Урок . "Географічний чемпіонат з теми Літосфера"

Про матеріал
Узагальнюючий урок-гра "Літосфера" включає такі конкурси : - розминка - хто більше? - словниковий калейдоскоп - зайве слово - продовжіть речення - мандрівка по карті - конкурс капітанів - презентація лепбуків - складання вірша-сенкана
Перегляд файлу

Узагальнюючий урок– гра з теми  ЛІТОСФЕРА

 «Географічний чемпіонат»

Розробкам уроку з курсу  «загальної географії» для учнів 6– их класів.

Лілія Вітяк ,вчитель географії ,

ЗОШ № 19  м. Тернополя

Конспект уроку

Мета: узагальнити і перевірити знання з теми “Літосфера”, повторити географічну номенклатуру;

розвивати допитливість, увагу, спостережливість, кмітливість, образне мислення учнів; формувати системність знань, логічне мислення, вміння розуміти причинно-наслідкові зв’язки;

 

 виховувати свідоме ставлення до навчання, комунікабельність, естетичне сприйняття природи, прищеплювати любов до природи, виховувати екологічну свідомість

Обладнання: фізична карта світу,  атласи для 6 класу, таблиці, плакати, лепбуки

Тип уроку: урок узагальнення та перевірки  знань учнів.

Нестандартна форма проведення уроку – урок-гра.

Структура уроку:

І. Організаційний момент ..... 1 хв.

ІІ. Мотивація .......................... 2 хв.

ІІІ. Проведення гри ............... 38 хв.

ІV. Підсумок уроку ............... 3 хв.

V. Домашнє завдання ............ 1 хв.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

 

Зібратися разом –це початок,

Триматися разом-це прогрес,

Працювати разом-це успіх !!!

                                               (  Генрі Форд )

РЕФЛЕКСІЯ ДІЯЛЬНОСТІ

Інтерактивна вправа «Очікування

Діти,чого кожен з вас очікує від уроку?

Учні рефлексують:

  • Я очікую,що на уроці буде цікаво……
  • Я дізнаюсь про щось нове ,цікаве,корисне…..
  • Я навчусь….,
  • Я допоможу….
  • Будемо працювати в групах….
  •  
  • ІІ. Мотивація.
  • Ми з вами тривалий час мандрували просторами  Землі. Зазирнули в іі глибини, спостерігали виверження вулканів, відчули дію землетрусів, були вражені неймовірною руйнівною силою води,вітру, Сонця і навіть рослин . Ми милувалися могутніми гірськими вершинами,вкритими снігом і льодом і неозорими рівнинами.

 

  •  На сьогоднішньому уроці ми завершуємо вивчення теми “Літосфера”.  Це перша земна оболонка ,яку ми вивчали. Отримані знання дуже важливі. Вони знадобляться вам при вивченні географіі в подальшому.  А можливо хтось із вас збирається стати вулканологом,сейсмологом, то тут без них просто не обійтися. І сьогодні ми з вами помандруємо до підземелля «Літосфери» і підкоримо вершину знань. Подивимося, яка з команд з цим завданням впорається краще.  І так ,сьогодні на вас чекає гра – змагання з теми «Літосфера»,в якій беруть участь три команди: «  ВУЛКАНОЛОГИ», «СЕЙСМОЛОГИ», « ГЕЙЗЕРОЗНАВЦІ ».

ІІІ. Проведення гри.

1. Учні записують у зошиті число і тему уроку.

2. Оголошення умов конкурсу.

На нашому уроці діють п’ять правил:

 

  • Правило піднятоі руки
  • Співпраця в парі
  • Уміння слухати
  • Працювати творчо
  • Працювати активно

 

Для проведення конкурсу учні поділяються на три  команди. Вибираються капітани і журі

 

Журі має таблицю, у якій записує бали, отримані командами за кожний конкурс. Балів буде стільки, скільки учнів дали правильну відповідь.

 

І конкурс “Розминка”

 

(Цей конкурс дає можливість перевірити фактичні знання з теми, розвиває допитливість).

Вчитель почергово задає членам команд питання.

ПИТАННЯ КОМАНДІ

 

  1.               Верхня тверда частина Землі ( земна кора ).
  2.  Процес утворення та руху магми від шару астеносфери до поверхні Землі (магматизм ).
  3. Найтвердіший мінерал на Землі ( алмаз ).
  4. Материк, на якому не зареєстровано жодного землетрусу  (Антарктида)
  5. Великі, відносно рівні ділянки земної  поверхні з невеликими коливаннями висот ( рівнини ).
  6. Довга, вузька западина в океані з крутими схилами ( океанічний жолоб)
  7. Процес руйнування гірських порід водою і вітром ( ерозія ).
  8. Верхній, в’язкий шар мантії ( астеносфера ).
  9. Закінчення жерла у вигляді чашкоподібної лійки ( кратер ).
  10. Рухомі ділянки земної кори, що виникають на межі літосферних плит, де проходять глибинні розломи; місця розходження або зіткнення літосферних плит ( сейсмічні пояси ).

 

ПИТАННЯ КОМАНДІ 2

 

  1.               Земна кора і верхня частина мантіЇ ( літосфера ).
  2.               Велетенські хвилі заввишки до 60 м, викликані землетрусами   (цунамі ).
  3.               Магма, яка вилилася на поверхню ( лава ).
  4.               Гарячі джерела, які витікають з тріщин у зеній корі ( гейзери ).
  5.               Прибережна ділянка морського дна, де глибина не перевищує 200 м ( шельф)
  6.               Центральна частина Землі ( ядро ).
  7.               Великі підводні гірські споруди здебільшого посередині океанів (серединно-океанічні хребти).
  8.               Руйнування і зміна гірських порід під дією коливань температури, вологи, живих організмів ( вивітрювання ).
  9.               Місце на земній поверхні, розташоване над вогнищем землетрусу  (епіцентр).
  10.          Високо підняті над рівнинами дуже розчленовані частини земної поверхні ( гори ).

 

ПИТАННЯ КОМАНДІ 3

 

  1. Внутрішня частина Землі ( мантія ).
  2. Величезні горби серпоподібної форми у пустелях ( бархани ).
  3. Мінерал, у перекладі з грецької означає «той, що пише» (графіт).
  4. Єдиний, на якому немає діючих вулканів ( Австралія ).
  5. Сукупність форм земної поверхні, утворені під дією внутрішніх і зовнішніх процесів ( рельєф ).
  6. Один з головних елементів рельєфу, що охоплює більшу частину дна океану, де поширений океанічний тип земної кори ( ложе океану ).
  7. Місце виходу магми на земну поверхню у вигляді конусоподібної  (або іншої форми) гори ( вулкан ).
  8. Горби на піщаних берегах морів, озер, річок ( дюни ).
  9. Високочутливі прилади для передбачення землетрусів (сейсмографи).
  10. Підвищені рівнини, відокремлені крутими уступами від навколишніх низовин ( плато ).

 

ІІ конкурс “Хто більше?”

 

Щоб « Літосферу»добре знати,

Номенклатуру треба пам’ятати.

Хто об’єкт знайде на карті.?

В путь,щасливого вам старту!

 

(Цей конкурс дає змогу перевірити знання учнями географічної номенклатури

Учні виходять до карти « Фізична карта півкуль» і показують по черзі знання географічної  номенклатури з теми «Літосфера»

III конкурс « Словниковий калейдоскоп»

А тепер словник по темі

Щоб зберегти уроку час,

Підготувала терміни для вас

Швидко мозок напрягайте,

Вправні відповіді давайте!

 

Учні по черзі дають відповідь,якщо хтось не зумів дати визначення,то повинен зробити наступний учень.

(літосфера,землетрус,мантія,гейзер,цунамі,кряж,плато,…….)

 

IV конкурс « Зайве слово»

 

У наведених прикладах знайдіть зайве слово:

  1. Гарячі джерела, гейзери, балка.
  2. Епіцентр, жерло, кратер.
  3. Землетрус , гіпоцентр, рівнина.
  4. Шельф, материковий схил, бархан, глибоководний жолоб.

 

У наведених прикладах знайдіть зайве слово:

  1. Яр, бархан, балка.
  2. Гора, дюна, бархан.
  3. Фізичне, хімічне, музичне вивітрювання.
  4. Жерло, кратер, осередок землетрусу, магма.

 

У наведених прикладах знайдіть зайве слово:

  1. Ключевська Сопка, Етна, Говерла.
  2. Землетрус, вулкан, річка.
  3. Вивітрювання, вулканізм, магматизм.
  4. Ядро, мантія, западина, земна кора.

 

Вправа для очей

V конкурс

Продовжіть речення….

  1. Назвати основні типи земної кори.
  2. На які три групи поділяються корисні копалини залежно від фізичного стану?
  3. Яка будова вулкана?
  4. Назвати планетарні форми рельєфу.
  5. Як утворюються метаморфічні гірські породи. Навести приклади.

 

Продовжіть речення….

  1. Назвати внутрішні процеси, що впливають на формування рельєфу.
  2. Із яких шарів складається океанічна земна кора?
  3. Назвати основні частини рельєфу дна Світового океану.
  4. Назвати дрібні форми рельєфу.
  5. Як утворюються магматичні гірські породи. Навести приклади.

 

Продовжіть речення….

  1. Із яких шарів складається материкова земна кора?
  2. Які наслідки горизонтальних рухів літосферних плит?
  3. Назвати основні форми рельєфу.
  4. Назвати рухи літосферних плит.
  5. Назвати зовнішні процеси, що впливають на формування рельєфу.

 

Нерівна поверхня нашої планети,

Там материк , а там- западина, діти,

А форма рельєфу в основі одні-

Який вигляд мають вони?

 

А щоб з’ясувати який вигляд має літосфера  виконаємо таке завдання:

Поділ                                                                            Рівнини

За виглядом поверхні

  •  
  •  

За висотою

  •  
  •  
  •  

За утворенням

  •  
  •  

 

Поділ

Гори

За виглядом поверхні

  • ____________
  • ____________
  • ____________

За висотою

  1.  
  2.  
  3.  

За утворенням

       1.

       2.

        3.

За віком

        1.

        2.

 

Потрібно співставити гори з їх висотою

  • Альпи                                                 а)   8848 м
  • Анди                                                   б)  6961 м
  • Карпати                                           в)  4810 м
  • Гімалаї                                              г)  2061 м
  • Урал                                                  д)  1895 м
  • Деналі                                              е) 6191 м
  • Кримські                                         є)  1054 м

 

 

Прийом «Мандрівка по карті»

З давніх пір звикли гори

Про висоти вести спори.

Важко діти, чи вам просто

Їх співставити по зросту?

 

Вершина

Кордильєри

Карпати

Альпи

Уральські

Анди

Кавказ

Народна

 

 

 

 

 

 

Ельбрус

 

 

 

 

 

 

Деналі

 

 

 

 

 

 

Монблан

 

 

 

 

 

 

Говерла

 

 

 

 

 

 

Аконкагуа

 

 

 

 

 

 

 

Прийом «Географічна лабораторія»

Завдання.

Заповнити таблицю: яким горам відповідають перераховані вершини: (у таблиці , що знаходиться на мультимедійній дошці, хрестиком відмітити првильну відповідь)

 Ми з вами вже пройшли половину шляху, тому пропоную трішки відпочити і виконати фізкультхвилинку.

Фізкультхвилинка

Що, стомились? Тож хвилинку відведем для відпочинку.

Нумо, встаньте, дітвора, розім’ятися пора.

Руки вгору, руки вбоки, і на місці кілька кроків.

Дружно тричі всі присядем, посміхнемось, тихо сядем.

 

Відпочили? З новими силами ми можемо мандрувати далі!

Конкурс капітанів

  • Чим відрізняється між собою гейзер і гаряче джерело?
  • До чого призводять повільні вертикальні рухи окремих ділянок літосферних плит?

 

Конкурс капітанів

  • Чим відрізняються між собою дюни і бархани?
  • Чому дві рівнини – Амазонська низовина, Бразильське плоскогір’я називаються по різному?

 

Конкурс капітанів

  • Завдяки чому відбувається поширення енергії від гіпоцентру до епіцентру землетрусу?
  • Чому поряд із районами вулканізму трапляються гарячі джерела та гейзери?

 

Розв’яжіть ребус

 

 

 

 

 

V конкурс « Презентація лепбуків »

Кожна команда отримала випереджальне завдання

Підсумковим ,фінальним етапом спільноі роботи до теми Літосфера є виготовлення лепбука

Вивчивши тему ви оформили отримані знання у вигляді інтерактивної папки,куди помістили все ,про що дізналися

При створенні лепбуків ви проявили дослідницьку,пізнавальну,творчу активність

Молодці ! ВИ підготували дуже цікаву ,корисну інформацію і проявили оригінальність в оформленні.

VІ конкурс “Складання вірша - сенкана”

(Це завдання підвищеної складності, яке розраховане на обдарованих дітей. Складання сенканів розвиває образне мислення, вчить узагальнювати інформацію та виражати власне ставлення до неї.)

Сенкан – це вільний вірш з п’яти рядків, що синтезує інформацію, коротко описує тему. Він не обов’язково повинен мати риму.

Ми сьогодні з вами багато працювали,але наш урок-гра підходить до завершення. Гадаю,що гра була цікавою і справила на вас чудові враження.Але кожна гра трішки втомлює. Тому,я пропоную вам трішки відпочити і поділитися своїми враженнями

Продовжити фразу.

Учні ланцюжком висловлюються про значущі для них цінності уроку:

  • Сьогодні я дізнався…….
  • Для мене цікавим було…..
  • Я навчилася…..
  • Я зміг…
  • Я виконав завдання….
  • Мені сподобалося….
  • Мені захотілося…
  • Я відчув що….

 

IV. Підсумок уроку.

Ви всі плідно працювали.Молодці! Ви талановиті! Тому ви заслуговуєте на винагороду.

Наш урок завершився.Всім дякую за роботу на уроці.

 

Оголошення результатів змагання.

Оцінювання навчальних досягнень кожного учня.

 

V. Домашнє завдання. Скласти кросворд з теми « Літосфера».

 

 

docx
Додав(-ла)
Vityak Lilia
Додано
18 березня 2021
Переглядів
1016
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку