Тема. Ідея радості життя й відкриття світу у творі Елеонор Портер
«Поліанна».
Мета: продовжити роботу над текстом роману Елеонор Портер «Поліанна»,
з’ясувати правила гри дівчинки, навчитися самим грати в “Гру в
радість»;
розвивати увагу, спостережливість, навички самостійної роботи, творчі
здібності учнів;
виховувати почуття радості, доброти, турботи про інших.
Тип уроку: комбінований
Форма уроку: урок радості
Обладнання: роман Елеонор Портер «Поліанна»,
буктрейлер до повісті «Полліанна»,
відео «Умій радіти»,
ноутбук,
кукла, кольоровий папір
значки-смайлики
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вчитель: - Добрий день, діти!
Сіли дітки всі рівненько,
Посміхнулися гарненько.
Настрій на урок взяли,
Працювати почали.
Подаруйте посмішку собі,
Один одному, мені.
Я дарую посмішку і вам.
Радість допоможе у роботі нам.
Вчитель: - Сьогоднішній урок ми почали із слів про радість. Тому пропоную атрибути радості – смайлики – прикріпити у себе біля серця.
Очищаємо день від негараздів: заздрості, ненависті, розчарувань, скупості, злоби, впертості,егоїзму, зверхності, байдужості.
Додаємо три повні ложки оптимізму, величезну ложку віри, ложечку терпіння, кілька зерен ввічливості, дрібку порядності.
Отриману суміш заливаємо зверху любов’ю.
Готову справу прикрашаємо пелюстками квітів доброти і уваги. Подаємо щоденно з гарніром із теплих слів і сердечних усмішок, які зігрівають серце і душу.
Щасти вам завжди і в усьому!
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
1. Вступне слово учителя
- Світ навколо нас такий незвичайний і дивакуватий. А чи знаєте ви, що…
На виставці воскових фігур «Катастрофи людського тіла», яка проходила і в Києві, представлені експонати двох братів: один був цілісний і здоровий, а інший народився практично без тазу і ніг. Хлопчики росли, і коли перший почав займатися бігом, інший цю саму дистанцію проходив на руках, що у майбутньому дало змогу каліці жити повноцінним життям.
Він став неперевершеним символом оптимізму, сили волі та шаленої любові до життя для всього американського народу. Вони говорять: «Кожний день не може бути гарним, але щось гарне є у кожному дні».
Тож сьогодні на уроці ми спробуємо, працюючи і далі над твором «Поліанна» Еліонор Портер, американської письменниці, прослідкувати,
- як маленька героїня твору уміла це робити,
-розберемося в питаннях, які хвилюють і будуть хвилювати людей, допоки існуватиме людство:
-Чи може людина змінити своє життя?
- Від чого залежить щастя людини? Від грошей, від положення в суспільстві, від оточуючих, чи від внутрішнього стану та самого бажання бути щасливим? (Озвучення мети).
Отже, тема сьогоднішнього уроку: Ідея радості життя й відкриття світу у творі Елеонор Портер «Поліанна» (записали в зошит)
ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вчитель: - А урок сьогодні у нас незвичайний – урок радості.
- Пропоную переглянути буктрейлер до книги.
Перегляд буктрейлеру до роману «Полліанна»
(до слів «…і дарувати радість один одному»)
2. Бесіда
- Про кого розповідається в романі?
(У романі розповідається про маленьку дівчинку Поліанну, яка втручається в життя дорослих, щиро бажаючи їм щастя, вчить бачити красу та радість довкола, навчає грати їх у гру «Радість». І дорослі змушені прислухатися до простих істин, погодитися з ними і почати змінювати своє життя на краще)
3.Перевірка домашнього завдання
- Наскільки уважними ви були під час читання, ми дізнаємося, провівши гру «Детектор брехні» (робота в зошиті)
3.1. «Детектор брехні»
( вчитель зачитує твердження, учень відповідає «так» чи «ні»)
3.2. Репродуктивна бесіда
Вчитель: - Давайте згадаємо:
Підсумки: - Яке перше враження справила на вас Полліанна?
-худенька дівчинка з личком у ластовинні
-втратила родину
-сумує за померлими
-охоче розповідає про себе
-зачаровує щирістю
-пережила бідність, поневіряння
-сподівається на зміни у житті на краще
-випромінює оптимізм
-вміє радіти життю
-любить подорожувати
4. Гронування
Вчитель: - У тексті йде мова про гру в радість.
А що для вас радість? Як ви його розумієте?
(Для мене радість – це:-мама, усмішка, сонце, друзі, сміх, сніг, подарунки, навчання, спорт, квіти, новий рік, успіх, веселка, оцінка, добро…)
(на дошці намальоване сонечко із ключовим словом "радість".
Кожен учень підходить до дошки і пише на промінчику слово, з яким асоціюється "радість".)
Вчитель: - Радість буває різною. Щирою. Нещирою. Штучною. Лукавою. Вдаваною. Злорадною.
5. Словникова робота
Вчитель: - Якщо звернутися до тлумачного словника, то слово «радість» пояснюється так:
Радість — це емоційний вираз великого щастя.
Відео «Умій радіти»
6.Робота з текстом. Як «гра в радість» робить світ кращим?
Вчитель: - Давайте звернемось до тексту. Знайдемо, як Полліанна намагається радіти навіть за неприємних ситуацій (зачитати цитати)
Отож:
Тітонька Полі не приїхала зустрічати Полліанну на станцію.
«Я рада цьому, тому що це означає, що зустріч із нею ще попереду».
В будинку, в якому дівчинка жила з батьком, не було килимів та картин
«Я рада, що у мене не було цих чудових речей, бо тепер я зможу
тішитися ними у тітоньки».
Мало речей привезла з собою
«Швидше розпакуємо валізу»
Немає дзеркала у кімнаті
Полліанна не бачитиме своїх веснянок
Втрата батька. «Радіти, що тато пішов на небо, щоб бути там із мамою та
іншими дітьми. Він казав, що я маю «радіти за них»
Хотіла ляльку, прислали милиці.
« Треба радіти з того, що милиці виявились непотрібними»
Тітка поселила Полліанну на горищі
« та рапто я згадала, що терпіти не можу свого ластовіння, і зраділа,
що не маю люстра. А потім побачила цей чудовий краєвид з вікна і
зрозуміла. Що мені є з чого радіти.»
Дівчинку залишили без вечері
« я люблю хліб з молоком. І буду рада розділити ,Ненсі,з тобою
вечерю»
Заборона говорити про покійного батька
«Мені буде навіть легше, якщо я не говоритиму про нього»
Дощова погода «Добре, що дощ іде не щодня»
Вчитель: -На уроці сьогодні ми багато говорили про гру у радість. А кожна гра має свої правила. Давайте завітаємо у майстерню радості і спробуємо скласти правила гри.
(учні складають правила «гри у радіст»ь)
1. Кожна людина може грати в цю гру.
2. Завжди посміхатись.
3. Щиро радіти життю.
4.Бути вдячним за все, що дає життя.
5. У поганому знаходити щось хорошее.
6. Ніколи не сумувати.
7. Думати про те, що щось може бути гіршим.
8. Ніколи не сміятися з чужого горя.
9. Дарувати радість людям, які тебе люблять, які тобі небайдужі.
10. Перетвори кожен день на маленьке свято.
Вчитель: - Молодці, ви добре виконали завдання. Я думаю, правила гри, які ми щойно склали, ви запам’ятаєте. І, коли вам буде сумно, ви гратимете з своїми друзями і рідними.
8. Вирішення проблемних ситуацій
Вчитель: - Діти, об’єднаємося у групи.
То, як, може, повчимося «грати в радість». Це так цікаво і так просто: варто знайти щось радісне навіть у найприкрішій ситуації. Тож спробуємо.
Робота в групах
1 ситуація
Чи можна радіти, якщо кожного дня задають домашні завдання?
2 ситуація
Мені не дозволяють допізна гуляти з друзями.
3 ситуація
Я сподівався отримати 11 балів за контрольну з математики, а отримав 7.
9.Вчитель: - Дівчинка навчила грі «Радість» дітей і дорослих. А якій грі чи заняттю ви б навчили Поліанну?
(Учні пропонують свої улюблені ігри та заняття)
Вчитель: - Кожним своїм вчинком Поліанна доводить життєву мудрість: «Життя прекрасне, а бути щасливим ─ зовсім нескладно».
10. Вчитель: - Діти, ви б навчили Полліанну своїх ігор, а я хочу запропонувати вам хвилинку радості - фізкультхвилинку
(фізкультхвилинка)
Вчитель: -А зараз на такій веселій ноті хочу провести аукціон рис характеру Полліанни.
11. «Аукціон рис характеру Поліанни»
ІV. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ
1. Рефлексія
Вчитель: - Діти, у вас на партах з самого початку уроку лежать
кольорові листочки.
- Давайте візьмемо і складемо листок паперу в декілька разів .
(склали)
- Що ви помітили? (листок зім’явся)
- Так, лишився слід.
- А який слід залишився у вас від нашого уроку?
(відповіді учнів)
Вчитель: - Листочки, з якими ми працювали, були яскраві. І я думаю, що цей твір залишить яскравий слід у ваших серцях
Вчитель: А зараз:
Візьміть у ліву додоньку, вона ближче до серця, ті знання, які у вас є.
У праву – ті знання , які ви отримали сьогодні.
З’єднайте долоньки.Прикладіть їх до душі.
І пам’ятайте: Нехай в кожному з вас живе Поліанна. І як говорила наша героїня : «Треба любити все, що є справжнім життям. Життю не можна навчитися, треба просто жити і РАДІТИ!».
Залишайтеся добрими, радісними, ніжними до самих себе і до всіх, хто вас оточує.
V. Оцінювання.
Найактивнішими на уроці були - …
Добре працювали - …
VІ. Домашнє завдання
Після виходу у світ книги про Полліанну , у Америці були створені клуби Полліанни. Пропоную створити такий клуб і у нашому селі. Звичайно, у цій справі потрібна й ваша допомога – намалюйте запрошення для усіх бажаючих та напишіть твір-мініатюру « Як би змінилося наше село , якби у ньому жила Полліанна?»