Урок "Радіоактивність. Види радіоактивності"

Про матеріал
Метою уроку є формування знань про радіоактивність та види радіоактивного випромінювання; основні характеристики α-, β- та γ-випромінювання, правила зміщення . Навчати учнів мислити логічно, формувати вміння аналізувати, порівнювати, самостійно робити висновки, працювати з науковою літературою; виховувати у дітей вміння працювати в колективі, толерантність, прагнення до поповнення знань.
Перегляд файлу

 

Фізика 9 клас

 

Тема уроку: Радіоактивність. Види радіоактивного випромінювання.

Мета уроку: Формувати в учнів знання про радіоактивність та види радіоактивного випромінювання; основні характеристики α-, β- та γ-випромінювання, правила зміщення Фредеріка Содді. Формувати фізичне й логічне мислення учнів, вміння аналізувати, порівнювати, самостійно робити висновки, працювати з  науковою  літературою;  виховувати у дітей вміння працювати в колективі, толерантність, прагнення до поповнення знань.

Обладнання: ноутбук, відеопроектор, роздатковий матеріал на кожну парту   у вигляді таблиці для порівняння різних видів радіоактивного випромінювання.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку.

 

Актуалізація опорних знань.

Опитування у формі розминки.

  1.          Яку будову має атом?
  2.          Що є визначальною характеристикою хімічного елемента?
  3.          Визначте склад ядра атома срібла 47Ag108
  4.          Чи діє магнітне поле на рухому в ньому заряджену частинку?
  5.          Назвіть відомі вам закони збереження.

Повідомлення теми уроку.

Мотивація навчальної діяльності.

Питання учням:

  •        Діти, що вам відомо про радіоактивність?
  •        В чому актуальність цієї теми для нас?

 

  1.          Повідомлення мети уроку.

Сформувати знання про радіоактивність та види радіоактивного випромінювання; основні характеристики α- , β- та γ-випромінювання

 

  1.          Вивчення нового матеріалу.

Пояснення вчителя.

У 1896р. французький вчений Беккерель вивчав післясвічення деяких речовин після опромінення їх сонячними променями і встановив, що солі Урану без опромінення самочинно випромінюють невидимі промені. Цю властивість було названо радіоактивністю, а тіла - радіоактивними. Радіоактивні промені засвічують фотоплівку, проходять крізь непрозорі тіла, іонізують газ.

у 1896р. Марія Склодовська-Кюрі і П'єр Кюрі відкрили радіоактивні Торій, Полоній, Радій і встановили, що всі елементи починаючи з 83 - радіоактивні.

Радіоактивні промені вивчав Резерфорд. Пропустивши їх крізь магнітне поле,  він одержав три пучки: α-промені, β-промені і γ-промені:

α-промені - це позитивно заряджені частинки, які мають заряд, q=2e, затримуються папером. Вимірявши для них відношення m/q, встановили, що це ядра атома Гелію, доведено спектральним аналізом;

β-промені - це негативно заряджені частинки, проходять крізь тонкий (до декількох міліметрів) алюміній. Визначене відношення заряду до маси цих частинок підтвердило, що це потік електронів з різними швидкостями (до 0,999с);

γ-промені не відхиляються ні в електричному полі, ні в магнітному. 3а дифракцією на кристалах встановлено, що це електромагнітні хвилі довжиною 10-10 10-13 м, ще коротші за рентгенівські, і проходять крізь свинець товщиною 16-18 см.

Результат пошуку зображень за запитом розділення випромінювання"Багато було незрозумілого в радіоактивності. 3 часом інтенсивність випромінювання змінювалась. При цьому виділялась енергія. Так, l г радію під час радіоактивного розпаду виділяв 582 Дж за годину. Передбачали, що відбувається перетворення ядер одних атомів у ядра інших, тобто утворення нових хімічних елементів. Так, Радій перетворюється в Радон. Це було доведено спектральним аналізом. Резерфорд узагальнив результати дослідів багатьох учених і прийшов до висновку: "Радіоактитіїсть являє собою самодовільну зміну ядер одних атомів в інші з виділенням енергії і частинок." При цьому виконуються правила зміщення:

  •             ZXAZ-2YA-4 + 2Не4 - при α-розпаді утворюється новий хімічний елемент, який зміщується в таблиці Менделеєва на дві клітинки вліво, а маса зменшується на чотири одиниці. 88Ra22686Rn222 + 2Не4
  •             ZXAZ+1YA + -1е0 - при β-розпаді утворюється новий елемент, який зміщується в таблиці Менделеєва на одну клітинку вправо, а маса атома майже не змінюється. 90Th23491Pa234 + -1е0
  •             При γ-розпаді ядро не змінюється. Це явище супроводжує α­- чи β-розпад.

У 1934р. французькі фізики Ірен і Фредерік Жоліо-Кюрі відкрили штучну радіоактивність (радіоактивність ядер, які є продуктами ядерних реакцій; розпад атомного ядра при влученні в нього елементарної частинки).

Природне радіоактивне опронімення людина отримує з космосу, від Сонця, з надр Землі; штучне – це результат діяльності людини, в процесі виробництва електроенергії на атомних електростанціях, науково-дислідницькі роботи, використання ядерної зброї тощо.

Природа радіоактивного проміння вказує на те, що його причиною є самочинний розпад атомних ядер радіоактивних елементів. Радіоактивне випромінювання не однорідне, а трикомпонентне. При цьому деякі з ядер випускають тільки α -­частинки, інші -  β-частинки. Є радіоактивні ядра, які випускають і ті й ті частинки. Більшість ядер одночасно випускає і гамма-промені. У радіоактивних ядер, які утворюються штучно, спостерігаються й інші радіоактивні процеси, наприклад виліт протонів або позитронів. Принципової відмінності між двома видами радіоактивності (природної і штучної) немає. Радіоактивні промені засвічують фотоплівку, проходять крізь непрозорі тіла, іонізують речовину.

 

 

Радіоактивність

 

 

 

 

 

 

 

 

Природна

 

 

Штучна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

α-розпад

 

β-розпад

 

γ-промені

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZXA = Z-2YA-4 + 2Не4

 

ZXA = Z+1YA + -1е0

 

Ядро не змінюється, зменшується його енергія

 

 

 

 

 

 

  1.          Закріплення нового матеріалу

Учні об’єднуються в пари. Завдання парам: заповнити   таблицю 1 (протягом 10 хвилин), використовуючи § 23. 

 

Таблиця 1 – Порівняльна таблиця різних видів радіоактивного випромінювання

Характеристики випромінювнь

α-частинки

β-частинки

γ-промені

Природа  випромінювання

 

 

 

Знак заряду частинки випромінювання

 

 

 

Абсолютна величина заряду частинки

 

 

 

Швидкість частинок

 

 

 

Проникна здатність випромінювання

 

 

 

Речовина, що затримує проміння

 

 

 

Вплив на речовину

 

 

 

 

Перевірка результатів роботи в парах. Учні висловлюються за бажанням. (10 хвилин).

  1.          Перевірка рівня засвоєння нового навчального матеріалу.

Тести (використовується відеоппроектор)

 

Варіант 1

  1.  α-випромінювання – це…
  1.  потік ядер атомів Гелію;
  2.  потік електронів;
  3.  електромагнітне випромінювання, довжина хвилі якого менша від довжини хвилі рентгенівських променів
  1.  Електромагнітне випромінювання, довжина хвилі якого менша від довжини хвилі рентгенівських променів – це...
  1.  α-випромінювання;
  2.  β-випромінювання;
  3.  γ –випромінювання.
  1. Потік електронів– це...
    1. α-випромінювання;
    2. β-випромінювання;
    3. γ –випромінювання.
  2.  Чим відрізняються ядра ізотопів Хлору 17Cl35 і 17Cl37 ?
    1. кількістю протонів;
    2. кількістю електронів;
    3. кількістю нейтронів.
  3.  Який ізотоп утворюється з радіоактивного ізотопу Літію 3Li8  після одного β-розпаду?
    1. 1H4;
    2. 4Be8;
    3. -1е0.
  4. Який ізотоп утворюється з радіоактивного ізотопу Урану 92U235 після одного α-розпаду?
    1. 90Th231;
    2. 2Не4;
    3. 90Th232 .

Варіант 2

  1.  β-випромінювання – це…
  1.  потік ядер атомів Гелію;
  2.  потік електронів;
  3.  електромагнітне випромінювання, довжина хвилі якого менша від довжини хвилі рентгенівських променів.
  1.  γ -випромінювання – це…
    1.  потік ядер атомів Гелію;
    2.  потік електронів;
    3.  електромагнітне випромінювання, довжина хвилі якого менша від довжини хвилі рентгенівських променів.
  2.  Потік ядер атомів Гелію– це...
  1. α-випромінювання;
  2. β-випромінювання;
  3.    γ –випромінювання
  1.  Чим відрізняються ядра ізотопів Магнію 12Mg26 і 12Mg27 ?
  1. кількістю електронів;
  2. кількістю протонів;
  3. кількістю нейтронів.
  1.  Який ізотоп утворюється з радіоактивного ізотопу Літію 3Li6 після одного α-розпаду?
  1. 1H2;
  2. 2Не4;
  3. 4Be8.
  1. Який ізотоп утворюється з радіоактивного ізотопу Марганцю 25 Mn 56  після одного β-розпаду?
  1. 26Fe56;
  2. 26Fe58;
  3. -1е0.

 

(1 варіант:1-А, 2-С, 3-В, 4-С, 5-В, 6-А; 2 варіант:1-В, 2-С, 3-А, 4-С, 5-А, 6-А )

 

  1.          Оцінювання учнів з урахуванням усіх видів їх діяльності на уроці.
  2.          Домашнє завдання. §§ 23 (стор. 151-156 підр.Фізика-9. В.Г. Бар’яхтар), Впр. 23 № 4, 6.
  3.          Підсумок уроку.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
5 лютого 2020
Переглядів
1189
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку