Урок радості "Ідея радості життя й відкриття світу у творі Елеонор Портер «Поліанна».

Про матеріал
Мета: продовжити роботу над текстом роману Елеонор Портер «Поліанна», з’ясувати правила гри дівчинки, навчитися самим грати в “Гру в радість»; розвивати увагу, спостережливість, навички самостійної роботи, творчі здібності учнів; виховувати почуття радості, доброти, турботи про інших.
Перегляд файлу

Тема.  Ідея радості  життя й відкриття світу  у творі Елеонор Портер

            «Поліанна».

Мета: продовжити роботу над текстом роману Елеонор Портер «Поліанна»,

             з’ясувати правила гри дівчинки, навчитися самим грати в “Гру в

            радість»;           

            розвивати увагу, спостережливість, навички самостійної роботи, творчі

            здібності учнів;

            виховувати почуття радості, доброти, турботи про інших.

 

Тип уроку: комбінований

Форма уроку:  урок радості

Обладнання: роман Елеонор Портер «Поліанна»,

                         буктрейлер до повісті «Полліанна»,

                         відео  «Умій радіти»,

                         ноутбук,  

                         кукла, кольоровий папір

                         значки-смайлики

ХІД  УРОКУ

 

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

Вчитель:  - Добрий день, діти!

 

  1. Привітання

Сіли дітки всі рівненько,

Посміхнулися гарненько.

Настрій на урок взяли,

Працювати почали.
 

Подаруйте посмішку собі,

Один одному, мені.

Я дарую посмішку і вам.

Радість допоможе у роботі нам.


 

Вчитель: - Сьогоднішній урок ми почали із слів про радість. Тому пропоную атрибути радості – смайлики – прикріпити у себе біля серця.

 

  1. Вчитель: -  Я бажаю, щоб всім було цікаво і затишно з нами.А для цього  у нас подарунок – рецепт вдалого дня.

 

Очищаємо день від негараздів: заздрості, ненависті, розчарувань, скупості, злоби, впертості,егоїзму, зверхності, байдужості.

Додаємо  три повні ложки оптимізму, величезну ложку віри, ложечку терпіння, кілька зерен ввічливості, дрібку порядності.

Отриману суміш заливаємо зверху любов’ю.

Готову справу прикрашаємо пелюстками квітів доброти і уваги. Подаємо щоденно з гарніром із теплих слів і сердечних усмішок, які зігрівають серце і душу.

                        Щасти вам завжди і в усьому!

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

     ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

     1. Вступне слово учителя

        - Світ навколо нас такий незвичайний і дивакуватий. А чи знаєте ви, що…

 

  1. Прийом «Здивуй»  (під муз. супровід)

 

На виставці воскових фігур «Катастрофи людського тіла», яка проходила і в Києві, представлені експонати двох братів: один був цілісний і здоровий, а інший народився практично без тазу і ніг. Хлопчики росли, і коли перший почав займатися бігом, інший цю саму дистанцію проходив на руках, що у майбутньому дало змогу каліці жити повноцінним життям.

 Він став неперевершеним символом оптимізму, сили волі та шаленої любові до життя для всього американського народу. Вони говорять: «Кожний день не може бути гарним, але щось гарне є у кожному дні».

 

Тож сьогодні на уроці ми спробуємо, працюючи і далі над твором «Поліанна» Еліонор Портер, американської письменниці, прослідкувати,

- як маленька героїня твору уміла це робити,

-розберемося в питаннях, які хвилюють і будуть хвилювати людей, допоки існуватиме людство:

-Чи може людина змінити своє життя?

- Від чого залежить щастя людини? Від грошей, від положення в суспільстві, від оточуючих, чи від внутрішнього стану та самого бажання бути щасливим? (Озвучення мети).

 

         Отже, тема сьогоднішнього уроку: Ідея радості життя й відкриття світу  у творі  Елеонор Портер «Поліанна» (записали в зошит)

 

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

 

1. Вчитель: - А урок сьогодні у нас незвичайний – урок радості.

 - Пропоную переглянути буктрейлер до книги.

Перегляд буктрейлеру до роману «Полліанна» 

 (до слів «…і дарувати радість один одному»)

2. Бесіда

- Про кого розповідається в романі?

(У романі розповідається про маленьку дівчинку Поліанну, яка втручається в життя дорослих, щиро бажаючи їм щастя, вчить бачити красу та радість довкола, навчає грати їх у гру «Радість». І дорослі змушені прислухатися до простих істин, погодитися з ними і почати змінювати своє життя на краще)

 

3.Перевірка домашнього завдання

- Наскільки уважними ви були під час читання, ми дізнаємося, провівши гру «Детектор брехні» (робота в зошиті)

 3.1.  «Детектор брехні»

( вчитель зачитує твердження, учень відповідає «так» чи «ні»)

  • 1. Батько Поліанни був лікарем? (-)
  • 2. Сім’я була бідною (+)
  • 3. Дівчинку взяла на виховання сестра матері? (+)
  • 4. Дівчинка мріяла про велику кімнату з картинами і килимами? (+)
  • 5. Поліанна була веселою і радісною? (+)
  • 6. Тітку Поліанни звали Ненсі? (-)
  • 7. Тітка Полі дала прочитати книгу полінні про Робінзона Крузо? (-)
  • 8. Улюблена гра Поліанни – це хованки? (-)
  • 9. Тітка турбувалася про дівчинку з обов’язку? (+)
  • 10. Незнайомець, з яким познайомилася Полінна на вулиці, був завжди веселим? (-)
  • 11. Полінна дуже любила свої веснянки? (-)
  • 12. Волосся у дівчинки було чорне? (-)     (взаємоперевірка)

 

3.2.   Репродуктивна бесіда

Вчитель: - Давайте згадаємо:

  1. Хто така Поллі Гаррінгтон?
  2. Чому перервалися стосунки двох сестер Поллі іта Анни? Чому донька Анни отримала таке дивне імя -Полліанна?
  3. Чому небога мала оселитися у міс Поллі?
  4. Яку кімнату виділила багата тітка некликаній гості?
  5. Чому служниця Ненсі почувалася ніяково, зустрічаючи Полліанну?
  6. На кого чекала Полліанна на вокзалі? Якою була реакція дівчинки, коли вона дізналася, що зустріла її служниця, а не тітка?
  7. Якою уявляє Полліанна свою нову домівку? Чому запитання дівчинки викликають смуток у Ненсі?

 

Підсумки:  - Яке перше враження справила на вас Полліанна?

-худенька дівчинка з личком у ластовинні

-втратила родину

-сумує за померлими

-охоче розповідає про себе

-зачаровує щирістю

-пережила бідність, поневіряння

-сподівається на зміни у житті на краще

-випромінює оптимізм

-вміє радіти життю

-любить подорожувати

 

 

4. Гронування

Вчитель: - У тексті йде мова про гру в радість.

                     А що для вас радість?  Як ви його розумієте?

  (Для мене радість – це:-мама, усмішка, сонце, друзі, сміх, сніг, подарунки, навчання, спорт, квіти, новий рік, успіх, веселка, оцінка, добро…)

а дошці намальоване сонечко із ключовим словом "радість".

Кожен учень підходить до дошки і пише на промінчику слово, з яким асоціюється "радість".)

 Вчитель: - Радість буває різною. Щирою. Нещирою. Штучною. Лукавою. Вдаваною. Злорадною.

5. Словникова робота

   Вчитель: - Якщо звернутися до тлумачного словника, то слово «радість» пояснюється так:

Радість — це емоційний вираз великого щастя.

  • Вчитель: - Полліанна  має надзвичайний дар – жити  «своєю грою  в радість». Добротою, щирістю думок вона змінює життя всього міста, навчивши багатьох людей простого шляху до щастя:  « завжди радіти».
  • Давайте переглянемо з вами відео.

Відео  «Умій радіти»

6.Робота з текстом.    Як «гра в радість» робить світ кращим?

Вчитель: - Давайте звернемось до тексту. Знайдемо, як Полліанна  намагається радіти  навіть за неприємних ситуацій (зачитати  цитати)

Отож:

Тітонька Полі не приїхала зустрічати Полліанну на станцію.

                  «Я рада цьому, тому що це означає, що зустріч із нею ще попереду».

В  будинку, в якому дівчинка жила з батьком, не було килимів та картин 

                «Я рада, що у мене не було цих чудових речей, бо тепер я зможу

                 тішитися ними у тітоньки».

Мало речей привезла з собою 

                 «Швидше розпакуємо валізу»

Немає дзеркала у кімнаті 

                   Полліанна не бачитиме своїх веснянок

Втрата батька. «Радіти, що тато пішов на небо, щоб бути там із мамою та

                        іншими дітьми. Він казав, що я маю «радіти за них» 

 Хотіла ляльку, прислали милиці.

                « Треба радіти з того, що милиці виявились непотрібними» 

Тітка поселила Полліанну на горищі

                 « та рапто я згадала, що терпіти не можу свого ластовіння, і зраділа,

                  що не маю люстра. А потім побачила цей чудовий краєвид з вікна і

                  зрозуміла. Що мені є  з чого радіти.» 

Дівчинку залишили без вечері

                « я люблю хліб з молоком. І буду рада розділити ,Ненсі,з тобою

                 вечерю»

Заборона говорити про покійного батька

               «Мені буде навіть легше, якщо я не говоритиму про нього»

Дощова погода «Добре, що дощ іде не щодня»

 

  Вчитель: -На уроці сьогодні ми багато говорили про гру у радість. А кожна гра має свої правила. Давайте  завітаємо у майстерню радості і спробуємо скласти правила гри.

  1. Ситуативне моделювання

(учні складають правила «гри у радіст»ь)

1. Кожна людина може грати в цю гру.

2. Завжди посміхатись.

3. Щиро радіти життю.

          4.Бути вдячним за все, що дає життя.

          5. У поганому знаходити щось хорошее.

6. Ніколи не сумувати.

7. Думати про те, що щось може бути гіршим.

8. Ніколи не сміятися з чужого горя.

           9. Дарувати радість людям, які тебе люблять, які тобі небайдужі.

          10. Перетвори кожен день на маленьке свято.

 

Вчитель: - Молодці, ви добре виконали завдання. Я думаю, правила гри, які ми щойно склали, ви запам’ятаєте. І, коли вам буде сумно, ви гратимете з своїми друзями і рідними.

 

     8. Вирішення проблемних  ситуацій

 

Вчитель: - Діти, обєднаємося у групи.

                  То, як, може, повчимося  «грати в радість». Це так цікаво і так просто: варто знайти щось радісне навіть у найприкрішій  ситуації. Тож спробуємо.

Робота в групах

 1 ситуація

Чи можна радіти, якщо кожного дня задають домашні завдання?

2 ситуація

Мені не дозволяють допізна гуляти з друзями.

3 ситуація

Я сподівався отримати 11 балів за контрольну з математики, а отримав 7.

 

9.Вчитель: - Дівчинка навчила грі «Радість» дітей і дорослих. А якій грі чи заняттю  ви б навчили Поліанну?

(Учні пропонують свої улюблені ігри та заняття)

Вчитель: - Кожним своїм вчинком Поліанна доводить життєву мудрість: «Життя прекрасне, а бути щасливим ─ зовсім нескладно».

 

10. Вчитель: - Діти, ви б навчили Полліанну своїх ігор, а я хочу запропонувати вам хвилинку радості - фізкультхвилинку

(фізкультхвилинка)

 

Вчитель: -А зараз на такій веселій ноті хочу провести аукціон рис характеру Полліанни.

11. «Аукціон рис характеру Поліанни»

  • До нас завітала ця незвичайна дівчинка(кукла).  Оберіть  риси характеру, притаманні Поліанні. Вартість однієї риси – одна посмішка.

 

  • Оптимізм, цікавість,  жадібність, сила волі працелюбність, заздрісність,  доброта,  егоїзм, щедрість, щирість, байдужість, винахідливість, рішучість, відкритість, турботливість, хитрість,  простота, сміливість, співчуття, правдивість.

 

ІV. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ

 

1.  Рефлексія

Вчитель:           - Діти, у вас на партах з самого початку уроку лежать

                            кольорові листочки.

                 - Давайте  візьмемо і складемо листок паперу в декілька разів .

                                                       (склали)

                      -  Що ви помітили?    (листок  зім’явся)

                      - Так, лишився слід.

                           - А який слід залишився у вас від нашого уроку?

(відповіді учнів)

 Вчитель:   - Листочки, з якими ми працювали, були яскраві. І я думаю, що цей твір залишить яскравий слід у ваших серцях        

 

Вчитель:   А зараз:

              Візьміть у ліву додоньку, вона ближче до серця, ті знання, які у вас є.

              У праву – ті знання , які ви отримали сьогодні.

              З’єднайте долоньки.Прикладіть їх до душі.

 І пам’ятайте: Нехай в кожному з вас живе Поліанна.  І як говорила наша героїня : «Треба любити все, що є справжнім життям. Життю не можна навчитися, треба просто жити і РАДІТИ!».

   Залишайтеся добрими, радісними, ніжними до самих себе і до всіх, хто вас оточує.

 

 

 

V. Оцінювання.

Найактивнішими на уроці були - …

Добре працювали - …

 

 

VІ. Домашнє завдання

Після виходу  у світ книги про Полліанну , у Америці  були створені клуби Полліанни. Пропоную створити такий клуб і у нашому селі. Звичайно, у цій справі потрібна й ваша допомога – намалюйте запрошення для усіх бажаючих та напишіть  твір-мініатюру « Як би змінилося наше село , якби у ньому жила Полліанна?»

 

 

docx
Додано
4 квітня 2019
Переглядів
4894
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку