17 липня о 18:00Вебінар: Чи може наука сформувати підприємницьку компетентність?

Урок "Птахи -теплокровні тварини, пристосовані до польоту"

Про матеріал

Узагальнюючий урок по тем і"Птахи" у формі гри. Використано різноманітні ігри, конкурси, ребуси, а також містить цікаву інформацію про птахів нашого краю.

Перегляд файлу

 

 

 

 

                                                                     Чанизька ЗОШ І-ІІ ст..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

                          ( урок – гра )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                             Покотицька Г.Р.

                                                                                                                   Вчитель біології

                                                                                                                  Вища категорія

 

 

 

 

 

 

Тема: Птахи – теплокровні хребетні, здатні до польоту.

 Мета: Узагальнити та систематизувати знання по темі, закріплення основних понять та термінів; вчити логічно мислити, аналізувати та робити висновки; виховувати любов до природи та бережливе ставлення до пернатих друзів.

Обладнання: таблиці , фотографії та малюнки птахів, книжки про птахів

                                                        Хід уроку

І.Організаційний момент

  Вчитель: Знову день почався, учні.

                      Всі зібрались на урок.

                      Тож пора нам поспішати-

                      Кличе в подорож дзвінок.

                      Сьогодні зустріч наша незвичайна,

                       Хай буде для нас вона повчальна,

                       А про кого ми будемо говорити,

                       Не буду вам казати-

                       Самі попробуйте відгадати.

                        (  Вчитель загадує загадки)

 

                    Влітку тут він не буває,

                    Лиш на зиму прилітає.

                    Не лінивець і не сплюх

                    Гість північний…  (омелюх)

 

                    Озира зимовий ліс,

                     На морозі чистить ніс,

                     Для коханих пташеняток

                     У гніздечку у цей час

                     Пуху,шишок і зерняток

                    На всю зиму він припас. (Шишкар)

 

                      Тук-тук-тук, так-так-так,

                      І комашка і червяк,

                      І личинка – біла спинка,

                      І жучок – короїд-

                      Мій сніданок на обід. (Дятел)

Вчитель: Отож, сьогодні ми з вами поведемо узагальнюючу  бесіду про птахів. Ми вивчали їх протягом декількох уроків, а сьогодні будемо узагальнювати свої знання про пернатих наших друзів. Але урок у нас буде незвичайний, а  у формі брейн – рингу. Ви уже поділені на 2 невеличких групи і між вами пройдуть змагання  «найрозумнішого». Темою нашою є все про птахи. Назвіть свої команди. А щоб знати, яка команда розпочне першою, розгадаємо ребус. Хто перший відгадає , то й перший починає.

(намальована гірка, викреслена 4 буква і дописано « обець»                       відповідь -(горобець)

 

              Перший гейм «Далі…»

(Яка команда відповість за 1 хв. найбільше питань)

 Питання для першої команди:

  1. До чого кріпляться мязи, що підіймають і опускають крила? ( до кіля)
  2. Як називається неоперена частина задньої кінцівки? (цівка)
  3. Які птахи є нагніздими? (голі, сліпі пташенята)
  4. Який птах підкидає яйця в гніздо іншим птахам? (зозуля)
  5. Що птахам у зимку страшніше: холод чи голод? (голод)
  6. Від чого залежить форма дзьоба? (від харчування)
  7. Скількох камерне серце у птаха? (4)
  8. Чи виводять пташок на чужині птахи? (ні)
  9. Від чого залежить кількість відкладених яєць птаха? ( від розмірів птаха)
  10.  Які птахи утворюють пару на все життя? (лебеді)
  11.  Чому висиджуючи яйця птахи періодично їх перевертають? (щоб зародковий диск завжди був зверху)
  12. Як називався давній птах? (археоптерикс)
  13. Скільки пальців на задній кінцівці птаха? (4 5 редукований)

Питання для другої команди

  1. Скільки пальців на передній кінцівці птаха? (3)
  2. Від чого залежить форма і довжина задньої кінцівки? (від способу життя)
  3. Що таке токування? (приваблювання самок)
  4. Які птахи є виводковими? (в пуху, зрячі)
  5. Що забезпечує подвійне дихання? (легені і повітряні мішки)
  6. Як називаються птахи, які відлітають у теплі краї? (перелітні)
  7. Чому у самки лише один яєчник? ( для полегшення маси тіла)
  8. Де у птаха зуби? ( у шлунку роль зубів виконують камінці)
  9. Від чого залежить період висиджування яєць? (від розмірів птаха)
  10.  Чому зародковий диск на яйці завжди зверху? (він тримається на канатиках)
  11.  Який птах є символом України? (лелека)
  12.  Чому у беркута великі кігті та гострий дзьоб? (розривати велику здобич)
  13.  Для чого самцю яскраве оперення? ( для приваблювання самок)

 

ІІ гейм «Еврика»

( Хто швидше знає правильну відповідь, той відповідає. Правильна відповідь – 2 бали)

Завдання 1. У місті Солт –Лейк –сіті, є незвичайний пам’ятник: висока гранітна колона з глобусом і двома птахами на вершині. Цей монумент піднятий на честь морських птахів, що врятували колись місцевих жителів від голоду знищивши полчище сарани. Вчені підрахували, що лише одна колонія цих птахів на Чорноморському узбережжі під час вигодування пташенят знищує біля 22 тонни шкідливих комах. Птах цей живиться рибою, але в першу зїдає хворих і мертвих.

Назвіть цього птаха. (Чайка)

 

     Завдання 2. Відомо, що гніздові пташенята з’являються  на світ безпомічними і сліпими, вони чують тільки деякі сигнали. Чому їжа, покладена людиною в гніздо, ніколи не буде з’їдена пташенятами, якими б голодними вони не були? ( рефлекс ковтання їжі проявляється тільки при подразнені глотки дзьобом батьків).

Завдання 3. Відомо,що у дикої качки грудні мязи – червоні, а в курки –білі. Поясніть причину цієї відмінності. ( м’язи літаючих птахів інтенсивніше забезпечуються кровю) .

Завдання 4. У людини після фізичного навантаження спостерігається задишка. А чи буде задишка у птахів після тривалого перельоту? (Ні. Їм характерне подвійне дихання»).

Гейм ІІІ«Народ скаже, як завяже»

 (Спростувати або довести вислови народу про людей, спираючись на птахи. Кожна команда отримує завдання, розмірковує 30 с. За  правильну відповідь отримує 2 бали)

Завд. для 1 команди: «Їсть, як пташка…»

                                          «Мокра, як курка»

Завд. для 2 команди «Як з гуски вода…»

                                        «Надувся, як сич на негоду»

Гейм ІV« Заморочки із бочки»

   ( Вчитель зачитує лист із конверта. Відповідає по черзі команда за командою. Правильна відповідь -1 бал )

«Добрий день, любі восьмикласники!

Я хочу нагадати корисні поради, які знадобляться вам у повсякденному житті.

  1. Перед підкладанням яєць під домашню птицю добре помийте яйця з милом, щоб на них було менше шкідливих бактерій.
  2. Ніколи не використовуйте пташиний послід для удобрення грунту, послід погано пахне.
  3. Безкілеві птахи – це ті птахи, які витрачають кілька кілограмів ваги в польоті, добре підкормлюйте їх взимку, насипаючи зерно в годівнички.
  4. Проходивши мимо біля гнізда пташки, допоможи безпомічним пташкам: почисти гніздо, принеси їм їсти.

Дякую вам . Барон Мюнхаузен.»

Гейм V «Аукціон»

Вчитель: Чи знаєте ви , що таке аукціон? Це торги за товар. Нашими товарами будуть – пташині органи. Ми по черзі будемо казати свою ціну (тобто подавати цінну інформацію)

Купити товар може кожен учасник команди, який останній подасть цінну інформацію за  сумарну кількість балів віддану за товар. Одна цінна інформація – 1 бал. І так, стартова ціна – 0 балів.

    ( Вчитель по черзі показує органи – серце, дзьоб, шлунок, кіль, повітряні мішки, пір’я,яйце) 

Гейм VІ «Парадокс»

 ( Учні отримують листок з надрукованим завданням з помилками. Їм необхідно знайти ці помилки. Усі знайдено помилки – 5 б., більше – 3 б. , половина – 1 б.)

  Ряд Пінгвіни

Це дуже своєрідні тварини. Крила в них широкі і дуже довгі, полюбляють літати. На лапах у них є плавальні перетинки. Пінгвіни не можуть стояти вертикально. Пінгвіни можуть плавати зі швидкістю понад 30 км за год. Пінгвіни можуть навіть вистрибнути з води на крутий берег чи крижину завишки 10 м. Скелет у них легкий, що полегшує їх пірнання. Піряний покрив дуже рідкий. На крилах є особливе лускоподібне, дуже тверде піря з вузьким опахалом. Живляться морськими рослинами, ніколи не їдять риби. Живуть в основному в Африці. Найменший з них – імператорський пінгвін. Пінгвіни дуже бояться  людей.                           (13 помилок)

 

Гейм «Впізнай пташку»

( Кожен учасник по опису має вгадати про яку пташку йдеться .)

Завдання 1.Цей птах - осілий птах усієї України. Його забарвлення складається з поєднання  чорного, світлого і червоного кольорів. Самець відрізняється від самки наявністю червоної плями на потилиці. Молоді птахи мають на голові червону «шапочку», яка покриває не тільки потилицю, а й усю верхню частину голови.

 Влітку живе переважно в лісі, рідше в садах, парках, населених пунктах. Гніздиться в дуплах, які видовбує міцним дзьобом. Живляться  комахами (влітку поїдає багато мурашок), а взимку – насіння ялини, сосни та інших дерев. Роздовбують шишки, встромлюючи їх у природну щілину або видовбану ними самими. Під такою «кузнею» наприкінці зими нагромаджується купа вилущених шишок. (дятел)

Завдання 2.Цей невеличкий , багатьом відомий птах, нині поширений по всій земній кулі. Оселяється він в населених пунктах, де веде осілий спосіб життя. Його цвірікання «чив – чив» або «жив-жив» чув кожен. У самця верх голови сірий, а горло, воло і верхня частина грудей чорні. Самка сіро – коричнева, на горлі, волі і грудях чорної плями немає.

   Гніздиться у щілинах будівель, під дахами, в дуплах, шпаківнях тощо. Гніздо з травянистих рослин і корінців, вимощене всередині волосом і пірям.

   Живляться переважно рослинною і меншою мірою твариною їжею (комахами та іншими безхребетними), охоче поїдають різні харчові відходи. Іноді налітають зграями на зернові посіви, клюють ягоди, насіння соняшнику, завдаючи певної шкоди. Але навесні та влітку живляться комахами, серед яких багато злісних шкідників деревних насаджень.

( Горобець хатній)

Завдання 3.Цей птах– найближчий сусід людини узимку. ЇЇ легко впізнати по яскраво – жовтих грудях з повздовжньою чорною смугою, що опускається з чорного горла, наче довгий «галстук», чорній голові і яскраво – білих щоках.  Спина оливково – зелена, на крилі світла поперечна смужка. Весняна пісня самців звучить як дзвінке «ці-ці-фі», або «ці – фу…ці – фу», що повторюється багато разів.  Дуже корисні птахи, які знищують багато шкідників лісу, саду і поля. (синиця)

Завдання 4.Довгохвостий строкатий птах. Голова, шия, і спина у неї чорні з металічним блиском, а черево і плечі – білі .Часто видає гучне скреготання і дзвінке «чек-чек». Це всеїдний птах. Значне місце в її харчовому раціоні займають комахи, в тому числі шкідливі. Поїдає і мишовидних гризунів, яйця птахів, пташенят, насіння культурних і диких рослин, харчові відходи. Руйнуючи гнізда птахів, він завдає певної шкоди. (сорока)

Завдання 5.Середніх розмірів птах,блискучо – чорний з міцним великим дзьобом. Звуки – характерне голосне каркання «крук – крук» або глухе «кро – кро». Осілий, кочовий птах на всій території України. Оселяється в старих лісах або великих парках; в осінньо – зимовий період трапляється на відкритих місцевостях, полях, смітниках. Птахи всеїдні: охоче поїдають падаль, живих дрібних хребетних, комах тощо. Вони дуже корисні, бо знищують багато шкідливих комах і гризунів, виконуючи у природі санітарні функції.(крук)

 

Вчитель: Ну, що ж. Підрахуємо результати нашого конкурсу. Визначимо найрозумнішого з теми «Птахи» і групу, яка стала переможцем.

Вчитель. Дорогі  учні. На завершення нашої роботи я хочу вам ще раз наголосити, що птахи – це наші друзі.

Птахи – це пісня і політ! Це голоси наших лісів, полів, гір та пустель! Пісні птахів

               звучать на Землі цілий рік, їх голоси ми чуємо вдень і вночі.

Птахи – діти повітря, підкорювачі повітряного океану. Вони можуть піднятися

               вище хмар, гір, перелетіти через пустелю, море, океан!

Птахи – діти веселки. Піря їм переливається всіма кольорами веселки.

Птахи – вірні наші помічники, захисники наших лісів, полів, садів від шкідників

                та гризунів.

Птахи – це таємниця і краса.

Птахи – друзі нашого дитинства. Про птахів складають багато пісень, віршів,

               легенд, казок. Без птахів нам не обійтись. Неможливо навіть уявити

              землю без них.

Шануймо їх та допомагаймо особливо взимку, коли вони найбільше потребують цього від нас!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       Література

 

 

 1.Базанова Т.І.та ін.. Біологія:Підручник для 8 класу/ Базанова Т.І.,Павіченко Ю.В., Шатровський О.Г.-Х.: Гімназія, 2008р.- с.320

 2.Задорожний К.М. Усі уроки біології.8 кл.- Харків: Основа,- 2008р. –с. 254

 3.Міщенко М. Дивосвіт.- Київ: Веселка, - 1990р.- с.206

  4.Новикова Н.  Панич Г. Зоологія 8 клас.Тренувальні вправи.- Львів: Тріада плюс, - 2009 р. – с.288

5.Савустьяненко Т.  Савустьяненко А. Інновації на уроках біології.- Харків: Основа, - 2007 р. – с.192

6.Талпош В.С.Птахи лісів України.- Тернопіль: Навчальна книга –Богдан, 2006 р.

7.Талпош В.С.Птахи міст і сіл України.- Тернопіль: Навчальна книга –Богдан, 2006 р.

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
25 жовтня 2018
Переглядів
218
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку