Урок "Релігійний жанр"

Про матеріал

Урок образотворчого мистецтва в 6 класі має на меті ознайомити учнів з релігійним жанром та формувати предметну, базові та громадянські компетентності. Матеріал насичений роботою над репродукціями картин відомих майстрів, має велику інформаційну базу.

Перегляд файлу

Сорокіна Ольга Олександрівна

Конспект уроку образотворчого мистецтва, 6 клас

Тема уроку. Релігійний жанр

Мета уроку: формування ключових компетентностей:

предметна: ознайомити з релігійним жанром;

базові: формувати образне, логічне, просторове мислення; розвивати окомір, дрібну моторику рук;

громадська компетентність: почуття справедливості, доброчинності, милосердя, естетичне сприйняття навколишнього світу.

 Обладнання: репродукції творів відомих майстрів: В.Полєнов «Христос та грішниця», Рафаель «Сикстинська мадонна», М.Врубель «Богоматір з немовлям»; фото Пітера Брейгеля та картина «Вавилонська вежа», ПК, проєктор, екран.

 Матеріали та інструменти: білий та кольоровий папір, ножиці, клей ПВА, копіювальний папір, олівець.

Хід уроку

І. Організація уваги учнів на уроці.

 - До уроку необхідні такі матеріали: картон, папір, клей ПВА, ножиці, копіювальний папір. Покладіть на парту справа від себе.

ІІ. Актуалізація опорних знань

 На попередніх уроках ми розпочали знайомитися із жанрами образотворчого мистецтва.  Давайте згадаємо, що таке історичний жанр?

Історичний жанр – зображення історичних подій в образотворчому мистецтві. Які картини цього жанру вам відомі? (Микола Реріх «Ярослав Мудрий» та Ілля Рєпін «Запорожці пишуть листа турецькому султану», Т.Г.Шевченко «Тарас Бульба зі своїми синами»).

Наступний жанр?

Міфологічний – зображення подій та міфологічних героїв в образотворчому мистецтві.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

 Сьогодні тема уроку звучить «Релігійний жанр». На уроці ви ознайомитесь із релігійним жанром, творчістю Пітера Брейгеля, його найвідомішою картиною, а також іншими творами на релігійну тематику, виконаєте творче завдання.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь

 Релігійний жанр – жанр образотворчого мистецтва, основним сюжетом якого є епізоди з Біблії та Євангелія. А для того, щоб краще ознайомитися з найбільш відомими творами  цього жанру, ми відправимось у заочну подорож картинними галереями світу.

Перша зупинка у сусідній Росії.

 Перед вами робота відомого російського художника ХІХ ст. Василя Полєнова «Христос та грішниця». В ній розкривається образ Ісуса-спасителя, який позбавляє всіх людей від гріхів та покарання за гріхи. Ісус – Спаситель людства.

 

 Для достовірного вивчення національних особливостей іудеїв та атмосфери Біблійської легенди, художник декілька раз мандрував на Схід. Сюжетом картини стала біблійна легенда про молоду жінку-зрадницю, яку за звичаями часів Мойсея мали б забити камінням. На картині бачимо розлючений натовп чоловіків, які тягнуть за руки молоду жінку, з провокуючим запитанням до Ісуса: «Як нам вчинити?» На що Христос відповів: «Хто з вас без гріха, нехай першим кине в неї камінь», продовжуючи писати палицею на піску імена тих, хто нагадував суддям про їхні грішні вчинки. Поступово весь натовп розійшовся, залишилась одна грішниця. Ісус спитав її: «Де твої судді? Іди та більше не гріши». Художник втілив у роботі біблійську істину: «добро завжди перемагає зло», «всепрощення – путь до господа».

 

 А далі – Італія. Хочу ознайомити вас з творчістю відомого італійського художника ХVІ сторіччя епохи Високого Відродження – Рафаеля Санті, твори якого вважаються взірцем краси та гармонії, невичерпним джерелом наснаги для майбутніх творців. «Сикстинська мадонна» - одне з найбільш відомих шедеврів світового мистецтва. Знаходиться у картинній галереї «Дрезден», розміром 270*201 см.

 

 Відкривається завіска – легкою ходою по хмарах опускається пресвята діва Марія з благословенним малятком-Христом на руках. З ніжним, сумним поглядом (передчуваючи майбутнє своєї дитини) вона пригортає до себе дитину, бажаючи захистити її від негараздів, водночас готова жертвувати нею заради спасіння людства. Жести святих Сікста та Варвари, погляди янголів, загальна ритміка фігур – обумовлюють конценрацію уваги до самої мадонни. Художнику вдалося створити чудовий образ Богоматері, поєднуючи у ньому риси релігійної ідеальності з темою материнства.

 

 А наша подорож Європою продовжується. Перед вами робота одного

з яскравих представників європейського живопису Пітера Брейгеля Старшого (бл.1525 – 1569) . Народився в с. Брега, що на прикордонні Голландії та Бельгії (від назви села походить його прізвище). Перші уроки живопису опановував у придворного художника Пітера Кука ван Альста. Згодом його прийняли до гільдії Св.Луки – цехового обʼєднання митців.

 Самобутня творчість Брейгеля тісно повʼязана з народним мистецтвом. Він спостерігав за побутом, звичками селян і з народним гумором відображав на своїх полотнах сцени з життя простих людей.

 Обидва сини Пітера Брейгеля Старшого – Пітер і Ян, а також сини й онуки Яна, стали відомими живописцями.

 

 Багато творів, які створив Брейгель Пітер Старший, є визнаними  у світі.

  «Вавилонська вежа» - одна з них. Написана в 1563 році, сьогодні зберігається у Відні. Картина розповідає про одну з Біблійних історій. Пітер Брейгель Старший якнайкраще зумів зобразити величну вежу, яка, здається, вічна. Люди хотіли піднятися до Бога, тому будували цю вежу, але заговорили на різних мовах, не порозумілися, тому вежа залишилася недобудованою.

 З високого пагорбу понизу праворуч відкривається величний краєвид – до самого обрію – портового міста, оточеного фортечними мурами. На пагорбі відбувається зустріч будівничих вежі з царем Німродом. Цар в оточенні вельмож і почесної варти вислухує архітектора. До вельможних гостей на колінах наближаються каменярі, що покинули працю. Адже цар зайшов на майданчик, де обтесують камʼяні брили, що теж підуть на облицювання велетенської споруди.

 Художник у подробицях подав декілька подібних майданів, де видобувають камінь для споруди. Будівництву вежі підкорене життя і діяльність міста, і передмість. Про це свідчать вітрильники, що прибувають з харчами та цеглою в порт. На набережній вже приготували нові партії червоної цегли, яку готують для перевезення. Художник подав різні етапи як самого будівництва, так і сцени життя міфічного на  той час міста Вавилон.

 

2. Робота за підручником (с.186)

 Ви бачите роботи Яна Брейгеля Молодшого «Земний рай» та Яна Брейгеля Старшого «Входження тварин у Ковчег Ноя». Це складні за будовою, багатофігурні композиції на релігійну тему. На картинах – екзотичні та звичайні тварини у райському саду, щедро засадженому пишними деревами і квітами. Художники створили таємничий пейзаж. На першій картині художник залишив у сюжеті Адама і Єву, щоб підкреслити їх оточення. Обидва художники зуміли надихнути казковість в лісову галявину.

 

3. Бесіда про Великдень

 Ми з вами чекаємо великого християнського релігійного свята. Якого?

 Великдень для християн – це свято визволення від усіх гріхів, це проходження від смерті до вічного блаженного життя. Божественні вісники, янголи, проголосили, що прийшла блага звістка про воскресіння Христа. Саме в цей день весь рід людський отримав через Христа позбавлення від рабства гріха.

 

V.Творче завдання

 1. Повідомлення завдання

 Вдома ви підготувати зображення янгола або великодню композицію. Бо творчим завданням буде створення зображення янгола або пасхальної композиції у техніці витинанки.

 2. Пояснення до творчого завдання

 Аркуш білого паперу складіть навпіл. Малюючи від середини, спочатку олівцем намітьте на аркуші місце розташування янгола, намагаючись дотримуватися пропорцій. Потім намалюйте детально елементи: крильця, тулуб, голову. Виріжте ножицями за малюнком та прикрасьте кольоровим папером чи малюнком фломастерами (за власним задумом).

 3. Інструктаж з техніки безпеки при роботі з ножицями

 4. Фзкультхвилинка 

 5. Самостійна практична діяльність учнів

 (Учитель у процесі самостійної практичної діяльності учнів здійснює індивідуальне консультування та стимулювання творчої ініціативи школярів).

 5. Рефлексія уроку у формі відкритих запитань:

- Що нового дізналися (навчилися) на сьогоднішньому уроці?

- Що найбільше сподобалося?

- Що я встиг(ла) зробити на уроці?

- Чого досяг?

- Що залишилося для мене невирішеним?

 

VІ. Підбиття підсумків

 Обговорення учнівських робіт. Учні створюють виставку

«Янголята злітались зі всюди

Радість сповіщати і скликати люди…»

 

  

 

doc
Додано
6 жовтня 2021
Переглядів
901
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку