Мета:
* ознайомити учнів з новелою М.Коцюбинського «Intermezzo»,
* розкрити історію написання, особливості жанру та зміст новели;
* розкрити особливості імпресіонізму, психологічної новели;
* допомогти школярам розібратися у своєрідній образній системі;
*з'ясувати причини настрою ліричного героя, його подібність із автором; визначити проблематику та особливості композиції новели;
* розвивати образне мислення, уміння сприймати й аналізувати художній текст;
* сприяти вихованню бережного ставлення до природи як гармонійної основи людського життя.
Тема. Психологічна новела «Intermezzo» з жанровими ознаками
«поезії в прозі». Автобіографічна основа. Психологічно переконливе розкриття внутрішнього стану людини. Символічні образи. Поетика імпресіонізму.
Мета:
*ознайомити учнів з новелою М.Коцюбинського «Intermezzo»,
розкрити історію написання, особливості жанру та зміст новели; розкрити особливості імпресіонізму, психологічної новели; допомогти школярам розібратися у своєрідній образній системі; з’ясувати причини настрою ліричного героя, його подібність із автором; визначити проблематику та особливості композиції новели;
*розвивати образне мислення, уміння сприймати й аналізувати художній текст;
*сприяти вихованню бережного ставлення до природи як гармонійної основи людського життя.
Обладнання: портрет М.Коцюбинського, текст новели
«Intermezzo», схеми «Історія написання новели та «Дійові особи», епіграф, дидактичний матеріал, казка М.Коцюбинського «Хо».
Епіграф: В хвилини розчарування та розлуки
мене раз у раз рятувала незвичайна любов до природи
М.Коцюбинський
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація знань учнів.
1. Літературний диктант.
1.1. Назвіть дату народження М.Коцюбинського та соціальний статус батьків.
1.2. Вкажіть місце народження письменника.
1.3. В якому році побачила світ поезія «Наша хатка»?
1.4. До якого братства входив М.Коцюбинський? За що боровся?
1.5. Назвіть твори М.Коцюбинського.
1.6. В яких містах України й ким працював письменник?
1.7. Яка хвороба вражала тіло М.Коцюбинського?
1.8. Як «лікував» душу письменник? Чим найбільше цікавився?
1. 9. Як називали Коцюбинського літератори? (Сонцепоклонник)
1.10. В українській літературі М. Коцюбинський відомий як…(Імпресіоніст)
1.11. Слово «Іntermezzo» означає…(Відпочинок, спокій)
1.12. Новела «Іntermezzo» присвячена…(Кононівським полям)
ІІІ. Перевірка емоційної готовності учнів до уроку.
Щойно завдяки неповторному майстрові слова Михайлові Коцюбинському ми побували у вранішньому лісі, «побачили» переливі природних світлотіней, почули «голосне щебетання» птаства. Це засвідчує надзвичайну поетичність художнього письма М.Коцюбинського. У його творах зовнішнє життя, тобто події, часто поступаються внутрішньому – життю душі й серця. Саме це буде предметом нашої розмови на сьогоднішньому уроці.
IV. Повідомлення теми, мети уроку.
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Пояснення вчителя.
- Літературознавець Валерій Шевчук, досліджуючи творчий доробок М.Коцюбинського, писав, що докорінно змінилася манера письма митця в 1900 – 1902 рр., коли, за визначенням академіка Єфремова, письменник знаходить сам себе і стає тим незрівнянним Коцюбинським, яким ми його знаємо, тобто утверджує свій «сонячний імпресіонізм».
Impression – враження. Імпресіонізм як мистецький напрям виник у французькому живописі в ХІХ – на початку ХХ століття і був характерний тим, що відтворював не саму дійсність, а те, як вона впливає на людину, її емоції, душевний стан.
2. Робота в зошитах.
Риси імпресіонізму:
Основне завдання – витончене відтворення суб’єктивних вражень, мінливих відчуттів і переживань без заглиблення в їх суть.
Представники в літературі – М.Коцюбинський, В.Стефаник, О.Кобилянська, Г.Косинка.
Новела – невеликий розповідний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним закінченням.
Ознаки:
4. Складання схеми «Історія написання новели «Intermezzo» на основі біографічних матеріалів (проектує учень).
Створення «Просвіти» протест влади + хвороба + сімейні проблеми відпочинок у с. Кононівка написання новели.
Новела «Intermezzo» написана Коцюбинським у 1908 р. На цей період припадає багато важливих подій, приємних і не дуже приємних для письменника. У Чернігові було створено «Просвіту», яку очолив М. Коцюбинський. Культурно-освітня діяльність товариства занепокоїла губернатора та жандармів, що спричинило звинувачення в революційній пропаганді. Особливо загострилися стосунки із владою після того, як Коцюбинський виступив із протестом проти влади. «Ви не можете уявити себе, що я пережив, бачачи все те на власні очі (вішали, стріляли, били) і який це вплив мало на мої хворі нерви. Мені тепер ще гірше, ніж було: не можу ані спати, ані їсти. Ледве пишу до Вас (18.11.1905 р.),» - писав Коцюбинський М.Чернявському. Потім підступні хвороби, які здавна підточували організм, давали все більше про себе знати. Очевидці згадували, що він танув, як свічка. Можливо, найдраматичним моментом цього періоду була внутрішня трагедія письменника, спричинена коханням до Олександри Аплаксіної. Сімейні стосунки з Вірою Дейшею були натягнути, лише діти не давали їм розірвати шлюб: «Я не залишу сім’ю, якщо навіть доведеться переступити через себе...» О.Аплаксіна писала: «Тільки Михайло Михайлович став іншим: тепер він майже не сміявся, завжди мовчав...»
Справжнім порятунком для нього стало гостювання в селі Кононівка у відомого мецената Є.Чикаленка, це було літо 1908 р. Так і було написано новелу «Intermezzo».
5. Проблемні запитання.
- Що означає слово «Intermezzo»?
- Як пов’язана назва новели у її змістом?
- Поясніть слова М.Коцюбинського?
«Читаю великую книгу природы, и когда научусь чему-то, буду писать. С тех пор я очутился в полном уединении чувствую, как я страшно устал душою… Не хочется видеть людей, вести разговоры. Хочется сбросить c себя всю волну людской грязи, которая незаметно заливала мне сердце, хочеться очистить и отдохнуть, » - писав митець.
6. Пояснення вчителя про жанрові специфіки твору.
«Intermezzo» - твір особливий, не схожий на будь-який інший. В ньому не має разгорнутого сюжету, зовнішнього конфлікту, діалогів і полілогів, які пожвавлюють сюжет, а є царство природи, панування Божої краси, розкіш барв і велич рідної землі. І все це в одне ціле зболеним авторським «я», яке шукає зцілення в обіймах природи. За жанром - це лірико-психологічна поема в прозі.
7. Складання схематичного розташування дійових осіб.
Слово вчителя.
Світи ліричного героя
Світ «моїй утоми» Світ «сонця»
Видимі
VI. Видимі Невидимі
«Intermezzo» Сум і біль
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
(Становище народу, для якого митець відшукав свої сили).
VІІ. Підсумок уроку.
- Накресліть графік-схему, на який зобразіть психологічні зміни в душі героя.
Утома стрес інтермецо спроможність прийняти людське горе...
VІІІ. Домашнє завдання.
2. Прочитати повість М.Коцюбинського «Тіні забутих предків».
3.* Намалювати ілюстрацію до твору М.Коцюбинського «
Тіні забутих предків».
Урок української літератури для 10 класу
(за новою програмою)
на тему:
« Психологічна новела «Intermezzo» з жанровими ознаками
«поезії в прозі». Автобіографічна основа. Психологічно переконливе розкриття внутрішнього стану людини. Символічні образи. Поетика імпресіонізму»
Учитель української мови та літератури
Олександрівської ЗШ І-ІІІ ст. №3
Мовчан Альона Василівна
2013рік