Інтегрований урок
природознавства і математики
Тема: Птахи. Додавання і віднімання трицифрових чисел.
Мета: поглибити знання учнів про птахів, їх будову і різноманітність, про пристосування птахів до польоту, способи пересування; ознайомити із живленням птахів та пристосуванням до добування їжі; формувати знання про перелітних, осілих та кочових птахів; закріпити уміння використовувати прийоми усних та письмових обчислень в межах 1000, розв’ язувати задачі; розвивати увагу,спостережливість, мислення, мовлення, допитливість; виховувати естетичне сприйняття світу, любов до птахів, бажання їх оберігати.
Обладнання: фотографії пташок, таблиці, картки.
Хід уроку
1.Організаційний момент
Задзвенів для всіх дзвінок,
Час починати нам урок.
Будем царством Тварин мандрувати
Про птахів цікаве вивчати.
Задачі й приклади розв’яжем,
Все, що вмієм ми покажем.
2. Повідомлення теми й мети уроку.
3.Актуалізація опорних знань.
Усний рахунок « Будова птаха» ( Асоціативний кущ)
(відповідь задачі – назва органу тіла птаха)
1)Найбільший африканський страус заввишки 3 м. Скільки це сантиметрів? Найменший птах – колібрі, довжиною 8 см. На скільки висота страуса більша довжини колібрі?
2)Якщо всіх комах, яких за літо з’їдає стриж, розмістити в одну лінію, то вона займе 1 км. Скільки це метрів?
3)Рекорд по дальності перельотів належить лелеці. Вона долає 4 сотні 5 десятків км/добу. Яке це число?
4)У світі відомо 130 видів зозуль. І лише 50 з них підкладають яйця в інші гнізда, а інші висиджують яйця самі. Скільки видів зозуль висиджують яйця самі?
5)Горихвістка годує пташенят 240 разів на день, дятел - на 60 разів більше, а синиця - на 90 разів більше, ніж дятел. Скільки разів на день годує своїх дітей синиця?
6)За 1 день пташеня сойки може з’їсти 220 комашок. Скільки комах з’їдять двоє пташенят?
7)Довжина дзьоба лелеки 19 см, а дзьоб африканського марабу на 11 см довший. Яка його довжина?
Скільки це дециметрів?
Висновок: правило на сторінці 110 підручника.
Голова (80)
Крила (390) Дзьоб (450)
Птахи (292)
Хвіст (440) Пір’я (3дм)
Кінцівки (1000м)
4.Вивчення нового матеріалу.
1)Пристосування птахів до польоту.
Більшість птахів здатні до польоту. У них обтічне тіло, вкрите пір’ям. Вони мають крила, завдяки їх рухам птахи піднімаються у повітря. Пір’я, яке розташоване у хвості, птах використовує як кермо, для того, щоб регулювати напрямок польоту і для гальмування під час посадки.
Зазвичай птахи летять на незначних висотах: 500-700м, однак, деякі гуси можуть летіти на висоті до 10 км.
У птахів дуже добрий зір. З великої висоти під час польоту вони бачать все, що відбувається на землі. Вони добре чують звуки, які попереджають про небезпеку.
2) Птахи не тільки добре літають, вони бігають, стрибають, лазять по деревах, плавають і пірнають.
Літають (зозулі, сороки)
Лазять по деревах (дятли)
Стрибають (горобці, синички)
Бігають (страуси)
Плавають і пірнають (пінгвіни, качки)
Пінгвіни не літають, зате вони добре плавають і пірнають. Плавають до 36 км/год, пірнають до 60 м. Ноги пінгвінів мають 4 пальці з перетинками, як у качок. Суходолом ці птахи пересуваються повільно, тримаючи своє тіло вертикально.
Страуси можуть бігти до 70 км/год, завдяки своїм 2 пальцям і сильним м’язам ніг.
Дятел весь час лазить по вертикальному стовбурі. Він добре тримається завдяки 4 пальцям: 2 вперед розміщені, а 2- назад.
Висновок: будова ніг, розміщення пальців зумовлене умовами їх життя.
3. Фізкультхвилинка
4.Способи живлення
Чим живляться птахи, можна визначити по їх дзьобах.
Дзьоб качки, гуски, лебедя широкий і плаский. Живляться вони рослинами, водоростями, пуголовками.
У лелеки- довгий, загострений на кінці. Ним він ловить жаб, ящірок, змій.
У беркута- короткий і гострий, гачкоподібно загнутий. Найчастіше його здобиччю є звірята, що метушаться на землі: зайці, ховрахи, миші, лисиці. Для того, щоб літати птахам потрібно багато енергії, тому вони постійно шукають собі корм.
Птахів за способом живлення поділяють на:
Рослинноїдні: глухарі, дикі гуси, лебеді.
Комахоїдні: зозуля, ластівка, солов’ї, шпаки.
Хижі: орли, сови , соколи.
Всеїдні: горобець, сорока, ворона.
Робота в групах: картки з зображенням птахів розподілити і розмістити в таблиці за способом живлення.
5. Робота з підручником « Математика»
Догляд за птахами в зоопарку- задача № 706 (усно пояснити дії)
1)275+178=453(ін.) - виростили індичат;
2)380+406=786(к.) - виростили курчат;
3)786-453=333(к.)
Відповідь: на 333 курча виростили більше, ніж індичат.
Добре тим птахам, за якими доглядають, піклуються. А тим , що живуть в лісах, парках, полях, на болотах та водоймах взимку важко знайти їжу. Тому ті птахи, які живляться комахами, живуть на водоймах, відлітають в теплі краї. Вони називаються перелітними. Інші перебираються ближче до людських осель, до ферм, щоб знайти собі корм. Це осілі та кочові птахи.
Отже, є птахи перелітні (шпаки, ластівки, зозулі), осілі (горобці ,сороки, дятли), кочові (граки, синиці, снігурі).
6. Обчислення виразів
Робота в групах: Журавлики-№708(1)
Синички-№708(2).
7. Значення птахів у житті людини
Гра «Доповни речення»
Птахи потрібні людині, бо…
8. Підсумок уроку
А зараз покажіть, який настрій викликав у вас урок, за допомогою кольорової гами:
Байдужість – червоний колір; працював, якщо це неважко, - жовтий; працював так, щоб знання, отримані на уроці, використати у майбутньому - зелений.