Черкаська ЗОШ I – III ступенів
Відкритий урок з природознавства на тему:
« Різноманітність живих організмів. Значення рослин у природі та житті людей»
/ 3 клас /
Вчитель:
Плясецька С.М.
2012 рік
Мета: ознайомити учнів з різноманітністю живих організмів на Землі; формувати поняття «вид»; розвивати увагу, образне мислення, допитливість; виховувати почуття краси, любові до природи.
Обладнання: таблиці, малюнки, відеокліп «Різноманітність рослин», відеозапис
«Нікітський ботанічний сад», виставка продуктів із різних рослин
Зміст уроку
1.Організаційний момент.
Ось дзвінок нам дав сигнал –
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо
Урок природознавства починаймо.
2.Хвилинка спостережень.
- Який зараз місяць?
- Які місяці зими визнаєте?
-Що ви можете сказати про тривалість дня? Ночі?
- Як змінився колір неба?
Слово надається спостерігачам погоди, нашим синоптикам.
/ Учні розповідають про погоду на протязі тижня, вчитель перевіряє календарі спостережень /
3. Актуалізація опорних знань.
- Пригадайте і скажіть, що таке природа?
- На які дві групи вона поділяється?
- Що належить до живої природи?
4. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми ознайомимось із різноманітністю живих організмів на Землі, із зеленим дивом Землі - рослинами.
5.Вивчення нового матеріалу.
А) Усі живі організми вчені поділили на 5 царств:
Рослини Тварини
Гриби Віруси Дроб̕янки
Загадки.
А як сонечко зійде, із землі проросте. (Рослина )
Має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова)
(вірусна інфекція)
Між цими царствами існує тісний зв̕язок.
Б) Сьогодні ми завітаємо у царство «Рослини».
Проблемне запитання:
Еврестична бесіда.
В) Пошукова робота учнів з метою формування уявлення про значення рослин для людей.
План
1.Рослини дають нам їжу, ліки, корм для свійських тварин.
Гра « Що з чого?» / групова робота /
1 група - зерно пшениці.
2 група – зерно кукурудзи.
3 група – насіння соняшника.
Після відповіді дітей вчитель показує з виставки продукт, а діти відповідають з якої рослини він зроблений.
2.З рослин виготовляють різні речі ( подивіться навколо себе, на парту, на сусіда і перелічіть, що саме)Демонстрація наочності «Льон»
3. Рослини прикрашають наше життя ( кімнатні рослини, культурні рослини на клумбах; дикі рослини – всі вони чарують своєю красою) Діти розповідають про улюблені квіти своїх матерів і показують свої малюнки.
Перегляд відеозапису «Нікітський сад» .
Історична довідка: Нікітський ботанічний сад – науково-дослідна установа, одна з найстаріших в Україні. Він заснований в 1812 році. Був імператорським садом.Розташований на Південному березі Криму ( за 7км від Ялти).
У саду ростуть рослини зі всіх країн світу. Там зібрано 4500 видів рослин, насаджено 14 332 екземпляри: 550 сортів груш, 330 сортів яблунь, 80 сортів слив, 11о різних сортів персиків та інш. Цього року виповняється 200 років його заснування.
4. Рослини дають людям знання ( про рослин, про енергетику, лікарські рослини) Розгляд гербарію.
5. Задоволення від вирощування рослин.
Інсценування укр. нар. пісні «Ходить гарбуз по городу»
Фізкультхвилинка(музична, рухлива)
Г)Робота з підручником.
- Як розрізняють рослини?
Практична робота. Розглянь на малюнку ( с.107) рослини. Придивись до квіток і листків. Порівняй їх.
Читання та обговорення статті.
Д) Розповідь учителя про різноманітність рослин у природі.
Рослини різняться будовою, розмірами, умовами життя і його тривалістю.
( Показ гербарію )
Про це можна говорити дуже багато, дещо ми будемо з вами вивчати в цьому році, потім у старших класах.
Найстарішим деревом в Україні вважається 1300 – річний дуб в урочищі Юзефін
Рівненської області. У селі Верхня Хортиця росте 800- річний дуб, під яким відпочивав ще Б. Хмельницький, Т.Шевченко, І.Рєпін, М.Лисенко.
Найвища рослина в Україні – це модрина в Рахові 54 метри.
Найменша квітка у водо плаваючої рослини – ряски. Діаметр її складає всього 0,5мм.
Е) Робота в зошиті ( с.22)
Відгадай загадки, відгадки розфарбуй.
Релаксація – перегляд відеокліпу «Рослинний світ».
6.Підсумок уроку.
- Яке значення для вас мають рослини?
- Що ви повинні робити для того, щоб рослини не зникали з нашої Землі?
- Які живі організми ви знаєте?
7. Домашнє завдання.
1.Опрацювати статті с.105 -107
2.Закінчити завдання в зошиті.
3.З̕ ясувати, які рослини ростуть на нашій клумбі.