Урок у 8 класі з інтегрованого курсу "Мистецтво" на тему "Українське козацьке бароко". Протягом уроку було використано інтерактивні прийоми та інноваційні методи для формування в учнів інтересу до навчальної діяльності.
КОНСПЕКТ УРОКУ «Мистецтво» 8 клас
Тема: Українське бароко.
Мета: (формувати компетентності): предметні (уявлення про українське бароко; вдумливе сприймання художніх творів; розуміння понять (феномен українського бароко, іконостас, гравюра); логічне мислення; удосконалені виконавські навички); ключові (уміння вчитися; готовність відшукати нові шляхи художньо-творчого розвитку; інформаційно-цифрову: використання особистих ґаджетів (смартфонів), мультимедійних засобів; прагнення до творчої самореалізації; соціальну та громадянську: готовність до комунікації; самостійність і мобільність у творенні ідей та ухваленні рішень; дбайливе ставлення до народних традицій і надбань своєї й інших культур; обізнаність і самовираження у сфері культури стилю бароко; толерантне ставлення до культурного розмаїття регіонів світу; усвідомлення потреби збереження культурної та матеріальної спадщини; формувати в учнів інтерес до культурних надбань українського народу; виховувати шанобливе ставлення до пам’яток минулого, а також високі моральні якості на кращих зразках національної культури.
Тип уроку: комбінований урок.
Оснащення: підручник, медіа засоби, смартфони, матеріали й інструменти для малювання, візуальний ряд (презентація на тему українське бароко), музичний матеріал («Їхав козак за Дунай», музика хвиль, фрагменти музики композиторів епохи бароко).
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Доброго дня, діти. Рада вас бачити. Нас чекає сьогодні незвичайний урок, та я вважаю, що ми з легкістю впораємося з цим, плідно попрацюємо і отримаємо максимум задоволення і знань. А для того, щоб нам легше було налаштуватися, я пропоную взяти мушлі, що лежать на ваших партах. У кожній мушлі є по одному камінчику і по папірцю. Візьміть у руку камінчик і подумки вкладіть у нього свої страхи. А тепер я зберу ці страхи, щоб не заважали вам на уроці. А тепер візьміть, будь ласка, папірець і напишіть на ньому свої очікування від уроку. В кінці уроку ми з’ясуємо чи справдилися ваші сподівання.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
А зараз ми з вами перемістимося на берег моря. Беремо мушлю і підносимо собі до вуха. І ось до нас ідуть хвилі, але не прості, а мистецькі. Кожна хвиля – це стилі мистецтва, які ми вже вивчили. Але для того, щоб дізнатися тему нашого уроку, нам потрібно розставити їх по черзі (на дошці у хаотичному порядку розташовані стилі мистецтв). Отже, почали: перша хвиля – античний стиль, друга – візантійський стиль, третя – романський стиль, четверта – готичний стиль, п’ята – ренесанс або Відродження, шоста – стиль бароко. Отже, сьогодні ми зупиняємося на цій хвилі.
Для того, щоб нам краще працювалося ми згадаємо, що ми знаємо про європейське бароко за допомогою кубика Блума (діти називають грані на кубику та відповідають на запитання).
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Темою нашого уроку стане – чарівний світ українського бароко. Сьогодні на уроці ми навчимося відрізняти українське бароко від європейського, відкриємо нову сторінку у вивченні історії нашої держави, розвинемо свої артистичні здібності, будемо виховувати у собі толерантність і вихованість, і я гадаю, що цей урок допоможе вам стати ще більшими патріотами нашої Батькіщини.
ІV. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Друга половина сімнадцятого століття в Україні. Стверджуються великі національні зрушення, козацькі звитяги, поширюються повстання проти поневолювачів, боротьба проти національного та релігійного утиску. Саме так в Україні ознаменувався дух епохи бароко. Він мав на собі тавро чогось химерного і негармонійного. Порівняно із Західною Європою стиль бароко в Україні поширився із значним запізненням. Він набув рис досить демократичного, з використанням традицій народної творчості. Українське бароко XVII ст. називають козацьким, оскільки саме козацтво було носієм нового художнього смаку. Відомо чимало видатних творів архітектури і живопису, створених на замовлення козацької старшини. У той час козацтво виступало як велика військова і суспільно-політична сила, воно прагло до створення власного культурного та естетичного середовища, було рушієм духовного життя й творцем самобутніх художніх цінностей. Козацькі думи, пісні, й танці, літописи й ікони, собори – усе це цінні надбання нашої культури. Краса козацького мистецтва породила легенду про золоте життя під булавою гетьманів, про козацьку країну тихих вод і світлих зорь.
Презентація
Отже, українське козацьке бароко розвивалось під впливом норм естетики, з одного боку — європейського бароко, з другого — народної. Мало синтетичний характер, охопивши всі сфери духовної культури — архітектуру, літературу, образотворче і прикладне мистецтво, музику, театр. Його особливістю було сприйняття світу, людського життя як швидкоплинного і скороминущого явища своєрідної гри, сповненої ілюзій, химер і вигадок. Звідси — намагання прожити барвисте та яскраве життя, прагнення до веселощів і радості. Цей стиль був покликаний розбурхати людські почуття, збудити уяву, викликати контрастні емоції. В ньому завжди поряд добро і зло, любов та ненависть, Бог і диявол, життя і смерть, радість і смуток.
Наші учні об’єднані на три групи з різних напрямів: архітектори, музикознавці і театрали. Усі вони обізнані у своїх сферах і з задоволенням поділяться цими знаннями з нами. А для того, щоб нам цікавіше кожна група підготувала свою видатну особистість, яка зробила великий внесок в розвиток барокового стилю в Україні.
Учні об’єднані на три групи «Архітектори», «Музикознавці», «Театрали». Кожна група по черзі представляє своє самостійно опрацьоване випереджальне завдання, а також особистість яка на їхню думку зробила вагомий внесок у цей вид мистецтва.
Наступним етапом нашої роботи стане домашнє завдання. Кожна група мала своє особисте завдання: спробувати відтворити епоху українського барокового стилю в одному із виду мистецтва.? (Прийом сторітеллінг. Обов’язкова умова: використання в історіях конкретних історичних героїв).
Учні за допомогою телефонів знаходять закодоване завдання і зачитують його. У кожної групи дві строки вірша про місто Батурин і одна із трьох частин гравюри часів бароко.
На аркушах паперу кожна група малює свою частину міста, вивішує на дошку і зачитує строки вірша:
Височіє палац честі й слави.
Гетьмане! Пам'ятка Твоєї справи.
Кращий за палаци Церона й Нерона.
Для золотих дворів оборони
Блискавками гримає Перун увесь.
Гетьманський палац височіє до небес.
Учитель. Отже, перед нами: місто – давно втрачене для нас, українців, як пам’ятка барокового мистецтва, але не втрачене у наших душах, як пам’ятка величі і відважного духу козацької гордості та доблесті. Місто, про яке говорили: «Прегарне, прекрасне, чарівне!». Місто Батурин.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ.
Для того, щоб закріпити наші знання, здобуті на уроці, я пропоную пограти вам у кубики історій Рорі.
(учні виймають по черзі кубики, дивляться на картинку та говорять свої асоціації на тему українського бароко).
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ.
Оцінювання роботи учнів на уроці.
Домашнє завдання. Поцікавтесь, яким архітектурним спорудами нашого краю притаманні риси бароко. Створіть замальовку з однією із них.