Урок "Реакції йонного обміну в розчинах електролітів"

Про матеріал
Розробка уроку для 9 класу . Реакції йонного обміну в розчинах електролітів
Перегляд файлу

Тема: Реакції йонного обміну в розчинах електролітів

Мета. Поглибити знання учнів про сутність реакцій йонного обміну, удосконалювати навички складання рівнянь реакцій в молекулярному і йонному вигляді; розвивати вміння спостерігати і порівнювати, досліджувати умови проходження реакцій йонного обміну до кінця, спів ставляти результати дослідів і робити висновки; виховувати активну увагу, самостійність і працьовитість, бережливе ставлення до шкільного майна, інтерес до професії хіміка-дослідника.

Тип уроку: урок засвоєння і застосування знань, умінь і навичок.

Форми організації навчально-виховного процесу: фронтальна, групова, індивідуальна.

Методи навчання: словесні, частково-пошукові, практичні (лабораторні досліди), інтерактивні.

Наочність та обладнання: таблиця розчинності кислот, основ, солей у воді, реактиви відповідно до змісту лабораторних дослідів, планшетки (мікрометод), ППЗ "Хімія – 9".

Хід уроку

І. Організаційний етап. Привітання, налаштування на робочий настрій, перевірка організації робочого місця.

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Наявність письмового домашнього завдання перевіряється фронтально, а завдання які викликали складності, виконуються на дошці з поясненням (самоперевірка).

ІІІ. Оголошення теми уроку. Учні формулюють основні цілі уроку, свої сподівання щодо уроку.

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Сьогодні ми удосконалимо свої знання та вміння з теми, що дасть нам можливість свідомо та якісно виконати завдання лабораторних, практичних та самостійних робіт з цієї теми, допоможе побачити "справжнє обличчя" реакцій йонного обміну.

V. Актуалізація опорних знань (бесіда).

  • Які речовини належать до електролітів?
  • Що відбувається з електролітами в розчинах, розплавах?
  • Які реакції називають реакціями обміну?
  • За яких умов реакції йонного обміну відбуваються до кінця?
  • Пригадайте алгоритм дій при складанні рівнянь йонного обміну в молекулярному і йонному вигляді

VІ. Застосування знань, умінь і навичок учнів. Проводиться шляхом виконання хімічного експерименту під час лабораторних дослідів № 2, 3, 4.

Учні об’єднуються в групи і досліджують реакції обміну між розчинами електролітів, що проходять з випаданням осаду, виділенням газу, утворенням води.

    З метою економного ставлення до використання хімічних реактивів використовується додатковий матеріал "День ліміту" (див. Додаток 1).

   Проводиться інструктаж з безпеки життєдіяльності, до якого залучаються учні – інженери з охорони праці.

Група № 1. Лабораторний дослід №2. Реакції обміну між розчинами електролітів, що проходять з випаданням осаду (алюміній сульфат та натрій гідроксид).

Група № 2. Лабораторний дослід № 3.Реакції обміну між розчинами електролітів, що проходять з виділенням газу (натрій карбонат та хлоридна кислота).

Група № 3. Лабораторний дослід №4. Реакції обміну між розчинами електролітів, що проходять з утворенням води (натрій гідроксид, сульфатна кислота, фенолфталеїн).

   Результати свого дослідження кожна група представляє класу, робить висновок щодо умов проходження реакцій йонного обміну до кінця з погляду теорії електролітичної дисоціації.

VІІ. Узагальнення і систематизація знань. Учням пропонується ряд вправ "Індикатор знань" (ППЗ "Хімія – 9 клас):

  1. Позначте скорочене йонне рівняння, яке відповідає реакції між ферум (ІІІ) нітратом і калій гідроксидом у розчині:

а) Fe³ + 3OH =Fe(OH)3↓;

б) K + NO3 = KNO3.

  1. Позначте пари речовин, реакції між якими в розчині відбуватимуться до кінця:

а) H2SO4 i KOH;

б) K2SiO3 i HNO3;

в) H2SO4 i KNO3;

г) KNO3 i NaOH.

  1. Позначте ті пари речовин, реакції між якими в розчині є незворотними:

а) H2SO4 i K2CO3;

б) Na2SO3 i HCl;

в) H2SO4 i NaNO3;

г) KNO3 і HCl.

   У разі вірної відповіді "індикатор знань" змінює колір на зелений і радіє, у разі помилки – колір індикатора стає малиновим (мабуть від сорому).

VІІІ. Домашнє завдання. Повторити теоретичний матеріал (параграф №10 підручника), виконати вправи № 95 – 96, додатково № 97 – 100.

ІХ. Підведення підсумків уроку. Чи сподобався вам наш урок? Чи вдалося досягти цілей, поставлених перед собою?

 

Додаток № 1.

ДЕНЬ ЛІМІТУ

   Кожного року все раніше приходить День ліміту – умовний день, коли людство, використавши відновлювані природні ресурси, які має в своєму розпорядженні на 365 днів, починає поглинати ті, що призначені для майбутніх поколінь. так, "природний капітал", яким можна було користуватися у 2009 році, виявився вичерпаним до 25 вересня, повідомляють вчені. Дату дня перевищення ліміту розраховує асоціація Global Footprint Nerwork, яка визначає, що мир залишаємо на планеті протягом повсякденного життя, - враховуючи їжу, яку ми з’їдаємо, речі, без яких, як нам здається, ми не можемо обійтися тощо.

   Якщо у 1961 році людство споживало половину біоресурсів планети, то у 1986 році використало свої річні ресурси до 31 грудня. У 1995 році цей день настав 21 листопада, а у 2005 році – 2 жовтня. Правда, у 2008 році День перевищення ліміту трохи затримався порівняно з прогнозами через економічну кризу.

   Сьогодні ми використовуємо на 40% більше того, що планета Земля може нам запропонувати, а у 2050 році людству буде потрібна планета-близнюк, щоб використовувати її для добування сировини, води, лісу, енергоресурсів… Можливо, цього і не трапиться, якщо люди приймуть рішення на користь технологічних інновацій, змінять стиль свого життя й відношення до природи, - тільки це зможе поступово відновити екологічну рівновагу. А інакше який сенс в усіх перемогах людства?

   Ми ж із вами можемо зробити свій внесок в економію природних багатств планети, якщо сьогодні під час лабораторних дослідів скористаємося мікрометодом, який дозволить нам економно використати хімічні реактиви.

   Запам'ятайте, що великий шлях починається з маленького кроку вперед!

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
20 листопада 2022
Переглядів
210
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку