Даний матеріал необхідний для виконання студентами графічних робіт з креслення. Описана послідовність виконання кожної роботи та приклади їх виконання.
Виконання графічної роботи № 1
Тема: Лінії кресленика
1 Мета:
1.1 Набуття практичних навиків виконання ліній кресленика.
2. Матеріально-технічне та навчально-методичне забезпечення:
2.1 Інструкція до графічної роботи.
2.2Формати, креслярський інструмент та приладдя.
2.Теоретичні відомості:
Формати – це встановлені стандартом ГОСТ 2.301 вимоги до розмірів
листів для виконання креслярсько-конструкторських робіт. Вибирають формат
в залежності від розмірів та складності виробу.
Відповідно до стандарту існує п'ять основних (А0, А1, А2, А3, А4) і
кілька додаткових форматів : А4, 3А2….
Розміри сторін формату, мм А0 1189 × 841 А1 841 × 594 А2 594 × 420
А3 420 × 297 А4 297 × 210
Формат А0 що має розміри 1189 × 841 мм є одним з основних форматів,
площа його дорівнює 1м2. Інші основні формати утворюють шляхом
послідовного розподілу існуючого формату на дві однакові частина паралельно
його меншій стороні.
Кожен формат, на якому виконується креслення, має зовнішню і
внутрішню рамки. Зовнішня рамка виконується суцільною тонкою лінією, а
внутрішня –– суцільною товстою лінією. Відстань між рамками зліва 20 мм
(для брошурування), а з трьох інших сторін 5 мм.
Основний напис кресленика
Оформлення формату.
Масштаб – це відношення, розмірів зображеного на кресленні предмета
до його дійсних розмірів. Переваги надають виконанню зображень в
натуральну величину, але кресленик може бути виконаний в збільшеному або
зменшеному масштабі.
Таблиця 4.2 – Масштаби креслень
Масштаби зменшення 1:2 1:2,5 1:4 1:5 1:6 1:10 та ін.
Натуральна величина 1:1
Масштаби збільшення 2:1 2,5:1 4:1 5:1 6:1 10:1 та ін.
Масштаб, в якому виконаний кресленик, вказується в основному написі.
Якщо ж масштаб вказують на полі креслення, то його позначають буквою М
(М1:2, М4:1). На кресленику вказують справжні розміри виробів незалежно від
масштабу.
Лінії креслення виконуються за(ГОСТ 2.301-68) ДСТУ ISO 128 – 24:2005.
На навчальних креслениках товщина s = 0,5 – 1,4мм
Найменування ліній креслення
4 Зміст роботи:
4.1 Накреслити наведені лінії та зображення, дотримуючись вказаного їх розташування. Товщину ліній виконувати згідно з ДСТУ ISO 128 – 24:2005. Роботу виконати на аркуші формату А4.
Приклад виконання графічної роботи №1
5 Контрольні питання
5.1 На якій відстані від кромки аркушу проводиться рамка кресленика?
5.2 Назвіть основні типи ліній, яки застосовуються у інженерній графіці.
5.3 У яких межах обирають товщину s суцільної товстої основної лінії?
5.4 Для чого призначена суцільна тонка лінія на кресленику?
5.5 Що називається форматом кресленика?
5.6 Назвіть основні формати?
5.7 Що означає оформити формат?
5.8 Що означає запис ГК.07.01.?
6 Література:
6.1 Хаскін А.М. Креслення . – К.: Вища школа.1986, § 1.2; §2 - 3
5.2 Сидоренко В.К. Креслення (профільний рівень). – К.: Освіта.2011
Виконання графічної роботи № 2
Тема: Спряження. Нанесення розмірів. ГОСТ 2. 307 – 68
1. Мета:
1.1 Набуття навичок виконання спряжень прямих, кіл дугою кола. Вивчення правил нанесення розмірів на кресленнях. ГОСТ 2. 307 – 68
2. Матеріально-технічне та навчально-методичне забезпечення:
2.1. Інструкція до графічної роботи.
2.2. Креслярський інструмент та приладдя.
3. Теоретичні відомості.
Спряженням називають плавний перехід однієї лінії в іншу, виконану за допомогою проміжної лінії. Для виконання спряження необхідно знати радіус спряження та визначити положення центру спряження. Розташування центу спряження залежить від типу спряження. За типом спряження поділяють на зовнішнє, внутрішнє та змішане.
За ГОСТ 2. 307 – 68 розмірні числа служать для визначення величини зображеного виробу і розмірів його складових частин. Розмірні числа проставляють над розмірними лініями. Розмірна лінія вказує границі вимірювання предмету. Її проводять між виносними лініями або безпосередньо між лініями контуру, осьовими, центровими та ін.. Розмірні та виносні лінії виконують суцільними тонкими лініями товщиною s/3 ... s/2. Мінімальні відстань між паралельними розмірними лініями повинна бути 7 мм, а між розмірною лінією та лінією контуру – 10 мм. Виносні лінії повинні виходити за кінці стрілок розмірних ліній на 1...5 мм.
4. Зміст роботи:
4.1 За певним варіантом виконати креслення деталі з елементами спряження та проставити необхідні розміри. Роботу виконати на креслярському папері формату А4 або А3 (в разі неможливості виконати креслення у масштабі 1:1).
Приклад виконання графічної роботи №2
5. Література:
5.1 Хаскін А.М. Креслення . – К.: Вища школа.1986, § 4.2; §6.3 - 6.5
5.2 Сидоренко В.К. Креслення (профільний рівень). – К.: Освіта.2011
6. Контрольні питання
6.1 Яка лінія називається спряженням?
6.2 Які елементи спряження потрібно визначити для його виконання?
6.3 Як розташовується розмірна лінія по відношенню до контуру виробу?
6.4 Яка товщина ліній застосовується для розмірних та виносних ліній?
6.5 Яка мінімальна відстань між паралельними розмірними лініям?
6.6 Які умовні знаки застосовують при нанесенні розмірів?
6.7 Як визначається центр спряження дуги з прямою?
6.8 Як визначаються точки дотику при зовнішньому спряженні дуг кіл?
Виконання графічної роботи № 3
Тема: Проекції геометричних тіл. Прямокутна ізометрія.
1. Мета:
1.1 Набуття навичок виконання комплексного креслення геометричних тіл за двома заданими проекціями; побудова ізометричної проекції геометричного тіла.
2. Матеріально-технічне та навчально-методичне забезпечення:
2.1. Інструкція до графічної роботи.
2.2. Креслярський інструмент та приладдя.
2.3. Моделі геометричних тіл
3. Теоретичні відомості.
Зображення трьох площин проекцій разом з зображеними на них проекціями геометричного тіла, називають комплексним креслеником геометричного тіла. При побудові третьої проекції простого геометричного тіла використовують один з трьох способів: проекційний, координатний або спосіб з застосуванням постійної прямої креслення. За тими ж способами знаходять третю проекцію точки, що належить поверхні зображеного тіла.
Для отримання наочного зображення геометричного тіла, використовують метод аксонометричного проектування. В залежності від напряму аксонометричних проекцій стосовно площини проекції, розрізняють прямокутну та косокутну аксонометрію. В залежності від розміру коефіцієнтів викривлення, аксонометрія може бути ізометричною чи симетричною. При виконання ізометричної аксонометрії коефіцієнт викривлення по всіх осях однаковий, і для навчальних креслень дорівнює 1. Кут між ізометричними осями становить 120°
4. Зміст роботи:
4.1 Виконати комплексний кресленик 2 – х, вказаних викладачем геометричних тіл (циліндра, конуса, призми, піраміди). Знайти не достаючі проекції точок , що належать поверхням вказаних тіл. Побудувати ізометрію геометричних тіл.
4.2 На вільному місті креслення виконати ізометричне зображення геометричного тіла з позначенням точок А і В. Креслення виконати а аркуші формату А3, або на двох аркушах формату А4.
4.3 Заповнити основний напис.
Приклад виконання графічної роботи №3
5. Література
5.1 Хаскін А.М. Креслення . – К.: Вища шк.1986, § 8.3 – 8.7; §11.2; 13.
5.2 Сидоренко В.К. Креслення (профільний рівень). – К.: Освіта.2011
6. Контрольні питання
6.1 Як утворюється геометричне тіло призма? Основні елементи призми.
6.2 Основні елементи піраміди.
6.3 Як визначити проекції точок, що належать поверхні піраміди?
6.4 Назвіть основні елементи конуса?
6.5 Як визначити проекції точок, що належать поверхні призми та її ребрах?
6.6 Як визначити проекції точок, що належать поверхні піраміди та її бічних ребрах?
6.7 Особливості належності точки прямій, площині?
Виконання графічної роботи №4
Тема: Переріз призми проекціюючою площиною
1. Мета:
1.1 Набуття навиків виконання комплексного креслення призми та побудови фігури перерізу, розгортки та ізометрії.
2. Матеріально-технічне та навчально-методичне забезпечення:
2.1. Інструкція до графічної роботи.
2.2. Креслярський інструменти та приладдя.
3. Теоретичні відомості.
При виконанні комплексного креслення призми спочатку вивчають її елементи
Їх розташування відносно площин проекцій та напрямок січної площини, яка перерізає призму. Для побудови фігури перерізу визначають точки перетину даної площини з ребрами призми,встановивши їх кількість. Будують не достаючі проекції знайдених точок на всіх проекціях призми. З’єднавши їх суцільними лініями будують фігуру перерізу, заштриховують її для наочності.
Способом плоско паралельного переміщення знаходять натуральну величину фігури перерізу. Будують розгортку та ізометрію зрізаної призми.
4. Зміст роботи.
4.1 За вказаним викладачем варіантом, виконати комплексне креслення перерізу призми площиною на аркуші формату А3.
4.2 Нанести необхідні розміри.
4.3 Заповнити основний напис
Приклад виконання графічної роботи №4
5. Література
5.1 Хаскін А.М. Креслення . – К.: Вища шк.1986, § 8.3 – 8.7; §11.2; 13.
5.2 Сидоренко В.К. Креслення (профільний рівень). – К.: Освіта.2011
Виконання графічної роботи №5
Тема:
Взаємний перетин геометричних тіл
1.1 Набуття навиків виконання побудови лінії взаємного перетину двох геометричних тіл (конуса і призми)
2. Матеріально-технічне та навчально-методичне забезпечення:
2.1. Інструкція до графічної роботи.
2.2. Креслярський інструмент та приладдя.
2.3. Завдання.
3. Теоретичні відомості.
Для побудови лінії взаємного перетину двох геометричних тіл застосовуємо спосіб паралельних січних площин. Будуємо на горизонтальній площині фігури перерізів (від конуса кола, а від призми прямі). Визначаємо точки перетину кіл з прямими(11, 21,31, 41.) Будуємо не достаючі проекції знайдених точок на всіх площинах проекцій(13, 23,33, 43.). Визначаємо їх видимість і з'єднуємо їх відповідними лініями креслення( видимий контур суцільною основною, а не видимий - штриховою).
4. Зміст роботи.
4.1 За вказаним викладачем варіантом, виконати комплексне креслення перетину призми і конуса на аркуші формату А4.
4.2 Нанести необхідні розміри.
4.3 Заповнити основний напис
Приклад виконання графічної роботи №5
5. Література
5.1 Хаскін А.М. Креслення . – К.: Вища шк.1986.
Виконання графічної роботи № 6
Тема: Побудова третьої проекції моделі за двома заданим.
1. Мета:
1.1 Набуття навичок виконання комплексного креслення моделей за двома заданими проекціями; побудова ізометричної проекції моделі за його комплексним креслеником.
2. Матеріально-технічне та навчально-методичне забезпечення:
2.1. Інструкція до графічної роботи.
2.2. Креслярський інструмент та приладдя.
2.3. Комплексні креслення моделей
3. Теоретичні відомості.
Двома заданими проекціями можуть бути: фронтальна та горизонтальна чи фронтальна та профільна проекції. Не залежно від того, які саме задані проекції, побудова третьої проводиться аналогічно, методом переносу розмірів з відомих проекцій на місце невідомої. Для зручності побудови можна застосовувати постійну пряму креслення. На початку виконання роботи слід виявити геометричну форму і розміри кожного геометричного елемента, який водить до складу заданої моделі.
Для отримання наочного зображення моделі використовують метод аксонометричного проектування. При виконання ізометричної аксонометрії коефіцієнт викривлення по всіх осях однаковий, і для навчальних креслень дорівнює 1. Кут між ізометричними осями становить 120°. Розташування геометричних осей слід обирати так, що б максимально спрощувалась побудова аксонометричної проекції.
4. Зміст роботи:
4.1. За двома заданими проекціями моделі побудувати її третю проекцію. Нанести необхідні розміри.
4.2. На вільному місті креслення виконати ізометричне зображення моделі. Креслення виконати а аркуші формату А3.
4.3. Заповнити основний напис.
5. Література
5.1 Хаскін А.М. Креслення . – К.: Вища шк.1986.
5.2 Сидоренко В.К. Креслення (профільний рівень). – К.: Освіта. 2011
Приклад виконання графічної роботи №6
6. Контрольні питання
6.1. Що таке модель?
6.2. За допомогою якого методу можна побудувати третю проекцію моделі, як що відомі горизонтальна і фронтальна проекції?
6.3. Як визначити проекції точок, що належать поверхні моделі?
6.4. Як слідує розташовувати аксонометричні осі?
6.5. Як побудувати многокутник у прямокутній ізометрії?