Урок "Пташинне царство"

Про матеріал

Даний урок рекомендовано провести під час узагальнення, систематизації та поглиблення знань учнів з екології птахів, їхньою видовою різноманітністю. Пропонований захід розрахований для учнів 7-го класу. Для участі в ньому запрошуються учні, що виявили інтерес до птахів.

Перегляд файлу

Тема. Пташине царство.

Мета: розширити та поглибити знання з екології птахів, їхньою видовою різноманітністю; розвивати в учнів уміння спілкуватися, ініціативність, творчу активність; виховувати екологічну культуру, формувати почуття колективізму.

Вид уроку: інтелектуальна гра.

Форма проведення : брейн-ринг.

Методи проведення: музичні фрагменти для релаксації,  проектні технології, розповідь,  пояснення, демонстрація слайдів та відео, робота в групах, індивідуальна робота .

Обладнання: плакати, малюнки,  картини із  зображенням птахів, виставка літератури «Цікаве про птахів», презентації птахів Червоної книги України.

План    проведення уроку

I. Організаційний етап. Привітання, створення робочого настрою

Релаксація...

II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

ІІІ. Проведення брейн-рингу

ІV. Оцінювання завдань. Оголошення переможців.

V. Підсумки уроку.

Методичні рекомендації

 Пропонований захід розрахований для учнів 6 – 9 класів. Для участі в ньому запрошуються учні, що виявили інтерес до птахів. Формуються дві команди з 5 – 6 учасників.  Кожна команда займає своє робоче місце. На початку гри вчитель ознайомлює учасників із правилами гри та спілкування під час неї, закликає до взаємоповаги й розуміння. Під час виступу вчителя звучить запис пташиного співу.

Вчитель. Велику радість приносять птахи людям, оселившись поблизу їхнього житла. Дуже рідко трапляються люди, малі й дорослі, які не люблять птахів, не милуються їхнім яскравим оперенням, веселою метушнею, дзвінкими, мелодичними голосами, що іноді цілком слушно називають піснею. Так, це дійсно пісня, що має свою мелодію, певний набір звуків, які складаються в гармонійний порядок, що милує нам слух, примушує радісно забитися серце, особливо ранньої весни, після тривалого зимового сну всієї природи – і рослин, і тварин, і нас, людей, теж.  Як радіємо ми, побачивши взимку синичку біля вікна або почувши дзвінкоголосих шпаків навесні, що заселяють шпаківні! Як милуємося лелеками, ластівками та іншими птахами! 

   Шановні друзі! Сьогодні ми зібрались з вами на ток – шоу, присвячене нашим друзям - птахам. Проведемо його у вигляді пізнавально - розважальної

гри, у якій будуть змагатися дві команди – «Синички» і «Орли».

Конкурс 1.     «Візитна картка».

 Вітання команди «Синички»

У нашого командира

Ні капелюха,  ні мундира.

Зате мудра голова,

Й серце сповнене добра.

Інші хлопці теж цікаві,

І не ловлять вдома гави.

А дівчата в нашій групі,

В дружбі вірні, І кмітливі,

І веселі, і завзяті,

Де ж таких синичок іще взяти.

Про птахів все добре знаємо.

Рід від виду відрізняємо.

Де живуть, і де літають,

Що їдять, і як співають.

Ми синички вам орлам,

 бажаємо добре грати,

А найкращим вигравати.

Вітання команди « Орли »

Вас вітаємо синиці,

Класу нашого сестриці.

Птаство, то велика сила

Що усьому людству  мила.

          Ми орли, ми вдалі птахи,

У цій грі дамо вам маху.

Та ви зараз не лякайтесь,

З нами справненько змагайтесь.

Щоб було все на ура,

Розпочнеться нехай гра.

Конкурс 2. Всезнайка.

Учасники мають дати максимальну кількість правильних відповідей на поставлені ведучим запитання. За правильну відповідь – 1 бал.

Питання команди  «Синички»

1. Які птахи не вміють літати? (Пінгвіни, страуси ківі)

2. Які птахи прилітають до нас з півдня першими? (Шпаки, зяблики)

3. Який найменший птах фауни України? (Корольок)

4. Цар птахів (Беркут)

5. Яке місто має назву птаха? (Орел)

6. Чи є пташине молоко? (Є, у голубів)

7. В якого птаха такий міцний хвіст, що він підтримує його на дереві? (Дятел)

8. Скільки потрібно взяти "а", щоб одержати птаха? (Сорока)

9. Чому не можна брати в руки яйця птахів? (Птахи покидають гнізда)

10. Чому качки, гуси не тонуть? (Їх пір'я змазане жиром і не намокає)

Питання команди  «Орлів»

1. Що гірше для птахів взимку – голод чи холод? (Холод)

2. Який співочий птах, добуваючи корм, пірнає у воду і бігає по дну? (Оляпка)

 3. Стрій, яким летять гуси. ( Клин )

 4. Птахи, які висиджують сліпих безпорадних пташенят. ( Нагніздні)

 5. Які птахи не висиджують свої яйця? ( Смітні кури, зозулі)

6.  Коли температура птахів вища – взимку чи влітку? ( Однакова, бо птахи теплокровні)

7. Скільки зубів має синичка ? (Немає жодного)

8. Який птах співає хвостом? (Бекас)

9. Чиї пташенята не знають своєї матері? (Зозулі)

10. Який птах має назву танцю? (Чечітка)

Конкурс 3. «Домашнє завдання».  

Вчитель. Усі народи світу у своїй творчості згадують птахів. Це і птиця фенікс, яка приносить щастя, це і жар-птиця із чарівним золотим пір’ям, це царівна-лебідь, і кривенька качечка, і сива зозуля, і півник-золотий гребінець. Наш спостережливий народ помітив різну поведінку птахів і відобразив це в бувальщинах, міфах, легендах.

    Один з учасників команд розповідає легенду про птаха. За 2 – хвилини кожна  команда має вгадати назву.  За правильну відповідь -5 балів, за неправильну - 3 бали, оцінюється розповідь легенди.

    Команда «Орли». У давнину Перун відправив людину на землю, дав їй лантух, наказавши, щоб віднесла далеко в ліс і скинула в глибоке провалля. При цьому ставилась одна найважливіша умова: не розв`язувати і не заглядати в мішок.

Та не була б людина людиною, якби не поцікавилася, що ж у тому лантуху є. На півдорозі чоловік зупинився, розшморгнув зав`язку і з мішка повсебіч вистрибували жаби, вужі, миші, змії і розповзалися довкола.

Кинувся бідолаха ловити їх, та де там. І тоді, розгнівавшись, Перун наказав:

„Я перетворю тебе в птаха і будеш ним доти, поки не повизбируєш гаддя, яке випустив на волю.

Отак, начебто людина в подобі такого птаха і досі ходить по наших полях та болотах, виловлюючи зміїне кодло. (Лелека)

Команда «Синички» У слов'янських міфах птах називається "птицею віщою", яка вміє говорити людською мовою. У казках птах  виступає власником золота, срібла і самоцвітів, які зберігаються в його гнізді, він приносить "живу" і "мертву воду", дістає молодильні яблука. Слов'яни переконані, що в Чистий четвер птах перший купає своїх дітей у цілющій воді, наділеній чарівними властивостями. Вважалося, що цей обряд, виконаний людиною "до птаха", приносить надзвичайну силу. ( Ворон)

Конкурс 4. Змайструй гніздо.

Вчитель.  Більшість птахів досі існують у природі завдяки різним захисним пристосуванням. Одне з них — гніздо. Ніхто гаразд не знає, як саме птахи навчилися їх будувати, як здогадалися, що в гнізді яйця не розкочуватимуться, а пташенята будуть надійно сховані від хижака, та й перебуватимуть завжди під наглядом дорослих.. Зазвичай гніздо будується з органічних речовин, таких як листя, кора дерева, солома, глина.

Учасники відшукують необхідні матеріал для побудови гнізда. Командир команди презентує гніздо і закликає до захисту гнізд і птахів. Конкурс оцінюється в 5 – 10 балів.

Конкурс 5 «Вболівальники». Показ презентації «Птахи Червоної книги України».

Вчитель. Вболівальникам у час майстрування годівничок пропонуємо кольоровий папір, ножиці, клей для створення птаха, занесеного до Червоної книги України.  Кожна команда отримує додаткові  5 – 10 бали.

Конкурс 6. Відгадай «Який я птах».

Вчитель. На плакаті малюнок птаха, вирізано коло для голови. Учасник стає за плакатом і намагається відгадати який він птах. На запитання учасника команда відповідає «так» або «ні». За правильну відповідь – 10 балів.                          

    Імператорський пінгвін                                             Півень

Вчитель. Дуже складно точно встановити вік тварин, що живуть у природних умовах. На тривалість життя кожної окремої особини дуже великий вплив має «щаслива  випадковість». Деяким птахам начебто випадково вдається врятуватися від переслідування хижака або мисливця, від нещасного випадку або епідемії небезпечної хвороби, інші ж, навпаки, стають жертвами цих чинників. Ще один важливий чинник, що впливає на тривалість життя тварини, - це наявність достатньої кількості їжі.

Конкурс 7 « Вік птаха» Учасники одержують  фотографії птахів. Через  хвилину  вказують вік птаха ( плюс або мінус - 3 роки). За правильну відповідь –2 бали.                                                                      

Завдання команді «Синички»

Скільки років живуть беркути  в природних умовах?

 ( 20років)

 

 

 

 

Завдання команді «Орли»

Скільки років живуть синиці  в природних умовах? (10 років)

 

Конкурс 8. Ребуси.

Вчитель. Пропонуємо вам ще раз проявити свою кмітливість і знання.  Потрібно відгадати назви птахів, користуючись малюнками. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

Завдання команді «Орли»

;         http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTPHfWqyhPOCfGqiGRtb_PlXt-xSzryOr4gwbFgEwmFxrzXu69trA;       

                      Стриж                                 Іволга                                      Чайка

Завдання команді «Синички»

                                                                                                           

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f3/Pinus_nigra_cone.jpg/220px-Pinus_nigra_cone.jpg ;                http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSGpmkJmPzMg1MtMThLGy358n5lJohPYYLqRIF5Bx9oif6n_7CbMQ         ;      http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTbvgOoUYb66iapHDAqvaRLgQxF86bBy1L096Jm9D_KcoJbwW_G            

     Шишкар                                    Грак                                               Качка

Конкурс 9. «Птахи і цифри»

Вчитель.  Учасникам команди пропонуємо фотографії птахів. Одна із команд повинна розмістити птахи за величиною,  від більшої до меншої. Друга команда - за масою тіла. За кожне правильне місце – 1бал.

 Завдання команді «Синички»

           

Змієїд – 190 см.          Яструб – 66см.          Зозуля -35 см.      Соловейко  -19 см.

Завдання команді «Орли»

            

 Дрофа -16 кг.         Чорний гриф -12 кг.      Пугач -3,5 кг.              Крук – 1,5 кг.

Конкурс 10.  «Вболівальники». А вболівальникам у цей час пропонуємо відгадати загадки про птахів.  Кожна команда отримує додаткові бали.

 Удень спить, вночі літає й перехожих лякає.  Сова

З'явився в чорній шубці - прощайте дві шкарлупки! Курча

Без рук, без сокири побудована хата. Гніздо

Що то за птах, що свої яйця в чужі гнізда кладе? Зозуля

Маленький хлопчина у сірій свитині по дворах стрибає, крихти збирає. Горобець

Двічі родиться, а раз умирає.  Птах

Летів птах через дах,

Сів на воротях в червоних чоботях. Лелека

Летіло як міх, упало як сніг, лопатами ходить, а рогом їсть. Гусак

Уночі гуляє, а в день спочиває,

Має круглі очі, бачить серед ночі. Сова

У воді купалася, а сухою зосталася.  Качка

Сам вечірньої години

Заховався в кущ калини, –

Та на дудочку одну

 Грає пісню чарівну. Соловей

Біле як сніг, чорне як жук,

Вертиться як біс і повертається в ліс. Сорока

Конкурс 11. «Скоромовка» Завдання полягає у тому, щоб швидко і виразно прочитати вислів. За справність завдань  - 2 бали.

Завдання команді «Орли»

Зозуля підкинула зозуленя на зелену березу в гніздо ремезу.

Одуде, одуде, а де твій дім буде?

-У саду на дубі буде,дітки мої любі.

 Завдання команді «Синички»

Хитру сороку спіймати морока, а на сорок  сорок – сорок морок. 

Курличі курличуть курличок кличуть: «Курли, курли, курлеченьки, до річеньки до річеньки.

Конкурс 12. «Що означають прислів’я про птахів» Зачитуються прислів’я, учасники їх тлумачать. За кожну правильну відповідь –2 бали.

Завдання команді «Орли»

 Ліпше пташці на зеленій вітці, ніж у пана в золотій клітці.

(Птахові дані крила для того, щоб вільно літати. Людина хоче бути вільною у своїх думках, бажаннях, діях. Немає нічого гіршого для людини, як неволя, і жодне багатство не може замінити людині її вільного вибору).

 Завдання команді «Синички»

Всяка пташка своє гніздо хвалить. (Для кожної людини найдорожчим є власний дім і родина. Нещасна та людина, яка не відчуває підтримки своїх рідних).

Вчитель. Ось і закінчилась наша гра. Кожен з вас зробив висновки, що неможливо уявити нашу землю без птахів – великих і маленьких,  співучих і хижих, птахів рідної землі і всієї  планети. Тож хай наше журі підведе підсумки і команда – переможець отримає подарунки.

Все на землі нам треба берегти:

І птаха, й звіра,і оту травинку.

Не чванься ти, що цар природи ти,

Бо врешті, ти – лише його частинка.

1

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
21 лютого 2022
Переглядів
702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку