НВК «ЗОШ І-ІІІ ступеня – дитячий садок» с. Жиричі
Конспект урок:
«Реакції заміщення й обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами. Інструктаж з БЖД. Лабораторні досліди №2,3: 2. Взаємодія лугів з кислотами. 3. Взаємодія хлоридної кислоти з металами »
8 клас
Вчитель хімії:
Літвинович М.В.
2020
25.02.2020 Урок № 43 8 клас
Тема: Реакції заміщення й обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами. Інструктаж з БЖД. Лабораторні досліди № 2,3: 2. Взаємодія лугів з кислотами. 3. Взаємодія хлоридної кислоти з металами.
Мета: знаннєвий компонент: учень/учениця називає основи, кислоти за сучасною науковою українською номенклатурою; наводить приклади оксидів, оксигеновмісних і безоксигенових, одно-, дво-, триосновних кислот;
діяльнісний компонент учень/учениця розрізняє оксиди, кислоти за складом (оксигеновмісні, безоксигенові) та основністю (одно-, дво-, триосновні), середні солі; реакції заміщення, обміну, нейтралізації; складає хімічні формули оксидів, основ, кислот, середніх солей; рівняння реакцій, які характеризують хімічні властивості кислот; класифікує неорганічні сполуки за класами; характеризує фізичні та хімічні властивості кислот; використовує сучасну українську номенклатуру основних класів неорганічних сполук; таблицю розчинності кислот, основ та солей для складання рівнянь хімічних реакцій; індикатори для виявлення кислот і лугів; планує експеримент, проводить його, описує спостереження, робить висновки; прогнозує перебіг хімічних реакцій кислот з металами, використовуючи ряд активності металів; дотримується запобіжних заходів під час роботи з кислотами і лугами.
ціннісний компонент: учень/учениця обґрунтовує залежність між складом, властивостями та застосуванням неорганічних речовин.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: хімічні прилади й реактиви, пробірки, картки з формулами кислот, розчини сульфатної та хлоридної кислот; розчини натрій гідроксиду та калій гідроксиду; індикатори: метилоранж, фенолфталеїн, лакмус, універсальний індикаторний папірець; магній, цинк, мідь, купрум (ІІ) оксид, спиртівка, пробіркотримач, сірники.
Методи: інтерактивні методи навчання: робота у групах та парах, гра “Хімічне доміно”, вправи “Діаграма Вена”, “Коло ідей”, “Сенкан”.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою; математична компетентність; основні компетентності у природничих науках і технологіях; уміння вчитися впродовж життя; ініціативність і підприємливість; екологічна грамотність і здорове життя.
Наскрізні змістові лінії: здоров’я та безпека; екологічна безпека і сталий розвиток; підприємливість і фінансова грамотність.
Девіз уроку: «Єдиний шлях, що веде до знання – це діяльність».
Епіграф уроку:
Нас, кислот, запам'ятай:
„Н” спочатку, так і знай!
І як впізнаєш, що це ми,
Руки й одяг бережи!
Хід уроку
І. Організаційний момент
Доброго дня діти. Погляньмо один на одного, посміхнімося. Я бажаю вам гарного настрою та успіхів на сьогоднішньому уроці. Чекаю від вас плідної праці.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
А працювати на сьогоднішньому уроці ми будемо за темою, що зашифрована у даному ребусі (ребус на дошці). Отже, тема нашого уроку “Кислоти”, а точніше реакції заміщення та обміну, в які вони можуть вступати та заходи безпеки під час роботи з кислотами. На всі літери даного слова назвіть хімічні терміни (“и” замінюємо на “і”).
Після уроку ви повинні знати з якими речовинами взаємодіють кислоти, які реакції належать до реакцій обміну, заміщення; вміти ілюструвати хімічні властивості кислот; вміти користуватися рядом активності.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Діти, знання, отримані вами на попередніх уроках, потрібно вміти застосовувати у потрібний момент. І ось зараз ми проведемо гру ….
Для гри необхідно заготовити картки, на яких є дві частини: верхня і нижня. У верхній частині вказуємо відповідь (це одне-два слова або формула), у нижній частині — наступне запитання. Картки роздаються учням. Починає гру та пара учнів, у якої верхня частина вільна, закінчує — та, у якої нижня частина вільна.
Кислота.
Оксигеновмісні та безоксигенові.
Кислотним залишком.
Валентність кислотного залишку.
Основністю.
Сильні та слабкі.
Кислотним оксидом.
H2SO4
Карбонатна кислота Н2СО3
Соляна.
Мурашина кислота
ІV. Вивчення нового матеріалу
Ми з вами повторили назви та класифікацію кислот. Для роботи з кислотами нам необхідно з’ясувати правила техніки безпеки при роботі з кислотами.
Розповідь учителя
„Спочатку вода,
Потім кислота.
Інакше - трапиться біда!”
Оскільки хімія – наука експериментальна, то запрошую до проведення дослідів.
Хімічні властивості кислот, реакції заміщення та обміну:
Для початку пригадаємо, як визначити кислоту в розчині. (за допомогою індикаторів)
Учні випробовують розчини хлоридної, сульфатної та лимонної кислот універсальними індикаторними папірцем, лакмусом, метилоранжем, фенолфталеїном. Роблять висновок.
Робота в групах:
І група: хлоридна кислота та індикаторний папірець.
ІІ група: сульфатна кислота та лакмус.
ІІІ група: хлоридна кислота та метилоранж.
ІV група: сульфатна кислота індикаторний папірець.
V група: хлоридна кислота та лакмус.
VІ група: сульфатна кислота та фенолфталеїн.
2. Лабораторний дослід №3 “Взаємодія кислот з металами”. У трьох пробірках знаходяться порошкоподібний магній, гранула цинку та шматочок міді. До кожної доливаємо розчин кислоти:
І група: хлоридна кислота.
ІІ група: сульфатна кислота.
ІІІ група: хлоридна кислота.
ІV група: сульфатна кислота.
V група: хлоридна кислота.
VІ група: сульфатна кислота.
Усі кислоти, щоб ви знали,
Закохалися в метали.
Не у всі, а лише в ті,
Що під силу кислоті.
Ось погляньте на цей ряд,
Там метали всі стоять,
Гідроген між ними є,
Нам підказку він дає:
З тими, що до Гідрогену,
У кислоти нема проблеми.
У заміщення вступає –
Водень з себе виганяє.
Сіль утвориться крім того –
Це запам’ятай ти строго.
Mg + 2HCl → MgCl2 + H2↑
Zn + 2HCl → ZnCl2 + H2↑
Cu + HCl ≠
Це реакції заміщення.
Розглянемо ще одну властивість кислот.
Випереджувальне завдання. Учениця виконує дослід з поясненням, дотримуючись правил техніки безпеки. Записує рівняння реакції.
У пробірку насипати трохи порошку купрум (ІІ) оксиду і додати сульфатної кислоти, а потім обережно нагріти.
CuO + H2SO4 → CuSO4 + H2O
Із оксидами металів
У кислот проблем немає.
Реагують з усіма
Тут вже винятків нема.
А утвориться при цьому
Сіль і H2O – відомі.
Обміном назвем таку
Ми реакцію складну.
Реакція обміну – це реакція між двома складними речовинами, під час якої вони обмінюються своїми складовими частинами.
Прикладом ще однієї реакції обміну є взаємодія кислот з лугами.
Луги та кислоти – їдкі речовини, а в результаті їх взаємодії утворюється нейтральна сіль. Отже, луг та кислота взаємно нейтралізують один одного, через що реакцію між ними називають реакцією нейтралізації.
У пробірку налити розчин натрій гідроксиду, додати кілька крапель індикатору – розчину фенолфталеїну. До цього розчину долити по краплях розчин сульфатної кислоти. Спостерігати за змінами, які відбуваються у пробірці. Дослід повторити з розчинами калій гідроксиду та хлоридної кислоти.
Результати та висновки записати в зошит для лабораторних та практичних робіт на ст.. 23 (Лабораторний дослід № 2):
NaOH + HCl = NaCl + H2O
V. Закріплення нового матеріалу
Молодці. Еккерман говорив : “Урешті решт від набутих знань в пам’яті у нас залишається тільки те, що ми застосували на практиці”. Тому я пропоную вам реалізувати отримані знання.
1. Вправа “Діаграма Вена”
Учні працюють в парах. Кожна пара отримує твердження про кислоти та оксиди. Необхідно визначити спільні, які стосуються як кислот, так і оксидів, та відмінні, які належать або кислотам, або оксидам.
Твердження:
Написати рівняння можливих реакцій:
VІ. Підбиття підсумків уроку
1 рядок – іменник, назва теми.
2 рядок – опис теми за допомогою двох прикметників.
3 рядок – опис дій в рамках даної теми (три дієслова).
4 рядок – фраза, яка показує відношення до даної теми.
5 рядок – вислів або синонім, який показує суть теми.
Діти піднімають великий палець:
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати § 35, 36, домашній експеримент № 2 (в підручнику ст.. 189).
1