреслює важливість Венери як богині).
Картину художнику замовив заможний молодий італієць, який захоплювався римською міфологією. Жіночість і божественність зливаються в образі молодої прекрасної діви. У галереї знаходиться «Кабінет рисунків та гравюр», де представлені твори найбільш відомих італійських та іноземних художників
Слово учителя: А зараз пропоную вам, записати свої враження від екскурсії Італією
Робота з картками
« Цікаво пізнавати світ»
( див.у роздатковий матеріал до уроку)
Англія - Лондон
Розповідь учителя з елементами бесіди:
Запрошую вас на екскурсію до країни Шекспіра, Шерлока Холмса, доктора Ватсона і ансамблю «Бітлз»
Саме тут,в столиці Англії - Лондоні ви матимете можливість відвідати Вестмінстерський палац, Годинникову Вежу Біг-Бен, замок Тауер, Трафальгарську площу, будинок Лондонської Національної галереї.
( Демонструється відеосюжет «Лондон».)
Екскурсовод 1.
Лондонська Національна галерея була відкрита у 1838 році. Публіку запускали до музею чотири дні, а три дні на тиждень там мали можливість працювати художники (вони робили копії картин).
У колекції живопису твори знаменитих італійських художників С. Ботічеллі, Леонардо да Вінчі, іспанського Д. Веласкеса.,У 1871 році галерея придбала колекцію фламандського та голландського живопису.
У складі музею — шедеври англійських художників У. Хогарта, Дж. Рейнолдса, Т.Гейнсборо, У. Тернера.
Колекція картин нараховує близько 6500 творів західноєвропейського мистецтва. Картини знаходяться у залах не за національними школами, а за часом їх написання.
Одним із шедеврів колекції є «Портрет подружжя Арнольфіні» Яна ван Ейка — видатного художника Нідерландів
Ян ван Ейк «Портрет подружжя Арнольфіні»
Мистецтвознавець 2.
Це парний портрет (перший в історії світового живопису). Перед нами сцена заручення. Герої картини — італійці: заможний купець Джованні Арнольфіні та його дружина Джованні Ченамі, які у 1430 році жили у місті Брюгге. Кожен предмет на цій картині наповнений таємничим змістом. Він може багато розповісти про подружжя, яке перебуває у спальній кімнаті.
Рука жінки, яка знаходиться на животі, пояснює, що вона чекає дитину. Взуття та песик є символом вірності. Рука чоловіка, піднята догори, говорить про клятву вірності у подружжі. Помаранч підкреслює заможність подружжя. Поєднані руки — символ шлюбу. Свічка, яка горить у люстрі,— присутність Божественного Духа. Дзеркало — частина інтер'єру заможних людей того часу.
Слово учителя:
Пропоную вам,діти – записати свої « Думки та асоціації» від екскурсії Англією .
Завдання: « Мріяти завжди цікаво»
( див.у роздатковий матеріал до уроку)
( …Ні для кого не секрет,що англійська королева за чашкою чаю полюбляє поміркувати. Вам теж випала нагода трішки побути членами монаршої родини.)
Франція -Париж
Розповідь учителя з елементами бесіди:
Наша подорож продовжується. Франція.
Столиця Франції – Париж,чекає на вас зі своєю всесвітньовідомою будівлею Гранд-опера,собором Нотр-дам-де Парі,Тріумфальною аркою,Ейфелевою вежею.
(Демонструється відеосюжет «Париж»)
.
Екскурсовод 1 :
Я запрошую вас до Лувру.
Спочатку Лувр був замком, де знаходились архів, казна, зброя. Пізніше Лувр — це резиденція королів. Після Великої Французької революції з 1793 року Лувр стає музеєм. У каталозі Лувру знаходиться 20 000 експонатів.
(Демонструється відеосюжет «Лувр» (вхід до музею, скляні піраміди)
У Луврі шість відділів, кожен являє собою самостійний музей: античності, давньоєгипетського мистецтва, скульптури, живопису, давньосхідного мистецтва, прикладного мистецтва.
Екскурсоводи Лувру розповідають, що майже всі відвідувачі ставлять два запитання: а де знаходиться Венера Мілоська і Джоконда?
Мистецтвознавець 2.
Отже, один із шедеврів скульптури Давньої Греції — статуя Афродіти Мілоської — (II ст. до н. е.), більше відома як Венера Мілоська (в римській міфології),
Венера Мілоська
Скульптура була знайдена у 1820 році селянином на острові Мілос. Саме тому вона — найвідоміша з усіх античних Венер — отримала таку назву.
Французький посол маркіз де Рів'єр подарував її королю
Богиня кохання — прекрасно божественна, але водночас і земної краси. Скульптура відзначається чіткою формою, ідеальними пропорціями тіла. Невідомий майстер створив в образі Афродіти гімн прекрасній жінці:
Ім'ям Джоконди наділив Вазарі
Шедевр да Вінчі, з легкої руки
Імення милозвучне прижилося —
Кристал магічний — ідеал краси,
Що притягає струменем незримим
Усіх до себе, ніби той магніт,
О, незбагненний усміх Мони Лізи.
(О.Доріченко «Заповідь Леонардо)
Леонардо да Вінчі «Джоконда»
Мистецтвознавець 3
Обличчя цієї жінки впізнають у цілому світі. Проте ніхто не знає її справжнього імені. Леонардо роками писав її портрет (1505— 1514рр.). П'ять століть мистецтвознавці сперечаються, хто зображений на портреті. Дійсно, перед нами дружина заможного флорентійського купця Франческо Джокондо чи, може, хтось інший? Існує версія, що ніби то Леонардо зашифрував себе в портреті. А таємниця Джоконди - це його особиста таємниця. А яке це має значення для нас?
Ми милуємось її посмішкою. Художник намалював її прозорими мазками, зумисне розтушувавши куточки очей і вуст, аби створити ефект загадкової усмішки. На задньому плані ми бачимо гірський пейзаж (це ніби фон картини). Нам здається, що Мона Ліза ніби спостерігає за нами.
Техніка живопису Леонардо досконала, мазки пензля непомітні.
Вчитель:
А зараз пропоную вам, записати свої враження від екскурсії Францією.
Тематичні запитання: «Перевір себе»
( див.у роздатковий матеріал до уроку)
Німеччина - Дрезден
Розповідь учителя з елементами бесіди:
А тепер помандруємо до Німеччини — країни середньовічних замків, старовинних палаців і храмів, батьківщини Й.С. Баха, Л. Бетховена, В. Готе та Р. Вагнера.
Наша зупинка — у місті Дрезден. « Флоренція на Ельбі », так називають місто вражені туристи,яке славиться Дрездинською картинною галереєю
(Демонструється відеосюжет «Дрезден. Картинна галерея».)
Екскурсовод 1.
Дрезденська картинна галерея належить до провідних музеїв світу. У XVI ст. місто було столицею могутнього Саксонського князівства
У 1722 році офіційно відкрилась галерея. Із 1839 року до галереї, в її зали, могла вільно прийти добре одягнута публіка.
В галереї знаходяться картини Дюрера, Рубенса,Веласкеса,Рембрандта.
Курфюрст Саксонії Август III був відомим колекціонером картин. За його влади (1733—1763 рр.) була придбана найбільша частина тих картин, які прославили галерею. Серед них — найзнаменитіший твір «Сікстинська мадонна» Рафаеля.
Рафаель Санті «Сікстинська мадонна»
Цікавою є історія цієї картини. До 1754 року вона знаходилась у монастирі Святого Сікста у П'яченці (Рафаелю було замовлено написати вівтарний образ).
Мистецтвознавець 2.
Рафаель писав «Сікстинську мадонну» без попереднього ескізу. Вона зображена такою, якою художник побачив її уві сні. Мадонна з дитиною — одна із головних тем мистецтва італійського Відродження і Рафаеля. Саме образи Мадонни принесли всесвітню славу митцю.
Дія відбувається на небі. Розкривається завіса. Повз хмари іде прекрасна Марія із Богом-немовлям на руках. Вона йде до людей, віддає немовля на покуту. Погляд Мадонни сповнений скорботного передчуття. Вона однією рукою пригортає дитину до себе, другою — ніби віддає її людству. Зустрічають Марію ставанням на коліна Папа Сікст (звернути увагу на його руку — в нього шість пальців) та Свята Варвара. Задумливо дивляться янголята. «Сікстинська мадонна» Рафаеля — це втілення краси і добра, мудрості, духовності.
Страшні часи перенесла галерея під час Другої світової війни. Найкращі експонати були сховані у шахті. 9 травня 1945 року підходи до шахт були заміновані. Місцеві жителі звернулись до радянських воїнів, які врятували 1240 картин, їх реставрували і повернули Німеччині у 1955 році.
Слово учителя:
Ми з вами провели цікаву подорож – екскурсію Німеччиною,отож будьте уважними та кмітливими.
« Відгадай ребус»
( I варіант – відповідь Рафаель, II варіант – відповідь Мадонна)
( див.у роздатковий матеріал до уроку
Іспанія – Мадрид
Розповідь учителя з елементами бесіди:
Я запрошую вас до країни яскравої, життєрадісної, сонячної, де поєднались традиції різних народів та країн.
Це країна Лопе де Вега, Сервантеса, Веласкеса, Гойї та багатьох інших видатних митців, які прославили Іспанію - місто Мадрид.
(Демонструється відеосюжет «Мадрид»)
Екскурсовод 1.
Музей Прадо — всесвітньо відома картинна галерея, де знаходяться твори Рафаеля, Тиціана, Веронезе, Дюрера, Рубенса та ін.
Музей було відкрито для відвідувачів у 1819 році. Його основою є колекція картин, яку три століття збирали королі Іспанії. Найбільше поповнення колекції було здійснено під час правління короля Філіпа IV. Важливу роль у цьому відіграв придворний художник, радник Дієго Веласкес.
Веласкес був прекрасним портретистом свого часу. «Кінний портрет Філіпа IV» був призначений для палацу. Художник представляє короля на парадному портреті: капелюх із пір'ям, імпозантність фігури, обладунки надають герою урочистості й величі. Портрет короля написано на фоні гірського пейзажу.
Дієго Веласкес «Кінний портрет Філіпа IV»
Мистецтвознавець 2.
У колекції музею Прадо є дуже цікава картина «Свята Касильда».
Ф. Сурбаран «Свята Касильда»
За легендою, Касильда — донька мавританського правителя міста Толедо в Іспанії, який жив у XI ст. Всупереч волі батька вона приносила їжу християнам, які були за ґратами.
Одного разу, коли Касильда несла їжу, вона зустріла батька. Хліб, який вона тримала, перетворився на троянди. Художник милується красою, грацією своєї моделі.
З великою майстерністю Сурбаран передає відблиск дорогого одягу, прикрас у вишуканих співставленнях фарб.
Слово учителя: Пропоную вам,діти, узагальнити свої знання.
Кросвород « Подорож Іспанією»
( див.у роздатковий матеріал до уроку)
Наша екскурсія закічується. Я хочу подякувати нашим екскурсоводам та мистецтвознавцям.
III. ПІДСУМОК УРОКУ
Узагальнення вивченого матеріалу.Рефлексія.
«Інтерв`ю»
• Давайте пригадаємо, якими країнами, містами ми подорожували?
• До яких музеїв запросили екскурсоводи?
• 3 творчістю яких художників ми ознайомились?
• Назвіть експонати музеїв, які представляли екскурсоводи.
• Твір якого художника вам найбільше запам'ятався? Чому?
«Закінчіть речення»
«Мікрофон»
IV. ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.Зібрати інформацію про пам’ятки культури і мистецтва рідного краю.
2.Уявіть: ви провідний спеціаліст музею. Щоб ви зробили,щоб зацікавити учнів відвідати ваш мистецький заклад?