Тема: Реакції йонного обміну в розчинах електролітів
Мета. Поглибити знання учнів про сутність реакцій йонного обміну, удосконалювати навички складання рівнянь реакцій в молекулярному і йонному вигляді; розвивати вміння спостерігати і порівнювати, досліджувати умови проходження реакцій йонного обміну до кінця, спів ставляти результати дослідів і робити висновки; виховувати активну увагу, самостійність і працьовитість, бережливе ставлення до шкільного майна, інтерес до професії хіміка-дослідника.
Тип уроку: урок засвоєння і застосування знань, умінь і навичок.
Форми організації навчально-виховного процесу: фронтальна, групова, індивідуальна.
Методи навчання: словесні, частково-пошукові, практичні (лабораторні досліди), інтерактивні.
Наочність та обладнання: таблиця розчинності кислот, основ, солей у воді, реактиви відповідно до змісту лабораторних дослідів, планшетки (мікрометод), ППЗ "Хімія – 9".
Хід уроку
І. Організаційний етап. Привітання, налаштування на робочий настрій, перевірка організації робочого місця.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Наявність письмового домашнього завдання перевіряється фронтально, а завдання які викликали складності, виконуються на дошці з поясненням (самоперевірка).
ІІІ. Оголошення теми уроку. Учні формулюють основні цілі уроку, свої сподівання щодо уроку.
ІV. Мотивація навчальної діяльності. Сьогодні ми удосконалимо свої знання та вміння з теми, що дасть нам можливість свідомо та якісно виконати завдання лабораторних, практичних та самостійних робіт з цієї теми, допоможе побачити "справжнє обличчя" реакцій йонного обміну.
V. Актуалізація опорних знань (бесіда).
VІ. Застосування знань, умінь і навичок учнів. Проводиться шляхом виконання хімічного експерименту під час лабораторних дослідів № 2, 3, 4.
Учні об’єднуються в групи і досліджують реакції обміну між розчинами електролітів, що проходять з випаданням осаду, виділенням газу, утворенням води.
З метою економного ставлення до використання хімічних реактивів використовується додатковий матеріал "День ліміту" (див. Додаток 1).
Проводиться інструктаж з безпеки життєдіяльності, до якого залучаються учні – інженери з охорони праці.
Група № 1. Лабораторний дослід №2. Реакції обміну між розчинами електролітів, що проходять з випаданням осаду (алюміній сульфат та натрій гідроксид).
Група № 2. Лабораторний дослід № 3.Реакції обміну між розчинами електролітів, що проходять з виділенням газу (натрій карбонат та хлоридна кислота).
Група № 3. Лабораторний дослід №4. Реакції обміну між розчинами електролітів, що проходять з утворенням води (натрій гідроксид, сульфатна кислота, фенолфталеїн).
Результати свого дослідження кожна група представляє класу, робить висновок щодо умов проходження реакцій йонного обміну до кінця з погляду теорії електролітичної дисоціації.
VІІ. Узагальнення і систематизація знань. Учням пропонується ряд вправ "Індикатор знань" (ППЗ "Хімія – 9 клас):
а) Fe³ + 3OH =Fe(OH)3↓;
б) K + NO3 = KNO3.
а) H2SO4 i KOH;
б) K2SiO3 i HNO3;
в) H2SO4 i KNO3;
г) KNO3 i NaOH.
а) H2SO4 i K2CO3;
б) Na2SO3 i HCl;
в) H2SO4 i NaNO3;
г) KNO3 і HCl.
У разі вірної відповіді "індикатор знань" змінює колір на зелений і радіє, у разі помилки – колір індикатора стає малиновим (мабуть від сорому).
VІІІ. Домашнє завдання. Повторити теоретичний матеріал (параграф №10 підручника), виконати вправи № 95 – 96, додатково № 97 – 100.
ІХ. Підведення підсумків уроку. Чи сподобався вам наш урок? Чи вдалося досягти цілей, поставлених перед собою?
Додаток № 1.
ДЕНЬ ЛІМІТУ
Кожного року все раніше приходить День ліміту – умовний день, коли людство, використавши відновлювані природні ресурси, які має в своєму розпорядженні на 365 днів, починає поглинати ті, що призначені для майбутніх поколінь. так, "природний капітал", яким можна було користуватися у 2009 році, виявився вичерпаним до 25 вересня, повідомляють вчені. Дату дня перевищення ліміту розраховує асоціація Global Footprint Nerwork, яка визначає, що мир залишаємо на планеті протягом повсякденного життя, - враховуючи їжу, яку ми з’їдаємо, речі, без яких, як нам здається, ми не можемо обійтися тощо.
Якщо у 1961 році людство споживало половину біоресурсів планети, то у 1986 році використало свої річні ресурси до 31 грудня. У 1995 році цей день настав 21 листопада, а у 2005 році – 2 жовтня. Правда, у 2008 році День перевищення ліміту трохи затримався порівняно з прогнозами через економічну кризу.
Сьогодні ми використовуємо на 40% більше того, що планета Земля може нам запропонувати, а у 2050 році людству буде потрібна планета-близнюк, щоб використовувати її для добування сировини, води, лісу, енергоресурсів… Можливо, цього і не трапиться, якщо люди приймуть рішення на користь технологічних інновацій, змінять стиль свого життя й відношення до природи, - тільки це зможе поступово відновити екологічну рівновагу. А інакше який сенс в усіх перемогах людства?
Ми ж із вами можемо зробити свій внесок в економію природних багатств планети, якщо сьогодні під час лабораторних дослідів скористаємося мікрометодом, який дозволить нам економно використати хімічні реактиви.
Запам'ятайте, що великий шлях починається з маленького кроку вперед!