Фізика 9 клас
Тема уроку: Радіоактивність. Види радіоактивного випромінювання.
Мета уроку: Формувати в учнів знання про радіоактивність та види радіоактивного випромінювання; основні характеристики α-, β- та γ-випромінювання, правила зміщення Фредеріка Содді. Формувати фізичне й логічне мислення учнів, вміння аналізувати, порівнювати, самостійно робити висновки, працювати з науковою літературою; виховувати у дітей вміння працювати в колективі, толерантність, прагнення до поповнення знань.
Обладнання: ноутбук, відеопроектор, роздатковий матеріал на кожну парту у вигляді таблиці для порівняння різних видів радіоактивного випромінювання.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку.
Актуалізація опорних знань.
Опитування у формі розминки.
Повідомлення теми уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
Питання учням:
Сформувати знання про радіоактивність та види радіоактивного випромінювання; основні характеристики α- , β- та γ-випромінювання
Пояснення вчителя.
У 1896р. французький вчений Беккерель вивчав післясвічення деяких речовин після опромінення їх сонячними променями і встановив, що солі Урану без опромінення самочинно випромінюють невидимі промені. Цю властивість було названо радіоактивністю, а тіла - радіоактивними. Радіоактивні промені засвічують фотоплівку, проходять крізь непрозорі тіла, іонізують газ.
у 1896р. Марія Склодовська-Кюрі і П'єр Кюрі відкрили радіоактивні Торій, Полоній, Радій і встановили, що всі елементи починаючи з 83 - радіоактивні.
Радіоактивні промені вивчав Резерфорд. Пропустивши їх крізь магнітне поле, він одержав три пучки: α-промені, β-промені і γ-промені:
α-промені - це позитивно заряджені частинки, які мають заряд, q=2e, затримуються папером. Вимірявши для них відношення m/q, встановили, що це ядра атома Гелію, доведено спектральним аналізом;
β-промені - це негативно заряджені частинки, проходять крізь тонкий (до декількох міліметрів) алюміній. Визначене відношення заряду до маси цих частинок підтвердило, що це потік електронів з різними швидкостями (до 0,999с);
γ-промені не відхиляються ні в електричному полі, ні в магнітному. 3а дифракцією на кристалах встановлено, що це електромагнітні хвилі довжиною 10-10 – 10-13 м, ще коротші за рентгенівські, і проходять крізь свинець товщиною 16-18 см.
Багато було незрозумілого в радіоактивності. 3 часом інтенсивність випромінювання змінювалась. При цьому виділялась енергія. Так, l г радію під час радіоактивного розпаду виділяв 582 Дж за годину. Передбачали, що відбувається перетворення ядер одних атомів у ядра інших, тобто утворення нових хімічних елементів. Так, Радій перетворюється в Радон. Це було доведено спектральним аналізом. Резерфорд узагальнив результати дослідів багатьох учених і прийшов до висновку: "Радіоактитіїсть являє собою самодовільну зміну ядер одних атомів в інші з виділенням енергії і частинок." При цьому виконуються правила зміщення:
У 1934р. французькі фізики Ірен і Фредерік Жоліо-Кюрі відкрили штучну радіоактивність (радіоактивність ядер, які є продуктами ядерних реакцій; розпад атомного ядра при влученні в нього елементарної частинки).
Природне радіоактивне опронімення людина отримує з космосу, від Сонця, з надр Землі; штучне – це результат діяльності людини, в процесі виробництва електроенергії на атомних електростанціях, науково-дислідницькі роботи, використання ядерної зброї тощо.
Природа радіоактивного проміння вказує на те, що його причиною є самочинний розпад атомних ядер радіоактивних елементів. Радіоактивне випромінювання не однорідне, а трикомпонентне. При цьому деякі з ядер випускають тільки α -частинки, інші - β-частинки. Є радіоактивні ядра, які випускають і ті й ті частинки. Більшість ядер одночасно випускає і гамма-промені. У радіоактивних ядер, які утворюються штучно, спостерігаються й інші радіоактивні процеси, наприклад виліт протонів або позитронів. Принципової відмінності між двома видами радіоактивності (природної і штучної) немає. Радіоактивні промені засвічують фотоплівку, проходять крізь непрозорі тіла, іонізують речовину.
|
Радіоактивність |
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
|
Природна |
|
|
Штучна |
|
||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
α-розпад |
|
β-розпад |
|
γ-промені |
|||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
ZXA = Z-2YA-4 + 2Не4 |
|
ZXA = Z+1YA + -1е0 |
|
Ядро не змінюється, зменшується його енергія |
|||||||||||||||||
Учні об’єднуються в пари. Завдання парам: заповнити таблицю 1 (протягом 10 хвилин), використовуючи § 23.
Таблиця 1 – Порівняльна таблиця різних видів радіоактивного випромінювання
Характеристики випромінювнь |
α-частинки |
β-частинки |
γ-промені |
Природа випромінювання |
|
|
|
Знак заряду частинки випромінювання |
|
|
|
Абсолютна величина заряду частинки |
|
|
|
Швидкість частинок |
|
|
|
Проникна здатність випромінювання |
|
|
|
Речовина, що затримує проміння |
|
|
|
Вплив на речовину |
|
|
|
Перевірка результатів роботи в парах. Учні висловлюються за бажанням. (10 хвилин).
Тести (використовується відеоппроектор)
Варіант 1
|
Варіант 2
|
(1 варіант:1-А, 2-С, 3-В, 4-С, 5-В, 6-А; 2 варіант:1-В, 2-С, 3-А, 4-С, 5-А, 6-А )