Урок на тему « Ресурси Світового океану, їх використання й охорона.»
Вчитель Яценко Людмила Василівна
Мета: формувати знання про біологічні, мінеральні й енергетичні ресурси Світового океану, дати уявлення про використання їх людиною й екологічні проблеми, що виникають у зв'язку з цим; розвивати образну пам'ять, уміння співпереживати; виховувати дбайливе ставлення до багатств Світового океану.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник географії, атлас, глобус Землі, інтерактивна дошка
Епіграф :« Вода, у тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не відаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти — саме життя. Ти наповнюєш нас радістю, яку не пояснити нашими відчуттями.»
Екзюпері
ХІД УРОКУ
І Організаційний момент
Доброго здоров’я, діти, доброго дня!
Хай вам ясно сонце світить у вікно щодня.
Хай сміється мирне небо і дивує світ,
А земля нехай дарує вам барвистий цвіт.
Бо здоров’я, любі діти, в світі – головне,
А здоровий і веселий – щастя не мине!
ІІ Актуалізація опорних знань
Прийом «Географічна мозаїка»
Періодичне опускання рівня води в океанах і морях і називається... (відплив).
Горизонтальний рух водних мас в океанах і морях, спричинений дією вітру, називається... (течія).
Хвилі, що виникають внаслідок моретрусів і вивержень вулканів і набувають висоти біля узбережжя, називаються... (цунамі).
Автономний апарат для дослідження морів, і океанів на великих глибинах називається... (батискаф).
Найвища частина хвилі називається... (гребінь).
Прийом «Проблемне питання»
Картографічний практикум Об'єкти гідросфери https://learningapps.org/2240774
III. Мотивація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя
Потоп, про який розповідається в Біблії, справді був в історії нашої планети, і не виключена можливість, що він повториться. Тому думки наші і дії повинні бути такими, щоб ми заслужили право на життя собі і нашим нащадкам на багато років і в часи таких катаклізмів залишилися жити.
А тепер перенесімося в майбутнє. Наприклад, XXIII століття... Ми з вами на острові, десь у районі північної Атлантики. На острові ніяких ознак життя людей, холодно, бідна рослинність. Наше завдання — вижити.
Що нам знадобиться для цього? (Житло, одяг, їжа.)
Де ми можемо це добути? (У Світовому океані.)
Океан — колиска життя на Землі. На сьогодні він забезпечує людство продуктами харчування і корисними копалинами; сприятливо впливає на клімат прибережних районів; є місцем відпочинку. Океан щедро ділиться своїми незліченними багатствами з людиною, відкриває таємниці морських глибин. Але людству потрібно все більше й більше. Люди беруть усе, що їм потрібно, а натомість залишають загиблих тварин, сміття, нафтові плями, отруєну воду, радіоактивні відходи. У результаті деякі морепродукти стали непридатними для вживання, зникли або перебувають на межі зникнення багато цінних видів риб, погіршилася якість води в деяких курортних районах. Океан ніби говорить нам: «Нерозумне використання моїх багатств закінчиться тим, що ви їх більше не одержите». Тепер розпоремося, про які багатства говорить океан і чому ми можемо їх утратити?
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Багатства Світового океану. Розповідь учителя.
Океан — сховище незліченних природних багатств, у першу чергу біологічних. Багато мільйонів років тому в його водах з'явилися перші організми. Сьогодні океан можна порівняти з величезним багатоповерховим будинком, населеним різноманітними рослинами і тваринами. Кожен із них знайшов для себе місце: одні «оселилися» п теплих водах екваторіальних широт, інші «обжили» холодні заполярні води; одні посідають «верхні поверхи» — поверхневі шари вод океану, інші уподобали «підвали» і живуть на морському дні. Найсприятливіші умови для існування організмів — на материковій обмілині, де багато сонячного світла, достатньо кисню і їжі.
У поверхневому шарі Світового океану зосереджена основна маса водоростей —- близько 10 тис. видів, більшість із яких складають бурі і червоні водорості. На різних глибинах Океану живуть 160 тис. нидів морських тварин, більшість із яких молюски, ракоподібні і риби.
Морські організми поділяються на три групи: планктон, нектон і бентос. За масою більшу частину складає планктон — група дрібних організмів, у тому числі бактерій. У перекладі з грецької планктон означає «блукаючий». До планктону належать мікроскопічні иодорості, рачки, медузи, креветки, ікра риб, личинки безхребетних тварин. Ці організми дійсно «блукають» за волею хвиль і течій, адже в більшості відсутні органи руху. Планктоном харчуються риби й китоподібні.
Нектон — це живі організми, які активно плавають у товщі води.
Найекзотичніша група організмів — бентос, мешканці дна. Одні з них зариваються в донний ґрунт (молюски, морські хробаки); інші неспішно пересуваються дном (краби і морські зірки); треті прикріплюються до нього (водорості і коралові поліпи).
Людина активно використовує біологічні багатства Океану. Щорічно виловлюються мільйони тон риби й інших морепродуктів, що мають чудові смакові якості й містять велику кількість споживчих речовин, у тому числі вітамінів.
Особливо дивним є світ живих організмів глибоководних западин — риби, що тут живуть, мають застрашливий вид: слабка мускулатура і невеликі розміри часто доповнюються величезним ротом тощо. Глибоководним рибам не позаздриш, у їхньому «приміщенні» панує холод і морок, на них давить стовп води масою в тисячі тон.
Біологічні багатства можуть вирішити проблему голоду, адже за рік на планеті мільйони людей помирають від голоду, а мільярд недоїдає; 300 млн дітей відстають у розвитку.
Усі водорості можна їсти; продуктивність морів у 4 рази вища, ніж луків. Аквакультура — це майбутнє морських промислів (Японія, Китай, СІНА.)
Усе більше використовуються і морські рослини. Із водоростей виробляють ліки, харчові добавки, корми для худоби, добувають йод, бром. На думку вчених, деякі водорості в майбутньому можуть навіть стати джерелами одержання газу — метану.
Мінеральні багатства океану багаті і різноманітні. Під товщею морської води в земній корі залягають значні поклади корисних копалин. Так, на материковій обмілині виявлені великі запаси нафти і газу.
100 країн світу добувають нафту і газ, запаси яких в океані 60—70 % від усіх.
Зі 106 елементів у воді міститься 70.
Вартість 1 км3 морської води разом з розчиненими речовинами — $ 1 млрд.
Незліченними є енергетичні багатства Світового океану. Лише припливи можуть дати більше енергії, ніж усі річки Землі.
Гольфстрім має енергію в сотні разів більшу, ніж річки світу.
Флоридська течія використовується в США для виробництва електроенергії.
У Японії 300 буїв працюють від енергії хвиль.
2. Океан і людина.. Забруднення світового океану https://www.youtube.com/watch?v=0dsruaUGaFA&ab_channel=YESTOMORROWUkraine
Господарська діяльність людини призводить до негативних наслідків: загибелі морських тварин, виснаженню біологічних ресурсів, забрудненню вод океану. Так, на межі зникнення опинилися деякі види китів, черепах і молюсків; різко зменшилася кількість оселедця, сардин, анчоуса. Води океану забруднюються відходами і нечистотами, що викидаються з кораблів, змиваються з пляжів, виносяться річками. За підрахунками вчених, пластикове сміття щорічно вбиває тисячі морських птахів, ссавців, риб і черепах. Наприклад, нещодавно біля берегів Бразилії загинули ЗО китів через те, що поліетиленова плівка потрапила до їхніх дихальних шляхів.
Особливу небезпеку для океану і його мешканців становить нафтове забруднення. Воно негативно позначається на стані морського і повітряного середовища, оскільки нафтова плівка обмежує газовий і тепловий обмін між ними.
За деякими підрахунками щорічно до Світового океану потрапляє близько 3,5 млн т нафти і нафтопродуктів. Навесні 1967 р. у Північному морі сів на рифи гігантський танкер «Торрі Каньйон». Під ударами штормових хвиль нафтовоз розламався, і близько 60 тис. т нафти вилилося в море. Загинули майже всі мешканці — краби, омари, молюски, риби — які опинилися в забруднених водах. Мертва зона простягалася на сотні кілометрів у ширину і на 10—15 метрів у глибину.
Вчитель До речі, у деяких районах Африки темношкірі дітлахи просять не монету — з консервною бляшанкою в руках вони прохають води: «Дай попити, дай!..»
Задача-тренінг «Питна вода»
Пропоную взяти участь у екологічна задачі-тренінгу «Питна вода»(обладнання бутилки з водою і кусочки фарби)
У Країні Недбалості жило 12 жителів . Кожен житель невеличкої країни мав джерело чистої питної води. ( у 12 учнів класу бутилки з чистою водою). Кожне джерело давало щодня 10 літрів води.
Яка кількість питної води? (120л)
Але жителі цієї країни були екологічно неграмотними і не берегли своїх джерел. Так, поблизу джерел № 5, 9, вони влаштували сміттєзвалище( діти , що мають бутилки з названими номерами кидають шматочки фарби). В джерела все частіше потрапляла велика кількість сміття. Через декілька років вода у цих джерелах стала гіркою і непридатною для пиття.
- Скільки залишилося придатної для пиття води? (100л)
Пройшло ще кілька років, і жителі країни вирішили побудувати хімічний завод та теплову електростанцію, яка працювала на бурому вугіллі. Їх розташували так, що відходи з цього хімічного заводу забруднили джерела № 6,7,8 , а відходи електростанції засипали джерела № 2, 11
Скільки води, придатної для пиття, залишилося ? (50 літрів)
Незабаром жителі країни побудували автомобільну дорогу. Поблизу цієї дороги опинилися джерела № 4, 3 . Пил, бруд, шкідливі речовини від автомобілів почали потрапляти у ці джерела. Окрім того, водії та туристи, які зупинялися напитися води із джерел, залишали всіляке сміття, мили автомобілі, зливали поблизу відпрацьоване машинне масло. На місці джерел утворилося засмічене болото з брудною незрозумілого кольору водою з масними плямами на поверхні. Джерело № 12 теж забруднилося.
Скільки води, придатної для пиття, лишилося в країні?( 2 джерела -20 літрів)
Жителі країни займалися землеробством і на своїх полях вирощували різні культурні рослини. А щоб врожаї були кращими, щедро посипали поля мінеральними добривами, отрутохімікатами для боротьби із шкідниками. Ці всі хімічні речовини з дощовими водами потрапляли у підземні води, а разом з ними у джерела, з яких пили воду жителі Країни Недбалості. Так води в джерелах № 10 стали гіркими, отруйними.
Скільки джерел залишилось чистими?( 1джерело)
Скільки питної води лишилося жителям цієї країни? ( 10 літрів)
Можливо, ви вже щось подібне чули чи бачили?
Діти, зробіть висновок, що чекає далі на жителів Країни Недбалості?
Для тих, хто ставиться до океану дбайливо, із повагою і любов'ю, він готовий відкрити свої таємниці і навіть дати пристанище
Випереджаюче завдання ( повідомлення учня )
Світовий океан не належить жодній державі. Відповідальність за нього лежить на всьому людстві. Тому необхідно міжнародне співробітництво з метою запобігання забруднення вод океану, надлишкового вилову риби і промислу морських тварин. Питання, пов'язані :і використанням й охороною ресурсів Світового океану, обговорювалися на Конференції Організації Об'єднаних Націй із навколишнього середовища і розвитку, що проходила в Бразилії. У ній брали участь 178 держав і понад 30 різних міжнародних організацій. У1991 р. держави — члени Організації Об'єднаних Націй (ООН) уклали домовленість щодо заборони використання рибальських сіток понад 3 км. На багато років заборонене полювання на китів, обмежені об'єми вилову деяких промислових риб.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Географічний практикум.
1) Уявіть себе в ролі океанографа — дослідника глибин океану. Вам потрібно опуститися в батискафі на дно океану і провести спостереження. Які прилади й обладнання ви візьмете із собою? Опишіть усе, що побачите на різних глибинах, у тому числі, чи є там живі організми.
Робота в групах.
Кожна група є редакцією однієї з газет. На першому етапі учні вибирають ролі , наприклад: головний редактор, відповідальний за випуск, журналіст, фотокореспондент.
Завдання кожної «редакції» — за 10 хв підготувати макет спеціального випуску газети, присвяченого проблемам Світового океану. У ході роботи необхідно підібрати назву випуску, ілюстрації, назви статей та заміток, створити оригінал-макет газети.
VI. Підсумок уроку
Прийом « Фантазування »
Кромсаем лёд, меняем рек теченье,
Твердим о том, что дел невпроворот...
Но мы ещё прийдем просить прощенья
У этих рек, барханов и болот,
У самого гигантского восхода,
У самого мельчайшего малька...
Пока об этом думать неохота.
Сейчас нам не до этого пока.
Аэродромы, пирсы и перроны,
Леса без птиц, а реки без воды,
Всё меньше окружающей природы,
Всё больше окружающей среды.
Протягом уроку ми вивчали багатства океанів. Побачили, яка крихка і маленька порівняно з Всесвітом наша Земля, але яка унікальна природа оточує нас. Так, без розвитку сільського господарства і промисловості людство існувати не може. На жаль...
Я пропоную вам трохи пофантазувати на тему «Що станеться, якщо...»
Прийом «Що станеться ,якщо…»
VII. Домашнє завдання
1) Опрацювати відповідний параграф підручника.
2) От як описує Жуль Верн у своєму романі «Двадцять тисяч льє під водою» одного з мешканців океану: «Це був кальмар величезних розмірів, завдовжки вісім метрів. Він плив задом наперед із величезною швидкістю прямо на «Наутілус», дивлячись на нас сіро-зеленими нерухомими очима. Вісім рук або, точніше, ніг, посаджених на голові, що і дало цій тварині назву головоногих, були вдвічі довші за тіло й увесь час звивалися, , як волосся у фурій. Чітко виднілися двісті п'ятдесят присосків, розташованих на внутрішньому боці щупалець у вигляді напівкруглих капсул. Часом присоски торкалися скла і присмоктувалися до нього. Щелепи чудовиська у вигляді рогового дзьоба такої ж форми, як у папуги, увесь час відкривалися і закривалися» . Зберіть інформацію про кальмарів і визначте, чи все в описі відповідає дійсності.