Тема: Риби
Мета: поглибити знання школярів про риб, їх будову і різноманітність; формувати в учнів уявлення про пристосування риб до існування в воді, пересування, живлення, розмноження, значення риб у природі й житті людини;
розвивати уміння аналізувати і порівнювати тварин, визначати істотні ознаки, впізнавати тварин; удосконалювати вміння доводити і робити висновки; формувати потребу в пізнанні риб; стимулювати спостережливість, мислення; виховувати дбайливе ставлення до тварин.
Обладнання: мультимедійний супровід, фото риб, пазли, вудка, рибки.
Хід уроку
І. Організація класу.
Вправа вітання «Усмішка»
Хочеш, щоб світ тобі усміхнувся,-
Усміхнись спочатку йому.
Девіз уроку: Не просто слухати, а чути;
Не просто дивитись, а бачити;
Не просто відповідати, а міркувати;
Дружно й плідно працювати.
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.
Світ навколо нас прекрасний, але водночас загадковий. І тільки спостережливим природа буде відкривати свої таємниці. Отож, заслухаємо чергових синоптиків.
А чи знаєте ви, що тварини можуть попереджати про зміни в погоді.
Свиня рохкає, хоч і сита, - на мороз.
Пес на снігу згортається калачиком – на мороз.
Кіт шкрябає підлогу – на вітер, завірюху.
Гуска стоїть на одній нозі чи ховає голову під крило - на холод.
Якщо в морозяний день заспіває півень – потеплішає.
Кінь лягає на землю – перед снігопадом.
IIІ. Актуалізація опорних знань.
1. Мозкова атака
1) Доведіть, що тварини – живі організми. (Вони народжуються, ростуть, дихають, живляться, розмножуються, відмирають)
2) Як переміщуються тварини? (Стрибають, бігають, повзають,літають, плавають)
3) На які групи поділяються тварини?
4) Яка група тварин найчисельніша?
- Яких комах ви знаєте?
- Яка істотна ознака комах?
- Які частини тіла є в комах?
- Яку комаху звуть так само, як і один з об’єктів неживої природи? (Сонечко.)
- На які групи за способом живлення поділяються комахи?
- Яких комах ви вважаєте корисними? Чому?
- А шкідливими?
IV. Мотивація навчальної діяльності.
– Діти, пам’ятаєте, що тільки спостережливим природа відкриває свої таємниці. Отож, відгадайте загадку.
У лусці мої боки,
Вони холодні та слизькі.
Плавать можу досхочу,
Та усе життя мовчу. (Риба)
Ви вже здогадались, про кого піде мова на уроці?
Спробуємо себе у ролі будівельника. Складіть із букв слово і дізнаєтесь тему нашого уроку.
Риби ( вода, водорості, окунь, озеро, море і т. д.)
Що ви очікуєте від уроку? Що хочете дізнатися про риб?
V. Оголошення теми і мети уроку
- Сьогодні ми відправимось у мандрівку в чарівний світ риб. Ви дізнаєтеся більше про життя риб, їх розмноження і розвиток, про те, як вони пристосувалися до життя у водоймах. Разом виконаємо різні завдання, зробимо порівняння, доведення, висновки. Будьте уважними, активними, сміливими у своїх відповідях. Ви готові? Тож, вперед мандрувати, досліджувати, відкривати нове та закріплювати вже здобуте!
VІ. Вивчення нового матеріалу
1. Гра «Фантазія»
Закрийте очі і уявіть… Літній день. Ви вийшли на прогулянку. Сонечко грається промінчиками та припікає. Перед вами водойми: річка, озеро, ставок, море, океан. Уявіть себе рибкою та пориньте у воду. Відчуйте, як тепла ласкава вода омиває кожну частину вашого тіла, заспокоює. Відпочиньте у воді від негараздів і тривог, похлюпайтеся, насолоджуючись чистотою і спокоєм. Подякуйте воді за ваше обмивання. Розплющить очі.
- Намалюйте схематично рибу, якою ви себе уявили. Наприклад, я уявила себе рибою…
- Як зобразимо рибу?(голова, тулуб, хвіст, плавці)
- Продемонструйте, будь ласка, свій витвір.
- Де мешкають риби? (у воді)
- Я пропоную сьогодні нам всім відправитися в підводну експедицію. Згодні?
- А хто знає, що значить експедиція?
Експедиція – це подорож з конкретним завданням.
- Як ви думаєте на чому можна подорожувати по підводному царству?
А відправимося ми в експедицію на підводному човні.
Підводна подорож буде проходити за планом, який записано в бортовому журналі.
Дата відправлення « »___________ 20__ року.
План експедиції:
- Всі готові?
- Починаємо занурення в воду, де мешкають риби. (відео)
- Дізнатися більше про світ риб допоможе нам наш бортовий помічник – підручник. Відкрийте його на с.124.
- Наведіть приклади відомих вам риб.
- У яких водоймах ми можемо зустріти риб? (Риби живуть в озерах, ставках, в річках, морях і океанах, і навіть в акваріумах).
Розгляньмо ілюстрації риб (на дошці). Прочитайте назви зображених риб. Які з них є морські риби? А які прісноводні?
- На нашому човні є наукова лабораторія, в якій ми розглянемо особливості будови риб.
- Чим вкрите тіло риб?
- Пригадайте, яке тіло риби на дотик?
- Істотною ознакою риб є те, що тіло більшості вкрите лускою. У більшості риб луска має вигляд тонких напівпрозорих пластинок, що як черепиця на даху, накладаються одна на одну. В акул і скатів луска утворена з дуже міцної речовини, нагадує маленькі зубчики. Тіло риб вкрите також слизом, тому й слизьке на дотик. Цей слиз захищає рибу від проникнення у шкіру хвороботворних організмів і полегшує плавання.
Цікаво, що під час росту риби росте й луска, яка наростає шарами. Взимку ріст риби припиняється і поновлюється наступної весни. Отже, за нашаруванням луски можна визначити вік риби.
Розгляньмо таблицю. Назвіть частини тіла риби.
На голові у риб є оці та ніздрі.
- Порівняйте малюнок, який ви виконали, уявляючи себе рибою, із зображення риби на бортовій таблиці. Підміть руки ті, хто схематично правильно зобразив рибу!
- На якій глибині можна побачити різних риб у морях і прісних водоймах?
- Скориставшись фотографіями, порівняйте форму тіла щуки з формою тіла ската.
Форма тіла залежить від того, на якій глибині риби мешкають і який спосіб життя ведуть. У риб, які активно плавають у товщі води, тіло подовжене. У риб, які живуть на дні і мало рухаються, як у камбали, скатів, тіло сплюснуте.
Прочитайте інформація на с.125.
- Порівняйте риби. Які ознаки є спільні для всіх риб?
- Що допомагає рибам швидко рухатись в воді?
4. Повідомлення учня. Риби розрізняють світло і колір. Багато хто вважає, що для риби важливою є тільки - вода, в якій вона плаває. Для більшості риб надзвичайно важливим є світло. Перш за все значення світла велике тому, що дуже багато риб, відшукуючи їжу, рятуючись від ворогів і взагалі пересуваючись, орієнтуються за допомогою зору. У той же час риби короткозорі - бачать тільки на відстані 1 м. Лише дуже пильні розрізняють предмети на відстані 10 - 15 м. Риби добре розрізняють колір. Насадку з червоним черв'яком риба бере охочіше, ніж з білим.
Повідомлення учня. Добре розвинутий у риб і нюх, особливо у хижих. У воді риби добре чують. Вислів «німий, мов риба» не відповідає дійсності. Риби видають різні звуки — пищать, хриплять, цокають, вищать. Учені дізналися про це за допомогою спеціального обладнання, яким можна чути у воді. Найбільш «балакуча» риба — морський півень. Він видає різкі звуки, схожі на хропіння, буркотіння.
І група. Істотні ознаки риб.
Риби – тварини, пристосовані для життя у водному середовищі. Їх тіло обтічної форми, вкрите лускою і шаром слизу. Рухаються риби за допомогою плавців. Хвіст, що закінчується хвостовим плавцем,- головний орган руху риби. Хвостовий плавець слугує рибі кермом, а бічні утримують, врівноважують тіло риби, коли вона зупиняється, повертається, занурюється чи виринає.
Дихають риби киснем, розчиненим у воді. А поглинають вони кисень за допомогою особливих органів дихання – зябер. У всіх риб, крім акул і скатів, зябра покриті зябровими кришками, які можна побачити біля голови риби.
Риби – тварини, пристосовані для життя у водному середовищі. Їх тіло обтічної форми, вкрите лускою і шаром слизу. Дихають за допомогою зябер киснем, розчиненим у воді. У всіх риб, крім акул і скатів, зябра покриті зябровими кришками, які можна побачити біля голови риби. Рухаються за допомогою плавців. Хвостовий плавець слугує рибі кермом.
Риб поділяють на морських і прісноводних.
Чи задумувались ви над тим, чому риба не тоне в воді? У більшості видів риб є плавальний міхур, який заповнений газами і допомагає рибі триматися в товщі води. Завдяки йому риби можуть перебувати на різних глибинах. Немає плавального міхура в акул і скатів. Вони постійно повинні рухатись, щоб не потонути.
ІІ група. Різноманітність риб.
Риби мають різноманітне забарвлення тіла, яке в значній мірі залежить від кольору води і дна. Воно може змінюватися з віком. Щуки й окуні мають на тілі зеленуваті смуги, які маскують цих хижаків у трав'янистих заростях річок і озер і допомагають непомітно наблизитися до здобичі. Але й переслідувані риби мають таке забарвлення: біле черевце робить їх майже непомітними, якщо дивитися знизу, темна спинка не кидається в очі, якщо дивитися зверху. Риби, що живуть у верхніх шарах води, мають більш світле забарвлення, на глибині - мають переважно темне.
Риби відрізняються за формою тіла. Форма тіла залежить від того, на якій глибині риби мешкають і який спосіб життя ведуть. У риб, які активно плавають у товщі води, тіло подовжене. У риб, які живуть на дні і мало рухаються, як у камбали, скатів, тіло сплюснуте.
Риби мешкають на різних глибинах. Вони різноманітні за формою і розмірами, забарвленням, зовнішнім виглядом, будовою. За допомогою забарвлення свого тіла риби стають більш непомітними для своїх ворогів або для тих, за ким полюють. Форма тіла залежить від того, на якій глибині риби мешкають і який спосіб життя ведуть. У риб, які активно плавають у товщі води, тіло подовжене. У риб, які живуть на дні і мало рухаються, як у камбали, скатів, тіло сплюснуте.
Літаюча риба вистрибує з води зі швидкістю 32 км/год! Відштовхуючись хвостом від поверхні води, вона злітає в повітря, а коли падає, знову вдаряє хвостом по воді і знову летить вгору. Трапляється, що літаючі риби злітають на висоту до шести метрів і летять над водою близько 400м!
ІІІ група. Живлення риб.
Риби живляться різноманітною їжею. Серед них є рослиноїдні — краснопірка, товстолобик. Є риби, які живляться тваринною їжею,— щука, окунь, сом. Короп, лин, сазан, плітка споживають як рослинну, так і тваринну їжу.
Риби, які живляться рослинами, очищають водойми від надмірної кількості водяних рослин і запобігають їхньому заростанню і заболоченню. Риба є чудовим кормом для багатьох тварин: дельфінів, тюленів, птахів, ведмедів, видр та інших.
Зазвичай риби рухаються зграями. А от китова акула, щука плавають поодинці.
Риби є рослиноїдні, всеїдні, хижі. Рослиноїдні — краснопірка, товстолобик. Є риби, які живляться тваринною їжею,— щука, окунь, сом. Короп, лин, сазан, плітка споживають як рослинну, так і тваринну їжу. Риби, які живляться рослинами, запобігають заростанню і заболоченню водойм.
Зазвичай риби рухаються зграями. А от китова акула, щука плавають поодинці.
Житель морського дна — вудильник, схожий на камінь, зарослий водоростями. Чому риба має таку назву? З голови в нього звисає виріст — «вудка» з «ліхтариком» на кінці. «Вудка» і «ліхтарик» заманюють дрібних рибок — їжу для вудильника. У цієї риби дуже великий рот. Забарвлення і форма тіла роблять його непомітним для ворогів. Цю неприємну на вигляд рибу ще називають морським чортом.
ІV група. Розмноження риб.
1. Опрацюйте малюнок-схему і навчальний матеріал у підручнику на с. 125.
2. Заповніть пропуски словами з довідки.
Нерест – період розмноження. Риби розмножуються, відкладаючи ікринки в воду. З ікри розвивається личинка, яка перетворюється у молоду рибу-мальок, який виростає у дорослу рибу. Дуже багато ікри, личинок і мальків гине, тому риби відкладають її велику кількість.
3. Повідомте цікаву інформацію про риб.
Самець триголкової колючки, яка поширена в Україні, будує з водоростей гніздо на дні водойми, в яке самка відкладає ікринки. Він охороняє гніздо, очищає його від сміття, лагодить, підгрібає плавцями свіжу воду, щоб розчинений у воді кисень надходив до ікринок. Кілька днів самець стереже мальків і не дає їм відходити далеко від гнізда. Таким чином він зберігає молоде потомство.
6. Розповідь вчителя про значення риб
- Яке значення мають риби в природі та житті людини?
- Риби є кормом для багатьох тварин. Які тварини живляться рибою?(дельфіни, тюлені, ведмеді та ін.) Риби, які живляться рослинами, очищають водойми від надмірної кількості водних рослин, запобігають їх заростанню і перетворенню на болота.
М'ясо та ікра риб – це корисні продукти харчування для людини, а також джерело потрібних для людини вітамінів. Риб’ячий жир використовується у медицині. У зв’язку із зростаючими потребами людей у харчових продуктах, із забрудненням водойм, запаси риби на Землі зменшуються. Тому риб слід охороняти.
Для охорони риб треба дотримуватись певних заходів: не можна виловлювати рибу під час нересту; заборонено для вилову риби використовувати вибухівку, сітку; не можна забруднювати водойми, які є домівкою для риб. Взимку треба прорубувати ополонки у водоймах, щоб риба не задихнулася.
Отже, риби потрібні в природі. Їх слід охороняти.
VІІ. Фізкультхвилинка.
VІІІ. Закріплення знань, умінь і навичок.
1. Завдання від морських мешканців (робота в групі)
На скільки довша китова акула, ніж рибка гобі?
2. Кросворд
3. Гра «Впізнай рибу» (за ілюстраціями)
4. Гра «Засели водойму» (є пастка) - у парі
ІХ. Підсумок уроку
Час повертатися на поверхню.
1. Вправа « Асоціативний кущ»
- Підсумовуючи сьогоднішній урок, хотілося б переконатися у міцності ваших знань, тому відповімо на запитання акваріумних рибок. Але спершу їх треба спіймати. Для цього скористаємось вудкою.
Запитання від рибок:
- Завдяки чому риби швидко рухаються в воді?
- На які дві групи можна поділити риб за місцем мешкання?
- На які групи розподіляють риб за способом живлення?
- Яка будова риб?
- Назвіть істотні ознаки риб?(луска, слиз)
- Як рухаються?
- Як називається період розмноження риб?
2. Сенкан
1-й рядок – заголовок ( 1 іменник);
2-й рядок – означення іменника ( 2 прикметники);
3-й рядок – дія іменника ( 3 дієслова);
4-й рядок – ставлення до цього предмета ( сконцентрована думка у вигляді речення з 4 слів будь-яких частин мови);
5-й рядок – висновок-узагальнення
3.Оцінювання
Оцінити свою роботу, розміщуючи рибок у водоймі:
Ми повинні берегти природу, любити її, вивчати і спостерігати. І тоді вона розкриє перед нами свої таємниці.
Х. Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал на с.124, 125 підручника.
2. Підготувати розповідь про акваріумних рибок.