Урок « Ресурси Світового океану, їх використання й охорона.»

Про матеріал
Розробка комбінованого уроку в 6 -му класі на заявлену тему, мета якого — формувати знання про біологічні, мінеральні й енергетичні ресурси Світового океану, дати уявлення про використання їх людиною й екологічні проблеми.. Застосовані такі методи, форми, прийоми, що сприяють формуванню в молодого покоління активної життєвої позиції, вихованню творчої особистості, здатної самостійно мислити, генерувати оригінальні ідеї, орієнтуватися на сміливі, нестандартні рішення.
Перегляд файлу

Урок на тему «  Ресурси Світового океану, їх використання й охорона.»

Вчитель Яценко Людмила Василівна

Мета:  формувати знання про біологічні, мінеральні й енергетичні ресурси Світового океану, дати уявлення про використання їх людиною й екологічні проблеми, що виникають у зв'язку з цим; розвивати образну пам'ять, уміння співпереживати; виховувати дбайливе ставлення до багатств Світового океану.

Тип уроку:  комбінований.

 Обладнання:  підручник географії, атлас, глобус Землі, інтерактивна дошка

Епіграф :« Вода, у тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не відаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти — саме життя. Ти наповнюєш нас радістю, яку не пояснити нашими відчуттями.»

                                                                                                                                        Екзюпері

 ХІД УРОКУ 

І Організаційний момент     

 Доброго здоров’я, діти, доброго дня!

Хай вам ясно сонце світить у вікно щодня.

Хай сміється мирне небо і дивує світ,

А земля нехай дарує вам барвистий цвіт.

Бо здоров’я, любі діти, в світі – головне,

А здоровий і веселий – щастя не мине!

ІІ Актуалізація опорних знань

 Прийом «Географічна мозаїка»

  Періодичне опускання рівня води в океанах і морях і називається... (відплив).

Горизонтальний рух водних мас в океанах і морях, спричинений дією вітру, називається... (течія).

Хвилі, що виникають внаслідок моретрусів і вивержень вулканів і набувають висоти біля узбережжя, називаються... (цунамі).

Автономний апарат для дослідження морів, і океанів на великих глибинах називається... (батискаф).

  Найвища частина хвилі називається... (гребінь).

 Прийом «Проблемне питання»

  • Що станеться з кораблем, який у відкритому океані зустрінеться з хвилею цунамі?

 

  • Школярі з островів Мадейра вирішили перевірити дію  пляшкової пошти. Вони взяли велику яскраву кулю і (замість пляшки), поклали в середину лист із зверненням до дітей, які її знайдуть, і вказали свою адресу. Кулю вкинули в океан. Діти з яких країн можуть отримати цю «пошту»? Обгрунтуйте  свою думку.

Картографічний практикум Об'єкти гідросфери https://learningapps.org/2240774

III. Мотивація навчальної діяльності

Вступне слово вчителя

 Потоп, про який розповідається в Біблії, справді був в історії нашої планети, і не виключена можливість, що він повториться. Тому думки наші і дії повинні бути такими, щоб ми заслужили право на життя собі і нашим нащадкам на багато років і в часи таких катаклізмів залишилися жити.

А тепер перенесімося в майбутнє. Наприклад, XXIII століття... Ми з вами на острові, десь у районі північної Атлантики. На острові ніяких ознак життя людей, холодно, бідна рослинність. Наше завдання — вижити.

Що нам знадобиться для цього? (Житло, одяг, їжа.)

Де ми можемо це добути? (У Світовому океані.)

Розповідь з демонстрацією відео https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEA_enUA943UA944&tbm=vid&sxsrf=ALeKk00IDr1Nf9ciHnuviJZowplttRxXZA:1615977666980&q=%D0%A0%D0%B5%D1%81%D1%83%D1%80%D1%81%D0%B8+%D0%A1%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B3%D0%BE+%D0%BE%D0%BA%D0%B5%D0%B0%D0%BD%D1%83,+%D1%97%D1%85+%D0%B2%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F+%D0%B9+%D0%BE%D1%85%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%B0+6+%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81&spell=1&sa=X&ved=0ahUKEwiCh7j2kbfvAhVrAxAIHQ3hD14QBQgyKAA&biw=1366&bih=625&dpr=1

Океан — колиска життя на Землі. На сьогодні він забезпечує людство продуктами харчування і корисними копалинами; сприятливо впливає на клімат прибережних районів; є місцем відпочинку. Океан щедро ділиться своїми незліченними багатствами з людиною, відкриває таємниці морських глибин. Але людству потрібно все більше й більше. Люди беруть усе, що їм потрібно, а натомість залишають загиблих тварин, сміття, нафтові плями, отруєну воду, радіоактивні відходи. У результаті деякі морепродукти стали непридатними для вживання, зникли або перебувають на межі зникнення багато цінних видів риб, погіршилася якість води в деяких курортних районах. Океан ніби говорить нам: «Нерозумне використання моїх багатств закінчиться тим, що ви їх більше не одержите». Тепер розпоремося, про які багатства говорить океан і чому ми можемо їх утратити?

IV.    Вивчення нового матеріалу

1. Багатства Світового океану. Розповідь учителя.

Океан — сховище незліченних природних багатств, у першу чергу біологічних. Багато мільйонів років тому в його водах з'явилися перші організми. Сьогодні океан можна порівняти з величезним багатоповерховим будинком, населеним різноманітними рослинами і тваринами. Кожен із них знайшов для себе місце: одні «оселилися» п теплих водах екваторіальних широт, інші «обжили» холодні заполярні води; одні посідають «верхні поверхи» — поверхневі шари вод океану, інші уподобали «підвали» і живуть на морському дні. Найсприятливіші умови для існування організмів — на материковій обмілині, де багато сонячного світла, достатньо кисню і їжі.

У поверхневому шарі Світового океану зосереджена основна маса водоростей —- близько 10 тис. видів, більшість із яких складають бурі і червоні водорості. На різних глибинах Океану живуть 160 тис. нидів морських тварин, більшість із яких молюски, ракоподібні і риби.

Морські організми поділяються на три групи: планктон, нектон і бентос. За масою більшу частину складає планктон — група дрібних організмів, у тому числі бактерій. У перекладі з грецької планктон означає «блукаючий». До планктону належать мікроскопічні иодорості, рачки, медузи, креветки, ікра риб, личинки безхребетних тварин. Ці організми дійсно «блукають» за волею хвиль і течій, адже в більшості відсутні органи руху. Планктоном харчуються риби й китоподібні.

Нектон — це живі організми, які активно плавають у товщі води.

Найекзотичніша група організмів — бентос, мешканці дна. Одні з них зариваються в донний ґрунт (молюски, морські хробаки); інші неспішно пересуваються дном (краби і морські зірки); треті прикріплюються до нього (водорості і коралові поліпи).

Людина активно використовує біологічні багатства Океану. Щорічно виловлюються мільйони тон риби й інших морепродуктів, що мають чудові смакові якості й містять велику кількість споживчих речовин, у тому числі вітамінів.             

Особливо дивним є світ живих організмів глибоководних западин — риби, що тут живуть, мають застрашливий вид: слабка мускулатура і невеликі розміри часто доповнюються величезним ротом тощо. Глибоководним рибам не позаздриш, у їхньому «приміщенні» панує холод і морок, на них давить стовп води масою в тисячі тон.

Біологічні багатства можуть вирішити проблему голоду, адже за рік на планеті мільйони людей помирають від голоду, а мільярд недоїдає; 300 млн дітей відстають у розвитку.

Усі водорості можна їсти; продуктивність морів у 4 рази вища, ніж луків. Аквакультура — це майбутнє морських промислів (Японія, Китай, СІНА.)

Усе більше використовуються і морські рослини. Із водоростей виробляють ліки, харчові добавки, корми для худоби, добувають йод, бром. На думку вчених, деякі водорості в майбутньому можуть навіть стати джерелами одержання газу — метану.

Мінеральні багатства океану багаті і різноманітні. Під товщею морської води в земній корі залягають значні поклади корисних копалин. Так, на материковій обмілині виявлені великі запаси нафти і газу.

100 країн світу добувають нафту і газ, запаси яких в океані 60—70 % від усіх.

Зі 106 елементів у воді міститься 70.

Вартість 1 км3 морської води разом з розчиненими речовинами — $ 1 млрд.

Незліченними є енергетичні багатства Світового океану. Лише припливи можуть дати більше енергії, ніж усі річки Землі.

Гольфстрім має енергію в сотні разів більшу, ніж річки світу.

Флоридська течія використовується в США для виробництва електроенергії.

У Японії 300 буїв працюють від енергії хвиль.

 2.  Океан і людина..   Забруднення світового океану https://www.youtube.com/watch?v=0dsruaUGaFA&ab_channel=YESTOMORROWUkraine

Господарська діяльність людини призводить до негативних наслідків: загибелі морських тварин, виснаженню біологічних ресурсів, забрудненню вод океану. Так, на межі зникнення опинилися деякі види китів, черепах і молюсків; різко зменшилася кількість оселедця, сардин, анчоуса. Води океану забруднюються відходами і нечистотами, що викидаються з кораблів, змиваються з пляжів, виносяться річками. За підрахунками вчених, пластикове сміття щорічно вбиває тисячі морських птахів, ссавців, риб і черепах. Наприклад, нещодавно біля берегів Бразилії загинули ЗО китів через те, що поліетиленова плівка потрапила до їхніх дихальних шляхів.

Особливу небезпеку для океану і його мешканців становить нафтове забруднення. Воно негативно позначається на стані морського і повітряного середовища, оскільки нафтова плівка обмежує газовий і тепловий обмін між ними.

За деякими підрахунками щорічно до Світового океану потрапляє близько 3,5 млн т нафти і нафтопродуктів. Навесні 1967 р. у Північному морі сів на рифи гігантський танкер «Торрі Каньйон». Під ударами штормових хвиль нафтовоз розламався, і близько 60 тис. т нафти вилилося в море. Загинули майже всі мешканці — краби, омари, молюски, риби — які опинилися в забруднених водах. Мертва зона простягалася на сотні кілометрів у ширину і на 10—15 метрів у глибину.

Вчитель  До речі, у  деяких районах Африки  темношкірі дітлахи просять не монету — з консервною бляшанкою в руках вони прохають води: «Дай попити, дай!..»

       Задача-тренінг «Питна вода»

 Пропоную взяти участь у екологічна задачі-тренінгу «Питна вода»(обладнання бутилки з водою і кусочки фарби)

У Країні Недбалості жило 12 жителів . Кожен житель невеличкої країни мав  джерело чистої питної води. ( у 12 учнів класу  бутилки з чистою водою). Кожне джерело давало  щодня 10 літрів води.

Яка кількість питної води?  (120л)

Але жителі цієї країни були екологічно неграмотними і не берегли своїх джерел. Так, поблизу джерел № 5, 9,  вони влаштували сміттєзвалище( діти , що мають бутилки з названими номерами  кидають шматочки фарби). В джерела все частіше потрапляла велика кількість сміття. Через декілька років вода  у цих  джерелах  стала гіркою і непридатною для пиття. 

- Скільки залишилося придатної для пиття води? (100л)

            Пройшло ще кілька років, і жителі країни вирішили побудувати хімічний завод та теплову електростанцію, яка працювала на бурому вугіллі. Їх розташували так, що відходи з цього хімічного заводу забруднили джерела № 6,7,8 , а відходи електростанції засипали джерела  № 2, 11

Скільки води, придатної для пиття, залишилося ?  (50 літрів)

        Незабаром жителі країни побудували автомобільну дорогу. Поблизу цієї дороги опинилися джерела № 4, 3 . Пил, бруд, шкідливі речовини від автомобілів почали потрапляти у ці джерела. Окрім того, водії та туристи, які зупинялися напитися води із джерел, залишали всіляке сміття, мили автомобілі, зливали поблизу відпрацьоване машинне масло. На місці джерел утворилося засмічене болото з брудною незрозумілого кольору водою з масними плямами на поверхні. Джерело № 12     теж забруднилося.

Скільки води, придатної для пиття, лишилося в країні?(  2 джерела -20 літрів)

         Жителі країни займалися землеробством і на своїх полях вирощували різні культурні рослини. А щоб врожаї були кращими, щедро посипали поля мінеральними добривами, отрутохімікатами для боротьби із шкідниками. Ці всі хімічні речовини з дощовими водами потрапляли у підземні води, а разом з ними у джерела, з яких пили воду жителі Країни Недбалості. Так води в джерелах №  10 стали гіркими, отруйними.

Скільки  джерел  залишилось чистими?( 1джерело)

 Скільки питної води лишилося жителям цієї країни? ( 10 літрів)

Можливо,  ви вже щось подібне чули чи бачили? 

Діти, зробіть висновок, що  чекає далі на жителів Країни Недбалості?

Для тих, хто ставиться до океану дбайливо, із повагою і любов'ю, він готовий відкрити свої таємниці і навіть дати пристанище

Випереджаюче завдання ( повідомлення учня )

Світовий океан не належить жодній державі. Відповідальність за  нього лежить на всьому людстві. Тому необхідно міжнародне співробітництво з метою запобігання забруднення вод океану, надлишкового вилову риби і промислу морських тварин. Питання, пов'язані :і використанням й охороною ресурсів Світового океану, обговорювалися на Конференції Організації Об'єднаних Націй із навколишнього середовища і розвитку, що проходила в Бразилії. У ній брали участь 178 держав і понад 30 різних міжнародних організацій. У1991 р. держави — члени Організації Об'єднаних Націй (ООН) уклали домовленість щодо заборони використання рибальських сіток понад 3 км. На багато років заборонене полювання на китів, обмежені об'єми вилову деяких промислових риб.

V.     ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Географічний практикум.

1) Уявіть себе в ролі океанографа — дослідника глибин океану. Вам потрібно опуститися в батискафі на дно океану і провести спостереження. Які прилади й обладнання ви візьмете із собою? Опишіть усе, що побачите на різних глибинах, у тому числі, чи є там живі організми.

 Робота в групах.

 Кожна група є редакцією однієї з газет. На першому етапі учні вибирають ролі , наприклад: головний редактор, відповідальний за випуск, журналіст, фотокореспондент.

 Завдання кожної «редакції» — за 10 хв підготувати макет спеціального випуску газети, присвяченого проблемам Світового океану. У ході роботи необхідно підібрати назву   випуску,  ілюстрації, назви статей та заміток, створити оригінал-макет газети.

VI. Підсумок уроку

Прийом « Фантазування »

Кромсаем лёд, меняем рек теченье,

Твердим о том, что дел невпроворот...

Но мы ещё прийдем просить прощенья

У этих рек, барханов и болот,

У самого гигантского восхода,

У самого мельчайшего малька...

Пока об этом думать неохота.

Сейчас нам не до этого пока.

Аэродромы, пирсы и перроны,

Леса без птиц, а реки без воды,

Всё меньше окружающей природы,

Всё больше окружающей среды.

Протягом уроку ми вивчали багатства океанів. Побачили, яка крихка і маленька порівняно з Всесвітом наша Земля, але яка унікальна природа оточує нас. Так, без розвитку сільського господарства і промисловості людство існувати не може. На жаль...

Я пропоную вам трохи пофантазувати на тему «Що станеться, якщо...»

Прийом «Що станеться ,якщо…»

VII. Домашнє завдання

1)   Опрацювати відповідний параграф підручника.

2) От як описує Жуль Верн у своєму романі «Двадцять тисяч льє під водою» одного з мешканців океану: «Це був кальмар величезних розмірів, завдовжки вісім метрів. Він плив задом наперед із величезною швидкістю прямо на «Наутілус», дивлячись на нас сіро-зеленими нерухомими очима. Вісім рук або, точніше, ніг, посаджених на голові, що і дало цій тварині назву головоногих, були вдвічі довші за тіло й увесь час звивалися, , як волосся у фурій. Чітко виднілися двісті п'ятдесят присосків, розташованих на внутрішньому боці щупалець у вигляді напівкруглих капсул. Часом присоски торкалися скла і присмоктувалися до нього. Щелепи чудовиська у вигляді рогового дзьоба такої ж форми, як у папуги, увесь час відкривалися і закривалися» . Зберіть інформацію про кальмарів і визначте, чи все в описі відповідає дійсності.

 

docx
Додано
17 березня 2021
Переглядів
963
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку